Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 496
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser meget spennende ut. Og bra framdrift har du også på prosjektet, lygren. :-)

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jævelig fet arcademaskin

Hvor kjøpte du den, og hva kom den på?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sjekk tråden rundt arcademaskinen her: http://avforum.no/forum/ny-av-mobler...usa-boden.html. Med dollar på 5,2 kostet den meg rundt 11.000 + litt mva (er ikke sikker på hvor mye enda), men jeg fikk selve maskinen svært rimelig på Ebay, så skal du gjøre det samme nå med dollar på over 6 og generelt svært få tilgjengelige maskiner i dette prisleiet må du nok regne med 20-25.000...

Jeg er for øvrig super fornøyd, men CRTen er ikke så glad i kald bod, trenger 2-3 timer for å "varme" opp røret! Skikkelig morsomt prosjekt for øvrig, skal dytte inn nytt "board" med over tusen spill snarlig, samt trolig smekke inn en XBOX360 og muligens også en MAME-PC, følg med på tråden!

Når det gjelder AV-hytta gikk "dagen" i dag med på å få frakte 45 1200x2400x13mm gipsplater fra Byggmax (69.- plata!)... I morgen bærer det ut igjen for å handle stenderverk og liggende panel for ytre kledning. Byggmax er helt vanvittig billig, ligger 20-40% under Bauhaus, og enda lenger unna Maxbo, som rett og slett har priset seg helt ut av byggevaremarkedet om dagen!

Jeg ser jo nå enda tydeligere at en løsning der jeg bygget det hele fra grunn hadde kostet LANGT mindre, men men, var jo nærmest et impulskjøp denne Smart-club-hytta, og det kan jo hende at lafteveggen byr på noe bedre egenskaper rent lydisoleringsmessig... Den som lever får se!

Døra er for øvrig noe slit, den som følger med er jo tynn som pinneved, så jeg har vurdert enten ny dør eller å behandle den jeg allerede har... Har funnet en rekke brukte branndører rimelig, men synes jo de ser litt "heavy" ut ettersom de som oftest er i stål. De demper stort sett rundt 30dB og ligger på 1000-2000.

Dernest har jeg funnet en fin ny brann/lyddør, men denne er ment som innerdør egentlig. I samtale med leverandøren trodde imidlertid han at det skulle gå greit å ha den stående ute også, og prisen er heller ikk så avskrekkende, rundt 3000: BRANN & LYD DØR, (B30) EI30 / 35db - Nordisk kvalitet | FINN torget. Fordelen med nytt er jo at jeg garantert får med alt jeg trenger av listverk osv., ser at mange av de brukte mangler både det ene og det andre, og da blir det kjapt relativt kostbart!

...venter på tilbud fra Foris.no på overnevnte brann/lyddør inkl. frakt fra Bergen, så da får vi se hva det blir til!

Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette :-)
    Du kan jo bruke den døra i lafteveggen,som en innerdør! Så får du bare tak i ei vanlig ytterdør som du monterer i det nye reisverket til kledningen!!!?? Da må plutselig lyden igjennom 2 dører!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, tenkte faktisk på det, og det er en mulighet. Samtidig er den medfølgende døra litt i overkant "hyttete", og utseendet på denne herligheten er jo også et tema...

Tror en lyddør på -35dB vil fungere godt nok, men jeg vil gjøre plass til en eventuelt andredør på innsiden om behovet skulle bli kritisk ved å plassere lyddøre helt ute i den nye kledningen (det er i det minste planen, får diskutere litt med snekkeren...).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har også oppdaget Byggmax. Genial butikk, ikke minst fordi de har sortimentet med priser på nett, så det er lett å planlegge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da var ytre stenderverk, 330 meter ytre kledning, rockwool og diverse annet innkjøpt... 12 kroner meteren hos Byggmax, 20-25 hos konkurrentene på kledningen, helt vanvittige priser der... Irriterer meg jo litt grønn over at jeg ikke bare satt opp hytta fra grunn av da, hadde sikkert spart 10.000 eller vel så det, men får jo håpe at lafteløsningen gir noe bedre isolasjonsevne samt stabilitet på et såpass svakt underlag... Så lenge resultatet blir bra er jo det det viktigste - tross alt!

Har også bestilt lyddøra, 90x210cm. Denne er egentlig en innerdør, men jeg tror det skal gå helt fint. Koster meg rundt 3500 fra Foris.no med trioving lås... Denne settes fast i det ytre stenderverket, så holder den ikke kan jeg til nød sette inn enda en dør på innsiden og dermed få en skikkelig dobbeltdør - som vil dempe det MESTE...

Taket styrkes for øvrig med en rekke 2x4-toms stendere før gips legges, så jeg tror det skal funke greit...

Da er det bare Fresh som mangler egentlig, de var visst på ferie noen uker, men nå er det på tide å purre litt igjen!

I morgen skal etter planen en hel del gjøres, starter med innvendig gips først!

Summering av kostnader er for øvrig så langt;

Hytta med Leca-grunn, takpapp, frakt og diverse: 24.500.-
    Diverse til gulv (bl.a. rockwool) ++: 2700.-
    Gips: 3600.-
    Ytre kledning, stenderverk, mer rockwool: 5700.-
    Lyddør: 3500.-

Foreløpig kostnad: 40.000.-

I tillegg kommer snekkeren på noen hundrelapper pr. time, blir vel lett 15-20.000 der også... Fresh-ventilering kommer også i tillegg, blir gjerne en 5-6-7.000 det også...

Videre kommer opplegg til strøm, teppe, maling osv osv., gjerne en 10-15.000.- det også.

Dette er med andre ord ingen "gratishytte"... Kunne nok spart mye på å droppe laftehytte og heller bare sette opp bygget fra grunn, estimert rundt 10-15.000, men lydisolering er jo ...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at gipsplatene på byggmax er somregel 3.sortering, det vil si litt mer porøs gips. Så hold skruene utenfor pappen, så går det bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...var nok litt tidlig i å anta at det skulle bli noe gipsing i dag, gjenstod jo en del grunnarbeid før det kunne gjøres. Nå er imidlertid taket klart, etter at det har blitt forsterket og klargjort for isolasjon og dernest gips. Vi vil også legge en fuktsperre-duk...

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0055-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0056-jpg

Teppefliser, de som ble anbefalt av Teddytusen, er nå også bestilt, men jeg venter fremdeles på svar fra Fresh, men vedkommende som skulle svare skal være tilbake fra ferie i disse dager, så da er det bare å vente i spenning.

I morgen er planen å fortsette med ytre stenderverk og forhåpentligvis få startet med gipsing av taket!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sikrer du lufting mellom undertak og isolasjon, så du unngår kondensering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det unngår jeg nok ikke, så jeg legger opp en duk og håper det holder... Blir en lita glippe over rockwoolen også, mulig det hjelper?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondens vil du nok få. Viktigste da er ialefall at isolasjonen ikkje ligger heilt tett i sutaket. Ikkje lett å få noko luftespalte med den takkonstruksjonen der uansett.

Skulle det torvtak oppå dette? Sørg isåfall for lufting under det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å ta form, dette, ja.

Den hytta er vel egentlig ikke for mer enn et reisverk å regne i den store sammenhengen før dette er ferdig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, et DYRT reisverk... Legger isolasjon og fuktsperre i taket i dag, forhåpentligvis blir det tid til en og annen gipsplate også... Det er klart; gjør en ikke jobben selv blir jo denne type prosjekter langt dyrere enn "DIY"-varianten... Problemet i mitt tilfelle går jo på både tid og kvalifikasjon. Jeg følger imidlertid nøye med slik at jeg kanskje ved neste anledning drister meg innpå selv...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er første laget med gips på plass. Første bilde viser fuktsperren med isolering på rundt 10cm på toppen. Det er altså rundt 5cm luft over isolasjonen, som sikkert er lurt...

Taket er nå klart for sparkling og litt fuging, og dernest skal vi ta gulvet. Til slutt tas veggene. Det er helt vesentlig at første lag av gipsen blir "hermetisk tett" før neste lag legges i følge GreenGlue-folket, og det skal jeg påpasse at den blir!

Døra må for øvrig flyttes litt innover ettersom lyddøra er på 210cm... Igjen er det jo bare tull å bruke en slik lafteløsning i grunn, men fordelen er vel kanskje at menigmann som ikke evner å sette opp et fungerende reisverk kan kjøpe en slik hytte i stedet, dog til en del høyere kostnad. I disse inflasjonsdrevne snekkertider er det jo mange som har dårlig tilgang på fagarbeidere.... Nå viste det seg jo imidlertid at min "faste" snekker allikevel hadde tid, og hadde jeg visst dette før jeg satte i gang hadde jeg jo ikke kjøpt hytta men bygget et reisverk fra grunnen av på egen hånd.

Taket blir for øvrig temmelig lavt, og lavere skal det jo bli med enda et lag gips og selvsagt to lag på gulv... Skal jo male det mørkegrått uansett, så det hadde jo fremstått som "presserende" lavt nesten uansett...

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0057-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0058-jpg

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser kjempebra ut!
    Er det en sprekk jeg ser i midten?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Status er nå ferdig fuget og sparklet førstelag i taket... Sprekken du ser er rettet og sparklet/fuget. Gikk med fem tuber fugemasse gitt, så da er det bare å kjøpe inn flere! Heldigvis koster de bare 10 kroner tuben på Byggmax...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pft, de gode tidene blandt håndtvekere er forbi så fort de blir ferdig med prosjektene som ble startet for 2-3 mnd siden, snart får du norske snekkere på billigsalg

Ser ut til å bli bra dette Lygren.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UNNSKYLD lygren, men;

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg ser jo nå enda tydeligere at en løsning der jeg bygget det hele fra grunn hadde kostet LANGT mindre, men men, var jo nærmest et impulskjøp denne Smart-club-hytta, og det kan jo hende at lafteveggen byr på noe bedre egenskaper rent lydisoleringsmessig... Den som lever får se!
    Hva var det noen skrev tilbake i post 64 - 65 igjen?

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post981121

Unnskyld igjen, klarte ikke å dy meg

Men et spennende og lærerikt prosjekt, med god fremdrift. Håper du holder litt regnskap på totalutgiftene og offentliggjør de etterhvert. Er jo absolutt noe mange kan ha nytte av dette her.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det, nå begynner det jo så smått å ta form?
    Tror faktisk at du kan komme til å få et lydmessig svært godt resultat, med den himlingen?
    Et skråtak er vel neppe å forakte, i en slik sammenheng. ;-)
    Med ALL respekt for RuneW; håper i det lengste at du ikke er like omstendelig med ditt bygge!! Som forhåpentligvis slipper unna med én vinters snøfall, før det hele står ferdig. :roll:
    For egen del, innbiller jeg meg i alle fall at man kan komme i mål på en litt enklere måte?
    Jeg lener meg i alle fall til den troen......
    "Go for it"!

Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •