Oppgradering av kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av kino

Det er nå bestemt at kinoen blir i rommet hvor jeg allerede har etablert kino. Hadde noen planer om å innrede garasjen, men vi har gjort litt om på planene. Rommene over er soverom, og det er nødvendig å få lydisolert. Det er usedvanlig lytt mellom soverommene og kino, og sånn kan det ikke være.

Jeg har søkt litt på forumet, og ellers litt på nettet, men finner ikke helt den type lydbøyler jeg er på jakt etter.

Takhøyden er på sparsommelige 225 cm og jeg ønsker derfor å senke taket minst mulig. Hadde håpet det fantes lydbøyler som gjorde det mulig å feste lekter paralellt med de gamle takbjelkene. På den måten behøver jeg ikke senke taket mer enn et par cm.

Jeg fant denne linken, og den er jo nyttig, men det finnes forhåpentligvis noen lydbøyler som passer meg og mine behov?

http://www1.rockwool.no/graphics/RW-..._lydboeyle.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se deg i gang igjen
    Det du må gjøre er å feste spikerslag mellom allerede eksisterende bjelker (en sabla jobb!). Deretter bruker du type D bøyle i linken din. Dette gjør at du kan senke de nye lektene kun et par cm under nåværende bjelkelag og deretter bruke 2 eller 3 lag gips. Du bør også vurdere isolasjon ift hvor mye som er i det gamle taket fra før.
    Jeg har selv gamle bjelker på 22 cm hvor det er lagt isolasjon hele veien. Deretter kommer lydbøyler og nye lekter. Til slutt 2 lag gips. Jeg har spillt langt over normalt lyttenivå og hører ingenting opp i stua over. Nå skal det sies at veggene mine heller ikke er i kontakt med eksisterende konstruksjon.
    Kan stikke nedom deg en dag og evt hjelpe deg med noen tips hvis det er interessant?

For å svare på spørsmålet ditt: Jeg tror ikke det finnes andre lydbøyler enn det du allerede har sett...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde liksom håpet å slippe å kubbe, men må man så må man.

Jeg vil ikke stenge kinoen for lenge av gangen, så jeg satser på å få gjort jobben i løpet av 2 helger. Jeg må rive det gamle taket (panel med not og fjær) og se hva som er over. Regner med at det er plass til isolasjon oppi der.

Hvilke mål er det på lektene i taket ditt?

Jeg har ingen planer om å endre noe på veggene som er pusset leca. Mulig jeg gjør noe med en spinkel lettvegg som døra sitter i. Dette bør helst gjøres før jeg begynner på taket. Jeg må se litt på dette.

Nå skal jeg først planlegge mest mulig og kjøpe inn alt som jeg trenger slik at ikke arbeidet stopper opp når jeg først har begynnt. Jeg ser ikke bort i fra at jeg spør deg om noen tips etter hvert. Setter pris på tilbudet ditt. Godt å vite at det bor noen i nærheten som har gjort dette før!

Nå skal jeg lese gjennom byggetråden din før jeg spør noe mer sånn med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spare mest mulig takhøyde og slippe å legge lydbøyler på tvers av gammelt er nok kubbing eneste utvei.
    Lektene jeg har brukt er 36mmX48mm. Bredden på de må være 48mm og høyden minimum 30mm. Det kan være greit å ha noen millimeter å gå på i underkant av lydbøylen også.
    Det er veldig viktig at du måler nøyaktig slik at lektene har samme høyde. På den måten slipper du at taket blir skjevt.

Bare spør!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en del hjelp i SannaX byggetråd! Han har forrøvrig gjort en veldig god jobb. Ser at det er en del ting jeg ikke har tenkt på, men sånn er det tidlig i prosessen. Ser bla at SannaX har lagt gipsplater oppunder gammel konstruksjon. Jeg får se om dette blir nødvendig hos meg også, men jeg vil gjøre dette så ordentlig som mulig når jeg først er i gang.

Klippet noen linker til byggetråden til SannaX som var relevant for meg:

http://avforum.no/forum/875299-post78.html
    http://avforum.no/forum/881765-post81.html
    http://avforum.no/forum/893363-post91.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    For å spare mest mulig takhøyde og slippe å legge lydbøyler på tvers av gammelt er nok kubbing eneste utvei.
    Lektene jeg har brukt er 36mmX48mm. Bredden på de må være 48mm og høyden minimum 30mm. Det kan være greit å ha noen millimeter å gå på i underkant av lydbøylen også.
    Det er veldig viktig at du måler nøyaktig slik at lektene har samme høyde. På den måten slipper du at taket blir skjevt.

Bare spør!
    Jeg skal nok tenke meg om litt ja. Jeg skal også be om snekkerhjelp. Tør ikke satse på at jeg klarer alt dette alene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig veldig lurt (et must vil jeg si) å legge gips mellom gamle bjelkelag. Jeg har lagt et lag og det hjalp veldig på lydgjennomgang. Selvfølgelig viktig å overdrive fuging i alle disse skjøtene. RuneW tror jeg la to lag. Hadde jeg hatt ork og tid hadde jeg også lagt to, men i og med at resultatet mitt er blitt så bra som det er blitt angrer jeg ikke
    Jeg hadde snekker på dette, og jeg hadde gjort akkurat det samme igjen. Han gjorde ting utrolig mye raskere enn jeg ville klart og ikke minst visste han hvordan å måle skikkelig. Han sparte meg for mye tid og bekymring!

Jeg har sikkert brukt 60-70 tuber med Acryl fugemasse, så beregn en del her. Det koster 10 kr på Byggmax på Enebakkveien pr tube, minimum 30 kr på Ski Bygg pr tube.
    Materialer er også rimelig der.

Hvis du ikke har snekker på hånda kan jeg snakke med han jeg brukte om du er interessert?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har tenkt litt på dette tror jeg at jeg kan gjøre følgende selv:
    - rive taket! (hehe... gøy)
    - skru opp gips og fuge mot gammelt tak
    - legge rør til hdmi og strøm til projektor

Snekker trenger jeg til:
    - kubbing
    - sette opp lydbøyler og dobbel gips
    - gjøre noe med 2 meter lettvegg som døra sitter i

Jeg trenger en god del materialer ser jeg:
    - gips (forhåpentligvis ikke til armer og ben )
    - lydbøyler
    - skruer (litt flere enn de jeg har løs)
    - acryl (latex?) fugemasse
    - lekter
    - en dør som er noe mere lydtett enn en skranglete dør med vindu i
    - scenemolton til 3,7 meter bakvegg med vindu (trenger litt lyskontroll i kinoen)
    - maling
    - litt elektriske småsaker til projektor i taket

Tror jeg må sette opp et lite regnestykke. Ser ut som om jeg må jobbe noe overtid for å finansiere dette!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å fortsette denne tråden??

Jeg har ryddet rommet og er klar til å rive taket. Det tok litt tid, men nå er jeg straks i gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydbøyler

Kansje legge lydbøylene med litt fall. Da fjerner mann ganske effektivt di stående lydbølgene. Vi har bygd en del øvningsrom som bruker dette prinsippet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se du er i gang igjen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Kansje legge lydbøylene med litt fall. Da fjerner mann ganske effektivt di stående lydbølgene. Vi har bygd en del øvningsrom som bruker dette prinsippet.
    Hva mener du med fall? Mener du å tilte taket litt? Det vil i tilfelle gå ut over takhøyden eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fall på tak

Det trengs ikke mye fall. Legger du den nesten flush med bjelker ene siden av rommet og senker den for eksempel to cm andre siden av rommet, vill dette hjelpe veldig mye mot stående bølger. Ikke mye som skal til.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt tips. Skal kikke litt nærmere etter info om dette.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg først skal ha nytt tak så bør jeg også tenke på hdmi og strøm til projektor. Kablene kan jeg godt trekke forskjellige veier i taket. Bør jeg ha rør også til hdmi-kabel? Hva slags strømkabel skal jeg strekke mot en 16A kurs? Retningslinjer?

Jeg skal ha elektrikker på besøk etter at taket er lagt og brystningen rundt rommet er ferdig, så jeg ønsker bare at kabelen skal ligge klar og at det er riktig utført.

Hva med kabelgjennomføring midt i taket? Hvordan gjør jeg det smartest mulig? Hensikten er jo å dempe lyd, så hull i taket er vel ikke optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel i tak

Hei. Hvorfor ikke lage enn lyskasse som en ramme i rommet. Der kan mann trekke strøm, signal, høyttaler etc. Dette blir en kule effekt å. Mann får jo også tak i sorte kabelbruer. Hull i lydhimling ikke å annbefale,nei. Det er bare å trekke 2,5 kvadrat ferdigtrekt k-rør. Da her du det du trenger.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 16A må du bruke 2,5 kvadrat kabel.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Fikk noen ideer nå ja!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Nå har jeg begynnt å rive, og det kan se ut som om jeg har behov for en elektrikker ganske snart. Under en kasse som var bygd oppunder panelet (som skal bort) så ligger hovedinntaksledningen til sikringsskapet og en god del kabler som føres rundt i huset uten å gå i rør.

Typisk at budsjettet må strekkes allerede før en er kommet ordentlig i gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enig med du.

Ja ,er det ikke gøy med litt eldre bygninger. Trøst deg med, at det sikkert ikke er den siste overraskelsen. Blir spennende å følge med. Lykke til!!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •