wukka bygger - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62

Tråd: wukka bygger

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt over konsekvensene av fuktsperre på mur mot yttervegg i betong, men ser ihvertfall at denne siden fraråder det:
    Glava AS - Gjør det selv / Tilbygg/nybygg / Kjeller / Kjellervegg

Sitat:
    Generelt bør man være forsiktig med bruk av fuktsperre i kjelleryttervegg. Utgangspunktet bør være at dersom mer enn halve ytterveggen er gjenfylt med masser, sløyfes fuktsperren. Innvendig fuktsperre hindrer uttørkning av byggfukt og frarådes ved store oppfyllingshøyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge siden oppdatering

Hei,

Det er lenge siden oppdatering fra meg. Men her kommer noen bilder og litt oppdatert status.

Har sparklet og malt tak. For en en kjip jobb... *sukk*. Eneste positive var malingen. Jeg brukte "Sense". Ingen lukt og bra dekkevne. Matt var den også, så den slette sparkeljobben min så ok ut.

Dessuten har jeg fått montert to vedovner. En i kjelleren og en i stua oppe. Og idag har jeg montert trappen. Det gikk ganske bra tror jeg. Ser ut til at jeg har fått den i vater, ca midt i huller og at den passer rimelig greit med gulvet oppe. Har ikke skrudd den fast i bunnen, men kun limt den med superfix.

Nå er det ikke så mye igjen. Jeg må få montert lister. Satser på å bruke slike "Primo" kabellister. Noen som har erfaring med dem? Syns det er litt dårlig utvalg rundt omkring... Noen som vet hvor de har hele sortimentet i Oslo?

Btw: Er det mulig å trekke strømkabler i slike lister?

Bildestatus:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektrikkeren har vært her-

Nå begynner det å nærme seg morro her :-)

Elektrikkeren var her idag og koplet på varmekabler (i alle tre rommene), monterte lister(Hager Tehalit kabellist) og stikk, koplet på spottene med møller fjernstyring :-D Woho!

Neste skritt nå er å få montert skapet som skal felles inn i der døren tidligere satt, samt å få montert opp prosjektøren i taket.

Må vel begynne å tenke på møbler også. Så at Jysk hadde noen reclinere på salg rett etter vinterferien, men jeg rakk desverre ikke shoppe dem. Syns de er bra pga pris og ikke minst fordi de er ganske smale. Noen som vet frekvensen på tilbudene deres? Eventuelt andre stoler som er under 75 cm brede?

Mvh
    wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Rack" tar form.

Hei,

Igår var jeg på IKEA og kjøpte et skap som jeg skal bruke til å ha komponentene i. Jeg gikk for et Faktum kjøkkenskap på 201*60*60 og en dør i frostet glass, slik at remotene virker gjennom døra.

Hele greia kostet sånn ca 1000,- :-)
    IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL system | AVSIKT | Vitrinedør
    IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL system | FAKTUM | Høyskapstamme

Planen er altså å felle det inn i veggen der den ene døren stod tidligere.

Døråpningen er 190 cm høy, så jeg måtte kappe sidene og ryggen på skapet ca 10 cm og bore nye hull til plugger og skruer. I tillegg måtte jeg heve skapet litt, slik at døren ikke subber i gulvet når jeg åpner den. Dette gjorde jeg enkelt og greit med å skru fast det jeg hadde kappet av sidene under skapet.

Veggene er ganske tykke(leca), så jeg skrudde opp en 2"4 på hver side i forkant av døråpningen og en på hver side i bakkant. Så foret jeg ut med noen biter 2"4 på hver side, slik at skapet står sånn ca rett. Jeg planlegger å skru skapet fast i disse bitene.

Når jeg har fått festet skapet skal jeg fore med gips mellom veggen og skapet, og male med dekorpuss over gipsen. På den måten blir utforingen lik som resten av veggen.

Eneste ulempen med denne løsningen er at skapet stikker ca30 cm inn i rommet ved siden av, men dette er et vaskerom, og det stjeler ikke mye plass.

Jeg brukte btw bassrefleksrør(tips fra AV-forum :-) til gjennomføringene jeg trengte. En i siden av skapet for å trekke strømkabler ut og en i taket for å trekke hdmi og høytaler kablene opp til der hvor K-rørene de kommer ut av taket.

Jeg har forresten bestemt meg for stoler. Jeg går for Colorado Reclinere fra Jysk. De er på tilbud nå til 1700,- Prisen er det jo ikke noe å si på, og de er de minste reclinerene jeg har sett. Dog kunne godt tenkt meg noe med bedre kvalitet, men de kan ikke være breiere en 74cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skap ferdig, møbler i hus.

Det blir lang tid mellom oppdateringene.

Uansett. Jeg har gjort ferdig skapet mitt. Det ser helt ok ut og var rimelig. Var et H E L V E T E å få det rett pga skeive vegger og skeiv døråpning. (alle veier :-))

Resultatet er at det er litt skeivt, men det ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene. Dette skyldes at den ene hyllen er høyere på den ene siden en den andre og pga vidvinkel.

Alt i alt er jeg likevel kjempefornøyd. Digg å ikke se alt ledningsrotet, og kona er happy med at komponentene kun kan skimtes.

I tillegg har jeg kjøpt to reclinere fra Jysk. Type colorado. De var på tilbud til 1700,- og er de eneste stolene jeg har funnet som er gode å sitte i, ikke er ENROME, ser greie ut (syns de store reclinerene er _veldig_ stygge) og er innenfor budsjett (20k pr stol)

Siden jeg sparte endel på stolene og må bruke opp restskatten ;-) , lurer jeg nå på å bytte prosjektør også, for å få maksimalt stort bilde. w10000 har dårlig zoom, og jeg klarer bare 2m når jeg har den lengst bak (trappa gjør det umulig å plassere den lenger bak) Dessuten er den veldig stoooor.

Noen som har tips om bra prosjektører som har ok størrelse, bra zoom og lavt støynivå?

Eller skal jeg nok slenge inn en bestilling på molton og lerret snart, slik at jeg får sort bakvegg. Planen er å sette en gardinskinne i taket og ha molton i "bølger" over, under og på siden av lerretet.

Må bare finne ut om jeg skal kjøpe rammelerret eller om jeg skal bygge det selv. Er det poeng med 16:9 og buet lerret?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes skapet ser bra ut bildene også Dette ble skikkelig flott. Gratulerer.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner virkelig å ligne noe, likte godt det skapet ditt
    og vindeltrappa er bare lekker!

Skal bli moro å se sluttresultatet her

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir meget pent!

Syns du var godt innenfor stolbudsjettet ditt når du betalte 1700,- stol.

Sitat Opprinnelig postet av wukka
    I tillegg har jeg kjøpt to reclinere fra Jysk. Type colorado. De var på tilbud til 1700,- og er de eneste stolene jeg har funnet som er gode å sitte i, ikke er ENROME, ser greie ut (syns de store reclinerene er _veldig_ stygge) og er innenfor budsjett (20k pr stol)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for koselig feedback. Bare det roer seg litt på jobb skal jeg komme igang med frontveggen. Og da er det ikke mye igjen - bortsett fra å kjøpe noe nytt utstyr da. Men noen må jo gjøre den tunge jobben oxo ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektør og lerret solgt. Shopping på gang!

Hei,

Stille fra meg omdagen, men her kommer en liten oppdatering.

Grunnen til stillheten er at jeg glemte en liten detalj i farten - nemlig at etasjen over OGSÅ måtte pusses opp, iom at jeg har revet et par-tre vegger, satt opp noen nye osv.

Resultatet var at jeg har brukt endel tid i etasjen over den siste mnden og at kinoen PT er stappfull av møbler fra etasjen over. (legger nytt guvv i hele første etasjen)

Uansett: Jeg har solgt min BenQ w10000 og tilhørende dreamscreen elektrisk lerret. Comboen gav for lite bilde og jeg vil gjerne har lydtrasparent lerret som skjuler høytalere. Skal derfor kjøpe meg en SONY VPL-HW10 og et DreamScreen V4 ProCurve HD 16:9 230cm / 106".

Lerretet skal bygges inn i en flyttbar lettvegg. Høytalerene skal også monteres fast i denne. Jeg må ha en slik løsning for å få tilgang til en utgangsdør som brukes innimellom. Regner med å bygge en ramme på ca
    230 * 50 * 200 (w*d*h) av 23*48 lekter og kle denne med molton. Lerretet festes i forkant og høytalerene i bakkant av rammen Hele greia settes på hjul, slik at den kan skyves til siden for å få tilgang til døren bak.

Det store spørsmålet nå er høytalere:
    Jeg tror jeg går for enten JBL 8340A eller Klipsch KL-525 THX Ultra2 som frontrekke. Virker som dette gir bra ytelse for penga.

Den store utfordringen er hva jeg skal bruke som surroundhøytalere til denne comboen. Jeg kan ikke bruke samme høytalere rund baut pga estetiske, prismessige og plassmessige hensyn. Noen som har ideer? Syns Klipsch KS-525 er litt dyre iom at jeg må ha 4 stykk.

Hvordan tror dere det hadde funket med f.eks Klipsch RS42 eller RS52? Disse i combo med JBL-ene er egentlig det jeg ønsker meg mest (pga lommeboka :-)

Ka dokk tru?

Mvh
    Tobias

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerrett og vegg ferdig.

Hei.

Da har jeg endelig fått jobbet litt i kjelleren. AVshop sleit med å levere et 230cm dreamscreen v4 lerret med lyntransparent duk. I stedet for å vente på dette kjøpte jeg meg en trefiberplate og malte denne med hvit maling. Så lagde jeg en ramme av lekter som jeg trakk med høytalerfilt fra biltema som jeg festet rundt trefiberplaten.

Lerretet festet jeg på en boks bygget av lekter. Fronten av denne boksen ble trukket med høytalerstoff, slik at jeg kan skjule høytalerene under lerretet.

Gardiner fra KID ble innkjøpt og tilpasset. Klippet litt av høyden og laget en kappe.

Resultatet ble slik:

Bortsett fra at lerretet med fordel kunne ha vært 30 cm breiere er jeg strålende fornøyd. Ikke minst med prisen. Totalen kom på ca 1000 med gardiner... Dette mot 10 000 for et V4 med lydtransparent duk.

Har også kjøpt meg nye høytalere. Gikk for Klipsch fire stykk RS42 og to stykk RB62 foreløpig. Skal kjøpe meg en ny center også. Kan jeg gå for RC64 eller passer RC62 bedre?

Nå er det bare finpussen i rommet som mangler. Litt maling av lister, finne et teppe. Kjøpe noe lerret med fine motiver slik at jeg kan kle noen akustikkplater. :-)

wukka

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, det ble jo skikkelig stilig, og til en 1/10 av prisen.

Har du tenkt å ha både front og center skjult eller kun center?

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte godt gardinløsningen din. Har selv hatt planer om noe lignende (røde fløyelsgardiner) for å skape en roligere bakgrunn rundt lerretet når det er filmvisning.

Stilig prosjekt, stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hey, det ble jo skikkelig stilig, og til en 1/10 av prisen.

Har du tenkt å ha både front og center skjult eller kun center?
    Takk for hyggelig feedback :-)

Jeg har både front og center skjult. Men den centeren jeg har nå er noe gammal drit som skal byttes ut med en klipsch av et eller annet slag.

Syns det virker som om lyden kommer ut av lerretet. Egentlig hadde jeg bare tenkt dette som en mellomløsning, men jeg lurer på om den skal bli permanent...

-
    wukka

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    Jeg likte godt gardinløsningen din. Har selv hatt planer om noe lignende (røde fløyelsgardiner) for å skape en roligere bakgrunn rundt lerretet når det er filmvisning.
    Syns det gav bra kinofeel i alle fall. Og for min del skjuler de også en utgangsdør (til hagen). Planen er å sette lerretet på hjul, slik at jeg kan skyve det og gardinene til side for tilgang til døren :-)

Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    Stilig prosjekt, stå på!
    Takk takk!

-
    wukka

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig feedback :-)

Jeg har både front og center skjult. Men den centeren jeg har nå er noe gammal drit som skal byttes ut med en klipsch av et eller annet slag.

Syns det virker som om lyden kommer ut av lerretet. Egentlig hadde jeg bare tenkt dette som en mellomløsning, men jeg lurer på om den skal bli permanent...

-
    wukka
    Så du har frontene bak gardinene? Det demper ikke diskanten mye?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så du har frontene bak gardinene? Det demper ikke diskanten mye?
    Frontene (RB-61) står under lerretet de også, sammen med centeren. "Foten" til lerretet er trukket med høytalerstoff, så det er ikke noe problem med demping. Skal se om jeg får tatt noen bilder av dette.

-
    wukka

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette ble bra.

Nå har du vel rukket å bruke de Colorado reclinerne litt? Jeg vurderer å kjøpe 3
    slike til kinoen og lurer derfor på hva du synes.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene (RB-61) står under lerretet de også, sammen med centeren. "Foten" til lerretet er trukket med høytalerstoff, så det er ikke noe problem med demping. Skal se om jeg får tatt noen bilder av dette.

-
    wukka
    Akkurat, tenkte ikke på at det var stativhøyttalere ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Ja dette ble bra.

Nå har du vel rukket å bruke de Colorado reclinerne litt? Jeg vurderer å kjøpe 3
    slike til kinoen og lurer derfor på hva du synes.
    De er vel OK, men ikke noe mer en det.

Posivivt er at de IMHO ser bedre ut en mange andre alternativer og at de er ganske nette. De er kun 74 cm brede - hvilket er viktig for meg som bare har 300cm i bredden. Og ikke minst prisen. De kommer jevnlig på tilbud til i overkant av 1500,-

Negativt er at de er i skai. Det kan bli litt klamt baken ;-). Dessuten gir de ikke noe voldsomt inntrykk av kvalitet. F.eks kan du bevege armlenene litt sideveis hvis du prøver. Du merker ikke dette med normal bruk, men lener du deg på dem merker du at de gir litt etter. Siste problem er at de ikke kan låses i liggeposisjon. Det gjør det litt slitsomt å ligge. Hvilket jo ikke er meningen ;-)

Jeg hadde nok kjøpt dem igjen, men det er egentlig pga mangel av andre alternativer. Jeg fant ikke noen andre stoler jeg likte og som var like smale.

-
    wukka

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •