Hva gjør takhøyde med lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør takhøyde med lyden?

Vurdere om jeg skal grave ut kjelleren min for å få større takhøyde, siden det i dag bare er 2.09 der.
    Dette ville gjøre det lettere å sette opp og isolere ting, men vil det også påvirke lyden i positiv eller negativ retning?
    Tenkte å legge meg på std 2.40 omtrent, og rommet er 2.8 x 6 meter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Vurdere om jeg skal grave ut kjelleren min for å få større takhøyde, siden det i dag bare er 2.09 der.
    Dette ville gjøre det lettere å sette opp og isolere ting, men vil det også påvirke lyden i positiv eller negativ retning?
    Tenkte å legge meg på std 2.40 omtrent, og rommet er 2.8 x 6 meter.
    Stor takhøyde gir deg i alle fall bedre muligheter for å lydisolere og gjemme unna kabling i taket. Det er stort sett bare positivt å ha så stor takhøyde som mulig (innen rimelighetens grenser, selvsagt). Eneste evt. negative må være hvis takhøyden skulle sammenfalle med enten bredden, lengden eller (halvparten av disse (for å gjøre det enkelt)).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Stor takhøyde gir deg i alle fall bedre muligheter for å lydisolere og gjemme unna kabling i taket. Det er stort sett bare positivt å ha så stor takhøyde som mulig (innen rimelighetens grenser, selvsagt). Eneste evt. negative må være hvis takhøyden skulle sammenfalle med enten bredden, lengden eller (halvparten av disse (for å gjøre det enkelt)).
    Aha, så om f.eks høyden under taket skulle bli 3 meter, så ville jeg få lydproblemer siden rommet er 6 meter langt?
    Er det rett og slett det som er hovedregelen for å unngå stående bølger og problemer?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takhøyde

Tipper at demping spiller inn like mye. Har du et rom med kun betong så kan du tenke deg ekko forskjell når du står midt i rommet eller helt inntil en av veggene. Dette er bestemt av lydens hastighet 343m/s. Et menneske kan skille av forkjell ned til 1/10 av et sekund. Dvs at hvis det er avstand (i alle retninger) på mere enn 16.2 Meter så blir det ekko effekt (uten dempning).

Med demping så "flytter" du alle veggene avhengig av dempnings grad. Skaffer du lyddempene materialer så vil dette hjelpe mye.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Aha, så om f.eks høyden under taket skulle bli 3 meter, så ville jeg få lydproblemer siden rommet er 6 meter langt?
    Er det rett og slett det som er hovedregelen for å unngå stående bølger og problemer?
    Stående bølger vil du alltid få. Det som er problemet med slike 3/6-forhold er at du kan få stående bølger både mellom vegg-vegg og gulv-tak ved SAMME FREKVENS, slik at problemet blir spesielt stort akkurat ved denne frekvensen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •