Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 496
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Iso+

Dette er et super interessant produkt.
    Utrolig snazent produkt for temperatur-isolering. Men ved å bruke det vil en vel miste en eventuell lyd-isoleringseffekt fra konvensjonell isolasjon, for den regner jeg med ikke er så stor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men vil altså ikke en varmepumpe gjøre nytten da? Da vil den jo i tillegg bidra med enten varme eller kulde som jo er et viktig poeng.
    Jeg hadde utvilsomt gått for en løsning med varmepumpe, men ville i tillegg satt inn en liten vifte som trekker inn friskluft utenfra. I andre enden kan man da harn helt enkel ventil (som nevnt tidligere).

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en tøff plan, men hvordan tør du å ha masse dyrt utstyr i en slik bod/hytte? Regner med du har tenkt å bytte dør med ordentlig lås.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skal isolere og legge ny panel utvendig, og antagelig isolering og/eller gips innvendig, ny dør, nytt vindu eller evnt fjerne det, himling kanskje rettes opp osv osv.
    Er det egentlig snart noen grunn til å kjøpe den "lekestuen" i utgangspunktet?
    Nå har vel den prisen på 20k, steget til uante høyder!

En snekker/byggmester tegner og evnt setter opp et mye bedre tilpasset råbygg på no-time.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når du skal isolere og legge ny panel utvendig, og antagelig isolering og/eller gips innvendig, ny dør, nytt vindu eller evnt fjerne det, himling kanskje rettes opp osv osv.

En snekker/byggmester tegner og evnt setter opp et mye bedre tilpasset råbygg på no-time.
    Jeg har tenkt samme tanken selv...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo sant, man får en del løpemeter med to-fire for 20 KNOK. Trenger vel strengt tatt ikke en byggmester til å tegne og beregne heller, og så lenge det i prinsippet er bod så er det vel heller ikke krav til tiltakshaver osv på samme måte som hus.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, det er selvsagt et poeng, men jeg har fått prisanbud på en hytte bygget av en snekker, og det havnet på mellom 60-80.000, så jeg tror nok at det skal være mulig å få dette til noe rimeligere. Snekkeren bruker mye tid på oppsett av ramme, stabilisering osv. Nå var denne prisantydningen inkludert støping av såle og litt mer skikkelig byggverk da, kunne sikkert bygget en enklere variant, men da risikerer en jo også at byggverket holder for dårlig kvalitet. Disse lafteløsningene er i det minste godt utprøvet!

Husk også at lafteløsningen er veldig effektiv mht montering, hele monteringen gjøres ofte på mindre enn en dag hvis en er litt effektiv.

Pris på panelere er jo ikke all verden heller da. La oss si at jeg har veggareale på rundt 30kvm vil det komme på rundt 2500.- med kledning rund baut. I tillegg må jeg jo da ha lekter, la oss si det vil komme på ytterligere 500.- eller totalt rundt 3000.- i materialkost. I tillegg er jo dette relativt enkelt arbeide, så det er mulig jeg med mine ti tommeltotter kan klare å få det til selv... Da kan jeg også bruke hytta mens jeg holder på!

Detta blir bra skarru se!

MEN, jeg er jo fremdeles litt i tvil rundt hva jeg skal foreta meg av lufting. God luftkvalitet er rett og slett et must, har opplevd alt for mange tette, dårlige rom som ødelegger hele filmopplevelsen alt for ofte. Varmepumpen kan jeg jo installere i etterkant uansett da, så det viktigste i første omgang er å få på plass en vifte.

RuneW - noen gode forslag til vifte (konkret gjerne ) som kan passe dette formålet? Hvor monterer jeg vifta? Må vel ha en form for kanal for å unngå at lyden slipper ut kanskje?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    MEN, jeg er jo fremdeles litt i tvil rundt hva jeg skal foreta meg av lufting. God luftkvalitet er rett og slett et must, har opplevd alt for mange tette, dårlige rom som ødelegger hele filmopplevelsen alt for ofte. Varmepumpen kan jeg jo installere i etterkant uansett da, så det viktigste i første omgang er å få på plass en vifte.
    Eller du kan gjøre som jeg vil gjøre (hvis det blir behov for det) - sette på en utvendig AC som kjører nedkjølt luft inn i inntakene dine. Da sparer du dyrebar plass innvending, samtidig som du eliminerer støy fra AC'enheten (fordi den må gjennom lydfellene) ;-)

Husk å dra k-rør til dette hvis du skulle gå for det...

RuneW - noen gode forslag til vifte (konkret gjerne ) som kan passe dette formålet? Hvor monterer jeg vifta? Må vel ha en form for kanal for å unngå at lyden slipper ut kanskje?
    Med største glede :-)

Denne her har jeg kjøpt:

Den kostet med 3170,- på Fresh. Hastighetsregulatoren (som ser helt heselig ut og som jeg kommer til å erstatte med en X-Comfort-løsning) kostet 530,-.

Dette er altså en utvendig vifte som skal tåle vær og vind. Mellom denne og rommet innenfor kan du bruke lydfelle-rør som dette:

Husker ikke hvor mye de tok for slike på Fresh, men rundt 200,- for en meter eller så.

Ellers så er det en skisse av ventilasjonen min her:

(står i startposten i byggetråden min)

Her er den jo "tatt ut" litt, med 3-trinns lyd-feller...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker Rune, du er virkelig kongen på AV-rom-haugen om dagen, skal bli veldig spennende å se det endelige resultatet!

Trenger en altså både en AC og en vifte? Er det ikke mulig å kombinere det i en og samme enhet da? Utvendig med lydfeller inn var jo veldig lurt da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Rune, du er virkelig kongen på AV-rom-haugen om dagen, skal bli veldig spennende å se det endelige resultatet!
    Jeg er en ubestridt ener når det gjelder å lage mye styr rundt ingenting, ja...

Trenger en altså både en AC og en vifte? Er det ikke mulig å kombinere det i en og samme enhet da? Utvendig med lydfeller inn var jo veldig lurt da...
    En og samme enhet er sikkert mulig, men da må du nesten snakke med noen som vet hva de snakker om (altså ikke med meg ;-)).

En ting som jeg ble anbefalt av Fresh-mannen var å la viften SUGE luft ut av rommet istedenfor å BLÅSE inn. Grunnen til dette var visstnok for å redusere mengden støv og generelt rask inn i rommet. Jeg er usikker på teorien bak dette (og det irriterer meg grenseløst), men valgte å stole på fagmannen.

Hvis det er hold i det over, blir det kanskje litt vanskelig å kombinere AC/vifte, men det sikkert bare flisespikkeri.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvilken AC har du gått for da? Blir mye utvendige bokser på lillehytta da... En skulle vel egentlig tro at en AC holder? Den blåser jo inn ny luft og suger ut den "gamle", er jo i prinsippet en vifte det i seg selv da?!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken AC har du gått for da? Blir mye utvendige bokser på lillehytta da... En skulle vel egentlig tro at en AC holder? Den blåser jo inn ny luft og suger ut den "gamle", er jo i prinsippet en vifte det i seg selv da?!
    Ingen. Jeg har bare klargjort for det. Rommet mitt er kjeller/sokkel, så jeg skal se det an om det blir behov for AC først.

Jeg vet forresten ikke om vi snakker om det samme. De fleste AC'er har vel en innedel og en utedel og sirkulerer bare inneluften inne? Akkurat som en varmepumpe (som også som regel er en AC).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En ting som jeg ble anbefalt av Fresh-mannen var å la viften SUGE luft ut av rommet istedenfor å BLÅSE inn. Grunnen til dette var visstnok for å redusere mengden støv og generelt rask inn i rommet. Jeg er usikker på teorien bak dette (og det irriterer meg grenseløst), men valgte å stole på fagmannen...
    Er du sikker på at det ikke var motsatt?

Vil tro at en vifte som blåser inn, vil skape et overtrykk i rommet, noe som vil redusere faren for at støvforurenset luft kan komme inn andre åpninger/lekasjepunkter utenfra, mens all luft inn i rommet må kjøre gjennom vifra og kanalen, som jo da mere effektivt kan utstyres med filtere osv

Brukes to vifter, en for inn og en for ut, pleier vel disse ha litt forskjellig pumpekapasitet, for å få noe av den samme effekten.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Tenkte også på det samme da jeg begynte å lese i denne tråden, men jeg ville også vurdert en litt annen mulighet også når det er snakk om lyd isolasjon mot naboene, nemlig et bygg i Leca. Bakdelen med å buke Leca er vel krav til et ordentlig grunnarbeide, og er litt usikker på pris vs laftehytte samt at man jo også trenger en god tak konstruksjon, men man kan jo gjøre mye fint selv med noen paller med ferdig isolerte lecablokker, og en snekker som kan sette opp et egnet tak og hvorfor skal man i det hele tatt ta utgangspunkt i en laftet hytte med vunduer osv, til en hjemmekino...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg tror det er forskjell på varmepumper gitt... Er noe de kaller ventilasjonsvarmepumper som visstnok skal: "Genvex varmepumper får din bolig til å puste og gir et perfekt inneklima. Luft hele boligen uten å åpne vinduer og dører, og få tilført frisk temperert luft. Med Genvex varmepumper løser du fukt, allergi og inneklimaproblemer i din bolig på en gang, i tillegg dekker den husets grunnoppvarming."

Det er jo det jeg er ute etter, altså en løsning som både gir frisk luft og regulerer temperaturen.

Fikk svar fra Trendimport for øvrig, og der understreket de at deres varmepumper kun varmer/kjøler, og derfor er altså ikke dette det riktige valget for denne type rom. For et stort hus, derimot, der lufting uansett ikke er et like stort tema, er sikkert varmepumpene til Trendimport veldig gunstige...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hytta er for øvrig allerede innkjøpt, ask4me2, står på gårdsplassen klar for montering...

Når det gjelder de portable AC-enhetene, stemmer det nok at de i utgangspunktet også kun sirkulerer luften inne i rommet, der overskuddsvarmen sendes ut i en slange som må plasseres i et annet rom/ute. En slik løsning vil med andre ord være avhengig av en god tilstrømning av frisk luft.

Det ser med andre ord ut som vifteløsningen til RuneW, alternativt en av disse ventilasjonsvarmepumpene er løsningen en bør se etter. Ettersom ventilasjonsvarmepumpene ser ut til å være rettet mot store hus sånn i utgangspunktet spørs det nok om ikke vifteløsningen er den riktige.

I tillegg er nok en AC å foretrekke, små rom med masse mennesker sittende å glo på film, samt ikke minst alt utstyret som genererer varme vil raskt gjøre det ubehagelig der inne... Uansett kan en da gå for en portabel AC sånn i første omgang, selv om det med slangen som må ut ett eller annet sted er et lite herk mht støynivå...

Får nok gjøre litt mer research her gitt, nå må jeg i første omgang få satt opp denne herligheten!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er du sikker på at det ikke var motsatt?

Vil tro at en vifte som blåser inn, vil skape et overtrykk i rommet, noe som vil redusere faren for at støvforurenset luft kan komme inn andre åpninger/lekasjepunkter utenfra, mens all luft inn i rommet må kjøre gjennom vifra og kanalen, som jo da mere effektivt kan utstyres med filtere osv

Brukes to vifter, en for inn og en for ut, pleier vel disse ha litt forskjellig pumpekapasitet, for å få noe av den samme effekten.
    Jeg ville også sagt det ja. De konklusjonene jeg har trukket mht vifter i pc er at det lønner seg å ha støvfilter forran viften(e) som suger luft inn i kabinettet, og det lønner seg å ha overtrykk.

Jeg har gjort dette med stereomøbelet mitt også og det fungerer utmerket. Null støv på effektforsterkerne (eller under/rundt). Må bare støvsuge filteret en gang i ny og ne.

DrE

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hytta er for øvrig allerede innkjøpt, ask4me2, står på gårdsplassen klar for montering...
    Opps beklager ops: , det hadde jeg ikke fått med meg.

Det blir i alle fall spennende å følge utviklingen i denne laftehytteløsningen videre. Du skal se at du starter en ny trend, der mange med enebolig og litt hagetomt velger en slik "frittgående" hjemmekino løsning... :-D

Når det gjelder aircondition og eller ventilasjon, så er det vel det i en sånn setting litt overkill med systmer med kombinerte kanalvifter med varmepumpe for varmegjenvinning beregnet for vanlige eneboliger osv, da disse vel stort sett ikke er beregnet for så små bygg, og mere er beregnet for 24/7 drift osv. En billig luft-luft varmepumpe som kan gå nogenlunde stille, til bruk som varmekilde/kjøler og luft avfukter vil jeg tro kan være en god investering, kombinert med en enkel kanalvifte som er med å fylle opp og skifte ut "kino eksos"..

Dette også litt pga pris, og antall nødvendige støydempings tiltak for vegg og tak gjennomganger osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg ville også sagt det ja. De konklusjonene jeg har trukket mht vifter i pc er at det lønner seg å ha støvfilter forran viften(e) som suger luft inn i kabinettet, og det lønner seg å ha overtrykk.

Jeg har gjort dette med stereomøbelet mitt også og det fungerer utmerket. Null støv på effektforsterkerne (eller under/rundt). Må bare støvsuge filteret en gang i ny og ne.

DrE

Er egentlig enig. All logikk tilsier jo at et kontrollert overtrykk er det beste. Merkelig at han anbefalte dette da... her er det han skrev ordrett:

Sitat Opprinnelig postet av Fresh
    På din skisse har du tegnet inn en vifte som suger luft utenfra og inn. Dette gir et overtrykk i rommet. Jeg vil anbefale å benytte en vifte som suger luften ut av rommet, på denne måten får du undertrykk og ikke så mye støv inn. På luftinntak på motsatt side kan du benytte en ventil med filter.
    Måten han har ordlagt seg tyder jo ikke på at han bare har surret og byttet om retningen heller.

Ja, ja... Jeg tviler uansett sterkt på at det vil komme noe som helst ukontrollert inn i min kino når lukene skalkes... ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har irritert meg over det samme RuneW!
    Jeg har satt inn ventilsjon med varmegjennvinnig i huset mitt og det MÅTTE justeres av fagfolk med måleutstyr for å oppnå et undertrykk i huset.
    Men hvorfor?

Og alle industribygg, butikklokaler etc med ventilasjonsanlegg har jo et undertrykk, så det er nok et logisk poeng i det, bare så iriiterende å ikke forstå det :-D

Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •