Hva slags rør til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags rør til hjemmekino

Hvor tykke rør bruker dere til hjemmekinoen deres?

Jeg skal nå legge opp i stua, og ønsker å ha tv`n på en vegg og alt "utstyr" i et hjørne.

Spørsmålet mitt går på hvor tykke rør jeg trengero, og det meste sier seg selv. HDMI går vel greit i et 50mm rør, og sikkert mindre også. Men hva gjør jeg med scart fra tv tuneren?

Har hørt det går an å vippe av hodet på noen? Hvor tykt rør har dere brukt da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Hvor tykke rør bruker dere til hjemmekinoen deres?

Jeg skal nå legge opp i stua, og ønsker å ha tv`n på en vegg og alt "utstyr" i et hjørne.

Spørsmålet mitt går på hvor tykke rør jeg trengero, og det meste sier seg selv. HDMI går vel greit i et 50mm rør, og sikkert mindre også. Men hva gjør jeg med scart fra tv tuneren?

Har hørt det går an å vippe av hodet på noen? Hvor tykt rør har dere brukt da?
    Det enkleste er vel å gi beng i hele SCART'en? Hvis det bare er videosignalet som skal fra hjørne til TV, kan du bruke en overgang fra SCART til S-Video-overgang. Da er det ikke store røret du trenger. 20mm burde holde i massevis, hvis det ikke er for krappe bend. Skal lyden overføres også, kan du evt legge de to kablene i separate rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Benyttet selv 18mm rør hos meg, og dette var helt ok for både lyd og bildekabler. Du må uansett terminere selv, men det finnes mye rimelig og greit verktøy hos f.eks Biltema.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel 16 eller 20? Uansett tar jeg alltid litt i når det gjelder dimensjon på rør.

S-video er like bra signal som rgb scart? (yes, jeg har lite peil )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Du mener vel 16 eller 20? Uansett tar jeg alltid litt i når det gjelder dimensjon på rør.

S-video er like bra signal som rgb scart? (yes, jeg har lite peil )
    Nei, det er vel egentlig ikke det... men det samme prinsippet gjelder. Du får vel overganger til enkeltkabler for fargene (som er man kan terminere selv og dermed er mye lettere å få i gjennom ett rør enn en SCART-kontakt).

Selv hadde jeg vel satset på HDMI...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel hdmi på det meste etterhvert uansett. Hvor tykt rør bruker dere til hdmi da?

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha gjennom en ferdig terminert HDMI kabel (kjenner ingen gode måter å terminere HDMI kabel på selv) kan det være lurt å bruke 32mm eller større. Hvis du har mye bøy/sving på rørene vil rillene innvendig kunne "feste" seg i HDMI kontakten. Kan da være en idè å gå opp til 50mm.
    Jeg brukte 32mm selv, men hadde flere nærmest 90 graders vinkler som skapte trøbbel. Løsningen ble å kutte rørene og å bruke hjørne-skjøtemoffer i hjørnene.....

For evnt. Scart kan du bruke Scart kontakt i ene enden og komponent i den andre enden med en overgang til Scart. Da bør du kunne beholde RGB signaler i hvertfall.

En god og stiv kabeltrekker (ikke en billig Biltema greie) er ditt beste verktøy og venn.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er elektriker, så kabel kan jeg trekke Men lyd og bilde kabler blir det sjelden, så greit med hjelp fra dere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •