Prosjekt "AV-hytte i hagen" i gang - STATUS: Nye bilder! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 496
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle det bli problemer med at hytta synker, så kan jeg tipse om at en biljekk vil kunne jekke hytta opp igjen... (Hadde litt problemer med vedskjulet i hagen, og det har jeg bare jekket opp og lagt under mer stein...)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En mulighet er jo da som nevnt her en relativt tykk sponplate innerst, og en gipsplate ytterst. Det gir fordelen av forsterket struktur, penere overflate på ytre del og ikke minst kan det, i det minste i følge Sintef, ha visse fordeler når det kommer til lydisolasjonen...?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En mulighet er jo da som nevnt her en relativt tykk sponplate innerst
    Hvis du er på jakt etter styrke, så kommer vel kryssfiner mye bedre ut enn spon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Okey, godt tips! Tror det er lurt da, ett lag litt halvtykk kryssfiner inne, og dernest et lag gips... Da har jeg i det minste en plan!

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryssfiner er jo igjen dyrt, men det har kanskje lite å sei på dette bygget. OSB plater er kanskje eit godt alternativ.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ett lag vanlig 12 mm veggspon bak ett lag standard 13 mm gips Lygren. Om du skrur veggsponen og gipsen vil dette bli mer enn stivt nok. Pass på å veksle platelagene slik at skjøter ikke overlapper hverandre. Legg sponplater med 5-10 mm klaring mot tak og vegg, fug denne spalten med akryl el.l. byggfuge. gipslaget kan du kjøre (nesten) helt til vegg og tak. Om du skal kle tak med to lag gips kan du veksle slik at du kler spon på vegg, så ett lag gips i tak, så gips på vegg så siste lag gips i tak.
    For ekstra lufttetting i skjøter mellom vegg og tak kan du legge inn en remse fuktsperre (0,20 plastfolie) bak sponplate på vegg til bak 1. gipsplate i tak. Husk at jo mere luft som slipper gjennom jo mer lyd kommer ut...

Forøvrig er jeg glad kongen av DIY (RuneW) backer meg litt i diskusjonen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Forøvrig er jeg glad kongen av DIY (RuneW) backer meg litt i diskusjonen
    Nå skal vi ikke ta i her...

Jeg ble forresten kanskje noe krass mot rovers, men jeg blir litt provosert av slike bombastiske uttalelser. Spesielt når de er så åpenbart feilaktige.

Hva er poenget med å skrive at gips er "mange ganger bedre" enn spon? Jeg skjønner det ikke...

---

Men over til takkontruksjonen din Lygren. Jeg husker ikke, men har du tenkt å bruke lydbøyler, himlingsbjelkelag eller ingen av delene? Sorry hvis jeg burde ha fått med meg dette...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hytta leveres som standard med noen tversliggende bjelker, så mellom disse legger jeg isolasjon og skrur på 2x plater med GG mellom - det var i det minste planen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hytta leveres som standard med noen tversliggende bjelker, så mellom disse legger jeg isolasjon og skrur på 2x plater med GG mellom - det var i det minste planen...
    Disse ligger horisontalt så "ditt" tak blir flatt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, de ligger altså i flukt med taket, så taket blir skrått...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de ligger altså i flukt med taket, så taket blir skrått...
    Og så det er det samme bjelkelaget som yttertaket hviler på? Du har ikke vurdert lydbøyler eller lignende? For lydisolasjonen gjelder "svakeste leddet i kjeden", og taket ser jeg for meg kan bli et svakt punkt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er samme bjelkelaget ja... Mulig lydbøyler er smart, de fester jeg da i taket over bjelkene, ikke sant? Link til noen greie lydbøyler kanskje? (ja, jeg vet, jeg er TOTALT grønn...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er samme bjelkelaget ja... Mulig lydbøyler er smart, de fester jeg da i taket over bjelkene, ikke sant? Link til noen greie lydbøyler kanskje? (ja, jeg vet, jeg er TOTALT grønn...)
    Skal jeg være frekk nok til å be admin bruke sin egen søkefunksjon? Nei, det tør jeg ikke ;-)

Jeg har ikke brukt lydbøyler selv med du får flere typer. Du fester dem enten under eller på siden av bjelkene. I lydbøylene skrud du igjen fast lekter, som du igjen skrur fast platene i. Jeg må si jeg er på litt gyngende grunn når det gjelder lydbøyler i skråtak. Håper noen som vet hva de snakker om kan hjelpe litt til her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Søk - hva er det? Hmm, dvs. at taket bygger enda mer ned... Spørs om jeg kanskje tester å plugge platene rett i bjelkene i første omgang gitt, funker det dårlig får jeg heller skru løs platene igjen, men det spørs vel om jeg tar meg orket til å foreta meg det... Takker uansett for innspill - vi får kjøre økonomivarianten i første omgang å se om det holder vann!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk - hva er det? Hmm, dvs. at taket bygger enda mer ned... Spørs om jeg kanskje tester å plugge platene rett i bjelkene i første omgang gitt, funker det dårlig får jeg heller skru løs platene igjen, men det spørs vel om jeg tar meg orket til å foreta meg det... Takker uansett for innspill - vi får kjøre økonomivarianten i første omgang å se om det holder vann!
    Men det er jo din økonomi jeg tenker på :-)

For å sette det på spissen, så er det ikke er noen vits i å bruke penger på GG i veggene hvis taket lekker som en sil...

Og dette er vil selvsagt balle på seg med dører og vinduer osv... Men taket er jo en voldsom flate, sånn rent lydisolasjonsmessig, og bør nok tas på alvor.

Her er forresten en link som viser typisk bruk av lydbøyler:

http://www1.rockwool.no/graphics/RW-..._lydboeyle.pdf

At du mister takhøyde er vel ikke så kritisk med skråtak? Og er du kreativ, mister du ikke mer en et par-tre cm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom forresten plutselig på at takbjelkene dine muligens ikke er dimensjonert for ekstra lag med gips i det hele tatt. Dette bør du finne ut av før du setter igang. Snekkere (dvs ikke jeg) kan svare deg på dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bjelkene i taket henger i lafteveggen, så jeg tror de fint skal kunne ta noen gipsplater / sponplater... Jeg skal diskutere det litt med snekkeren da!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjelkene i taket henger i lafteveggen, så jeg tror de fint skal kunne ta noen gipsplater / sponplater... Jeg skal diskutere det litt med snekkeren da!
    Trodde du var snekkeren jeg..:-D :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det skulle tatt seg ut...

Lygren Sr. sier for øvrig at "grunnmuren" kommer til å slite vinterstid grunnet tele med mindre jeg graver meg dypere samt bruker shingel i bånn... Det er nok fare for at det stemmer gitt, men nå får jeg bare tute og kjøre på, detta blir litt halvveis...

Newcomer rovers sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opprinnelig skrevet av RuneW
    Nå skal vi ikke ta i her...

Jeg ble forresten kanskje noe krass mot rovers, men jeg blir litt provosert av slike bombastiske uttalelser. Spesielt når de er så åpenbart feilaktige.

Hva er poenget med å skrive at gips er "mange ganger bedre" enn spon? Jeg skjønner det ikke...
    Beklager at jeg buste ut med denne påstanden.
    Har jobbet ekstremt mye med gips og har alltid lært at gips er klart best når det kommer til dette med lydisolering...
    Satt i mange timer i går kveld for å finne en link som kunne bekrefte min påstand, men uten resultat.
    Men fant derimot en som beviste det motsatte:

SPONPLATER
    Dette er tidenes mest brukte bygningsplate i Norge. Platen består av trespon/kutterspon fra forskjellige treslag, og har et omfangsrikt og variert bruksområde. Sponplater fås i mange forskjellige formater, tykkelser og med ulike not/ fjær- og falsløsninger. Platene er robuste og tåler kraftige støt og slag uten at det oppstår skjemmende merker eller sår, samtidig som de er meget spiker-/skrufaste. Dokumenterte lydmålinger viser at sponplater gir minst like god lydisolering som gipsplater. I konstruksjonen brukes sponplater til bærende og avstivende formål. Til RANTI-bjelken (I-bjelke) benyttes konstruksjonsplater. RANTI-bjelken er lettere, rettere og lengre enn tradisjonelle trebjelker. Til våtrom og industribygg benyttes spesielle fuktbestandige sponplater. Ubehandlede sponplater brukes til gulv, vegger og tak under
    nybygg og modernisering.

Bygningsplater - Maxbo

Så her legger jeg meg flat....ops:

Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •