Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 496
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så veldig spinkel ut den rammen til hytten. Jeg ville forsterket den litt.

Med bjelkesko

Og vinkelbeslag

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dimensjonene på den ramma? Ser ut som 2"4 (48x96)? Eller er det større? Er det disse som følger med hytta/byggesettet?

Det bare slo meg etter å ha lest gjennom tråden at den hytta di kan komme til å bli ganske tung med all gipsen/spon/etc og utstyr som skal inni, samt vekta av brukerne..

Hytta er neppe dimensjonert for slik ekstra lydisolering m.m. og det kan nok gjøre at gulvet/ramma kan få det tøft etterhvert.. Og dersom tela tar tak i bygget, hjelper det nok lite om du har brukt spon/kryssfiner istedet for gips for å holde ting på plass. Da risikerer du at vegger/gulv siger og det kan oppstå sprekker både her og der.. Ikke for være negativ altså

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Lygren, helt ærlig; jeg ville satt meg ned å talt til 10 et par ganger her nå hvis jeg var deg. Jeg kjenner følelsen av at man gjerne vil komme fort i gang, men jeg synes liksom at kommentarene i tråden peker i en litt annen retning enn den du har pekt ut.

Jeg er altså ingen fagmann men har sett litt forskjellig rundt omkring. Jeg bor i et område som er preget av gjør-det-selvere og jeg har også et utpreget eksemplar av arten som svigerfar :-?

Fundamentet: jeg tror, som andre her, at du vil få problemer med sig, kanskje ikke denne vinteren eller neste, men om noen få år må du antagelig jekke opp et hjørne eller to, for ikke å snakke om midt under, der kommer du aldri til med en jekk. Jeg gjorde akkurat slik som deg på terassen jeg slang opp på hytta i sommer, men så er jeg også forberedt på at den vil bli skjev etterhvert. Derfor er den heller ikke festet til hytta, den ligger bare løs inntil. Men dette er altså en liten platting som jeg kan egenhendig kan løfte opp i et hjørne og ikke et oppholdsrom fylt med high-tech. Det tar deg kanskje en ekstra helg og grave 40-50 cm dype hull til lecablokkene, fylle på med litt grov grus i bunnen, så en bit med styrofoam (tror jeg de heter, sånne litt kompakte lyseblå isoporplater) og til slutt lecablokkene oppå der igjen. Dette vil kanskje også sige etter hvert, men jeg tror hvertfall det vil ta lenger tid.

Rammen: er det 2x4"? Jeg ville i så fall kanskje satt ett ekstra fundament under gulvet slik at de ligger an på to blokker i stedet for bare én midt under. Gyngende gulv er utrolig irriterende.

Takbjelkene: De ferdighyttene jeg har sett (type Maxbo-bod i varierende størrelser) har veldig spikel takkonstruksjon. Det er antagelig dimensjonert for å legge takpapp eller takplater rett oppå uten mere dikkedarer. Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på at dette holder hvis du i tillegg skal ha opp to lag gips, henge opp projektor, osv. Tenk så kjipt om taket kollapser og du må spa ut 15 m3 med tung snø når du kommer hjem fra påskeferie. Man kan selvsagt håpe at global oppvarming fikser dette problemet, eller man kan også være føre vàr ved å forsterke takbjelkene. Du kan f.eks. skru fast litt tykkere bjelker rett på de eksisterende. Du mister noen få cm takhøyde riktignok...

Vel, jeg måtte bare få det ut . Personlig pleier jeg å overdimensjonere litt for å få det solid enn å satse på at minimumsmål holder dersom jeg har muligheten. I et større bygg eller hus skjønner jeg at man kan holde seg til minimumsmål av økonomiske årsaker, men ditt prosjekt er såpass lite (no offence ) at noen hundringser til ekstra leca, styrofoam, noen meter med takbjelker etc, vil ikke medføre de helt store utslagene, men det vil ta litt lenger tid og kreve litt mer innsats selvsagt.

Edit: hjalmarjalla var visst før meg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg tror litt ustabilitet og sprekker er noe jeg bare må leve med, og korrigere ved behov.

Bjelkesko og vinkelbeslag var en god ide, det skal jeg ut og handle i morgen!

Tror bjelkene er som du sier, rundt 5x10cm... De er i tillegg ikke spesielt massive, "balsatre" kalte snekkeren dem... Jaja, vi får nå sjå! Som nevnt; går det i dass er det jo ikke verdens undergang - da BLIR boden en BOD (selv om det selvsagt er litt trist for min hyttekino da...).

Synes uansett "eksperimentet" er spennende, og ettersom økonomi ofte er en vesentlig faktor hos folk, samt ikke minst at det ikke skal ta ett år å sette opp denne type bygg, er det greit å holde det hele på et moderat nivå. Poenget er imidlertid å unngå de helt store fellene, og jeg tror nok funderingen jeg foretar meg kan være en av disse, men jeg får bare fungere som en forsøkskanin, for funker det greit er det jo faktis ganske mye ekstra arbeid / kostnad å støpe såle, ev. sementfeste leca-blokkene... Vi snakker ikke de store summene, men et sted mellom 10 og 20.000 om en ikke gjør jobben sjæl, og i denne sammenheng er det faktisk en hel del penger!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, forstår godt at folk forbarmer seg litt over litt forenklet grunnarbeid her... Er selv opptatt av å gjøre ting skikkelig, men jeg har altså vurdert merkostnaden ved å foreta større endringer og kommet til at jeg nå i første omgang går for "budsjett"-varianten. Er en kombinasjon av prioritering og ønske om å få opp dette før vinteren kommer... Går alt i dass har jeg ikke kasta bort mer enn 30-40.000, og jeg har uansett en grei bod! Funker det hele greit nok kan dette være en viktig mal for andre med begrenset budsjett, og i disse tider tror jeg snart det vil gjelde de fleste av oss!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, jeg er med på tankegangen din, men jeg synes liksom det blir vel mye bortkastet arbeid og kroner dersom det går i dass. Å lage litt bedre fundament trenger du ikke fagfolk til å gjøre, og det koster deg i praksis noen hundrelapper og arbeidstimer (som man kanskje ikke har i overflod av riktignok...).

Men det er et spennende eksperiment, da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har bedt snekkeren kjøpe med seg vinkelbeslag og bjelkesko når han dukker opp i morgen, så får vi i det minste forsterket ramma litt...

Jeg har gjort det lille jeg har evner til i denne sammenheng, fint sortert og satt opp de ulike komponentene til hytta slik at det går kjapt å skru sammen herligheten...

Videre har vi lagt plater i bånn for isolasjonen, som står klar for dyst rett i forkant av den enorme igjenspikrede arcademaskinen som står og venter i spenning på "installasjon" under carporten!

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0038-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0039-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0040-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er laftinga i gang!

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-img_0041-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...planen er da å legge ett lag MDF som skrus rett i lafteveggen på gulv, vegger og tak. Deretter legges ett lag gips. Spørsmåler er om det er noe poeng å bruke GreenGlue også på MDFen som legges mot lafteveggen og gulvet, da i tillegg til GG mellom MDFen og gipsen selvsagt...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en god nyhet er for øvrig at veggen til høyre for døra er rundt 80cm dyb, så da blir det plass til å bygge inn høyttalere/sub/lerret bak en lettevegg som planlagt!

For øvrig er jeg fremdeles neimen ikke sikker på hvordan jeg skal løse tilgangen til elektronikken på en best mulig måte... Må vel lage en form for skapløsning nederst tenker jeg, finner sikkert på noe!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er for øvrig endelig skisse med døra på riktig side!

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_1-jpg

Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder!-hytteskisse_2-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...planen er da å legge ett lag MDF som skrus rett i lafteveggen på gulv, vegger og tak. Deretter legges ett lag gips. Spørsmåler er om det er noe poeng å bruke GreenGlue også på MDFen som legges mot lafteveggen og gulvet, da i tillegg til GG mellom MDFen og gipsen selvsagt...?

Jeg er ingen GG-ekspert, men jeg tror ikke GG har optimal effekt mellom et plankelag og en plate. Siden det er et "visko-elastisk" materiale (som omdanner skjærkrefter til varme), tror jeg det bare virker som det skal mellom to plater.

Men som sagt, jeg er amøbe light på dette området (også).

Kanskje en mail til GGG vil gjøre deg klokere?

---

Ellers må jeg berømme deg for å få absolutt optimal utnyttelse av de få kvadratmeterene du har til rådighet. Synes det ser skikkelig bra ut jeg!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt, blir morro å se når det nærmer seg "slutten".

Regner med det blir alarm med direkte overføring til marinen?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tror jeg ville brukt en annen type lim mellom lafteveggene og MDF'en. Jeg ville brukt samme type lim som blir brukt i konstruksjon av høytaller kabinett ved laminering. Det har meget gode egenskaper for tre/MDF.

Fant ikke link til limet akkurat her og nå...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok norges grommeste "små-hytte", Jon Eivind :-D

Er du med å setter opp hytten selv også, eller benytter du ekstern hjelp ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helt rått. Blir forholdet mellom lerretsbredde og sitteavstand nærmere enn 1:1?

Ellers ser jeg av skissen at BR-spilleren stikker gjennom lerretet ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er ikke mye jeg gjør selv, nei, skrudde på litt gulvbord i går... Blir nok til at jeg må gjøre en del selv når det kommer til innredning og annet plukk...

Plassering av utstyret er en liten utfordring, men jeg tror det mest åpenbare er å sette opp en diskrete skapdør helt nede på lettveggen der lerretet står... Subbene får jeg tilgang til ved å flytte lerretet, så det er greit nok.

Sitteavstand blir rundt 1:1, roffe, som nok kan vise seg å være litt i overkant når det benyttes en lydtransparent løsning. Samtidig blir jo ikke strukturen i duken noe mindre om jeg går for 230cm, og screendoor er ikke noe vesentlig tema ettersom jeg går for SXRD eller D-ILA (blir vel i den rekkefølgen; en rimelig SXRD først og dernest en D-ILA når lommeboka tillater det...).

Leser på GG sine sider at det er viktig at platene har om lag samme tykkelse for at det skal fungere optimalt, men de sier at det funker helt OK å kjøre GG også på første plata mot en eksisterende vegg. De sier at treplater ikke er noe stort poeng å betale mer for, men samtidig at det ikke skader for effektiviteten. Fordelen med bruk av et platelag i MDF er jo gjerne at hele hytta stabiliseres, og det tror jeg absolutt kan være et vesentlig poeng ettersom jeg har brukt mindre ressurser på selve fundamentet...

Vinduet setter jeg ikke inn en gang, det skal jo uansett ikke brukes og skaper bare klirring og annet tull. Det er derfor foreløpig et stort hull jeg får midlertidig tette med ett eller annet...

Laftingen av vegger osv. er nå ferdig, i dag tar vi taket. Dernest blir det å gå til innkjøp av plater og sette opp disse innvending. Jeg skulle gjerne også tatt den utvendige deler av arbeidet nå, men jeg priorierer i første omgang å få på plass det innvendige slik at hytta kan brukes så tidlig som mulig.

Døra tror jeg i første omgang jeg bare dekker med 2 lag gipsplater med GG mellom, så får jeg se hvor mye den demper. Må eventuelt gå til innkjøp av en branndør, men greit å teste hvor mye denne døra kan klare å dempe med noen enkle inngrep i første omgang.

Rekkefølgen blir da gjerne:

1. Plater innvendig + plattform + sparkling + teppe og maling av vegger
    2. Ventilering, venter på pristilbud fra Fresh...
    3. Strøm, 3x uttak + tilkobling av vifta
    4. Panel på utsiden (mulig dette utsettes til våren, men hytta vil jo se ut som et takras hele vinteren i så fall da, med hull der vinduet skulle vært osv...)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker ikke på screendoor heller. :-) Mer om det blir komfortabelt å følge en film på så nært hold. Men jeg liker å sitte relativt nær lerretet selv, jeg, så her er vel smaken som baken. Men for oss som et par ganger i livet har sittet på første rad på Colosseum, så vet man at det går an å sitte for nær også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er for øvrig rundt 190cm på det laveste, og jeg taper ytterligere 15-20cm på foring av taket, så det blir nok ikke plass til noe projektor over arcademaskinen gitt... Projektoren får jeg dermed plassere litt fremfor arcademaskinen, men det må jo ikke være slik at man dunker i den når en står og spiller da... Det er 260cm på det høyeste, så det løser seg vel, men da er jo spørsmålet om avstanden er tilstrekkelig til lerretet, jeg får beregne litt!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan man jo sette krav til lens shift i projektoren sideveis. Men jeg tror vel at bruk av sideveis lens shift i kombinasjon med kurvet lerret ikke er noen genial ide. Men dette er bare noe jeg tror. Om jeg tar feil her, så er jeg takknemlig om noen korrigerer påstanden.

Side 11 av 25 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •