wukka bygger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62

Tråd: wukka bygger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

wukka bygger

Her kommer min byggelogg.

Skal bygge en ny TV stue / filmrom i kjelleren i huset mitt. (Block Watnehus fra ca 1970)

Rommet som skal bli tv-stue var tidligere tre(!!) små rom samt en gang og har de (noe unhensiktsmessige) målene 6.7 * 3.0. Dessuten har rommet tre dører, en trapp og en inspeksjonsluke i gulvet ... Inrendingen er mao utfordrende.

Her er noen bilder av utgangspunktet, etter at vegger er slått ned:

Det er ingen vinduer i rommet og det er noe fuktgjennomtrengning i vegger og gulv. Pga dette (og fordi rommet er så smalt) kommer jeg ikke til å fore ut veggene. Kjelleren ligger under bakken, så det er ikke noe skrikende behov for isolasjon heller. Dette gjør det vanskelig å lage et skjult anlegg.

Så langt har jeg lagt varmekabler og avrettet gulv.(skal beskrive prosessen i egen post) Gulvet er bygget opp som følger:

Ukjent underlag.
    Betonggulv
    Utvannet Primer
    Primer
    Depron limt på betong
    Kabler litt til depron
    Primer
    Avrettingsmasse
    Primer
    Flislim
    Fliser

Jeg har ikke tenkt så mye på innredning ennå, men skal komme med noen plantegninger etterhvert, og kanskje skisser om hvordan jeg tenker at det skal bli.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre arbeid - har gjort endel mer.

Her er primer, depron og kabler på plass og jeg har satt ut målepinner før avretting.

Beskrev selve prosessen her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post954615
    Har desverre ikke noen bilder av avrettingen. Hadde dårlig tid :-)

Etter at gulvet var avrettet gikk jeg løs på flislegging. Det gikk som en lek med 30*60 fliser og helt rett gulv. Eneste problemet var inspeksjonsluka som må være tilgjengelig. Limer ikke flisene som dekker denne, og fuger med silikon i samme farge som fugemassen. På den måten kan jeg fjerne fugen og komme til luka, dersom jeg har behov for det.

Tenkte lenge på hvilke fliser jeg ville ha. Valgte polerte fliser fordi de reflekterer lys, hvilket er viktig i en kjeller uten vinduer. Kona var skeptisk. Hun hevdet at de var et &#"/(#$) å vaske slike fliser fordi hver flis må pusses pga striper etter vaskevann. Vi valgte derfor fliser med litt spill og håper det blir greit å vaske.

Veggene er behandlet betongtett på de stedene det var saltutslag og så med Keydi dekorpuss slemming. Ønsket i utgangspunktet glatte vegger. Forsøkte å pusse veggene, men det var vanskelig. Påførte med slemmekost og forsøkte å få så lite struktur som mulig. Det ble greit.

Slik ble det:

Pinelig rotete, men slik blir det nå når man pusser opp :-)

Tidligere var det en stige ned fra gangen i etasjen over. Stigen var plassert i en helt utrolig trang trappesjakt. Vi ønsker en vindeltrapp ned i kjelleren og en åpen løsning i stuen over. Derfor måtte det rives :-)

Her river vi første vegg. Det blir nå åpent mellom gang og stue. Bilde er tatt fra stua, mot gangen. Trappesjakten er til høyre.

Her er veggen nede (stod i venstre kant av bilde) og vi har begynt å rive veggen mellom stuen og det gamle tv-rommet. Trappesjakten er der hvor veggen fortsatt delvis står(du kan se hullet i gulvet):

Her er alle vegger som skal ned, tatt ned. Se hvor lite hull det er i gulvet :-)

Vi ønsker å ha et rundt hull i gulvet siden trappen er rund. Veggene i stuen blir også buede for å ta minst mulig av den gamle tv-stuen. (som skal bli soverom for en ny sønn som kommer om 4 uker.). For å få til dette måtte vi rydde litt i bjelkelaget i gulvet. Hullet trappen trenger må ha en diameter på 147cm, så vi måtte flytte rundt på bjelkene slik at det ble mulig. Bildet er tatt fra kjelleren og opp.

Her har vi funnet senter til det nye hullet og bruker avanserte verktøy for å få tegnet opp hvor vi skal kutte (planke, spiker, snor og blyant) ;-)

Her har vi kuttet hull. Planen er så å bygge en buet vegg på den siden av hullet som er lengst fra fotografen.
    Kommer tilbake med bilder av veggen når den er klar :-)

Når det gjelder trapp, så har jeg bestilt det. Landet på et byggesett fra nytrapp.no. Vi vurderte vindeltrapper helt ned mot 120cm i diameter for å spare plass, men landet på en på 140. 120 er VELDIG lite. Trappen kom på ca 40k ferdig levert, og da som byggesett. Betalte ekstra for eik i trinn og platå. Her er bilde av trappen vi bestilte.

Tenkte lenge på farge, men landet på grå. Jeg ville helst ha sort, fordi jeg syns grå pulverlakk er litt for IKEA (og jeg har nok derfra ;-). Men igjen hadde kona sterke meninger. Hun mente at sort ble for hardt. Så da ble den grå.

Har kommet godt igang med veggene, men har ikke rukket å legge ut bilder ennå :-)

Planen er nå å bygge ferdig veggen mellom stue og det nye soverommet. Så må jeg få fikset taket i kjelleren og finish rundt hullet i gulvet. Skal også avrette og flislegge et par rom til i kjelleren. (Vaskerom og matbod)

Setter stor pris på tips og kommentarer.

wukka :-)

-wukka

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent rom, stilig gulv du har fått! Du må skrive litt om kordan det blir lydmessig når du kjem så langt.

Har tilsvarende rom planlagt, 3m x 5.60m.. skulle hatt litt breiere eg og men det går nok bra. Kan jo stjele litt av det du lærer med rommet ditt.

Blir det flytende/dempet tak kanskje? Kortveggene har du jo og mulighet til å gjere noke med, godt med plass den veien. Ein laus "lydvegg" som du kan justere størrelsen på rommet med for tuning?

Edit: kikket på bildene no. River du og fikser stua og? Ka i all verden er det store runde hullet i gulvet? Blir det brannstasjon-stang ned i kjelleren i tilfelle du må komme raskt unna/ned?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar!

Sitat Opprinnelig postet av crusade
    Pent rom, stilig gulv du har fått! Du må skrive litt om kordan det blir lydmessig når du kjem så langt.
    Jeg satser på å kjøpe et stilig teppe som kan ligge over flisene for å dempe litt. Blir spennende å se.

Pent rom, stilig gulv du har fått! Du må skrive litt om
    Blir det flytende/dempet tak kanskje?
    Takk. Syns gulvet ble ok, særlig tatt i betraktning at jeg ikke er proff :-) Når det gjelder demping: Nei, iom at jeg får et stort hull opp mot stuen, ser jeg ikke poenget i å dempe taket....

Kortveggene har du jo og mulighet til å gjere noke med, godt med plass den veien. Ein laus "lydvegg" som du kan justere størrelsen på rommet med for tuning?
    Jeg sliter litt med kortveggene. Den ene kortveggen har utgang til hagen. I den andre enden av rommet kommer trappen ned. Lurer på å henge opp en gardin for å dekke døren. Tenkte lenge på en lettvegg med en skyvedør, for å få et teknisk rom og skjule utgangsdøren, men har foreløpig slått fra meg det. Vi får se.

Edit: kikket på bildene no. River du og fikser stua og? Ka i all verden er det store runde hullet i gulvet? Blir det brannstasjon-stang ned i kjelleren i tilfelle du må komme raskt unna/ned?
    LOL - bra forslag, men nei. Blir nok vanlig trapp :-) Ble vel litt klarere etter at jeg fikk lagt inn tekst i sist posting?

-wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Buet vegg ferdig - klar for sparkel.

Da har jeg bygget opp veggen i stua igjen.

Buet vegg er på plass. Saget to buer i 22mm spon med diameter noen cm større en hullet og skrudde de fast i gulv og tak. Spikret så fast stendere med ca 10 cm mellomrom. 6mm rehabgips som er dynket med vann er ganske lett å bøye etter 30 minutter :-)
    wukka bygger-vegg1-jpg

Etter å ha laget buet vegg var det en smal sak å lage den rette.
    wukka bygger-vegg2-jpg

Beklager dårlige bilder. Innebygget blitz suger bigtime :-(
    wukka bygger-vegg4-jpg

Fra det gamle TV-rommet.
    wukka bygger-vegg6-jpg

Nå er jeg ferdig for en stund i stua. Venter med finish og beveger meg ned i kjellerstuen igjen slik at elektrikeren kan komme tilbake og fulføre jobben. Jeg må trekke k-rør i taket og montere spotkasser før han kan komme og trekke kabel og legge opp strømmen i den nye kjellerstuen. Trappen har vel ETA om ca 3 uker.

-wukka

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir utrolig stilig med buet vegg og vindeltrapp. Blir spennedne å følge dette prosjektet.

Synes mannskapet på bildene er litt sløret, har de drukket for mye pils?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det blir utrolig stilig med buet vegg og vindeltrapp. Blir spennedne å følge dette prosjektet.
    Takk. Jeg gleder meg til å ta fatt på AV-jobben. Kommer en post om vurdering av løsning for lyd i kveld tenker jeg. Lurer på inbyggingskomponenter, men det er selvfølgelig endel usikkerhet omkring dette som må diskuteres :-)

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Synes mannskapet på bildene er litt sløret, har de drukket for mye pils?
    hehe :-) Jeg er litt opptatt av å være varsom med identitet osv på nett. Siden jeg ikke har spurt mine medhjelpere om det var greit å legge ut bilder av dem, syns jeg det var greit å "blure" dem ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    hehe :-) Jeg er litt opptatt av å være varsom med identitet osv på nett. Siden jeg ikke har spurt mine medhjelpere om det var greit å legge ut bilder av dem, syns jeg det var greit å "blure" dem ut.
    Hehe, skjønner. Greit å være på den sikre siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spotkasser

Hei.

Idag har jeg montert spotkasser og byttet ut endel isolasjon.

Sleit mye med layout på spottene. Ønsket at det skulle være symmetrisk rundt trappen, men det var rett og slett ikke mulig. Lagde derfor tre soner, og la opp spottene etter hvor mye lyst jeg trenger på de forskjellige sonene. Håper det blir greit likevel.

Slik ble layouten:
    wukka bygger-spot_layout-jpg
    TV-stuen / kino blir under de seks spottene øverst i bildet. La opp to spotter som er symetriske med trappen. Peker de på bokhyller / bilder på veggen. "bak trappen" (nederst på bilde) ble det en kontorplass og rack for utstyr. Trenger mer lys der, så la på en ekstra spot.

Her er bilder av kassene montert i taket:
    wukka bygger-spotkasser-jpg
    wukka bygger-spotkasser2-jpg

Jeg går for en 12v løsning. Begynte der jeg har strøm tilgjengelig. Trakk så k-rør til første kasse. Så trakk jeg tre k-rør videre fra denne: 2 rør som skal inneholde 12v til to andre kasser (hver trafo kan drive 3 spotter) og ett rør med 220v til neste boks. (som skal inneholde trafo)

Var litt usikker på om det var ok å bore 18mm hull i bjelkene. Snakket med snekkeren som har hjulpet meg litt, og han sa det var ok, men anbefalte å bore midt i bjelken. I tillegg la jeg hullene i bjelken nær veggen, og ikke midt i rommet.

-wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalervalg.

Hei,

Dessverre kan jeg ikke bygge en dedikert kino. Kona insisterer på at det skal være en TV-stue og ikke en kino. Dette legger litt føringer for høytalervalg :-S

Jeg hadde tenkt å bygge en lettvegg med skyvedør forran inngangsdøren fra hagen og bygge høyttalere inn i denne. Da kunne jeg fått et teknisk rom bak denne lettveggen, og rommet hadde blitt mere ryddig. Dessverre blir avstanden til trappen litt for kort (3.5 meter hvis jeg bygger veggen 50 cm fra inngangsdøren) så jeg har slått dette fra meg og tror jeg kommer til å satse på små, veggmonterte høyttalere. (vurderer en mørk gardin foran veggen med utgangsdøren)

Jeg tenker på en 7.1 løsning med 4 stativ høyttalere som front og surround. har kikket litt på disse:
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W VM1 Høyttalere
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W M-1 Høyttalere
    Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: PODSPEAKERS MiniPod Høyttalere

Noen anbefallinger?

Har også vurdert flate høyttalere, f.eks disse:
    Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W VM6 Høyttalere

Noen som har erfaringer de vil dele?

Når det gjelder presence høyttalere, så lurer jeg på å bygge disse inn i taket. Noen som har erfaring med takmontering av slike høyttalere? Hvordan skal de plasseres i forhold til sitteposisjon? Hvilke bør jeg velge? Ser "klubben" har endel, men jeg er usikker på hvilke jeg bør velge.. Tips?

Jeg må også ha en sub. Denne kan gjemmes bort, så den trenger ikke være i samme stil som de andre høytalerene. Det er greit, da jeg har lest endel om at disse "systemsub-ene" ikke er helt top. Er det noen som har en anbefaling å komme med? Jeg vil ikke ha en 1m3 stor boks. 12´ er nok maks :-)

Trenger også en anbefaling av center...

-wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På´an igjen

Hei,

pga andre fritidsaktiviteter (JavaZone 2008 - info in English) og en liten pakke som kom noe før tiden:
    wukka bygger-img_2128-jpg

har jeg ikke fått gjort så mye i det siste. Noe har dog blitt gjort:

Jeg har vær på klubben å sett på høytalere (uten å bli spesielt mye smartere). Hørte på:
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W XT4 Høyttalere

Som jeg syns var ok, men det kommer på 40k med surround, center og sub. Det er noe i overkant syns jeg. Spesielt når jeg føler at du betaler mye for design og evne til å spille musikk. (Jeg har et dedikert stereoanlegg og trenger ikke gode egeneskaper mtp musikk)

Hørte også på
    Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI MOTIF LCR Høyttalere

syns de også var ok, men litt for sofistikerte.

Jeg er på utkikk etter noe som gir bra med "bang" for the bucks i liten innpakning. Begynner å lure litt på: Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA HD-63S Høyttalere

Edit: Kom over disse: ELTEK AS Ser ok ut? Siden rommet mitt er ganske smalt, passer det bra med sidemonterte basser. Noen som har høørt dem?

Eller eventuelt noe fra System Audio. Ser det er endel på bruktbørsen her.

Noen som har erfaringer?

Ellers lurer jeg litt på om jeg trenger effekt forsterkere? Jeg har en Marantz SR 8002, og lurer litt på å slenge på en monoblokk eller tre på frontkanalene. Hva tror dere? Hva burde jeg i så fall gå for? Tenker kanskje på noe fra Rotel? F.eks en RB-993 eller noe slikt? Er det nødvendig?

I tillegg har jeg begynt med foring av hullet der trappen skal ned i kjelleren. Trappen blir forøvrig levert på mandag, og jeg er spent :-)

Når det gjelder foring, så har jeg skrudd korte stendere tett-i-tett i gulvet. For å få dem til å står ordentlig har jeg laget en sirkel av spon som jeg fester de sammen med i underkant.
    wukka bygger-img_2169-jpg

Planen er så å skru gipsen (i taket nede) fast i sponet, og lage et hull i denne som er like stort som hullet i gulvet oppe. Foringen vil bestå av rehab-gips som jeg bøyer og skrur fast i de korte stenderene. Gipsen trekker jeg noen milimeter over gulvet oppe/under himlingen i kjelleren. Så setter jeg på en eller annen form for u-profil listi gummi på gipsen og fuger mellom denne og himling/tak med acryl eller noe slikt.

Har noen tips om hvem som kan levere en slik list? Trenger en i hvit gummi.

-wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering - gips i tak ferdig.

Hei,

Det har gått litt tregt i det siste. En unge til hjalp ikke akkurat på tempoet.

Uansett. Har nå fått tenkt litt på løsninger, trukket rør i tak og lagt himling.

Se vedlagte bilder :-) Kommer med litt mer tekst i kveld.

Her er et bilde mot lerretet. Har utfordringer med døra. Kan ikke lukke denne. Tenker på å lage en ramme på hele kortveggen og kle denne med en eller annen form for stoff festet med borrelås på den siden døra er...Bruker døren skjelden, men pga røming osv må det være mulig å åpne den. Synspunkter?

Her er bidet tatt motsatt vei. Trappen kommer ned av det runde hullet. Satser på å få den montert snart. Må bare fikse finish rundt hullet først. Der kabelen kommer ut av taket skal jeg feste prosjektøren. Har lagt opp til strøm ved siden av, og skrudd en sponplate mellom stenderne på det aktuellet stedet, slik at prosjekøren sitter bra.

Døren i midten på dette bildet har jeg tenkt å tette igjen. Planen er å kjøpe en kjøkkenskapstamme eller to fra IKEA og bygget dette i åpningen slik at jeg får et fint skap å sette utstyret i. Har som dere ser av bildene under har jeg trukket rørene inn i rommet ved siden av slik at det skal være greit å kople til høytalere/TV/Prosjektør uten at det blir veldig mange synlige kabler i "kinoen". Skapet kommer til å stikke litt inn i rommet ved siden av, men det gjør ikke noe. Det er kun et vaskerom :-) (har fått lov av kona... hehe)

Her ser dere bilde fra vaskerommet. Denne døren blir altså stengt og erstattet av et stort skap.

Her kommer rørene ned fra taket i vaskerommet. Disse går inn i kinoen. 2*hdmi. en til prosjektør, en til TV. Og høytalerkabler til 7.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalervalg(ets kval...)

Jeg tenker mye på høytalere omdagen.

Har fått aksept (av kona) for litt drøyere høytalere enn jeg først tenkte på... Hadde nesten kjøpt B&W VM1, men så sa kona det magiske "Gjør som du vil" og da kom jeg på andre tanker.

I utgangspunktet ønsker jeg at høytalerene skal være veggmonterbare. Dvs en eller annen form for stativhøytalere. Tror ikke jeg trenger noe annet heller, side rommet bare er 6,7*3 meter. Effektivt blir det ikke mer en 4,5*3 meter heller, pga trappen.

Jeg har en marantz 8002 reciever og to monoblokker fra tangen AV design. Kjøpte dem brukt (impulskjøp) og vet ikke stort om dem, men tenkte det var greit å ha litt ekstra krutt.

For tiden har jeg mest lyst på Klipsch, f.eks en pakke som dette:
    1 * rc64 - RC-64 --- Center Channel,Klipsch Reference Series
    4 * rb51 - RB-51 --- Bookshelf Loudspeaker, Klipsch Reference Series
    2 * rs42 - RS-42 --- Surround,Klipsch Reference Series
    1 * rw10 - RW-10D --- Klipsch Reference Series

Er usikker på om det er fornuftig å kjøpe en såpass saftig center med de litt pinglete front og bakhøytalerene, men innbiller meg at centeren er viktig(?) Synspunkter på dette oppsettet? Taper punch på å ikke gå for gulv-varianten som fronter(rf-52)?

Detter kommer vel på en 20-30k hvis jeg kjøper det i norge. Er det mye å spare på å kjøpe dem på svinesund? Ser noen snakker om TVboden, men de har ikke priser på nett...

Alternativt lurer jeg på å gå for XTZ 99 pakka:
    XTZ 99 Surroundsystem

Dette blir betydelig billigere, hvilket i seg selv var en fordel. Men hvordan blir lyden i forhold til Klipsch pakka? Liker ikke denne pyramide designen, så jeg kommer nok uansett til å gå for varianten som er firkantet.

Selvfølgelig lurer jeg fortsatt på B&W VM1 (Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W VM1 Høyttalere) eller eventuelt B&W M1 (Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W M-1 Høyttalere)

Trenger seriøst noen synspunker/råd her. Noen som mener noe om dette?

Mens jeg er igang. Hvis jeg går for XTZ eller Klipsch trenger jeg også innspill på noen gode veggstativer... Her er det mye jallaløsninger syns jeg. Noen som har noe de er happy med?

wukka.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av wukka
    "Gjør som du vil"

wukka.

He he

Det kan bli dyrt det.........

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    He he

Det kan bli dyrt det.........
    Yepp... Var på Oslo hifi center og stereofil idag for å se på klipsch. lærte endel ting:

1) HOLY SHIT de er schvære disse klipschene!
    2) Man bør ikke blande RC64 med RF62/RF82 da disse har forskjellige elementer. Den trivelige fyren på stereofil anbefalte meg heller å bruke to liggende RF62 som center dersom jeg ville ha mye trøkk i den kanalen.
    3) Glem å bruke RB52 som fronter. Alt for små, serru.

Slik det ligger an nå, tenker jeg å kjøre RF-62 som fronter. Også 2*RC-62 eller eventuelt 2*RF-62 som center. Regner med at jeg går for 4*RS-42 som surround og surround back. Dropper sub i første omgang. (dvs bruker min gamle gale)

Har selvfølgelig noen spårsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

1) Burde jeg gått opp til RS-52 som surroundhøytalere, eller holder det med RS-42? Rommet er somsagt 3*6.7 meter. Regner med å sitte ca 3.5 meter fra frontene. Blir vel ca samme avstand til bakhøytalerene hvis jeg

2) Hvordan er det med liggende fronthøytalere som center? Er det en OK løsning? Eller er det like greit å kjøre to centerhøytalere. Hvordan kopler jeg dette? Kopler jeg i serie eller i paralell?

Har forresten begynt på finishen rundt hullet til trappen som går ned til "kinoen". Opprinnelig tenkte jeg å gjøre som jeg har gjort på de buede veggene, dvs bøye rehab-gips ved hjelp av vann. Slo fra meg dette - det er en bitch å bøye gipsen inni en bue. Utsiden av en bue er helt greit. Da kan du starte på ene siden og bøye platen litt etter litt. Men inni buen er det veldig vanskelig. Du må jo bøye platen i en go. Brakk vel 4 plater når jeg gjorde dette på veggene.

Kjøpte heller èn 3mm huntonittplate(maxbo - 210,-). Disse platene er kjempelette å bøye og jeg tror de holder som foring. Har fåttt på plass platene og sparklet første gang. Regner med å ta første strøk med maling i morgen. Blir vel et strøk med heftgrunn også takmaling.
    wukka bygger-foring_trapp-jpg

Har begynt på sparkling av taket i kinoen. Makan til kjedelig jobb. Nesten så jeg ringer en maler. Hva tar en maler now days? Hva må jeg regner med for å få sparklet og malt et tak på 20m2?

wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Mer høytalere

Hei.

Idag har jeg vært på Soundgarden og sett på system audio sine greier! Det virker som et veldig bra kompromiss. Høy HAM! (siden jeg slipper å forholde meg til WAF etter at kona sa: "gjør hva du vil")

Opplegget jeg så på var:
    2* SA 1750 i front. (Søte saker!.. bbillig! 6995,-)
    1* SA Excact som center ( 7995,-)
    4* SA Talent som surround (9890,-)
    2* SA Subwoofer (14 000,-)

SA Exact kan eventuelt byttes mot en comet til halve prisen, og en sub kan droppes i utgangspunktet i alle fall.

Tot med alt: 36 000,- med rabatt.
    Tot minus, sub og mindre center: 25 000,- med rabatt.

Tipper jeg lander på det siste hvis jeg skal ha SA. Må jo kunne oppgradere litt i etterkant? :-D

Noen som har erfaring med dette mot det klipch greiene jeg har sett på?

Mulig jeg skal lage meg en høytalervelgertråd, blandt alle de andre.... men jeg føler at det passer her. Men det er ikke sikkert det er så mange inne og kikker her som det er på høytalerforumet.

Det ble selvfølgelig tid utpå kveldinga til litt sedvanlig pussing og sparkling i tak og rundt hullet til trappa. Pusser en og en rad mellom platene, så må jeg har en pause. Det er så #"$!"#$!"$!" kjip jobb!... Dessuen kom jeg igang med forbredelser til flislegging i naborommet til kinoen, som er et vaskerom... Skal støpe og flislegge der det til helgen, for på fredag kommer elektrikkeren for å wrappe opp det elekriske, deriblant de tre varmegulvene mine, spottene, og kurser til hifi.

Det avslutter en STOR og kijp jobb: har da primet tre bettonggulv 2 ganger, limt depron på 40 m2, lagt kabler og primet over kabler og depron 2 ganger i tre rom, avrettet tre rom, primet to ganger på avrettingsmassen i tre rom. Så til slutt... tilslutt flislagt de 3 rommene på til sammen 40m2

1400 kilo fllis og 1280 kilo avrettingsmasse... Er glad jeg ikke skal flislegge noe mer på en stund etter dette stuntet! (kona begynner vel å mase om badet snart.. dukk!)

Hvis jeg bare får sparket og malt taket i kinoen nå og hullet som trappen kommer ned av, så er det faktisk mulig at montering av trapp kan skje i neste uke. Og etter det... da begynner det som er morro!

Kjøpe anlegg!
    Kjøpe møbler!
    Trekke kabler!
    Henge opp 1080p prosjektøren.
    Henge opp LCD tv-en.
    Lage det innbyggde vegg skapet som komponentene skal stå i.
    Montere anlegget!
    Lage og henge opp akustikkplater.
    Jekke en øl! *pfissj*
    Se film!!..

who! det nærmer seg :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, dette blir jo et kjempeprosjekt

Angående Javazone så kjenner du sikkert kompisen min? Han var vel leder for det i år, og muligens i fjor husker ikke. A.R

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Takk Takk. Tror det blir ok til slutt... men det er mye jobb... Angrer litt på at jeg først begynte å ta bilder _etter_ at de tre opprinnelige rommene som stod der kinoen er nå hadde blitt ryddet og revet. Brukte månedsvis på å sortere all driten som var i de rommene (dødsbo) og på å rive lettveggene samt tak.

Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Angående Javazone så kjenner du sikkert kompisen min? Han var vel leder for det i år, og muligens i fjor husker ikke. A.R
    A.R. Ja da han kjenner jeg godt. Jeg har vært rimelig aktiv på programsiden i 5-6 år, og har også bidratt i ledelsen. Ifjor skulle jeg være Andreas sparingspartner på ledelse, siden det var hans første år, men jeg måtte av forskjellige grunner fokusere på program... igjen.. Men Andreas er jo en super-fyr og klarte seg bra aleine :-) Veldig artig at ivrige entusiaster kan dra igang et av de støreste fag-arrangementene i Norge på fritiden :-) det blir veldig mange smileys når jeg snakker om JavaZone, for det er kult. Men det overlever du vel :-)

wukka.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Hils han fra Per Anders neste gang du møter'n!
    Men forteller han historier så ikke tro på de

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulighet for skjult anlegg likevel...

Ser endel som sliter med skråvegger bygger moduler som holder rammelerrett for å komme rundt problemet. Se f.eksempel på denne tråden:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/overland

Problemet mitt er av en annen art, men kan muligens løses med samme medisin.

Jeg ønsket i utgangspunktet en lettvegg i enden av rommet. På den måten kunne jeg skjule høytalere og teknisk utstyr bak denne og ha rammelerrett med høytalere i bakkant. Problemet med dette er at jeg har en dør, som ikke kan sperres på den veggen jeg skal ha lerrettet.

Derfor jeg har slått meg til ro med at jeg må nøye meg med elektrisk lerrett.

Nå har jeg løsningen

Jeg bygger en base på 200*50*10cm (B H D) . På denne basen bygger jeg støttte for rammelerretet. I tillegg lager/skaffer jeg noen gulvstativer som kan holde JBL 8320 eller JBL 8340. Så fester jeg scene moltion på to skinner i taket, slik at denne maskerer bort dør og kortveggen der det ikke er lerrett. Typisk en gardin i taket som går i hele bredden, men som ikke går lenger en til overkanten av lerrettet. Og en gardin på hver side som jeg kan trekke intil lerrettet. Rammen som holder lerretet kan jeg trekke med molton også. Eller eventuelt høytalerstoff for å skjule sub-er som kan settes på basen...

Med en slik løsning får jeg 50 cm på hver side for passering ut døren. Og må jeg ut med noe stort, så kan jeg flytte ramma.(den kan jo få hjul!)

Her er en BAD skisse: Uansett. Dere skjønner hva jeg mener.
    wukka bygger-rig1-jpg
    Tror dette kan bli bra sammen med lit molton i fra taket ned til lerretet, under lerretet, og som gardiner fra taket og ned til gulvet på sidene av riggen. Sort blir kanskje litt voldsomt. Mørk blå er kanskje mulig å leve med. Vi får se.

Satser på å lage rammen i 2`4. Også kan jeg bruke 3mm huntonitt til å kle den med. Det blir rimelig lett. Så får jeg lage forsterkninger hvis jeg finner ut at jeg skal ha sub-er på riggen også. JBL-ene veier ikke mer en 8 kilo, så dette kan jo nesten bli håndterbart dersom jeg monterer på hjul. Selvom tyngdepunktet selvfølgelig blir litt høyt.

Håper ikke det blir vibrasjoner i riggen av bevegelsen i JBL-ene...

Ser at det er litt vanskelig å få tak i rammelerrett som er lydtransparente og buede på under 2 meter, men jeg kan vel få tak i duk og bygge selv? Noen som har tips om leverandør av slik duk?

Er det slik at jeg må ha anamorfisk linse for å utnytte 2.35:1? Jeg har en full HD prosjektør. Er det noe spesielt jeg må ha for å utnytte buet lerrett?

wukka.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •