Trenger noen tips til bygging av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger noen tips til bygging av hjemmekino

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt hus, og der er det en uinnredet kjeller som jeg hadde tenkt å bygge hjemmekino i. Litt usikker på arealet, men tror det er 25-30 kvadratmeter. Rommet må isoleres på vegger og tak, samt at det må legges inn stikkontakter etc.

Jeg hadde håpet at noen som hadde bygget hjemmekino selv kunne komme med noen råd, slik at jeg slipper unna de vanlige fellene. Jeg skal ikke bygge state of the art hjemmekino, men skaol integrere det utstyret jeg allerede har i hjemmekinoen. Jeg skal dog kjøpe ny projektor og lerret.

Jeg har følgende tanker om hjemmekinoen:
    • Ønsker rammelerret
    • Skal ha takmontert projektor, og trenger derfor en stikkontakt i taket
    • Ønsker å integrere alle ledninger i veggen. Lurer på å montere "terminaler" på veggen ved de enkelte høyttalerne slik at jeg bare kan strekke ledning fra høyttalerne til terminalene. Er dette smart ? Tap av signal ? Jeg ønsker heller ikke å bruke for mye penger på kabler i veggen. Denne kabeldiskusjonen tar vi ikke her. Mulig det blir Biltema eller noe liknende, he he.
    • Ønsker å ha TV i hjemmekinoen siden ungene kan se på begge deler. Er usikker på hvordan dette kan løses, dersom jeg ønsker rammelerret. Kanskje jeg kan heise rammelerretet opp i taket når jeg bruker TVen. Noen smarte løsninger ?
    • Lurer på om jeg skal ha anlegget i front, eller på siden. I front så blir det enkelt med tuner og forsterker etc, men da får man problemer med alle lysene som ikke kan dimmes
    • Demping: Dette er et eget tema, men lurer på om jeg skal ha vegg til vegg teppe. Ikke særlig hygienisk, men gir god demping
    • Isolasjon: Ønsker mest mulig lydtett rom. Er det noen spesialisolasjon jeg kan bruke ? Tenker på opp mot stuen og inn mot de andre rommene ? Hadde tenkt å kjøpe meg en lydtett dør
    • Lufting: Noen tips her ? Tror det er 2 kjellervinduer, og de vil jeg beholde pga luftemuligheter. Kanskje bør jeg lage en ventil i tillegg
    • Andre ting jeg ikke tenker på

Er spent på å les tips og råd. Fantastisk mange gjennomført og flotte hjemmekinoer de enkelte har. Jeg er imponert. Tror ikke jeg kommer til å legge ned så mye arbeid og penger, men det skal bli en kjellerstue der ønske om å gå på esktern kino er borte

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker å ha TV i hjemmekinoen siden ungene kan se på begge deler. Er usikker på hvordan dette kan løses, dersom jeg ønsker rammelerret. Kanskje jeg kan heise rammelerretet opp i taket når jeg bruker TVen. Noen smarte løsninger ?
    Hva med tv på en heis nedom lerret slik som gjort i denne kino:

min.hjemmekino.no - Ivars Hjemmekino

Ønsker å integrere alle ledninger i veggen. Lurer på å montere "terminaler" på veggen ved de enkelte høyttalerne slik at jeg bare kan strekke ledning fra høyttalerne til terminalene. Er dette smart ? Tap av signal ?
    Om du bruker solide veggterminaler og lodder/fester kabel ordentlig skal det teoretisk ikke bli noe tap av signal.

Lurer på om jeg skal ha anlegget i front, eller på siden. I front så blir det enkelt med tuner og forsterker etc, men da får man problemer med alle lysene som ikke kan dimmes
    Er vel litt personlig preferanse dette her. Jeg like å se komponenter fremme når jeg hører musikk, og det plager meg ikke nevneverdig ved film da de fleste display lar seg dimme ned. Om du vil ha i front kan du lage rullgardin som du trekker ned foran komponentrekka når du ser film. Noe slik som Nobleman har i sin kino:

http://avforum.no/minhjemmekino/user...19194a60c9.JPG

Isolasjon: Ønsker mest mulig lydtett rom. Er det noen spesialisolasjon jeg kan bruke ? Tenker på opp mot stuen og inn mot de andre rommene ? Hadde tenkt å kjøpe meg en lydtett dør
    Vil tro "normal" isolasjon ala Glava/Rockwool holder. Det som er avgjørende er lufttetthet i rommet. Vær nøye med plateskjøter/overganger og bruk masse fugemasse. I tak kan du bruke lydbøyler for å hindre en del av lydtransmisjon. Her finner du masse gode tips og detaljer:
    Glava AS - Gjør det selv / Lydisolering / Lydisolering
    og her:
    Konstruktionsguide Norge :: A/S Rockwool

Andre ting jeg ikke tenker på
    Husk å trekke nye stenderverk litt ut fra betongvegger. 2-3 cm eller mer. Tar du mer kan trekkerør gå på bakside av stenderverk, slik at du slipper å borre 100.000 hull istendere til trekkerør.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som vi har omtrent sammenfallende anmisjoner, Alex F. Det finnes jo drøssevis av tråder om bygging her inne, jeg har plukket mesteparten av bakgrunnsmateriale til planleggingen herfra. Tråden til RuneW, Lassesens byggetråd som er klistret har mye, samt Hjalmarjallas innredning av kjellerkino, mye å lese på, men det har du sikkert gjort allerede. Min innfallsvinkel var at jeg bare måtte bestemme meg for noe og gå for det. Hvis man henger deg opp i alle mulige detaljer og i tillegg har litt beslutningsvegring, er det lett å pådra seg hodepine.

Ellers så har vel Mindwaste oppsummert ganske bra. Hvor mange lag med plater du bruker er også med på å bestemme lydisolasjonen, de galeste bruker 3-4 lag, jeg kommer antagelig til å bruke 2 i taket (gips + Tak-Ess) og 1 på veggene. Men dette kommer jo litt an på hvordan rommet ligger i forhold til andre rom i huset. Rom-i-rom gir full effekt først når den nye rommet er fysisk adskilt fra det opprinnelige rommet. Lydbøyler er jo den klassiske måten å gjøre det på, men jeg har tatt en annen tilnærming, bl.a. fordi jeg synes lydbøylene er uforholdsmessig dyre.

Ellers er det vel snakk om preferanser rett og slett. Lykke til med planleggingen/byggingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye er allerede oppsummert her. Mange tråder å lese med gode tips her inne. Støtter meg til de andre.
    En ting: hvis du skal montere nye stendere med avstand til gammel konstruksjon så øk avstanden til 3 cm. Som nevnt sparer du EKSTREMT mye tid og frustrasjon på å legge rør på eksisterende vegg. Det blir i tillegg mye lettere å isolere. Et tips er å trekke alle rør klare og montert på vegg før du setter opp noe annet. Se i RuneWs tråd. Jeg mener han har gjort det.

Ellers har du jo et godt utgangspunkt. Skal bli moro å følge med her

PS! Bruk MASSE Acryl for å få alt tett!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok støtte forslaget til Sannax om stenderavstand til eksisterende vegg, jeg har ikke brukt såpass stor avtand, men planlegger å trekke mange av rørene i taket i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse gode råd:-D Jeg har ikke fått satt meg inn i alle "byggetrådene" på forumet ennå, men det skal jeg gjøre. Jeg er veldig i startfasen på denne kinoen, og kjøpte huset på torsdag. Huset overtas 1.september, og det første jeg må gjøre er å få bukt med fukten i kjelleren. Jeg må få noen til å grave opp på utsiden og skifte plasten på grunnmuren, ettersom denne er skadet (hull). Når dette er gjort og fukten er fjernet, så kan isolering etc begynne.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe særlig selv, ettersom mye av huset skal pusses opp og jeg har nok med full jobb og 3 unger. Men jeg skal ha en mening om hvor ledninger og kontakter skal være.

Jeg har heller ikke budsjett til å være overambisiøs, men jeg tror det skal bli fint. Heisen som Mindwaste hadde laget til TVen var kanonkul, men jeg tror ikke jeg begir meg innpå slike avanserte prosjekter. Enten går jeg for en løsning der jeg har TV benk (min nåværende), og der jeg har automatisk lerret fra tak (evt Tab Tension), eller at jeg fester et rammelerret i taket og heiser det opp for hver gang. Er egentlig mest sugen på en løsning med elektrisk lerret, og jeg slår vel til med TAB tension når jeg først er igang.

Jeg skal prøve å legge ut bilder av kjelleren når jeg har fått overtatt huset (1.sept, evt tidligere dersom jeg får sjekke ut huset). Jeg vil benytte mitt nåværende utstyr:

Mirage OM-9 (front)
    Mirage OM-C2 (center)
    Mirage OM-R2 (surround)
    Mirage OM-C3 (center bak, usikker på om jeg skal kjøpe 2 OM-R2 og bytte ut centeren bak slik jeg får 7.1 oppsett, men OM-R2 er ganske dyre)
    SVS PB10 (subwoofer) - mulig jeg bytter denne ut i 2 SVS. Får se. Fargen er hvit, og egentlig feil.
    Onkyo 875 receiver
    Toshiba HD DVD EX1
    PS3 (Blu Ray)

Jeg trenger ny projektor og nytt lerret. Jeg vil vente lengst mulig før jeg kjøper projektor, fordi til høsten kommer alle de nye godbitene. Ønsker meg en DLP projektor, og får se hvilken prisklasse jeg skal legge meg på. Blir sikkert ikke innflytning før til jul eller senere, og da har nok prisene falt en del på de nye modellene.

Gleder meg som et barn. Takk for alle tilbakemeldinger så langt :-D

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Takk for masse gode råd:-D Jeg har ikke fått satt meg inn i alle "byggetrådene" på forumet ennå, men det skal jeg gjøre. Jeg er veldig i startfasen på denne kinoen, og kjøpte huset på torsdag. Huset overtas 1.september, og det første jeg må gjøre er å få bukt med fukten i kjelleren. Jeg må få noen til å grave opp på utsiden og skifte plasten på grunnmuren, ettersom denne er skadet (hull). Når dette er gjort og fukten er fjernet, så kan isolering etc begynne.
    Hvis du først graver opp rundt kjelleren, vil jeg anbefale deg å isolere fra yttersiden av muren (hvis ikke du allerede hadde planlagt det da..)

Da vil du få en lunere kjeller, og faren for kondens på murveggene reduseres pga høyere temperatur på muren. Det anbefales at minst 1/3 del av den totale isolasjonen legges på utsiden. Det er flere typer isolasjon beregnet på dette, med eller uten riller/fiberduk, avhengig av drenering/utvendige masser etc. Eks har Jackon denne typen grunnmursplate:

http://www.jackon.no/eway/default.as...0:5639:2:::0:0

Eller så har Glava denne varianten:

http://www.glava.no/filesystem/2007/...ering_4984.pdf

Rockwool har også drensplater beregnet til dette formål, men min erfaring er at de var skjøre og "smuldret" opp i kantene når jeg skulle forsøke å montere. Så det endte med at jeg byttet til Jackofoam som kostet omtrent det samme.

Rockwool Drensplate - Brukerveiledning :: Produktguide :: A/S Rockwool

Koster litt ekstra, men du får det igjen av økt komfort i kjelleren, og redusert fare for fuktige kjellervegger pga kondens

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke grave rundt hele kjelleren, fordi fukten er bare konsentrert til 1 sted der det er skade på plasten. I tillegg så ligger ikke hele kjelleren under bakken. 1/2 kjelleren er er "åpen". Huset ligger i en bakke, og en kommer inn i 1.etg/kjelleren. Litt dårlig forklart, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, men da blir det jo straks enklere

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jaha, men da blir det jo straks enklere
    Og heldigvis for det, ellers så hadde jeg ikke kjøpt huset. Hagen er vanvittig fin (2,4 mål), og utsikten er vanvittig bra. Det er også noen fantastisk fine murer på tomten. Problemet er innvendig:cry: Huset er et husbankhus og tapeter og farger bærer preg av at det ikke er pusset opp siden 1980. Alt må derfor taes innvendig: Alle rom, kjøkken, bad, etc. Jeg regner nok med at det vil gå +/- 1 mill og dette inkludere utbygging.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt vil jeg gratulere deg med nytt hus og ønsker deg lykke til med å bygge din egen kino. Jeg har selv bygget kino i kjelleren og det blir fort mye dyrere en du tror hvis du lar ønskene flyte litt for fritt. Bruk første fase til å gå igjennom alle byggetrådene og hent inn erfaringer og ideer fra andre, det er gull verdt. Lag så en plan og et budsjett, på den måten har du en viss kontroll over prosjektet.
    Siden dette er i en kjeller vil jeg på det sterkeste anbefale varmekabler i gulvet. Så vil jeg anbefale deg å tenke på lufting da en projektor fort varmer opp rommet. Kaldt på gulvet og varmt under taket er ikke et behagelig miljø å se på film.

Skal ha takmontert projektor, og trenger derfor en stikkontakt i taket
    Jeg har lyskasser i taket og montert en stikkontakt i denne ved projektoren.

Ønsker å integrere alle ledninger i veggen. Lurer på å montere "terminaler" på veggen ved de enkelte høyttalerne slik at jeg bare kan strekke ledning fra høyttalerne til terminalene. Er dette smart ? Tap av signal ? Jeg ønsker heller ikke å bruke for mye penger på kabler i veggen. Denne kabeldiskusjonen tar vi ikke her. Mulig det blir Biltema eller noe liknende, he he.
    Har selv gjort dette og selv i et lite rom på 16m2 gikk det med litt over 200 meter med rør. Men du verden så mye ryddigere det blir uten alle disse ledningene. All kabler blir terminert i en terminal.

Demping: Dette er et eget tema, men lurer på om jeg skal ha vegg til vegg teppe. Ikke særlig hygienisk, men gir god demping
    Noe demping må du ha. Jeg har bestilt Rockwool akustikkplater i sort som jeg skal ha i taket og på veggene og evt. et teppe strategisk plassert på gulvet.

Isolasjon: Ønsker mest mulig lydtett rom. Er det noen spesialisolasjon jeg kan bruke ? Tenker på opp mot stuen og inn mot de andre rommene ? Hadde tenkt å kjøpe meg en lydtett dør
    Dette må du vurdere nøye. Vi har en kjeller som ligger delvis under jorden og med tykke murvegger så behovet for å isolere vegger var helt fraværende. Vi har bare en enkel isolering i taket da vi alle sammen er i kjelleren når vi ser film. Så hvorfor legge ned de store pengene i isolering når det ikke plager noen?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har skaffet deg et meget godt utgangspunkt. Innvendig er det alltid som som kan gjøres på hus, men utsikt og beliggenhet er det vanskelig å få gjort noe med.

Gratulerer med nytt hus!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da har jeg blitt ferdig med fuktproblemet. Jeg har gravd opp på utsiden. Dreneringsmassen bestod stort sett av jord, samt at det var flere hull i grunnmursplasten. Det ble lagt flere tonn med pukk og grus, samt ny plast. Nå er det bare tørkeprosess som gjenstår før jeg kan begynne på isolering av rommet :-D

Jeg kommer nok til å gå for lydbøyler i taket, med mindre "byggmesteren" min foreslår noe annet. Det blir varmekabler i gulvet, samt parkett. Jeg skal ha meg en lydtett dør, samt at det må legges dempeplater i den veggen som er inn mot huset. Alle vegger mot utsiden isoleres bare på vanlig måte. Det er laaaangt til nærmeste nabo

Jeg tror jeg kommer til å gå for elektrisk lerret på 230 cm, men ikke tab tension. Synes kassen er for stor og stygg. Grunnen til at jeg ikke går for rammelerret, er som tidligere sagt at jeg ønsker å ha en TV oppå stereoracket mitt.

Ellers er jeg usikker på om jeg skal ha 2 subwoofere i front, eller om det holder med 1 SVS i hjørnet bak.

Noen som har noen gode tips om demping ? Leste i siste Hjemmekino om dempeplater til kr 990 for 2 stk ? Hvordan bør disse plasseres ? Ellers så fant jeg en link på Forumet til noen som solgte dempeplater en kunne få påtrykt egne motiver. Hadde vært kanon med dempeplater som så ut som bilder. Bedre WAF finnes vel neppe ??

Jeg skal snart få lagt inn noen bilder av rommet FØR jeg har gjort noe som helst.

Ellers så vurderer jeg sterkt å ikke legge alt av ledninger i veggen, men heller skjule dette i lister langs tak og gulv. Jeg ser det finnes egne lister som skjuler ledninger. Dette tror jeg vil se pent ut, samt at en da lett kan oppgradere kabler og skifte dem ut om ønskelig. I tillegg så er jeg blitt fortalt at alle hull til ledninger lekker lyd. Hvor mye dette har å si, vet jeg ikke.

Jeg er også usikker på hvilken projektor etc jeg skal kjøpe, og da er det kjekt med fleksible løsninger. Håper på å finne en projektor som kan plasseres på hylle på bakveggen. Da kan jeg ha center bak på samme hylla

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •