Lite bass i ny hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men...er kjedelig korrekt igjen?
    Med korrekt så mener vi selvfølgelig i forhold til innspillingen, ikke i forhold til hver enkelts smak.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro du sitter på en plass hvor bassen fases ut.

Hvis du setter subben i lytteposisjonen, spiller musikk med bass og krabber rundt. Prøv og sett subben der det er mest bass når du lyttet rundt på gulvet, sansynligvis et hjørne.

Jeg tror også du bør prøve å flytte lytteposisjonen da midt i mellom front og bakvegg ikke er det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Jeg vil tro du sitter på en plass hvor bassen fases ut.

Hvis du setter subben i lytteposisjonen, spiller musikk med bass og krabber rundt. Prøv og sett subben der det er mest bass når du lyttet rundt på gulvet, sansynligvis et hjørne.

Jeg tror også du bør prøve å flytte lytteposisjonen da midt i mellom front og bakvegg ikke er det beste.
    Ja, virker som om bassen fases ut der jeg sitter. Men som sagt så tar jeg Klipschene først, før jeg begynner med plassering av sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilgang til en radioshack??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dessverre.. Burde vel kanskje investert i en slik?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er en moderator som kan flytte denne tråden til AV-rom konstruksjon / optimalisering?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Veldig lurt.

Med en plassering som Ostemannen skisserer risikerer du at mye av lydbildet går fløyten, da det blir mye mer reflektert lyd fra den ene siden. Fasetrøbbel kan det også bli.

-Tim
    skissen er faktisk slik jeg har det, jeg har ikke merket dårlige lydbilde, snarere tvert i mot. Frontene er bedre, og bakhøytalerene er blitt enda klarere. Smaken er som baken.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack og REW er både nyttig og faktisk ganske morsomt

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toolei
    Kanskje det er en moderator som kan flytte denne tråden til AV-rom konstruksjon / optimalisering?
    Godt forslag. ;-)
    Done!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    skissen er faktisk slik jeg har det, jeg har ikke merket dårlige lydbilde, snarere tvert i mot. Frontene er bedre, og bakhøytalerene er blitt enda klarere. Smaken er som baken.

Har du prøvd å snu 180 grader? Du kan vanskelig vite om det mangler noe dersom du ikke har prøvd.

Jeg sa heller ikke at det blir slik, men at det KAN bli slik.

Hva smak har med akkurat dette å gjøre klarer jeg ikke helt å se.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med noe lignende selv, har ei ekstremt vanskelig stue. Kryper snart til korset og ber om råd og veiledning her inne.

Men jeg skal ikke utbrodere mine problemer i din tråd, men ett hot tips er å kjøre en 50 hz sinustone, gå rundt i rommet og lytt på bassresponsen, da hører du fort hvor bassen gjemmer seg i rommet. I mitt rom er det tilnærmet fritt for bass i sweetspot, mens 2 meter lenger bak så er det bra trøkk, så det gjør ting ganske så frustrerende.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i og for seg ikke noe dårlig forslag, men pass på!
    Er man riktig uheldig, så kan man jo treffe på en frekvens som harmonerer med rommets egen!
    Av den grunn vil jeg foreslå at man velger flere frekvenser, gjerne mellom 20 og 80Hz, og deretter gjøre seg opp en mening / lese av resultatet via en Radioshack.
    Om man til slutt finner en god plassering / et godt resultat, så er man egentlig langt fra ferdig.
    Ytterligere fintuning må som regel til, for å få et optimalt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiv deg til med ommøbelering slik at vi for høre hvordan det går

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thewulff
    Hiv deg til med ommøbelering slik at vi for høre hvordan det går
    Er ikke hjemme i helgen, så det blir ikke noe ommøblering før på tirsdag

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Har du prøvd å snu 180 grader? Du kan vanskelig vite om det mangler noe dersom du ikke har prøvd.

Jeg sa heller ikke at det blir slik, men at det KAN bli slik.

Hva smak har med akkurat dette å gjøre klarer jeg ikke helt å se.

-Tim
    Jeg har hatt tven der jeg har sofaen nå, altså 180 grader. Da hadde jeg sofaen midt på gulvet. Hovedsubben har jeg hatt i hele rommet. Funker bra slik jeg har det nå.

Det jeg mente med "smaken er som baken" var bare det at jeg selv er glad i bass, og jeg plasserte min sofa der det er mest bass. Andre ville kanskje plassert det annerledes. Lyd er også ganske inviduelt. Det som kan være super lyd for en, kan være dårlig lyd for en annen. Jeg kjenner noen som foretrekker å bruke tv-lyden i forhold til å bruke vanlige høytalere. De syntes det støyer for mye med 5.1. Hvis det er waf faktor inne i bildet så er det jo også en ting til å tenke på.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å snu anlegget 90 grader i forhold til hvordan det sto. Må si at lyden ble betraktelig bedre Men blir litt for nært å sitte slik mtp. avstand til lerret..
    I hjørnet til høyre for sofaen er det myye bass. Litt mindre der som sofaen står nå, men mye bedre en tidligere plasseringer.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Med korrekt så mener vi selvfølgelig i forhold til innspillingen, ikke i forhold til hver enkelts smak.
    Har skjønt at Oberon ikke er er enkelt å matche med klipsch, men det å si at alt av klasse D er sån å sån, blir en voldsom forenkling. Blir som å si at en hel klasse med forsterkere være seg rør, ab eller d har en fast lyd uansett hvem som lager dem.

Men nok om det, fikk hørt en del på Klipsch RF-83 med micromega effekt og det var absolutt noe jeg kan annbefale. Testet mange høytalere på Oberon (men ikke klipsch) når jeg hadde slike og mer morro med Swans f1.1, CV, Focal og Dynavoice skal du nok lete lenge etter.
    Jeg testet forrøvrig også rørpre i kombinasjon med dem et par runder og det kan også annbefales.

Har litt vanskelig for å tro at Oberon/Klipsch komboen ikke kan fungere med riktig pre, men siden jeg aldri har fått testett akkuratt det så får jeg høre på de som har. Jeg vil alikevel hevde at problemet har like mye med RF-83ene å gjøre som forsterkeren, det er kombinasjonen som ikke fungerer og da er ikke ett komponent skyldig.

Jeg ville testet med en Yamaha reciever i kombinasjon med klipsch, syns nesten alltid det blir et godt resultat da, om du har annledning så kan man jo teste med å uten oberon også.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toolei
    Da har jeg prøvd å snu anlegget 90 grader i forhold til hvordan det sto. Må si at lyden ble betraktelig bedre Men blir litt for nært å sitte slik mtp. avstand til lerret..
    I hjørnet til høyre for sofaen er det myye bass. Litt mindre der som sofaen står nå, men mye bedre en tidligere plasseringer.
    Godt å høre det da, men har du forresten planer om å utvide til surround eller skal du holde deg til en god stereo til film også ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Godt å høre det da, men har du forresten planer om å utvide til surround eller skal du holde deg til en god stereo til film også ?
    Jeg har i utgangspunktet surround og skal fortsatt ha det. Må bare få plassert frontene riktig før jeg setter opp resten av surr. høytalerene igjen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Har skjønt at Oberon ikke er er enkelt å matche med klipsch, men det å si at alt av klasse D er sån å sån, blir en voldsom forenkling. Blir som å si at en hel klasse med forsterkere være seg rør, ab eller d har en fast lyd uansett hvem som lager dem.
    Det er nok forskjell på forsterkere i samme klasse ja. I de testene jeg har lest om Rotel 15xx så sies det at de ikke er like lyse i toppen som mange andre klasse D noe de ikke kunne forklare hvordan Rotel hadde fått til. Men jeg vet ikke. Min Rotel D passer fint sammen med SVS'ene ihvertfall.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •