wukka bygger - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62

Tråd: wukka bygger

  1. #21
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Hei.

    Idag har jeg vært på Soundgarden og sett på system audio sine greier! Det virker som et veldig bra kompromiss. Høy HAM! (siden jeg slipper å forholde meg til WAF etter at kona sa: "gjør hva du vil")

    Opplegget jeg så på var:
    2* SA 1750 i front. (Søte saker!.. bbillig! 6995,-)
    1* SA Excact som center ( 7995,-)
    4* SA Talent som surround (9890,-)
    2* SA Subwoofer (14 000,-)

    SA Exact kan eventuelt byttes mot en comet til halve prisen, og en sub kan droppes i utgangspunktet i alle fall.

    Tot med alt: 36 000,- med rabatt.
    Tot minus, sub og mindre center: 25 000,- med rabatt.

    Tipper jeg lander på det siste hvis jeg skal ha SA. Må jo kunne oppgradere litt i etterkant? :-D

    Noen som har erfaring med dette mot det klipch greiene jeg har sett på?
    Som du har sagt tidligere i tråden så prioriterer du film, og klipsch er jo noen jæ***r på å være dynamiske, og høytspillende med rett forsterker.

    Har ikke hørt 1750 selv, men har hørt 1530 som er litt mindre, og den spilte ikke høyt nok (i hvert fall uten sub) til film. Men på en annen side så er SA ganske gode de også (til sitt bruk) De er meget raske i bassen. De skryter av å ha de raskeste elementene for å kunne gjengi trommer osv i rock og metal-sjangeren. Men det skal sies at det ikke var jeg som eide 1530, men kompisen min. Vi har (og hadde tendenser til å spille relativt høyt :-D )

    Du har jo evt. SVS SCS serien da. Litt billigere alternativ, som visstnok er ganske vellydende (har hørt de for lenge siden, men husker ikke lyden på de)
    Welcome to L-Sound!

    Vet ikke om dette hjalp noe jeg, men håper i alle fall det :-D

  2. #22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Må sjekkes ut.

    Takk for kommentar! :-)

    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Som du har sagt tidligere i tråden så prioriterer du film, og klipsch er jo noen jæ***r på å være dynamiske, og høytspillende med rett forsterker.
    Ja, jeg har et dedikert stereoanlegg i stua :-)

    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Har ikke hørt 1750 selv, men har hørt 1530 som er litt mindre, og den spilte ikke høyt nok (i hvert fall uten sub) til film. Men på en annen side så er SA ganske gode de også (til sitt bruk) De er meget raske i bassen. De skryter av å ha de raskeste elementene for å kunne gjengi trommer osv i rock og metal-sjangeren. Men det skal sies at det ikke var jeg som eide 1530, men kompisen min. Vi har (og hadde tendenser til å spille relativt høyt :-D )
    Problemet mitt er at jeg har en åpen vindeltrapp i kinoen til stuen over. Så dt vil være ganske bra med lydlekasje opp. Siden jeg har to på tre. (en på tre mnder, en på tre år) Så har jeg neppe bruk for kjemperesurser mtp volum. Jeg vil at det skal være balansert og behagelig - men ikke for høyt.

    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Du har jo evt. SVS SCS serien da. Litt billigere alternativ, som visstnok er ganske vellydende (har hørt de for lenge siden, men husker ikke lyden på de)
    Welcome to L-Sound!

    Vet ikke om dette hjalp noe jeg, men håper i alle fall det :-D
    Alle inspill hjelper meg. Jeg er helt grønn :-) Må sjekke det ut. Takk for tipset!

    Shortlisten ser nå ut som følger:

    Alt1)
    JBL 8320 * 5 (+2) - forutsetter at de er mulig å skaffe, og at jeg kan få bygget en rammelerret-modul som skissert over.

    For:
    - Virker utrolig kule.
    - Mulig med lydtransparent lerret pga at de bygger kun 25 cm ut.
    - Pris
    - Mulig å droppe sub?

    Mot:
    - Trenger jeg dette?

    Alt2)
    Klipsch pakke (RF62, RS-42*4, RC62*2)
    For:
    - Mye skryt av disse til dedikerte kinoer.
    - Mulighet til å slippe sub
    - Ser bra ut imho - dersom du liker å se på noen store beist.

    Mot:
    - SCHWÆRE. Ikke smuuuud opplegg designmessig.

    Alt 3)
    SA pakka (1750, Talent osv)
    For:
    - Ser utrolig bra ut! Ikke noe problem å ha disse stående fremme.
    - Tror de lydmessig passer meg ganske bra.

    Mot:
    - Må ha sub.
    - Pris ++ 15k pga subene

    Alt 4)
    Diverse satelitter med sidehøytalere og sub. (MA BR2 eller Klipch RB-61 med tilhørende centere og sidehøytalere + sub)

    For:
    - Jeg liker veggmonterte høytalere.

    Mot:
    - Gir det nok trøkk a?

    Alt 5)
    B&W VM1 eller M1 *7.

    For:
    - Garantert balansert anlegg.
    - Syns ikke. Det nærmeste man kommer skjult anlegg.
    - OK lyd. Kanskje det holder gitt problemene med den åpne trappen.

    Mot:
    - Jeg står normalt og tisser.
    - Duger det=

    Alt 6.
    7* Cervin Vega AT100 .... KØDDA ...

  3. #23
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk flott byggeprosjekt med smarte løsninger man kan lære mye av også for oppussing som ikke har noe med hjemmekino å gjøre.

    Denne skal jeg følge skikkelig med på. :-)

    Spennende med den lerretsløsningen. Hvor lang klaring ser du for deg fra baksiden av plattformen (basen) til endeveggen med døra? Ser du har spesifisert basen til 200*50*10cm (B H D). Betyr det at den kun skal være 50 cm dyp eller 10 cm dyp? Jeg ville ihvertfall hatt den meteren dyp slik den er skissert for god stabilitet. En sånn plattform kan jo også være basis for kreativ stemingsbelysning, som f.eks uplights fra basen og oppover når det ikke er i bruk.

  4. #24
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Thumbs up fukt i kjeller

    du begynner i feil ende mann har du fukt gjennomslag lite eller mye vill dette gi deg skader på sikt drener utvendig før du gjør noe mer

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    du begynner i feil ende mann har du fukt gjennomslag lite eller mye vill dette gi deg skader på sikt drener utvendig før du gjør noe mer
    Takk for kommentar!

    Når det gjelder feil ende, så er jeg delvis enig. Optimalt burde jeg ha gjort det, men dreneringsjobben er litt kompleks(orker ikke forklare hvorfor nå), så jeg vil se om jeg kan løse problemene på andre måter først.

    Jeg skal ikke kle veggene. De blir åpne nettopp av den grunn. Jeg har pusset dem med difusjonsåpen puss, så det er status quo i forhold til slik det var. Altså noe saltutslag, men ingen lukt. Det verste som kan skje er at jeg må pusse enkelte områder på nytt. Men det går fort.

    Planen er som følger:
    Økt ventilasjon og oppvarming kan løse noe av problemet. Og dersom det ikke gjør det, ser jeg det med en gang fordi veggen er åpen.

    Dessuten: Noe av problemet er nok en trapp som går ned til kjelleren. Denne er _ikke_ dekket av tak og trekker nok vann. Jeg skal bytte tak til sommeren og tanken er å forlenge dette taket slik at den dekker trappen da. Veggen som har saltutslag er forøvrig veggen mot denne trappa.

    Hvis dette ikke hjelper får jeg drenere til sommeren. (Enten ved graving eller elektronisk)

    Huset har stått i 30 år, og det står nok til i 4 mnder til :-) Jeg ser ikke hvordan det at jeg flislegger gulvet, bytter trapp og bruker rommet gjør noe fra eller til. Veggene er jo uforandret, bortsett fra at de har fått litt mer puss. Hadde jeg isolert, kledd med gips osv hadde jeg vært helt enig med deg.

    Mvh
    wukka

  6. #26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fantastisk flott byggeprosjekt med smarte løsninger man kan lære mye av også for oppussing som ikke har noe med hjemmekino å gjøre.
    Takk for kommentar. Jeg bruker tråden som en liten byggelogg for meg selv. Håper dere overlever noen litt OT poster. Tenkte det var artig å ta med hele historien og ikke bare der jeg innreder kionoen.

    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Spennende med den lerretsløsningen. Hvor lang klaring ser du for deg fra baksiden av plattformen (basen) til endeveggen med døra? Ser du har spesifisert basen til 200*50*10cm (B H D). Betyr det at den kun skal være 50 cm dyp eller 10 cm dyp? Jeg ville ihvertfall hatt den meteren dyp slik den er skissert for god stabilitet. En sånn plattform kan jo også være basis for kreativ stemingsbelysning, som f.eks uplights fra basen og oppover når det ikke er i bruk.
    Kjempetips det med lysene! Takk!

    Jeg tenkte at basen skulle være 200 * 50 cm. Og 10 cm tykk. Det kan nok være lurt å gjøre den noe større for å sikre stabilitet ja. Jeg skal se om jeg får teste litt med noen plater jeg har liggende.

    Når det gjelder plassering, så tenker jeg at den står relativt tett på veggen med døra. Døra slår ut, så det er ikke noe problem å åpne den og "snike" seg inn dersom det er behov for det. Hvis jeg monterer hjul m brems, kan den jo greit flyttes dersom jeg skal ha noe stort ut eller inn.

    mvh
    Wukka

  7. #27
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Exclamation fukt i kjeller

    fliser på golv kan løsne har sett skadedyr krype under fliser m fukt i betong golv svartsopp kan komme i utforet vegg osv

    en 5x5cm svart sopp inkledd i vegg gir utslag på sopp målere og hele kontor
    blir karantert utrolig farlig. når du får varme inn i rommet da begynner prosssen med sopp dannelse desverre. ikke bruk dampsperre i ytter vegg men en papp det hjelper litt med at veggene dine får puste før du drenerer


    bare et tips

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    fliser på golv kan løsne har sett skadedyr krype under fliser m fukt i betong golv svartsopp kan komme i utforet vegg osv

    en 5x5cm svart sopp inkledd i vegg gir utslag på sopp målere og hele kontor
    blir karantert utrolig farlig. når du får varme inn i rommet da begynner prosssen med sopp dannelse desverre. ikke bruk dampsperre i ytter vegg men en papp det hjelper litt med at veggene dine får puste før du drenerer

    bare et tips
    Takk for tipset. Setter pris på det!

    For å være helt konkret:
    Det jeg risikerer er at flis løsner pga fukt i gulv?
    Hvilke skadedyr kan krype under flisene?
    Hvordan er det med sopp. Vokser det selv om jeg ikke har kledd veggene?

    Har som sagt fokus på det, men tenkte jeg var homefree siden jeg ikke kler veggene. Får gjøre litt nærmere undersøkelser før jeg sette på varmen. Og eventuelt gjøre noen flere målinger.

    Du skal få et vennlig tips av meg også. Bruk punktum. Det gjør det så mye lettere å lese :-) Kaster litt stein i glasshus, da jeg skriver mye feil både mtp staving og tegnsetting. Men jeg forsøker :-)

    mvh
    wukka

  9. #29
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Exclamation fukt i kjeller

    ser ut som små tusen bein. flis fugene puster så du berger sikkert golvet

    tommel finger regeln er at all fukt ikke skal sperres inn så vist du skal fore ut veggene med 2" eller 3" må du ha et lufte sjikt mot mur betong vegg og en papp bak isolasjonen og treverk å slippe ut "luft" med å bruke slissede fot lister
    for "sirkulasjon" er veggene tørre er det bare å plugge lekter rett i mur for utforing.

    skal du drenere skal kjeller stå å tørke en viss tid ettepå oxo
    lån en fuktmåler å vurder

  10. #30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    ser ut som små tusen bein. flis fugene puster så du berger sikkert golvet.
    tommel finger regeln er at all fukt ikke skal sperres inn så vist du skal fore ut veggene med 2" eller 3" må du ha et lufte sjikt mot mur betong vegg og en papp bak isolasjonen og treverk å slippe ut "luft" med å bruke slissede fot lister
    for "sirkulasjon" er veggene tørre er det bare å plugge lekter rett i mur for utforing.

    skal du drenere skal kjeller stå å tørke en viss tid ettepå oxo
    lån en fuktmåler å vurder
    Skjønner. Har lest endel om dette, men det er greit å få tips og råd av en som åpenbart har peiling.

    Somsagt har jeg ikke tenkt å kle veggene før jeg har fått bekreftet at de er tørre og at tiltakene (hva de nå en blir) funkerer. Og kanskje ikke da heller.
    Rommet er kun 3 meter, og jeg vil helst spare der jeg kan. Siden det ligger helt under bakkenivå, er ikke behovet for isolasjon kjempestort heller.

    Med litt kreativ føring av kabler i tak, tror jeg jeg får et ganske clean rom, selvom jeg ikke har noen vegger å skjule ledninger i :-)

    Regner med at jeg kommer til å slite litt med dempingen av rommet, men satser på å kompensere med akkustikkplater som festes løst på vegg. (Henges opp som bilder)

    Btw: Har du erfaring med elektronisk drenering alà: Mikropol.no ?

    De gir jo sabla gode garantier mange av disse, men jeg er litt skeptisk. Det virker rett og slett _for_ magisk.

    Mvh
    Tobias

  11. #31
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    fukt i kjeller

    nei har ikke sett dette før tror ikke du bør satse på dette? virka litt magisk ja :roll:

    bedre å gjøre det grundig en gang en å angre event seinere :wink:

  12. #32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    nei har ikke sett dette før tror ikke du bør satse på dette? virka litt magisk ja :roll:

    bedre å gjøre det grundig en gang en å angre event seinere :wink:
    Det tenker jeg også... Men spørsmålet er om det er "grundigere" å drenere på tradisjonell måte. De har fått bra omtale i media, og garanterer tørr kjeller. (Følger opp med målinger i etterkant). Du betaler ikke før kjelleren er tørr.(!!)

    Er flere som leverer dette, f.eks:
    Fuktfjerningssystem - EPS fuktfjernings system fra Fuktspesialisten | EPS system (har hauger med referanser og redaksjonelle oppslag fra aftenposten, dine penger +++)

    Mikropol.no

    Drenering garanterer på ingen måte tørr kjeller, da endel av fukten kan komme fra kapitulært oppsug fra grunnen og det blir man ikke nødvendig vis kvitt med drenering. (som har som formål å lede bort regnvann)

    Jeg sjekket prisen på det, og for min kjeller på 40m2 kom det på ca 50 000 om jeg ikke husker feil. Likevel er det mulig jeg slår til på dette, da jeg ikke har kjeller under hele huset, noe som gjør det vanskelig å drenere vhj graving.

    Men først skal jeg altså fikse taket, og gjøre noen flere målinger. 50 000 er mye penger :-)

    wukka.

  13. #33
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    bygg tørke

    sett på noe varme en stund mål fukt før og etter :wink:

  14. #34
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    wukka:
    Drenering er en omfattende og stor jobb, men det finnes enkle tiltak som gir god effekt på kort sikt:
    -Legg alt av takrenner i rør slik at vannet føres langt ut fra grunnmur.
    -Planér terreng rundt huset med fall fra grunnmur.
    -Overbygd kjellertrapp er en god ide, den kan samle mye vann.

    Innvendig:
    -Lag et par store hull for ventiler.
    -Lekter/stendere bør ha 1cm avstand til mur.
    -Bruk takpapp mot gulv under evt bunnsville.
    -Evt isolasjon må ikke berøre mur.
    -Plast i vegg er selvfølgelig bannlyst. Jeg har selv god erfaring med støvtett, diffusjonsåpen fiberdukduk (tror det var rockwool) bak panel i kjeller. Den beskytter mot isolasjonsstøv.
    -Inspeksjonsluke i gulv er gull verdt. Hadde selv en slik, og det var betryggende å kunne konstatere at det holdt seg rimelig tørt under betongen.

    Så lenge veggene holdes luftige og diffusjonsåpne, og man sørger for god ventilasjon, så er min erfaring at sopp ikke er noe å frykte.

    Dette ser ut til å bli et stilig prosjekt. Imponert over den spenstige trappeløsningen. Buede gipsvegger er mer enn jeg hadde turt å gi meg i kast med.
    Venter i spenning på fortsettelsen. Lykke til !

  15. #35
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wukka
    Når det gjelder plassering, så tenker jeg at den står relativt tett på veggen med døra. Døra slår ut, så det er ikke noe problem å åpne den og "snike" seg inn dersom det er behov for det. Hvis jeg monterer hjul m brems, kan den jo greit flyttes dersom jeg skal ha noe stort ut eller inn.
    Vet jo ikke hvor tung denne konstruksjonen blir, men et alternativ dersom den ikke blir alt for tung er rett og slett å kun montere hjul på den ene siden og vanlige bein på den andre, og så lette den forsiktig i "bein"-enden når den evt skal flyttes. Hjul med lås er ofte større og bygger mer i høyden enn en del enklere gummihjul. Med to faste føtter trenger du ikke den låsingen. Har selv en kommode jeg gjorde det med, har hjul innerst ved veggen, så når jeg skal flytte den løfter jeg bare forsikig i forkant og trekker den ut. Går så fint så.

    Men som sagt: Er den for tung bør man se på andre løsninger. Man skal jo ikke ødelegge ryggen med tunge løft, heller.

  16. #36
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    sett på noe varme en stund mål fukt før og etter :wink:

    Jeg har målt relativ luftfuktighet i kjelleren over to dager nå. ved 15 grader ligger jeg på ca 20% luftfuktighet. Det er vel ikke så ille?

    Skal ha en vedovn i kjelleren. Den blir montert i neste uke. Spennende å se hvordan det utvikler seg. Kan vel sette på kablene etterhvert også.

    mvh
    wukka

  17. #37
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vet jo ikke hvor tung denne konstruksjonen blir, men et alternativ dersom den ikke blir alt for tung er rett og slett å kun montere hjul på den ene siden og vanlige bein på den andre, og så lette den forsiktig i "bein"-enden når den evt skal flyttes. Hjul med lås er ofte større og bygger mer i høyden enn en del enklere gummihjul. Med to faste føtter trenger du ikke den låsingen. Har selv en kommode jeg gjorde det med, har hjul innerst ved veggen, så når jeg skal flytte den løfter jeg bare forsikig i forkant og trekker den ut. Går så fint så.

    Men som sagt: Er den for tung bør man se på andre løsninger. Man skal jo ikke ødelegge ryggen med tunge løft, heller.
    Nok et kjempebra tips :-) Tror ikke konstruksjonen blir så tung. Høytalerene jeg har mest lyst på veier ca 8 kilo. Så vi snakker 24 kilo + trekonstruksjonen. Tipper under 50 kilo altså. Det burde være greit å flytte på to hjul. Hvis ikke er det jo bare å sette på flere :-)


    mvh
    wukka

  18. #38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    wukka:


    Så lenge veggene holdes luftige og diffusjonsåpne, og man sørger for god ventilasjon, så er min erfaring at sopp ikke er noe å frykte.

    Dette ser ut til å bli et stilig prosjekt. Imponert over den spenstige trappeløsningen. Buede gipsvegger er mer enn jeg hadde turt å gi meg i kast med.
    Venter i spenning på fortsettelsen. Lykke til !
    Takk for kommentar. Jeg skal bytte takrenner når jeg bygger over trappen. Godt å høre at noen har gode erfaringer med luftige løsninger og ventilasjon - det er det samme jeg har _tenkt_, men ikke vært sikker på.

    Mvh
    wukka

  19. #39
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang. fukt i mur så er det vel EN hovedregel jeg har fulgt: Alle muroverflater må kunne puste. Alternativet er å forsegle fukten ute fra rommet, men da er det ekstremt viktig at betongen kan puste den andre veien (på yttersiden). Fuktsperre på innervegg i kjeller under bakkenivå har vel de fleste anbefalinger gått bort fra, tror jeg.

    Dersom man har dårlig drenering på yttersiden av veggen eller på undersiden av sålen risikerer man vel at betongen nærmest løser seg opp over tid... Spesielt i yttervegger er dette en fare dersom man får minusgrader i muren og dermed får frostspreng.

    Jeg har altså gått for puste-varianten, fordi det også hindrer soppdannelse for en stor del.

    Jeg har ikke målt luftfuktigheten i kjelleren, men regner med at i et såpass gammelt hus (fra tidlig 1950-tall) så er jeg ikke immun mot dette.

    I sålen tror jeg ikke faren for frost er så stor, og om tomten har god avrenning skal det en del til for at det blir stående vann der. På flat tomt ville jeg imidlertid tatt forholdsregler. Inspeksjonsluke er en god ide.

  20. #40
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ang. fukt i mur så er det vel EN hovedregel jeg har fulgt: Alle muroverflater må kunne puste. Alternativet er å forsegle fukten ute fra rommet, men da er det ekstremt viktig at betongen kan puste den andre veien (på yttersiden). Fuktsperre på innervegg i kjeller under bakkenivå har vel de fleste anbefalinger gått bort fra, tror jeg.

    Dersom man har dårlig drenering på yttersiden av veggen eller på undersiden av sålen risikerer man vel at betongen nærmest løser seg opp over tid... Spesielt i yttervegger er dette en fare dersom man får minusgrader i muren og dermed får frostspreng.

    Jeg har altså gått for puste-varianten, fordi det også hindrer soppdannelse for en stor del.

    Jeg har ikke målt luftfuktigheten i kjelleren, men regner med at i et såpass gammelt hus (fra tidlig 1950-tall) så er jeg ikke immun mot dette.

    I sålen tror jeg ikke faren for frost er så stor, og om tomten har god avrenning skal det en del til for at det blir stående vann der. På flat tomt ville jeg imidlertid tatt forholdsregler. Inspeksjonsluke er en god ide.
    Frostsprenging er ikke noe stort problem, da den delen av muren som er fuktigst befinner seg lengst under bakken. I tillegg går ikke frosten særlig dypt ned langs kjellermurene. Varmelekkasjen fra oppvarmede kjellerrom bak dårlig isolerte murer sørger for det.

    Et irritasjonsmoment ved helt eller delvis åpne pussede murer er saltutslagene som lager hull i puss og maling. Kombinasjonen varmekabler og god ventilasjon vil i de fleste tilfeller eliminere mer alvorlige følger av fuktig grunnmur.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •