Asfaltplater som en del av lydisoleringen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Asfaltplater som en del av lydisoleringen?

Hei,

Jah jeg har lest til krampa tar meg om gips/spon og Gips/GG/Gips. lest om massetethet desto mer masse desto bedre o.s.v

ps. har lest tråden til RuneW, morsom lesing for en som er i planleggings fasen av kino rom i mitt nye hus:-D

Så tilbake til asfalt platen. jeg mener å ha lest et sted at porøse plater absorberer lyd bedre en andre (rett meg hvis jeg har feil ).

En annen grunn til at jeg nevner asfaltplate er at . jeg har sett lignene plater med lignene konsistens brukt som lydisolering i ventilasjonsrom.
    Da Snakker vi om stort ventilasjonsrom med fly propell som vifte blad.
    Dette var på Brunstad i stokke

Forklaring på lydisoleringen i venrilasjonsrom (håper du forstår denne) :

Inne i ventilsjons kanelen var det da satt opp vegger som gikk nedover i ventilsjonskanalen. ||||||| som dette, hver strek er en vegg med mellomrom på ca 15cm. Veggene er ca 15cm brede hver av veggene var ca 2meter lange.
    I mellomrom var at det luft som skal i gjennom veggene.

Så kommer det vi opplevde som morro. Når vi stod på hver side av veggene kunne vi så vidt høre hver andre i mellom sprekkene på 15cm. Vi måtte mer eller mindre rope for å høre den på andre siden.

(skal se om jeg kan få tegnet en tegning)

Så kan denne teknologien brukes i et kino rom ?? (da ikke 2meter bedre vegger men i litt mindre skala).
    For asfaltplater er ganske lett tilgjenlig. jeg komme vel til å utføre noen tester med asfalt plater. Etter vert som jeg kommer i gang med huset.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt en del asfaltplater i bil , men slik jeg har forstått det er det kun for å dempe svingninger i stål som "flexer/dirrer" ,altså de ressonnerer / går i selvsving og lager ulyder. Tror neppe gipsplater har samme effekten , iallefall ikke i den grad at det blir hørbart ?

Liker tankegangen din , men en vegg full av asfaltplater kommer jo til å veie noe helt hinsides. 4 plater på 40x60cm veier jo sikkert 10 kilo. Samt limen slapp når det ble varmt på de jeg kjøpte på bil x-tra.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg har brukt en del asfaltplater i bil , men slik jeg har forstått det er det kun for å dempe svingninger i stål som "flexer/dirrer" ,altså de ressonnerer / går i selvsving og lager ulyder. Tror neppe gipsplater har samme effekten , iallefall ikke i den grad at det blir hørbart ?

Liker tankegangen din , men en vegg full av asfaltplater kommer jo til å veie noe helt hinsides. 4 plater på 40x60cm veier jo sikkert 10 kilo. Samt limen slapp når det ble varmt på de jeg kjøpte på bil x-tra.
    Her tror jeg du blander sammen to forskjellige typer, jeg vil tro at asfaltplatene trådstarter prater om leveres 2,4X1,2m plater og ca 12-15mm tykke. Se bilde

Jeg har også lurt litt på disse platene, om det kan være et alternativ til gips.
    Jeg vurderer å bruke sånne plater bak trepanelet i kinorommet mitt istedet for isolasjon.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva for slags hull er det du har på hjørnet av huset ditt da?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Her tror jeg du blander sammen to forskjellige typer, jeg vil tro at asfaltplatene trådstarter prater om leveres 2,4X1,2m plater og ca 12-15mm tykke.
    ehem.. ops: _ekte_ mannfolk bruker asfaltplater for bil mente jeg!

Tenkte nok på asfaltplater for bil siden jeg selv mener å ha sett de brukt på sånn ventilasjonsgreier. De ser iallefall sorte og blanke ut, som fersk lakris. å klissete som f**n

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et interessant spørsmål. Som jeg har noen erfaringer rundt, selv om de kanskje ikke er helt relevante?
    Jeg har et gammelt hus hvor taket består av Plannja platetak, undertaket er panel og isolasjonen er flis.
    Jeg har bygget på huset, og i den nye delen er det også Plannja platetak, undertaket derimot er asfaltplater og isolasjonen er 20cm Rockwool.

Og i kraftig regnvær er det direkte plagsom støy i det nye tilbygget, mens i gamle huset er det stille og behagelig!
    Tro meg det er enorm forskjell!

Det er riktignok en ting jeg antar påvirker dette, og det er at i det nye tilbygget er luftingen av taket i sin helhet over undertaket, vha krysslagte 48mm lekter. Asfaltplatene er spikret fast på takstolene og isolasjonen ligger imellom takstolene i kontakt med asfaltplatene på undersiden. Mens det altså er et fhv stort luftrom mellom asfaltplatene og platetaket. Det er mulig dette luftrommet virker som en resonanskasse og forverrer det hele kanskje?

Uansett er jeg veldig skuffet over støyen i tilbygget kontra det gamle huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar an gående asfalt plater
    (ja jeg tenkte på de man se på bildet av huset).

Det med å teste asfalt plater som jeg nevnete. Tenkte jeg å bruke et pcv-rør, målle inner diameter av pvc røret. Så bruke et hull sagg bor, for å borre opp da en godel runde disker som akkuratt passe inn i pvc røret.
    Så borre et nytt mindre hull i diskene igjen.
    Putte diskkene inn i pvc røret som en sandwich enten med lim eller uten eller med GG.

Når man sitte med et slik rør kan man føre lyd i den ene enden og lytte eller måle reduksjonen.
    Kan foreksempel brukes til DIY ventilasjon rør.
    Sett mange former for lyd apsorberende rør/akustikk rør rundt om kan hende med litt mer modifikasjon kan man lage slike (kan hende jeg streker meg litt her )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad
    Og i kraftig regnvær er det direkte plagsom støy i det nye tilbygget, mens i gamle huset er det stille og behagelig!
    Tro meg det er enorm forskjell!

Siden lyd i det gamle bygget er lavere har det vel noe med masse tetthet å gjøre. Sag flis/spon er mye tettere en dagens isjolasjon. Så lyden har det lettere å trenge seg igjennom. For lyden finner alle sprekker.
    Men den nye rockwool isolasjon er mye bedre isolerende i forhold til varme, For greier du å spærre mye luft, stille stående i en vegg er det bra isolering men litt dårlig for lyd, for du får mindre masse.
    (Kan hende noe andre har noen syns punkter her)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MirMic
    Norcad
    Siden lyd i det gamle bygget er lavere har det vel noe med masse tetthet å gjøre. Sag flis/spon er mye tettere en dagens isjolasjon. Så lyden har det lettere å trenge seg igjennom. For lyden finner alle sprekker.
    Men den nye rockwool isolasjon er mye bedre isolerende i forhold til varme, For greier du å spærre mye luft, stille stående i en vegg er det bra isolering men litt dårlig for lyd, for du får mindre masse.
    (Kan hende noe andre har noen syns punkter her)
    Samme konklusjon har jeg kommet frem til, og derfor nevnte jeg det i denne tråden. For selv om Rockwool da gjør en dårlig jobb, hjelper ikke asfaltplatene særlig heller.
    Kanskje flisfyllte vegger hadde vært en god ide i hjemmekinoen? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en ide for lyd isolasjon og tildekking av vindu. Ser mange som har vindu plugger.
    Hva med skyve dør (laget av gips/gg eller andre materialer) enten inni veggen eller uten på. Blir ikke hels tett men gir vel noe lyd demping eller akustikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asfaltplater har litt mer masse en isolajon ikke mye men jeg tenker i kombinasjon med GG. Brukke GG på isolajone kan jeg ikke se for meg.

Du er inne på noe der med flis i veggen i kinorom øker massen og isolerer litt kansje en kombilasjon av de 2.

Men jeg får teste litt etter vert med asfaltplatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd med en litt tyngre type isolasjon, som f.eks. markplater? Vil tro det har en ganske bra effekt siden svingninger ikke forplanter seg så lett i døde materialer.
    http://www.protecta.no/div/DataPlate.pdf
    Her står det hvertfall litt om dempingen til en type plater. Selve platene er uaktuelle å bruke på grunn av pris, men det må jo være mulig å få tak i tilsvarende isolasjonsplater uten den coatingen til en langt rimeligere penge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •