Endelig kjøpt hus!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig kjøpt hus!

Da var det gjort.
    Jeg er endelig blitt gjort lykkelig gjeldsslave=)

Så da blir det endelig skikkelig kino på meg og!

Er det noen som vet hvor høy takhøyden i ett rom må være for å bli godkjent som boareal?

Har ei kjellerstue som jeg kunne brukt, men den er bare 4,5x3m ca. noe som blir alt for lite for sakene jeg har.

Alternativ 2 er å fjerne en vegg og bygge om det som var tidligere "hobby" verksted og ett annet rom i kjelleren,
    da får jeg ett rom på 6,5m x litt over 4,5m problemet er at dette rommet har ett ugjevnt murgulv og takhøyden foreløpig er bare 2,25m (med mulighet for å få det til 2,3 pga det foreløpig er nedlektet litt ekstra) samt kan man få "litt" ekstra ved å bare male bjelkene istede for å kle dem inn

noen som vet hva som er "godkjent" ifølge lovverket?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med hus Svenn-Andre!!! :-D Her er et utklipp som kanskje hjelper deg.

--------------------------------------------------------------------------------
    Ang. areal i rom for varig opphold:

Statens bygningstekniske etat omtaler dette i Ren Teknisk Veiledning 1997:
    Ren teknisk veiledning 1997

§ 10-31 Planløsning og størrelse

Generelle krav

Den generelle tilretteleggingen må ta sikte på å gi gode forhold til alle, og å legge grunnlag for den som har behov for ytterligere tilpasninger. I boliger vil et funksjonelt godt plan og beliggenhet av rom være forutsetning for bl.a rasjonelt husarbeid og nødvendig for å unngå ulykker.

Boligen skal være så stor og planlagt slik at den kan fungere tilfredsstillende for det antall personer den er beregnet for. Boligens oppholdsrom skal ha dagslys og utstyr som gjør rommet egnet til allsidig bruk.

Planløsning og størrelse av byggverk generelt må ses i forhold til hva som er formålet med byggverket. For byggverk med servicefunksjoner (bank, post, lege, osv), settes det andre krav til egnethet enn f.eks for byggverk for forsamlingslokaler, kino og teater. Det er bl.a hensynet til de funksjonshemmede som vil avgjøre utformingen av byggverket. Dette gjelder både fysisk tilgjengelighet som krever oppmerksomhet om høydeforskjeller, avstander og krav til styrke, samt kommunikasjon til de fysiske omgivelsene og behovet for å kunne orientere seg og ferdes sikkert selv om en eller flere sanser er svekket eller ute av funksjon.

Netto romhøyde bør ikke være under 2,4 m. I deler av rom, i enkelte rom og i del av bygning kan det være lavere høyde. Det er ikke satt noen nedre grense for romhøyden for de tilfeller som faller inn under denne unntaksregelen. Kravet om planløsning vil likevel innebære at det settes en nedre grense for romhøyden og omfanget av redusert romhøyde, slik at høyden ikke er lavere enn det en person trenger for å gå oppreist. Rom bør ha takhøyde som gjør det mulig å benytte standard dør, derfor bør romhøyden ikke være lavere enn 2,2 meter.

Med del av rom menes mindre enn halvparten. Dette gjelder for alle bygg som det ikke er gitt spesielle bestemmelser for, så som arbeidsrom, publikumsrom, spiserom og undervisningsrom.

Høyde i arbeidsrom og publikumsrom må avpasses etter virksomhetens art, rommenes areal, antall sysselsatte personer, innredningens og utrustningens dimensjoner og muligheten for tilfredsstillende belysnings- og ventilasjonsforhold. Netto romhøyde i arbeidsrom bør ikke være under 2,7 m. I arbeidsrom som har skråtak, bør den midlere romhøyden ikke være under 2,7 m. Romhøyden skal dog ikke noe sted være under 2,2 m i de deler det er påregnelig at mennesker skal stå oppreist.

Midlere romhøyde i spiserom inntil 60 m2 bør ikke være under 2,4 m og i spiserom over 60 m2 ikke under 2,7 m. Netto romhøyde i spiserom mindre enn 12 m2, omkledningsrom og vaskerom må ikke være under 2,2 m. Mindre deler av rom samt garderober, tørkerom, dusjrom og toalett, kan ha romhøyde ned til 2,2 m.

Undervisningsrom bør ha netto romhøyde ikke under 2,7 m. I undervisningsrom som har skråtak, skal den midlere romhøyden ikke være under 2,7 m.

Undervisningsrom som ikke er over 40 m2, rom hvor det ikke regelmessig undervises og rom i barnehage, fritidshjem og småbarnskole, kan ha midlere romhøyde ned til 2,4 m.

Romhøyde i henhold til det ovenstående vil også tilfredsstille arbeidsmiljølovgivningens krav til hensiktsmessige arbeidslokaler.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus

I henhold til Norsk Standard NS 3940 og Byggforsk er kravet 1.90m:

Måleverdighet.
    For å være måleverdige, må rom (eller del av bygning) være tilgjengelig via dør eller trapp, fast eller nedfellbar. Det må ha golv og en takhøyde på min. 1,9 m i en bredde av 0,6 m. Under skråtak regnes areal som måleverdig til 0,6 m utenfor høyden på 1,9 m. På figuren er bruttoareal, bruksareal og nettoareal like store.

For å være måleverdige skal arealene tilfredsstille tre kriterier:
    - De må være tilgjengelige via dør, trapp eller stige.
    - De må ha golv. (Trappeåpninger, sjakter og kanaler er måleverdige selv om de ikke har golv.)
    - De må ha fri høyde over golv på minst 1,9 m i minst 0,6 m bredde.
    For at areal skal være måleverdig må takhøyden være minst 1,9 m. Ved skråtak måles til 0,6 m utenfor høyden på 1,9 m. Fri høyde regnes til underkant av kledning, hanebjelker o.l. Eldre, lavloftede hus bør ha måleverdige arealer som kan telle med i oppgaver. Høyden 1,9 m er et kompromiss. Den er valgt for å sikre at de fleste kan gå oppreist i måleverdige rom. (I dag er 6 % av rekruttene høyere enn 1,9 m.)
    Når det gjelder nybygde boliger, må en være oppmerksom på byggeforskriftens formulering av kravet om takhøyder. Det er bare deler av en bolig som kan ha takhøyde ned til 1,9 m. Normalkravet er 2,4 m.

Byggforsk

http://tjenester.byggforsk.no/defaul...D=185&sosID=73

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakkes det om 2 forskjellige ting i det vi siterer hjalmarjalla? Eller er det bare min manglende evne til å lese/tolke offentlige skriv...?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe kjenner jeg er temmelig svimmel=P

30 sider oppe om alt fra fliser til ikea kjøkken=P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er veldig artig også! :-D

Hvor "i landet" er det du har havnet da Svenn-Andre? Sula? Byen?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Men det er veldig artig også! :-D

Hvor "i landet" er det du har havnet da Svenn-Andre? Sula? Byen?
    hehe du var ikke langt unna. Helt i begynnelsen av Fiskarstranda.
    nøye testet, tar 8min å kjøre til moa=P

men på feil side av broa som de sier

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langevåg her, så du er ikke mer enn 5-6 min unna.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe konge, vet jeg hvor jeg skal "låne" verktøy om jeg skulle trenge=P

Langevåg her, så du er ikke mer enn 5-6 min unna.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Ikke noe problem. Har dere overtatt, eller skal dere overta snart? Er det et gammel hus?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Ikke noe problem. Har dere overtatt, eller skal dere overta snart? Er det et gammel hus?
    overtakelse 29 august.
    enebolig fra 1964/65 godt vedlikehold utvendig så der må ikke noe gjøres, alle slitasjeelement utvendig er nylig vedlikeholdt. innvendig er det gammeldags preg, men som sagt maling og ikea /2 tommeltotter
    så skal det bli bra.
    Huset er forøvrig på 178kvm brutto, boareal er 138kvm per dags dato
    tomten er på 980kvm

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som en blåkopi av vårt det. Litt større her eneste. BRA er 219. Pr i dag er vel ca 130m2 "tilgjengelig".

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kan anbefale en god fagmann som kan leies til å se på muliget for å bytte ut bærevegg med bjelke, eventuelt også fuktverdier i kjellergulv?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som en blåkopi av vårt det. Litt større her eneste. BRA er 219. Pr i dag er vel ca 130m2 "tilgjengelig".
    hehe størrelsen er ikke alt=P

klør i fingrene til å begynne!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakkes det om 2 forskjellige ting i det vi siterer hjalmarjalla? Eller er det bare min manglende evne til å lese/tolke offentlige skriv...?
    Hehe, nei, det er vel bare to sider av samme sak

Det du refererer til er teknisk veiledning/byggeforskriftene for nybygg hvor det anbefales 2.40 takhøyde, og et minimum på 2.20. Dette er vel å anse som norm for hvordan man skal bygge.

Det jeg refererer til på 1.90 m er hva som kan regnes som "måleverdig" for å kunne tas med i når man beregner areal på hus, uansett byggeår.

Når det gjelder nybygde boliger, må en være oppmerksom på byggeforskriftens formulering av kravet om takhøyder. Det er bare deler av en bolig som kan ha takhøyde ned til 1,9 m. Normalkravet er 2,4 m.

Så vi har vel rett begge to

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hehe, nei, det er vel bare to sider av samme sak

Det du refererer til er teknisk veiledning/byggeforskriftene for nybygg hvor det anbefales 2.40 takhøyde, og et minimum på 2.20. Dette er vel å anse som norm for hvordan man skal bygge.

Det jeg refererer til på 1.90 m er hva som kan regnes som "måleverdig" for å kunne tas med i når man beregner areal på hus, uansett byggeår.

Så vi har vel rett begge to
    vil dette si at siden huset har byggeår i 1965, så kan jeg ha takhøyde på 1,9m og få det godkjent som areal?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så langt jeg kan skjønne vil rom med 1.90 takhøyde bli regnet som areal til huset. Men det fremgår ikke klart om det regnes som boligareal, bruksareal, bruttoareal. Ut fra link nedenfor kan det se ut som om 1.90 takhøyde skal regnes som såkalt bruksareal:

Boligareal (BOA)
    Begrepet boligareal er forklart i Norsk Standard 3940 – arealstandarden – som angir regler for arealberegning. Boligarealet er det arealet som ligger innenfor ytterveggene, eller de omsluttende veggene. I dette arealet medregnes ikke boder og garasje, men oppholdsrom som soverom, stue og kjøkken. Baderom, vaskerom og entré er også med i boligarealet – og trappen mellom boligetasjene, men ikke trappen til kjeller eller loft hvor det bare er boder eller garasje.

For leiligheter oppstår det sjelden usikkerhet omkring funksjonen til de enkelte rom, men ved vurdering av eneboliger, rekkehus og liknende er det ikke like enkelt. Her kan takstmannens eller meglerens skjønn gi ulike vurderinger om hvilke rom som skal medregnes i boligarealet. Kjellere kan være delvis innredet, loftsrom kan ha vanskelig atkomst og rom som tilfredsstiller krav til boligrom i arealstandarden, kan ha for lite vindusflate, være for små eller ha for lav takhøyde til å tilfredsstille kravet til oppholdsrom i den tekniske byggeforskriften, slik at de ikke er godkjent som oppholdsrom av bygningsmyndighetene.

Ved at det kan være ulik oppfatning om hvilke rom som inngår i boligarealet, kan det også oppstå uenighet om hvilke trafikkarealer som trapper og ganger/korridorer, som skal medregnes i boligarealet. Arealstandarden er under revisjon. I forslaget til ny standard er boligareal (BOA) tatt ut. Det foreslås at arealet isteden angis som bruksareal (BRA) for hver etasje.

Bruksareal (BRA)
    Bruksareal er det areal av bruksenheter og felles deler som ligger innenfor omsluttende vegger. En etasjes bruksareal er summen av bruksarealene for etasjens bruksenheter og felles deler. En leilighet er en bruksenhet. Alle måleverdige deler av bygningen medregnes i bruksarealet, også boder og garasje, men det gjøres enkelte fratrekk, som for veggene mellom leiligheter og søyler og skorsteiner som ligger inntil disse veggene.

I en vanlig enebolig vil alt areal innenfor ytterveggene medregnes i bruksarealet. Et rom, uansett funksjon, er måleverdig når det er tilgjengelige via trapp, dør eller stige, det har gulv og en fri høyde over gulvet på minst 1,9 meter i en bredde på minst 0,6 meter. Rom med skråtak regnes som måleverdig til 0,6 meter utenfor den del av rommet hvor høyden er 1,9 meter eller til begrensende vegg (knevegg). Trappeåpninger og sjakter er måleverdige selv om de ikke har gulv.

Bruttoareal (BTA)
    I dagens boligannonser oppgis også et annet areal, bta. Dette står for bruttoareal som er arealet av alle etasjene i bygningen medregnet ytterveggene, eller som det står i standarden, arealet av de måleverdige delene, begrenset av ytterveggenes utside. Brutto- arealet for hele bygningen er summen av bruttoarealene for bygningens etasjer, medregnet loft og kjeller.

Grunnflate/bebygd areal (BYA)
    Et annet arealbegrep som særlig brukes muntlig, er grunnflate. Det finner vi ikke forklart i standarden, men for de fleste er grunnflaten det arealet som bygningen dekker på tomta, det vil si "fotavtrykket" av bygningen. Standardens betegnelse er bebygd areal (BYA). I bebygd areal skal terrasser som ligger mer enn 0,5 m over bakken og åpne arealer som svalganger og carport medregnes. Alle utkragede bygningsdeler som ligger nærmere terrenget enn 3 meter, skal medregnes, samt de som krager ut mer enn 1,5 meter og ligger mindre enn 5 meter over terrenget.

I forslaget til ny standard er dette forenklet ved at alle utkragede bygningsdeler som ligger nærmere terrenget enn 5 meter, skal medregnes i bebygd areal. Areal som i sin helhet ligger under terreng medregnes ikke i bebygd areal, men kan medregnes i bruksarealet.

Åpent areal (OPA)
    Åpent areal er arealet av deler som delvis mangler vegger eller tak som balkonger, takterrasser, overdekket inngangsparti og carport.

Nettoareal (NTA)
    Dette er gulvarealet i de enkelte rom, medregnet arealet som dekkes av kjøkkeninnredningen og garderobeskapene.

Konstruksjonsareal (KA)
    Konstruksjonsarealet er det arealet som vegger, sjakter og kanaler opptar i gulvnivå.

Kapasitetsgivende bruksareal
    (BRA-K) Husbanken har egne arealregler. Kapasitetsgivende bruksareal er bygningens bruksareal med unntak av kjeller, loft- og sportsbod. BRA-K er det arealet som blir lagt til grunn når størrelsen på husbanklånet fastsettes og benyttes også til å angi boligens standard i forhold til Husbankens minstestandard.

Beregnet areal (BA)
    For å gjøre det mulig for Husbanken å foreta en tilnærmet sammenlikning av ulike boliger, enten de ligger i skrått eller på flatt terreng, har en eller flere etasjer osv.,multipliseres hvert plan med en beregningsfaktor. Denne faktoren er høyere for boligetasjen og som dermed har høyere byggkostnader, enn for kjeller- og loftsetasjen. Det arealet som da fremkommer, kalles beregnet areal.Husbankens arealgrenser uttrykkes i dette arealet.

Alt om boareal - jus og økonomi ~ viivilla.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •