Oppheng av akustikkplater i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppheng av akustikkplater i tak

Etter litt måling med XTZ RA har jeg bestemt meg for å dempe rommet mitt med akustikkplater. Jeg har desverre ikke mulighet til å kle hele taket med plater da jeg i bakkant av rommet har noen vannrør og avløpsrør som går langs taket.

Jeg har derfor tenkt å lage et felt i taket med akustikkplater som tar seg av området runt førsterefleksjon ++. I utganspunktet hadde jeg tenkt å bygge en tett boks lignende den som er i denne tråden Gli diffusori e l'elettronica del Valentino

Men er det mulig å bare bygge rammer på 60x120x10 og henge disse opp med kroker og tynn kjetting slik at man kan justere hvor mye luft man ønsker over platene? Eller er platene beregenet for tette konstruksjoner slik at vil en åpen løsning med plater redusere effekten ved at lyd kan reflektere direkte i taket over platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tidng

Jeg har selv brukt 60x120x50mm Rockwool akustikkplater, lagd en treramme og kledd med stoff. Stoffet bør være relativt tynt slik at lyden kan trenge inn i platene for å bli dempet der. Et bra stoff å bruke er Decomolton (Fås fra Norsk Sceneteknikk AS: Molton
    (Bruk Decomolton og ikke Scenemolton, denne demper for mye for dette formålet)
    Bruk gjerne vinkeljern på innsiden av rammen slk at ikke akustikkplaten *buler* ut av rammen når den henges opp ned i taket.

Akustikkplater i taket kan henges opp på mange måter. Jeg har brukt kroker både i tak og på trerammen. Her kan du eksperimentere med lengde på krokene som gir deg forskjellig høyde/mellomrom fra taket til plate. Men kjetting er kanskje ennå mer fleksibelt...

Noen plater gir bedre demping jo mer luft det er mellom plate og reflektiv overflate. Her må du lese på spesifikasjonene til de forskjellige typene av akustikkplater. Her er spec. på de platene jeg bruker Rockwool - Akustikkplate - Datablad :: Produktguide :: A/S Rockwool

Vel, håper det hjalp litt...

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    .

Akustikkplater i taket kan henges opp på mange måter. Jeg har brukt kroker både i tak og på trerammen. Her kan du eksperimentere med lengde på krokene som gir deg forskjellig høyde/mellomrom fra taket til plate. Men kjetting er kanskje ennå mer fleksibelt...
    Hei og takk for svar.

Grunnen til at jeg lurte på det med oppheng i en slags "åpen" konstruksjon var noe jeg leste på et annet forum(finner ikke igjen posten, men skal lete igjen senere), hvor noen frarådet dette siden man da ville miste mye av effekten av platene. Men hvis du har prøvd det, og det funker så bør det vel ikke være noe i veien for å gjøre det slik.

Da har jeg funnet frem posten jeg refererte til:
    Sitat Opprinnelig postet av Noe jeg fant på HIFI-sentralen
    Hensikten med himling i store kontorbygninger i mur er ikke bare for å skjule ventilasjonsanlegg og strømbaner, men også for å drepe akustikken i et stort frekvensområde. Himlinger er som kjent montert et stykke fra overflaten i taket, men dekker også HELE taket, og ikke deler av den. Hensikten er å få et "tett" rom på baksiden, mellom himling og murtaket der lyden skal dø ut. Den samme effekten får du av akustikkplater på vegg også - med en viss avstand. Du bør kanskje gå for noe litt kompakt og lite gjennomluftig materiale enn myk gjennomluftig glava eller steinull. Trinnlydmatter og himlingsplater er sikkert kompakte nok. Plasserer du dem på skrå ville jeg tro at den samlede dempeefekten er den samme som gj.snittsavstanden til vegg. Slike materialer reflekterer minimalt, så det har neppe noe for seg å plassere de skrått for å diffusere lyden bedre.

Helt klart at lavfrekvnsdemping er mer effektiv der mattene er i avstand fra bakvegg, men du må nesten lage sperre/ramme så ikke lydtrykket går direkte inn mellom platenes bakside og veggen, altså slik at du får et "tett" rom mellom akustikkplata og veggen. Alternativet er at du må dekke HELE veggen og taket med kompakte matter, med en viss avstand fra underlaget. For lydtrykket må ikke få mulighet til snarveier til bakvegg, men MÅ sette mattene i bevegelse først, ellers har den liten eller ingen effekt på lavfrekvente lyder. Skjønner?

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg kan bare snakke for hva som funker hos meg....:-D

For å få en god innføring i akustikk foreslår jeg at du leser litt av Ethan Winer som er ansett som en guru på området.
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

På en del av hans bilder ser man bl.a. at han har ikke dekket hele taket med plater, men har 'luft' mellom f.eks. tak og vegger. Det er jo litt motstridende til den posten du fant.
    Jeg er absolutt ikke noen guru selv, men prøver å lese meg til litt kunnskap, og deretter teste ut litt selv.
    Prøv deg fram, bruk målesutsyr til basisting og bruk ørene til fintuning. I siste instans er det du som skal lytte til musikken og du vet selv hvordan du vil ha/liker det.

Jeg har brukt mange måneder på å teste med forskjellige typer plater, og har vel nå (endelig) kommet fram til sånn omtrent hvordan jeg vil ha det..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du må nesten lage sperre/ramme så ikke lydtrykket går direkte inn mellom platenes bakside og veggen, altså slik at du får et "tett" rom mellom akustikkplata og veggen

Her har man tydelighvis misforstått egenskapene til porøse absorberende elementer og elementer som absorberer lyd med et vibrerende membran
    (en plate , f.eks 6mm mdf, eller finer over et lufttett boks med litt porøs absorbsjon i)

og når det gjelder sistnevnte så er det faktisk en fordel at de er plassert tett ved vegg, da membran absorberende elementer ikke trenger høy partikkel hastighet i lydbølgene for a ha stor dempningseffekt (partikkel hastigheten nedsettes tett ved vegg)

vanlig porøs rockfon/rockwool/glava/eckophon++ trenger ikke å ha forseglede sider, det kan faktisk nedsette absorbsjons egenskapene

det som foreslås her er at man lager en boks rundt det absorberende materialet, det eneste dette vil forårsake er at færre lydbølger kommer i kontakt med det absorberende materialet, fordi de blir reflektert av "boksen"

Noen plater gir bedre demping jo mer luft det er mellom plate og reflektiv overflate
    alle porøse plater har bedre absorbsjonsevne ved lavere frekvens desto lenger ut fra vegg de er plassert

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.

Den nettsiden Gary7 linket til virker som en meget oversiktelig og informativ side, og langt bedre enn de fleste sidene jeg har vært innom før.

Blir nok snart en tur på monter eller byggmakker for bestilling av plater nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •