Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 496
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    greenglue mellom lafteveggen og mfd platene har ingen hensikt. Her kan man fint bruke vanlig trelim. Er det jbl system du skal pakke inn i hytten din?

Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det er for øvrig rundt 190cm på det laveste, og jeg taper ytterligere 15-20cm på foring av taket, så det blir nok ikke plass til noe projektor over arcademaskinen gitt... Projektoren får jeg dermed plassere litt fremfor arcademaskinen, men det må jo ikke være slik at man dunker i den når en står og spiller da... Det er 260cm på det høyeste, så det løser seg vel, men da er jo spørsmålet om avstanden er tilstrekkelig til lerretet, jeg får beregne litt!
    Hva med å heller ha de 2 stolene i midten bak og arcademaskinen i hjørne!? Da vil du nesten få gode "sweetspots" der hvis du føler du kommer for nær lerretet med den først raden, samt det kansje blir litt lettere å få plasert PJ'n?? Du vil vel også få litt mere rett surround lyd for de som må sitte i stolene bak!!??
    For symetrien får du heller kjøpe en arcademaskin til å ha i det andre hjørnet ;-)

Dette blir bra dette Lygren, men vet ikke om jeg ville ventet for lenge med isolasjon og panel på utsiden. Tenker da på vær og vind, hvor tett er disse lafta veggene uten montert vindu?? Kjedelig hvis vann trekker inn og gipsen blir ødelagt!! Allt må rives ut igjen og gjøres på nytt!!!??? :-( (Husk det regner ikke altid rett ned) ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rMx
    greenglue mellom lafteveggen og mfd platene har ingen hensikt. Her kan man fint bruke vanlig trelim.
    Mulig jeg tenker litt galt her, men greenglue vil vel dempe eventuell skrangling og kontrollere eventuelle bevegelser mellom flatene på en litt bedre måte enn trelim?

Lurer også litt på hvordan ser du for deg bruke av trelim i et såpass ujevnt område mellom slike flater, trelim er vel ikke beregnet for å lime flater med en del avstand seg i mellom, og blir vel også ganske hardt når det herder, slik at en eventuell delaminering over tid vil kunne føre til skrangling det også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første laget med mdf-plater regner jeg med vil bli limt og skrudd fast i lafteveggen, dermed er noe av poenget med greenglue borte. Å bare lime mdf-platene direkte på lafteveggen vil være ikke være optimalt da det første laget med mdf-platene bør sitte dønn fast. Da har man derimot et bedre utgangspunkt til neste lag med plater som skal limes med greenglue.

Sånn ville jeg gjort det ihvertfall

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er for øvrig rundt 190cm på det laveste, og jeg taper ytterligere 15-20cm på foring av taket, så det blir nok ikke plass til noe projektor over arcademaskinen gitt... Projektoren får jeg dermed plassere litt fremfor arcademaskinen, men det må jo ikke være slik at man dunker i den når en står og spiller da... Det er 260cm på det høyeste, så det løser seg vel, men da er jo spørsmålet om avstanden er tilstrekkelig til lerretet, jeg får beregne litt!
    Ser ut som utfordringene står i kø her ja, men et spørsmål.
    Er Arcademaskinen full av intern elektronikk osv, eller er det mer eller mindre bare innebyggd luft i "topp etasjen"?

Tenker på om det hadde det gått ann å modifisere eller demontere, slik at denne øvre delen av arkademaskinen gir plass til projektoren som kunne plasseres delvis inni og sendt bilde gjennom topp/fornt plata på noen måte.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tenker på om det hadde det gått ann å modifisere eller demontere, slik at denne øvre delen av arkademaskinen gir plass til projektoren som kunne plasseres delvis inni og sendt bilde gjennom topp/fornt plata på noen måte.
    DET var kreativt! Stort kulere "hushbox" enn en arkademaskin vil være vanskelig å oppdrive! :-D

Men å modifisere arkademaskinen slik, det bli følgelig at en ødelegger den. Da må det utføres slik at en skifter ut deler med egenproduserte plater og således har mulighet til å returnere den til original stand senere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Maskinen er jo litt skrå bak, så det er mulig jeg klarer å lirke inn en projektor fra baksiden, der linsen såvidt stikker over... Mulig jeg klarer meg ved å bruke litt vertikal lens-shift. Det er helt uaktuelt å bruke horisontal, det påvirker bildekvaliteten i alt for stor grad... Får bare ta det litt som det kommer...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ellers kan du jo vurdere en "case mod" på arkademaskinen dersom det faktisk ikke er så mye innmat i den øverste delen av den. Det jeg tenker på er at den kan gjøres mer lavprofil.

Edit1: Har du lenke til der du kjøpte den eller aller helst til produsentens sider?

Edit2: Jeg tror IKKE det er noen god ide å montere projektoren inne i arkademaskinen. Grunnen er at en slik maskin ristes ganske my under heftig bruk, og jeg mistenker at det ikke har noen positiv effekt på lampelevetid og nøyaktig justert optikk etc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her har du direkte link til manualen: http://www.chicago-gaming.com/Brochu...nual_Rev3c.pdf...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du direkte link til manualen: http://www.chicago-gaming.com/Brochu...nual_Rev3c.pdf...
    Er bildet i den manualen det samme kabinettet som du har kjøpt? Det ligner jo ikke helt på Sketchup-versjonen.

Grunnen til at jeg spurte var for å se korrekte dimensjoner, slik at jeg kunne foreslå en estetisk og ergonomisk forsvarlig case-mod.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sketchup-modellen er bare noe greier jeg fant, det er bildet i manualen som er korrekt. Høyden er såvidt jeg har forstått 173cm på det høyeste (68 inches), så er jeg faktisk ikke sikker på hvor mye den bygger nedover bakover...

Gleder meg i det minste som en liten unge til å få satt den på plass, men ettersom den vil stå veldig i veien må plater på plass før jeg tar den med inn!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du jo vurdere om du skal ha et litt "kjøligere" felt over bakre del av projektoren og felle den inn i den generelle nedforingen av taket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, har tenkt på det, men da ryker jo mye av lydisoleringen på kjøpet...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tenkt på det, men da ryker jo mye av lydisoleringen på kjøpet...
    I et så lite felt som bak en projektor tror jeg faktisk ikke det er vesentlig i forhold til lydlekkasje til omgivelsene på utsiden av hytta. Dør, evt vinduer etc. vil lekke like mye lyd. Varmeisolering er egentlig min eneste bekymring i forhold til å fjerne isolasjon i taket.

Man trenger jo ikke fjerne utforingen helt. Legger man to lag gips i taket i dette feltet over projektoren, og reduserer isolasjonen til 3-5 cm akkurat her så kan man redusere nedforingen til 5,5-8,5cm.

Det viktigste for lydisolering mot omgivelsene er faktisk at veggen er:
    1. Helt tett.
    2. Stiv og relativt ressonnansdød.

Isolasjonen ellers (tykkelse på steinulla) vil bidra mest til rommets egenakustikk og varmeisolasjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rMx
    Det første laget med mdf-plater regner jeg med vil bli limt og skrudd fast i lafteveggen, dermed er noe av poenget med greenglue borte. Å bare lime mdf-platene direkte på lafteveggen vil være ikke være optimalt da det første laget med mdf-platene bør sitte dønn fast. Da har man derimot et bedre utgangspunkt til neste lag med plater som skal limes med greenglue.

Sånn ville jeg gjort det ihvertfall
    Her er jeg helt enig, det som er hele poenget med å legge en MDF plate på laftetømret er å få konstruksjonen stivere og da er det ikke ønskelig å ha noe som er fleksibelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...trenger jeg å lime hvis jeg bare skrur fast den første MDF-plata da? Vi virkelig GG ikke ha noen effekt? Ser jo av GG-egne sider at de mener det skjer en vesentlig demping selv ved montering av en enkelt plate på en eksisterende vegg, men at dempingen økes vesentlig ved 2 lag GG...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...trenger jeg å lime hvis jeg bare skrur fast den første MDF-plata da? Vi virkelig GG ikke ha noen effekt? Ser jo av GG-egne sider at de mener det skjer en vesentlig demping selv ved montering av en enkelt plate på en eksisterende vegg, men at dempingen økes vesentlig ved 2 lag GG...
    Alt vil jo hjelpe. Det som er den største effekten for deg med og bruke et "vanlig" trelim kontra GG er at du vil stive bedre av konstruksjonen, lim og skru.. Så kan du legge gips med GG utenpå det laget.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, men 2 lag med GG skal visst øke effekten med noe slikt som 5-6 dB, og det er jo enormt hvis det er noe hold i... Treplatene er vel relativt stive i utgangspunktet, spesielt hvis vi skrur de litt skikkelig inn i treverket bak?

Er neimen ikke bare bare dette her, men takker så mye for mange gode innspill!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen med laft av tynne materialer (sammenlignet med tømmerlaft) er jo nettopp at det ikke er stivet opp med noe stenderverk. Jeg tror jeg kan garantere at veggene i denne hytta er mindre stive enn en bærende yttervegg i et bolighus av tre, selv med dobbel gips på innsiden av laftet.

Men hvis jeg skjønner deg rett, så skal du fore inn veggene med vinterisolasjon også, og da blir det vel et stenderverk, eller?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men 2 lag med GG skal visst øke effekten med noe slikt som 5-6 dB, og det er jo enormt hvis det er noe hold i... Treplatene er vel relativt stive i utgangspunktet, spesielt hvis vi skrur de litt skikkelig inn i treverket bak?
    Den økte effekten på 5-6dB du får er pga. laminerings effekten, jo stivere konstruksjonen blir jo større dB reduksjon vil du ha... Men effekten med på bruke trelim kontra GG er at den vil stive mere av enn hva GG gjør. Dette er grunnen til at man laminerer flere lag med tynn MDF i meget seriøse høytaller konstruksjoner kontra et tykt lag. Her blir det brukt et trelim som har tilnærmet effekt som GG har,men er ikke så elastisk.

Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •