Oppgradering av kino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Møblene!!!

Dette ble jeg fornøyd med!! Ennå noe småtteri igjen som gardiner, lamper og akustisk demping, men det bør jeg få til sånn etter hvert. Bildene er tatt med et mobilkamera som trenger en omgang med pussekluten. Hehe... Flere bilder kommer når jeg har noe nytt å ta bilde av.

Oppgradering av kino-bakover-jpg

Oppgradering av kino-fremover-jpg

Oppgradering av kino-recliner-jpg

Oppgradering av kino-sofa-jpg

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Petter, gleder meg til en filmkveld8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De reclinerene var fete 8) Hvor har du handlet og hva måtte du gi? Nå begynner dette virkelig å ligne noe, bare litt akustiske bagger nå så er du i boks

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte det på Bohus. 3-seter + 2-seter for 13000 inkl frakt. 2-seter skal få høyere ben og stå bakerst.

Akustiske bagger blir sendt fra USA så snart de er på lager, og så må jeg finne belysning til kinoen. Jeg har scenemolton til gardiner bakerst, men må handle noen skinner jeg kan skru i taket.

Blir kjekt dette! :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt og installert en ASRock Nettop C330 med BD-spiller. Med litt tweeking så fungerer den greit. Sliter litt med DVD-avspilling og 1080P fra harddisk, men dette skal jeg finne ut av.

Jobben nå blir å kalibere kinoen igjen. En gang i tiden fikk jeg hjelp av Flageborg, RoKo og Akto til å kalibrere, men etter ombygging ser det ut som om noen problemer er løst og nye er dukket opp. Dermed blir det nye runder med kalibrering av subber. Det ser heldigvis ut som om det store hølet mellom 30 og 40hz er borte, men det er dukket opp et nytt et mellom 70 og 90. Ikke større enn at delefrekvens på 120hz løser problemet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker den medisinen.

PC'en i kinoen er tilkoblet RadioShack, og jeg har lastet ned REW. UTROLIG mye lettere å bruke dette verktøyet enn de regnearkene jeg sleit med sist. Men jeg må lese en del for å finne ut hvordan jeg skal bruke verkøyet og hvordan jeg skal tolke resultatene.

Stemmer det at waterfall-målingene viser utfordringer med rommet? Der ser jeg utfordringer under 20hz og mellom 45 og 53hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kalibrert litt, og det ser ut som om rommet er en utfordring her.

Oppgradering av kino-100hz-crossover-jpg

Oppgradering av kino-100hz-crossover-waterfall-jpg

Jeg får sette på litt musikk og finne ut hva jeg synes om dette.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk:
    - Litt skarp i diskanten. Antar dette har med førsterefleksjoner å gjøre, og dette håper jeg å løse med demping på veggene. Venter snart pakke fra statene. :-)
    - Litt tung i bassen. Jeg liker ikke at jeg må dele på 100hz og jeg vil prøve å flytte litt rundt på subbene. Mulig jeg må sette inn bassfeller i rommet. Det blir litt grøtete i dypbassen nå.
    - Mangler litt futt i mellombassen. Altså den bassen som slår deg litt i brystet. Denne lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med. Det begynner å irritere meg at jeg en gang fikk høre litt store Patos Lyric med kraftig forsterker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensgangen ser jo slett ikke verst ut ved første øyekast, men du bør endre skalaen en god del. Nå går den fra -40, du bør justere den slik at den går fra 40 til 100 dB. Og så hjelper det en god del og måle frontene og suben for seg og så sammen, da får du et godt bilde av hvordan det spiller sammen.

Hvis du sammenligner frekvensgangen med waterfallet, så ser du en ganske klar sammenheng der du har et forhøyet nivå (rundt 20 og litt over 55 Hz) og lengre gjenklang. Dette skyldes nok stående bølger, ja. Lengre gjenklang medfører også rumlete bass, så det du måler og hører passer ganske godt sammen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Jeg skal justere skala og gjøre noen målinger av subber og fronter hver for seg. Jeg er også av den mening at jeg sliter med stående bølger. Bassen er mer presis foran og bak i rommet enn i lytteposisjon. Hvorfor kunne det ikke vært omvendt? Hmm... Håper at noen større bassfeller kan løse problemet. Har plass til det bak i kinoen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvor stort rommet ditt er , men ut fra grafene tør jeg gjette på sånn ca (litt over)3x7 meter? 3,2 meter bredde gir stående bølger på 53,8 Hz, 7 m lengde gir en stående bølge på ca 24 Hz. Hvis det er 220 under taket gir dette stående bølger på 78 Hz.

Dette er første ordens, i lengderetningen vil du også få stående bølger på 2*24 (2. ordens), 3*24 (3. ordens) osv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Rommet er ca 3,20x6,70x2,20. Jeg er litt usikker etter at veggene har blitt lektet ut, men det er der omkring. Så jeg må bygge om altså?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •