Lite bass i ny hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akvariet får jeg alltis flyttet Litt styr er det jo, men det går vel på et vis..
    Ja, har sjekket innstillingene på avstandene.
    Har laget en ny skisse.. Er det slik dere mener? Har tegnet inn ny plassering med rødt...

Golfsko: Kan du lage en liten skisse på hvilken plassering du endte på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var slik jeg tenkte ja.

-Tim

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard audio oberon på RF83?! da er det egen skyld at du har lite bass . Prøv med PArasound eller Electrocompaniet istede! .

Har selv eid Oberon 6.1: Utrolig mye kraft, men kjedelig som rakkern. Alt for lite kjøtt på beina for å si det slik. PRE amp er viktig her, men jeg testet med flere, og det ble så si aldri "bra" her iallefall. Men det var kraftreserver og kontroll så det monne .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Midgard audio oberon på RF83?! da er det egen skyld at du har lite bass . Prøv med PArasound eller Electrocompaniet istede! .

Har selv eid Oberon 6.1: Utrolig mye kraft, men kjedelig som rakkern. Alt for lite kjøtt på beina for å si det slik. PRE amp er viktig her, men jeg testet med flere, og det ble så si aldri "bra" her iallefall. Men det var kraftreserver og kontroll så det monne .

Kan være enig med deg forsåvidt, men LITE skal det uansett ikke være. Siden han har hatt samme problem med Dali 909 er ikke problemet bare elektronikken.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe Skal vel være litt bass?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så ille asså.. hmm.. noe feil inne på reciver kanskje da ? Ville testa med en vanlig stereo PREAMPE eller noe.. bor ikke inærheten av f.eks Soundgarden eller hifiklubben da ? dem kan sikkert låne ut en på prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

RF83 skal kjennes godt på kroppen med rett plassering :-)

Har samme L formede stue som deg på ca 36 kvm, og takket være en frue som er glad i å ommøbelere har alle vegger vært testet.
    Med plassering av høyttalerne i lengderetning av rommet med samme plassering som du har nå og 180 grader andre veien var det nesten 0 bass. Prøvde da med den plasseringen du foreslo på siste tegningen, og en helt ny verden åpnet seg:-D

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte med Soundgarden om jeg kunne få låne en Onkyo TX-SR707 på prøve mot depositum, men det var ikke aktuelt. Han forklarte de ikke lånte ut utstyr i den klassen, men kun high end utstyr.

En grei ting å gjøre er å reise på Elkjøp for å kjøpe en receiver, og deretter bruke 30 dagers returretten. :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bare prøve noen nye plasseringer Så får jeg heller legge kablene opp på ny om jeg skulle finne en bedre plassering..
    Kan muligens få låne meg en annen pre-amp for å se om det hjelper også.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har samme type rom som deg. Der bassen var fraværende midt i rommet.

Test dette. Spill en sang med litt bass i. Gå rundt i alle hjørnene, og hør. Det var det hos meg, og er sikkert hos deg. Masse bass i hjørnene.

Jeg ende opp med å plassere sofaene i hjørnet, og tven midt ute på gulvet. Det går faktisk veldig bra. Har en peis bak, så det ser ikke så gale ut. Mitt rom er ca 22m^2.

Subben din er nok litt liten i forhold til "L-rommet". Jeg har selv en 21"(cva121). Litt overkill, men jeg bruker den ofte på fest, så der er den kongen. Gå for en med litt mer futt i. Eller gå for noen flere subber som du setter bak sofaen. xtz har noen små rakkere til noen høvdinger per stk. Jeg tror det kan lønne seg med to mindre i forhold til en stor. Bassen blir mer spredt også. Lykke til.

PS: På bildet er det også bakhøytalere over subbene bak.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for skisse
    Er klar over at subben sliter litt i det store rommet, men tenkte jeg skulle få liv i Klipschene før jeg begynner å styre me subben og plassering av denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toolei
    Takk for skisse
    Er klar over at subben sliter litt i det store rommet, men tenkte jeg skulle få liv i Klipschene før jeg begynner å styre me subben og plassering av denne.

Veldig lurt.

Med en plassering som Ostemannen skisserer risikerer du at mye av lydbildet går fløyten, da det blir mye mer reflektert lyd fra den ene siden. Fasetrøbbel kan det også bli.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe hensikt å henge en gardin der som jeg har tegnet en rød pil eller er det kun solid vegg som gjelder?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For lave frekvenser så må det skikkelig solide saker til ja.

En slik gardin kan hjelpe for diskanten. Men det endrer ikke det faktum at du får skjev utstråling fra høyttalerne.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.. Da får jeg prøve å sette det slik som det er på skissen nå å se hvordan det blir.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toolei
    Har det noe hensikt å henge en gardin der som jeg har tegnet en rød pil eller er det kun solid vegg som gjelder?
    Gardin slipper igjenom alle dype frq.
    Vet ikke om noen har sagt dette før, men hva med å plassere lerret til venstre for døren når du kommer inn i rommet. På den måten blir sommet smalere bakover, og muligens lettere å opprettholde bass responsen.. Bare prøv det, og flytt sofaen fram og tilbake på gulvet samtidig som du flytter litt på frontene. Vanskelig når et rom ikke er helt kvadratisk.

A.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå går jo klasse D for å være mer nøytral og korrekt i bassgjengivelsen enn AB i folkelig prisklasse så hvis du er vant til AB og ekstra fet bass så blir kanskje Oberon 6.1 tynn i bassen, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Gardin slipper igjenom alle dype frq.
    Vet ikke om noen har sagt dette før, men hva med å plassere lerret til venstre for døren når du kommer inn i rommet. På den måten blir sommet smalere bakover, og muligens lettere å opprettholde bass responsen.. Bare prøv det, og flytt sofaen fram og tilbake på gulvet samtidig som du flytter litt på frontene. Vanskelig når et rom ikke er helt kvadratisk.

A.
    Sitat Opprinnelig postet av Thewulff
    Med plassering av høyttalerne i lengderetning av rommet med samme plassering som du har nå og 180 grader andre veien var det nesten 0 bass.
    Blir vel det samme som Thewulff har prøvd det.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå går jo klasse D for å være mer nøytral og korrekt i bassgjengivelsen enn AB i folkelig prisklasse så hvis du er vant til AB og ekstra fet bass så blir kanskje Oberon 6.1 tynn i bassen, ja.
    Korrekt og kjedelig kan til tider være en fellesnevner på ICEpower ja...

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt og kjedelig kan til tider være en fellesnevner på ICEpower ja...
    Men...er kjedelig korrekt igjen?

En eksplosjon på film skal kjennes ut som en eksplosjon, ikke som en liten kinaputt. Og en livekonsert føles vel ikke realistisk før man kjenner trøkken av basstromma i brystet? Ikke sant? :roll:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •