Hjemmekino i rom med skråtak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i rom med skråtak

Hei,

Vi har nylig kjøpt hus og det best egnet rommet til hjemmekino er loftstua i 3eta. Ikke ideelt iforhold til lysforhold, men det er bare morgen solen som kommer inn i rommet.

Hjemmekinoen vil bli brukt 35% til video, 35% spilling og 30% tv.

Det som gjør oppsettet vanskelig er at rommet har et skråtak.
    -loftstue_room-png

Jeg har satt opp to alternative løsninger og jeg håper dere kan hjelpe meg med å bestemme utifra deres erfaringer.

Alternativ 1
    Se bilde nr to i vedlagte miniatyr bilder.

Alternativ 1 er den beste utnyttelsen av rommet. Lerret blir hengende bare delvis festet til vegg og lurer på om noen har erfaringer med det? Naturlig å bruke et motorisert lerret. Kan bli litt forstyrrende med vinduer på motstående vegg, men tror det skal gå bra.
    Høytalere kan bli litt vanskelig å plassere på baksiden av sitteplassene.
    Får og plass til en 2+2 seter stressless wave; noe som blir for trangt i alt 2.

Alternativ 1
    Se bilde nr to i vedlagte miniatyr bilder.

Alternativ 2 gir bedre avstand, samt enklere å plassere høytalere. Men det gir en veldig dårlig utnyttelse av rommet.

Noen innspill?

mvh
    Dagfinn

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo noen utfordringer nesten uansett hvordan du gjør dette. Sikker på at lerret og projektor er det rette for deg? Hva med en stor plasma på et trillebord?

I et slikt rom bør du nok satse på mindre satelitter og sub heller enn gulvstående fronter.

Eller hva om du satt de 2 2-seterene etter hverandre som i en ordentlig kino? Bare heve den bakerste 25 cm? Da fungerer kanskje alternativ 2 noe bedre? Jeg så en løsning på forumet en gang hvor den ene sofaen ble satt på hjul med en hevemekanisme som gjorde at den enkelt kunne flyttes på og heves når det var behov for det.

Er det hovedinngang i siden av rommet, eller kan du "spikre" den igjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kjapt svar.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du får jo noen utfordringer nesten uansett hvordan du gjør dette. Sikker på at lerret og projektor er det rette for deg? Hva med en stor plasma på et trillebord?
    Er selv litt bekymret for avstanden fra sofa til skjerm på alt 1. Har en kamerat som jeg tror har cirka samme avstand og der synes jeg det fungerer veldig bra (og ikke for mye flytting av hodet fram og tilbake). Må måle litt hos han for å få verifisert det.

Med Alt 2. går det greit å flytte sofaen enda lenger bak en på tegningen (og skråveggen kommer ikke i veien) slik at en kan fint klare ca. 4 meters avstand til skjerm. Er det noen gyldne regler på hvor lang avstand en bør ha for å få utbytte av projektor iforhold til plasma?
    Rettelse: Alt 2. har en avstand på ca 4.20 fra sitteposisjon til skjerm

I et slikt rom bør du nok satse på mindre satelitter og sub heller enn gulvstående fronter.
    Gjelder det både alt 1 og 2 ? Med alt 2 ville nybegynneren meg tenke at jeg har litt mere spillerom iforhold til plassering avhøytalere.

Eller hva om du satt de 2 2-seterene etter hverandre som i en ordentlig kino? Bare heve den bakerste 25 cm? Da fungerer kanskje alternativ 2 noe bedre?
    Ikke dumt med å heve de bakerste. Tror og jeg kan finne 2 2-seter med mindre bredde enn 296 cm, men da må jeg gjennom den utvelgelsesprosessen på nytt.
    Worst-case så er det ikke krise om det blir en 2-seter + en stol i rommet.

Er det hovedinngang i siden av rommet, eller kan du "spikre" den igjen?
    Døren på langsiden er hovedinngangen, og den andre døren ved siden av vinduene er til en liten altan.

mvh
    Dagfinn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en skjerm på 240cm vil jeg nok anbefale en sitteavstand på minst 3,5 meter. Jeg tror noen engang skrev at tommelfingerregelen var 1,5 x bredden på lerretet. Jeg mente mer å gi deg ideer enn å sette kroken på døra for projektor.

Jeg er enig med deg i at alternativ 2 gir deg fler muligheter i fronten enn alternativ 1. Den pipa hadde jeg imidlertid ikke vært så fornøyd med.

Skulle jeg hatt en dedikert kino i rommet ville jeg nok funnet en løsning med alternativ 2, men saken stiller seg jo annerledes om rommet skal ha flere funksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente mer å gi deg ideer enn å sette kroken på døra for projektor.
    No harm done Har vell bestemt meg for ganske lenge siden for projektor og fått fruen med, så på en eller annen måte skal jeg nok få det til.

Har et rimelig greit budsjett (150 000++), men må få rommet til å fungere før jeg graver meg ned i detaljene om hvilken projektor, receiver, høytalere osv.

Jeg er enig med deg i at alternativ 2 gir deg fler muligheter i fronten enn alternativ 1. Den pipa hadde jeg imidlertid ikke vært så fornøyd med.
    Pipa står ikke ut så mye i rommet som du ser på tegningen, men det har kanskje litt med at det er et garderobeskap mellom den og veggen nå (som blir fjernet)

Skulle jeg hatt en dedikert kino i rommet ville jeg nok funnet en løsning med alternativ 2, men saken stiller seg jo annerledes om rommet skal ha flere funksjoner.
    Rommet trenger ikke å ha andre funksjoner, men synes det blir litt sløsing av plass. Kunne gjerne brukt plassen som en lesekrok eller pinball maskin.

Teoretisk kunnealle sitteplassende vært i enden av rommet, men da blir skråtakket for skjermende når en ser mot lerretet.

Vurder og en modulbasert sofa som slanger seg på skrå over rommet og deler rommet i to. Så litt på Orlando fra Bolia, men den var dessverre ikke særlig god å sitte i. Har lagt med en tegning om hvordan det kan fungere.

mvh
    Dagfinn

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med budsjettet ditt skulle du komme rimelig langt med en ganske så lekker kino til og med i det rommet!

Sofaen var kul den, men en skal jo sitte godt. Det er mye rart på markedet, så det er jo bare å lete. Jeg ville kanskje vurdert 2 stk 2-setere som jeg kunne møblert foran hverandre til kino og ellers hatt en hjørne-løsning eller hatt dem mot hverandre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •