Bygge en lettvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge en lettvegg

Jeg skal til å bygge en lettvegg nede i underetasjen, for å dempe støyen fra hjemmekinoen opp, og for også å holde lys ute.

Jeg har forsåvidt aldri bygd noen lettvegg før, så lurer på litt ulike ting, og regner med at noen har har bygd en slik vegg før, kan da ikke være så vrient. :roll:

Når jeg skal sette opp reisverket, hvordan løser man det med festing i gulvet? Jeg har parkett jeg nødig vil lage noen hull eller noe i, i tilfelle man seinere en gang vil fjerne denne lettveggen. Men klart, må man så må man.

Og isolasjon, er skulle det da bare være å smelle opp gipsplater på hver side, og isolasjon inne i, eller er det noe bedre som anbefales?

Skal også ha en dør i denne veggen, og blant dører finnes det vel ulike valg, noen er vel mer støydempende enn andre?

Alle innspill er av interesse, kan eventuelt legge opp bilde av der jeg skal ha vegg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge en lettvegg er ikke så vanskelig. 4 studenter klarte det alene... Du må ikke lage hull i parketten hvis du gjør som vi gjorde: Lage en "ramme", som går langs gulv, tak og vegger. Lekten nederst mot gulvet festes med vinkler i de som står mot veggene.

Gipsplater er gull, men vi bygde ikke for optimal lydisolasjon slik som du kanskje er ute etter, vi måtte bygge i leiligheten vi bor i for å få et stort rom separert til 2. Så her kan andre svare mye bedre enn meg.

Når det er sagt så er vår vegg relativt lydtett. 2 gipsplater på hver side (13mm mener jeg å huske), isolasjonsmateriale i midten. Tapet. Ferdig.

Hva dører angår har jeg dog ingen anelse.

Lykke til!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenge opp en lettvegg er lett.

Men den må jo festes et sted, da. Hvis du tenker å sette den oppå parketten, så kan du selvsagt skru i noen få meget tynne skruer bare for å holde bunnsvillen sånn noenlunde fast. Da får du noen få små hull i parketten som kan tettes med formtre hvis du velger å ta den ned igjen. Når du fester den til de tilstøtende veggene og i taket, så kan det hende dette holder. Men forøvrig så bør egentlig parkett ligge flytende og bør vel ikke ha noen vegg festet oppå seg, parkett bør kunne bevege seg ved fuktighet- og temperaturendringer.

Ellers så er det egentlig bare å feste en toppsvill i taket og en bunnsvill i gulvet, kappe til stenderne i riktig lengde og feste de oppe og nede. Jeg pleier å bruke skruer i stedet for spiker, da er det enkelere å få ting på riktig sted og i lodd. Og for all del, bruk isolasjon, ellers blir veggen romlete. Pass på å ha 60 cm mellom senter på hver stender slik at det passer med platebredden. Og bruk vateret flittig.

Kikk ellers her .

Lykke til

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ønsker å skru i parketten kan du benytte dobbelsidet tape mellom parketten og bunnsvill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •