Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 25 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 496
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med akustikken?

Skal du ha noe demping på veggene og i taket?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hva med akustikken?

Skal du ha noe demping på veggene og i taket?
    Dette er kun kino rom, så er ikke så mye som må til for at det skal fungere bra. Så skal se på det når rommet er innredet ferdig....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liming av molton ser virkelig ut som ekstremsport, ja. BEF er utrolig kjekk å ha i nærheten, skjønner jeg... :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, ser ut til at BEF har gjort dette før, ja.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da er deler av teppeflisene lagt... Synes ikke skjøtene så veldig innbydende ut, burde sikkert ikke lagt de side om side, men det var det bruksanvisningen anbefalte. Er uansett ikke så farlig, praktisk var det i det minste!

Videre utgår nok planen om to plattformer på hver side med arcaden i midten, da dette skaper trøbbel for plassering av projektoren. Det blir nok derfor heller en plattform på midten, og arcaden på siden. Plattformen blir da rundt 170cm bred, som holder til en sammenkoblet DreamScreen toseter (56+56 (hovedmodul)+15+15+15 (armlener) = ca. 160cm. Er jo bedre å sitte på midten uansett da!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna. Men har man hjelp, så har man...

Gleder meg til å se bilder igjen. :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder blir bare vanskeligere og vanskeligere etterhvert som det blir mer og mer sort...:-? Men jeg håper du klarer å formidle noen :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, bilder er en utfordring her... Bruker en kraftig arbeidslampe, og selv med denne plassert direkte mot "arbeidsområdet" formelig SLUKES lyset av moltonen... Nå som gulvet også er på plass er det enda "verre".

Trenger definitivt noen spotter som kan gi et lysfokus mot sitteplassing og lerret/utstyr, hvis ikke blir det nok temmelig umulig å finne frem, ja!

Nå begynner for øvrig ting å ta seg til... Resten av To-do-lista er nå sånn circa:

1. Plattform bak - bygges i morgen!
    2. Lister rundt døra, som også må males sorte
    3. Behandling av døra, må pusses ned og males utvendig og innvendig (matt sort innvendig), tror jeg da har klart å redde døra inntil videre...
    4. Lettvegg i front, alt står klart for å få satt opp denne nå, venter bare på BEF...
    5. Innstallasjon av utstyr, høyttalere, projektor...
    6. Litt småpuss, "tusjing" av de får stiftene som måtte benyttes til moltonen, samt litt sort fuge i hjørnene (dropper lister, blir så sort her inne uansett at eventuelle ujevnheter aldri vil synes)...
    7. Kanallist nede for føring av høyttalerkabler (+ en ekstra strømkabel bakover), der disse føres opp til høyttalerne bak ved bruk av 18mm Bosscom kabelkanaler i sort
    8. En "plank" langs taket der skjøten av moltonen befinner seg. Her vil det også settes opp 2-4x spotter med sort lampettledning godt skjult bak planken. Planken blir da selvsagt lakkert matt sort...

I tillegg er jeg kun ferdig med utvendig maling av 2 av 4 vegger, gjør bare grunningen på denne siden av nyttår, endelige malingsstrøket tas til våren...

Tja, er jo fremdeles litt å ta seg til, men jeg begynner jo å nærme meg nå!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da gjentår kun punkt 7, litt på 6, og litt pinflikking på lettveggen foran, der filten foreløpig henger og slenger... Alle lister må males sorte, men døra og listene rundt denne er sorte nå.

Har brukt en relativt matt maling, men kommer til å gå over med sort tavlemaling hvis jeg ser behovet... Jeg er imidlertid gæren, men ikke HELT gæren, så jeg føler vel at dette stort sett blir mer enn mørkt nok...

Har fått kjørt først testfilm i kveld, men ikke fått testet lydisoleringsevnen, noe jeg skal få gjort snarlig. Det er ingen tvil om at det er døra som er det svake punktet pr. dato, mulig jeg må behandle den med litt stenderverk og et par lag gips med GG...

Ellers må jeg jo si at effekten med et kurvet lerret på 235cm på rundt 3 meters sitteavstand bare er helt vanvittig! Kinofeelingen er helt rå, og det at lyden leveres rett fra lerretet er jo heller ikke et minus!

Jeg sliter imidlertid litt med plasseringen av bakre surroundhøyttalere, for der blir det jo stående et par stoler litt sånn halvveis foran, da det er såpass lavt under taket bak. Mulig det blir 5.1 allikevel, får se det an litt...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aj aj aj, glemte du kameraet i dag også? :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er såpass mye skrot og drit der inne, og ingen kabler ligger som de skal osv., så jeg tror det er like greit at jeg rydder litt ført... Jeg har en relativt god vidvinkel-linse og blitz, så jeg skal nok klare å få tatt noen greie bilder skal du se!

Morsomt å ha kommet såpass langt i det minste, selv om prosjektet jo har blitt en del dyrere enn først antatt. Regner med at jeg havner på rundt 80.000.- totalt med snekkerarbeider, som jo er en del, men allikevel relativt akseptabelt når en tar utgangspunkt i at jeg både kjøpte en laftehytte jeg egentlig ikke trengte til litt over 20.000, samt selvsagt har installert relativt avansert ventilasjon, GreenGlue, som jo koster sitt...

Har for øvrig ikke fått testet lydisoleringsevnen skikkelig enda, men som nevnt er det nok døra som kan være problemet her...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir lettere å ta bilder når lerretet er på plass. Det "lyser" godt opp i et sort rom..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80000?! Det var rimelig.
    Er det inkludert elektronikken, for ikke å snakke om el-opplegget?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, elektronikken kommer jo i tillegg da... Dette inkluderer imidlertid el-opplegg, som jo ikke var store greiene egentlig (en kabel fra hovedhuset og ett uttak som jeg bare skjøter bakover til projektoren / kinostolene).

Regner en kvadratmeterkost og utnyttelse er jo dette veldig veldig bra.

Har testet litt mer lydisoleringsevnen nå, og må si dette ser veldig bra ut. Vi snakker VESENTLIG demping her, men har ikke turt å dundre på skikkelig enda, men skal nok få testet det snart. Det er som nevnt døra som er det svake punktet her, men den kan jo da også forbedres.

Ventilasjonssystemet ser ut til å funke glimrende, både mht selve ventilasjonen og selvsagt lydisolasjonen. Hytta har virkelig behagelig inneklima - langt bedre enn inne i hovedhuset! Kanskje jeg skal flytte ut!?!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kanskje jeg skal flytte ut!?!
    Det tar jeg som en selvfølge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått kjørt gjennom enda en film; Men in Black på Blu-ray... Ikke veldig imponerende transfer på bildet, men lyden var relativt god. Har nå også justert litt på JBL-høyttalerne, og jeg må bare si det låter helt VILLT bra, selv når jeg ikke kjører lyden spesielt høyt (som er en forutsetning da konemor er allergisk mot denslags... ). Utrolig god diskantgjengivelse, og samtidig mye effekt også i mellomtonen. Kombinert med 2 SVS-tuber låter det hele skikkelig kino, og det er jo kanskje ikke så rart ettersom dette tross alt er samme høyttalere de bruker på selveste Colloseum! Å få lyden servert rett fra lerretet må bare oppleves!

Moromoro! Nå har jeg kjøpt meg en egen liten støvsuger, ettersom sentralstøvsugeren ikke var lang nok gett! En liten vifteovn kjøpte jeg også, som jeg bare plasserer bak lerretet sammen med støvsugeren.

Skal ta litt bilder av lettveggen i front om ikke alt for lenge, må bare støvsuge litt, male det som er igjen av lister og generelt rydde opp litt!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! :-) Det må vel være en premiere, dette da.

Noe som gjenstår nå, eller er det bare å la julefilmfreden senke seg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det meste er på plass nå med unntak av maling av en del lister samt stoler på bakre rad. Stolene vil nok ta litt tid før ankommer, men jeg setter der opp enten 2 eller 3 "vanlige" kinostoler (slike der setet vipper opp), som dukker opp fra DreamScreen om ikke alt for lenge...

Det ble 5.2, ikke 7.2, da det er såpass lavt under taket bak at de bakre kanalene ville spilt rett inn i stolryggen på bakre rad... Synes uansett 5 kanaler funker greit, så får jeg se om det lar seg gjøre å lure inn to ekstra kanaler senere hvis jeg ser behovet for det.

HD350 var for øvrig bare til "kortlåns", jeg skal nå skru opp en Sony HW10 og se hvordan den gjør seg (chief er jo så glimrende å jobbe med når en bytter projektor ofte!). Blir nok en HD350 eller ev. 750 på meg uansett da, men moro å prøve litt forskjellige varianter!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende prosjekt å lese om dette her Håper du er meget fornøyd nå som prosjektet nærmer seg slutten og du ser sluttproduktet. Håper flere finner på slike morsomme sprell her på forumet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at prosjektet startet med "intet" og nå er den ærklært som fungerende kino - jeg er imponert over hastigheten på gjennomføringen! Gratulerer! :-D

Side 21 av 25 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •