Vegger og tak i flytende rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vegger og tak i flytende rom?

Hei alle sammen.
    Jeg holder på å bygge ett lite "studio" for å ikke sjenere for mye når jeg drar opp lyden, og er litt usikker på hvordan jeg skal da feste de nye veggene med det nye taket da alt skal være flytende.
    Jeg skal ha takhimling med lydbøyler og dobble gipsplater - som vegger blir det stendere og dobble gipsplater (alt isolert igjen selvfølgelig).
    Rommet som jeg bygger om er opprinnelig en vedbod, isolert overalt med murvegg inn til nabo.

Her er tegningen (uten de nye veggene):

Stort bildet

Så taket er ok, men hvordan burde jeg da ha veggene?
    Siden alt skal være flytende, er det beste å nå ha en bunnlist, feste vegg-stenderne til denne og feste de til søylene i taket som tak-list/feste?

Stort bildet

Altså feste den nye veggen rett i taksøylen som har lydbøyle, og så legge veggen (isolasjon + 2 lag gips)... deretter ta taket med isolasjon og 2 lag gips?
    Vil denne metoden ødelegge noen effekt av lydisoleringen...eller er dette den beste måten?

Hvis ikke, hva da?
    Håper noen kan gi meg ett godt råd... takk

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til Avforum

Hvor stort er rommet? Høyde, bredde etc...

Om du har takhøyde nok, er det bedre å bygge et nytt "tak" med klaring til det gamle istedet for lydbøyler opphengt i det gamle. Hvis du kan bygge et "rom-i-rommet" så er dette den mest optimale løsningen med tanke på lydgjennomgang. (om du ikke allerede har bygget ferdig taket da..)

Forøvrig finner du kanskje noe av interesse her:

Byggforsk

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...k-kobling.html

http://avforum.no/forum/generelle-gu...5-03-08-a.html

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er den beste måten som du sier. Feste bunnsvillen i gulvet med et par cm. luftespalte til eksistrende vegg. I stede for å ha 2 lag med gips på veggen, ville jeg satt opp et lag gips og et lag med mdf plater. Kombinasjonen av to ulike materialer er best for lyden. om gipsen eller mdf platene er ytterst spiller ingen rolle. Husk å ha klaring på en cm. på det første platelaget mot gulv,tak og sidevegger. denne spalten fuges med acryl.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å stjele tråden og være OT, men hvor får man tak i(altså kjøpt) takplater ala Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Sombra
    produsenten sier de leverer kun veldig store partier, hva nå enn det betyr. Er dette noe for en anmindelig hjemmkino entusiast??!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hvor stort er rommet? Høyde, bredde etc...
    Målene står det, se stort bildet.. b=255cm, l=333cm, h=235.

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Om du har takhøyde nok, er det bedre å bygge et nytt "tak" med klaring til det gamle istedet for lydbøyler opphengt i det gamle. Hvis du kan bygge et "rom-i-rommet" så er dette den mest optimale løsningen med tanke på lydgjennomgang. (om du ikke allerede har bygget ferdig taket da..)
    Ahh, smart.. Nei jeg har bare satt opp bøylene med søyler, så det er ikke for seint å snu ennå.
    Tror faktisk at det kan gå ja, siden det er litt over 235 opp til taket nå med det nye golvet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Herregud.. f**n å teit jeg er da!!
    Så hvis jeg bygger nå alle vegger, så er det jo egentlig helt bak mål å feste taket i det gamle taket... jaja... hahahaha.. nisse!! ops:

Men siden jeg har festet søylene lar jeg det stå til jeg har fått opp vegg-stendere, festet de til søylene og så skrur jeg av lydbøylene (høyden opp til det gamle taket er jo perfekt slik).

Men altså, jeg burde forstatt ha noen form for mellom rom mellom nytt tak <-> vegg, eller er det ok å feste de rett i hverandre da?

ps: Noen som vil kjøpe 30stk lydbøyler type D? 500 spenn! :lol:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TRN76
    Herregud.. f**n å teit jeg er da!!
    Så hvis jeg bygger nå alle vegger, så er det jo egentlig helt bak mål å feste taket i det gamle taket... jaja... hahahaha.. nisse!! ops:

Men siden jeg har festet søylene lar jeg det stå til jeg har fått opp vegg-stendere, festet de til søylene og så skrur jeg av lydbøylene (høyden opp til det gamle taket er jo perfekt slik).

Men altså, jeg burde forstatt ha noen form for mellom rom mellom nytt tak <-> vegg, eller er det ok å feste de rett i hverandre da?

ps: Noen som vil kjøpe 30stk lydbøyler type D? 500 spenn! :lol:
    Hehe

Ja, nå så jeg målene dine Hvis du kan leve med litt lavere takhøyde så går det jo fint å bygge et nytt tak.

Måten å gjøre det på (kortversjonen) er å sette opp veggene først, stive dem av og deretter legge takbjelker oppå toppsvillene på veggene. Det bør være et par cm klaring mellom ny og gammel vegg/tak. Ideelt sett bør mekanisk kontakt mellom den nye konstruksjonen og det gamle rommet unngås.

Derfor bør vegger bygges med solid reisverk, minimum 1 1/2" x 3" dimensjoner (ca 3,6x7cm) eller gjerne 2"4 (ca 4,8x10cm) eller mer om du ønsker tykkere isolasjon. Disse kan skråavstives før de kles inn for å gjøre konstruksjonen mer stabil inntil veggene blir kledt med gips (spikre noen lange bord diagonalt på "baksiden" før du setter opp veggen) Omtrent samme prinsipp som når man setter opp et frittliggende bygg, f.eks en garasje.

Enkleste måten er å bygge veggene liggende og så reise opp en, etter en. Start med topp og bunnsvill mot hverandre og merk av 60 c/c bortover på begge samtidig. Deretter er det bare å spikre ivei ;-)

Gipsen og takbjelkene (og evt skråbordene) vil stive av veggene og det skal normalt ikke være nødvendig å feste de nye veggene i de eksisterende veggene.

Husk på at takbjelkene ikke må være for tynne, da de skal tåle vekten av to lag gips eller mer. Dette er også avhengig av bredde på rommet. Men du bør nok satse på 2"6 bjelker. Da får du plass til 15cm isolasjon også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •