Ventilasjon av av Kinorom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon av av Kinorom!

Hei

Da har kino'n min vært oppe og gå et par måneder, fortsatt ikke ferdig optimalisert....
    Det er sånn som kommer etterhvert.

Problemet jeg har nå er for dårlig ventilasjon....
    Noen som kan hjelpe med tips her?
    Har 2stk lufteluker, men med stille luft om sommern så blir det fort varmt :-(

Ting som skal gjøres er:
    Elektronikk skal flyttes ut av rommet.

Ting som vurderes er:
    Vifte i taket?
    Vifte på en av luftelukene?
    AC/Varmepumpe/Luftrenser

Kom med deres erfaringer og tips.

Rommet er bygd i kjeller med murvegger, som "rom i rommet"
    Vegger: 1 lag gips, 1lag panelplater.
    Tak: 2 lag gips, 1 lag trepanel, 3cm luft, Scenemolton, "spiler/lister" med ca 2,5cm mellomrom.

Frontvegg skal også dempes samme som tak, når elektronikk blir flyttet ut av rommet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring i praksis (enda), men vet at det finner utvendige vifter, slik man på den måten kan få aktiv ventilasjon med minimale "ødeleggelser" innvendig. I tillegg blir det jo mindre viftestøy i kinoen.

Kanskje noe å tenke på?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette kan nok være en god ide :-)

Kanskje en en vifter som suger innluft og en som suger ut luft?
    Dette vil jo gjøre at en får full sirkulasjon hele tiden....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på AC eller varmepumpe, men er litt redd det skal bli dyrt. Mulig AC er noe rimligere, men den støyer vel en del? Mulig å plassere denne på utsiden på noe vis kanskje?

Om vintern så kunne sikkert vifte i lufteluker vært glimrende, men om sommern kan det fort være ennå varmere ute enn inne, og da er en nesten nødt til å bruke AC eller varmepumpe for få det kjøligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ventilasjon

Det finnes heldigvis mange løsninger på dette problemet. Du må selv vurdere hvilke som er realistiske å gjennomføre både praktisk og rent økonomisk.

Den enkleste er som RuneW sier utvendige vifter. Her finnes det flere på markedet.
    Et annet alternativ er stillegående innvendige vifter. Litt enklere å få strøm og styring til disse. Pax har flere modeller som kan være verdt å sjekke ut, noen av disse er helautomatiske.
    I de fleste tilfeller er det ikke motoren som lager den mest ubehagelige lyden, det er selve flyttingen av luft.

Det beste er definitivt balansert ventilasjon. Her finnes det små moduler som er beregnet for et enkelt rom. Dette er imidlertid en dyr løsning og de fleste er beregnet for innvendig montasje og krever følgelig sin plass uansett hvor "små" de er.

Uansett hvilken løsning du velger må du ta hensyn til hvor stort rom du har før du begynner å lage hull. De nye byggforskriftene sier at et ventilasjonsanlegg skal kunne skifte ut all luft i rommet i løpet av to timer. Dette trenger du selvfølgelig ikke etterleve, men du kan ha det i bakhodet.
    Regn ut hvor stort volum kinoen din har og se på tallene på den viften du velger. Kanskje det er lurt å ha 2 vifter?
    Husk at luften skal ut igjen også!

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert AC/Varmepumpe.. Men syns det er litt mye penger og bruke ca 15k på en varmepumpe som både kjøler og varmer når rommet kun er 18m2....

Derfor jeg vurderer vifter som RuneW foreslår her!
    Jeg kan jo ha 2stk utvendige vifter, en som blåser inn og en som blåser ut.
    På denne måten vil jeg jo få sirkulasjon:-)

Strøm utvendig er ikke noe problem, det er det vel heller ikke innvendig. Men vil helst slippe og ha vifter inne i kinoe'n selv om viftene fra Pax støyer veldig lite...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innvesterte i en ganske dyr ac/varmepumpe, en Samsung Three Zone Mini-Split Type Air Conditioner | FLARE Heating & Air Conditioning med 3 innedeler.

Tenkte lenge som deg, at 10-15k for 'bare' kinoen på 15-20 m2 var litt vel drøyt, men valget falt på denne til ca 45k, og da ble prisen ca 15k pr rom. (kino/stue/soverom) Beste innvesteringen jeg har gjort i kinoen.. uten tvil.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en god innvestering den der ja.... Har jo allerede en varmepumpe i huset som er lokalisert i rommet utenfor kinoen!

Denne holder jo relativ grei temp i kino'n når døra er åpen! Men når døra går igjen og vis sitter 6+stk der så blir det noe dårlig luft/varmt jah.

Men viss du sier det er beste innvesteringa du noen gang har gjort i kinoen så må det nok vurderes på nytt :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •