Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 496
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker for kommentarer folkens!

kenti: her blir det selvsagt åpent for demo! Du får gi meg noen uker for å få kalibert opp JVC HD350en jeg venter på, så er det bare å ta turen!

antiloop: lyddempingen er markant, selv med skikkelig guffe dempes utrolig mye. Jeg skal få tak i en DB-måler for å "kvantifisere" støynivået, det må jo være interessant for mange andre. Svakheten er helt klart døra, blir spennende å få målt hvor mye mer støy som stammer herfra sett opp mot andre sider av hytta. Bassen dempes imponerende godt, der tror jeg GreenGluen har god effekt. Samtidig kan jeg sette subbene på en Auralex dempematte for bedret støydempingseffekt...

Jeg lurer også på om jeg skal investere i et Auralex Roominator 2 kit (koster rundt 6000.-), som inkluderer en del veggpaneler samt basstraps, dette da for å bedre romakustikken... Har ikke fått kjørt autokalibreringen enda på receiveren, får avvente til den er på plass før jeg vurderer behovet for ytterligere akustikkforbedringer. Moltonen demper helt klart en del av "ekko"-effekten, men er nok ikke helt tilstrekkelig...

Jeg må uansett si at hele konseptet er relativt genialt. Hadde jeg hatt mulighet skulle selvsagt uthuset vært 25-30kvm, det er jo klart, men med begrenset plass og innenfor det helt håpløse reglene mht plassutnyttelse i storbyområder her til lands er dette en veldig grei løsning. Forutsetningen er selvsagt at en ikke plager naboer med masse støy, men det tror jeg en kan si at hytta, i det minste rent objektivt (en kan jo aldri gardere seg mot vanskelige naboer selvsagt), har utrettet. I tillegg er det selvsagt et poeng at det å bruke et rom i et vanlig hus til type 25.000 pr. kvadrat ofte skal en del til å overtale konemor og/eller lommeboka om... I tillegg er det jo ofte at slike rom må avkortes til fordel for nye unger, og der står også en bod relativt sikkert. Ulempen er selvsagt at en må ut i kulda for å gå på dass, hente seg snop, samt ikke minst høre maset fra konemor om babycall som sikkert ikke funker... Livet er vel heller aldri HELT perfekt, er det vel!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Neste gang jeg er i Oslo forlanger jeg en demo i batcave-hytten din

Lekkert !

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...du er selvsagt hjertelig velkommen Ak (så lenge du drar med deg kalibreringsutstyret ditt da selvsagt... )...

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra.:-) Synes dette har gått imponerende fort eg!

Må bare komme med ein kommentar på eit bilde her, det første som slo meg var rumpe.. Det passa ikkje heilt inn i tråden, men tenkte det var eit litt uskarpt "nachspiel" bilde..hehe. Tok eit par sekunder før eg innsåg at det var noke heilt anna.;-)

http://avforum.no/forum/attachments/...r-img_1241.jpg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om JBLene så langt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har aldri vært så fornøyd med et innkjøp EVER som disse JBL-høyttalerne. Passer min smak som hånd i hanske, der kinolyd er preferansen fremfor masse fintfølende Hi-Fi-finesse fra den tradisjonelle høyttalertype. Det som er særegent er høyttalerens evne til å gjengi diskant med en ekstrem klarhet, samtidig som den nesten har "uendelig" trøkk... Samtidig er de fremdeles litt spisse, men blir stadig bedre, så her er det helt klart innspilling som må til.

Jeg har for øvrig anskaffet meg en RadioShack digital lydmåler nå, og skal få tatt noen målinger inne og ute av hytta på diverse avstander. Er jo spennende å se hvor mye lyddemping jeg har fått til i praksis, og nå har jo også GreenGluen fått en måned eller så å "sette seg"...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lydtransparent lerret på generell basis: med store høyttalere/elementer bak lerretet, hvordan er det med "blafring" i lerretet? Tenker kanskje ikke så mye på dine 10", men hva med f.eks. 12 15"-elementer?

JBL :: Product

8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Generelt er ikke det et tema, Hellnoob, men med de gærningene du linker til tipper jeg du bør bekymre deg for om huset holder stand i større grad enn duken på lerretet...

For øvrig er det et spennende sett høyttalere du linker til, og ettersom prisen på proff-høyttalere er såpass fornuftig sett opp mot "private" pianolakkerte "Hi-Fi"-høyttalere får du jo ekstrem guffe for penga.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Center plassering

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg har aldri vært så fornøyd med et innkjøp EVER som disse JBL-høyttalerne. Passer min smak som hånd i hanske, der kinolyd er preferansen fremfor masse fintfølende Hi-Fi-finesse fra den tradisjonelle høyttalertype. Det som er særegent er høyttalerens evne til å gjengi diskant med en ekstrem klarhet, samtidig som den nesten har "uendelig" trøkk... Samtidig er de fremdeles litt spisse, men blir stadig bedre, så her er det helt klart innspilling som må til.
    Ahhh.. dette høres SÅ bra ut. Jeg skal akkurat til å kjøpe nye høytalere til kinoen jeg holder på å bygge og jeg må så dette frister. Jeg vil helst ha veggmonterte høytalere i kinoen, da jeg syns dette tar seg best ut. Men "alle" sier at man _MÅ_ ha gulvstående høytalere for å få ok trøkk... De har nok ikke hørt på JBL-ene ;-)

Kunne du ha svart på et par spørsmål kanskje?

1) Kan centeren plasseres under lerrettet? (opp ned kanskje). Jeg har ikke mulighet for transparent** rammelerret desverre, så jeg må bruke mitt elektriske dreamscreen. Dermed er eneste mulige centerplassering under lerrettet.

2) Ser at de medfølgende stativene er svært begrenset mtp tilt % pan. Kjener du til om det er mulig å bruke noen andre?

3) Vet du om avshop kan skaffe lillebroren? 8320... Den hadde vært perfekt for meg.

EDIT: Kom på en løsning som muligens gjør det mulig å ha lydtransparent lerret... og de kommer seff spørsmål nr 4:

4) Hvor langt unna hverandre må frontrekka stå Rommet mitt er smalt og av forskjellige grunner kan jeg bare bruke et 1.70 rammelerret om jeg får det til. Det betyr i så fall at frontrekka blir stående _helt_ intil hverandre. Er det et problem for kringlyden? :-)

Sjekk byggetråden for mer info. http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1091322

wukka.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Lygren!

Ser du skriver i øverste innlegget på siden her at du vurderer å investere i akustikkplater osv, du vil ikke fikse noe "DIY" opplegg da? Ettersom du har gjort så mye selv fra før av også? ""budsjett"" opplegg, selvom det er ett heftig budsjett du har allerede :-P

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei wukka, beklager tregt svar!

1. Funker sikkert greit å plassere høyttaleren under lerretet, du vinkler de lett ved å f.eks. bruke en planke under... Husk at du uansett trenger brakettet for å ha noe å skru høyttaleren inn fra, men bruker da kun den ene halvparten av brakettet.

2. Se 1.

3. Dette må du nesten ta med nevnte nettbutikk...

4. Mine står jo også veldig tett, og jeg hører veldig godt hva som kommer fra hvilken side, for å si det slik. Tror ikke det er noe issue på 170cm heller, nei!

Joakim-G_R; hei igjen, strømmen funker fremdeles! Jeg tenkte i utgangspunktet bare å sette opp noen rimelige saker fra Auralex i første omgang, dette blir da primært demping. Når det gjelder diffusjon tror jeg bare jeg lar det ligge for dette prosjektet, det får vente til jeg får råd til et hus der jeg kan innrede er rom INNE i huset!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joakim-G_R; hei igjen, strømmen funker fremdeles! Jeg tenkte i utgangspunktet bare å sette opp noen rimelige saker fra Auralex i første omgang, dette blir da primært demping. Når det gjelder diffusjon tror jeg bare jeg lar det ligge for dette prosjektet, det får vente til jeg får råd til et hus der jeg kan innrede er rom INNE i huset!
    Hehe, det er bra! Fått lagt opp strøm til arkade-maskinen og allerede?

Hehe, du kan få innrede et rom i kjellern min? Hadde ikke trodd det skulle klø SÅ fort i fingrene for å starte der :-P

Auralex fungerer sikkert kjempefint det, jeg må sette meg mer inn i slike ting jeg nå. Gå igjennom og tilegne meg massemasse kunnskap. hehe

/
    Joakim

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei wukka, beklager tregt svar!

1. Funker sikkert greit å plassere høyttaleren under lerretet, du vinkler de lett ved å f.eks. bruke en planke under... Husk at du uansett trenger brakettet for å ha noe å skru høyttaleren inn fra, men bruker da kun den ene halvparten av brakettet.

2. Se 1.

3. Dette må du nesten ta med nevnte nettbutikk...

4. Mine står jo også veldig tett, og jeg hører veldig godt hva som kommer fra hvilken side, for å si det slik. Tror ikke det er noe issue på 170cm heller, nei!

hvis du kjøper større hus, så mye du legge ut hytta på avtorget .
    er nok mange som vil kjøpe

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    hvis du kjøper større hus, så mye du legge ut hytta på avtorget .
    er nok mange som vil kjøpe
    "Må hentes"

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    "Må hentes"
    hehe :-D

kunne henta hytta med en slik :

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren
    Tanken med å kjøpe ett byggesett er ikke dumt ,men skulle tro at det er like billig og kjøpe standar reisverk og bygge etter normale metoder...
    Registrerer at du har foret ut både innvendig og utvendig så da er du vel egentlig ikke så langet unna en normal vegg..Kosten av ett reisverk i den størrelsen er ikke allverden...bare en tanke jeg satt med etter å ha lest tråden din..er snekker..lettere kanskje om en har ti tommeltotter da, men det ser da ikke ut som du har det...kult prosjekt forøvrig..8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, liten tvil om at "hytta-i-hytta" har relativt lite for seg... Den er med på å avstive konstruksjonen, men langt fra verdt i overkant av 20.000. Det er med andre ord fullt mulig å gjøre dette enda rimeligere enn hva jeg har fått til - antar en kan spare mellom 10 og 15.000 på å bare sette opp et enkelt stenderverk.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger

Jeg har for øvrig anskaffet meg en RadioShack digital lydmåler nå, og skal få tatt noen målinger inne og ute av hytta på diverse avstander. Er jo spennende å se hvor mye lyddemping jeg har fått til i praksis, og nå har jo også GreenGluen fått en måned eller så å "sette seg"...

Har du fått gjort noen målinger enda? Har lest litt i tråden nå men ikke fått med meg hva du gjør med dør. Har du vurdert "en RuneW" evt?
    Det hadde vært spennede å sett målinger før/etter enkel ytterdør vs ytterdør og evt. lyddør....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skal få tatt det om ikke alt for lenge... Jeg har muligheten til å legge til enda en innerdør ved behov, men foreløpig er jeg greit fornøyd med løsningen slik den står. Jeg har jo dB-måleren liggende, så jeg skal så når jeg får tid til å ta en måling eller to!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloen, "Lygris"!

Blir hytta flittig brukt? Lite fra deg i det siste syntes jeg? Hehe.

Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •