thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 141
    Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?

Hei alle AV-entusiaster!

Overtok nyoppført, uinnredet rekkehus for ca halvannet år siden og etter mange og lange måneder med sparkling, maling, gulvlegging og diverse arbeid utendørs er endelig turen kommet til kjellerstuen. Her har jeg siden starten planlagt AV-rom og kribler etter å gå i gang. Det er første gang jeg bygger AV-rom og er nok en million ting jeg ikke har tenkt på ennå, håper på mange har kommentarer og tips i forkant og underveis. Har lenge fulgt med her på forumet og jeg må si det er en super inspirasjonskilde med mange kunnskapsrike medlemmer.

Rommet er ca. 3,2 x 6,2 meter og rektangulært. Mistenker at lengdeforholdene mellom veggene kan bli et problem i forhold til lyden (etter hva jeg har lest her på forumet) men i tilfelle får jeg prøve å løse det med demping. Planla en stund å bygge rom-i-rommet-løsning men blant annet spriklerhoder i den ene veggen viser seg å sette en effektiv stopper for dette. Å lekte ned himlingen med lydbøyler viser seg og å bli vanskelig da vinduet i rommet er plassert så langt opp mot taket at takgipsen er brukt som vindusforinger..

Kjelleren er nedgravd og bakveggen og høyre veggen (sett fra lytteposisjon) består av 30 cm betongmur, kjerneisolert med 10 cm isopor. Disse er foret ut med 98 mm stenderverk, isolert med 100 mm Rockwool og gipset. Venstre veggen er 98 mm isolert og gipset bærevegg og frontveggen er pr idag 20 cm betongvegg inn mot naboen. Planen er å fore på denne med 68 mm stenderverk, 100 mm isolasjon og gips. Bør jeg vurdere dobbelt lag med gips?

Gulvet er isolert med 20 cm isopor, radon/fuktsperre og 7-8 cm betong. Denne er ikke helt strøken i overflaten så mistenker at jeg må legge på avretningsmasse. På gulvet skal det legges parkett siden denne ble kjøpt inn når vi overtok huset. Får heller legge noen strategisk plasserte gulvtepper for lyden sin del.

Downlights ble kjøpt inn sammen med belysning til resten av huset. Tenkte i utgangspunktet å senke ned kasser langs langveggene og montere spotter i disse, en løsning jeg har sett flere andre på forumet har brukt. Nevnte vindu og sprinklerhoder setter en stopper for denne planen også, så da blir det spotter i himlingen. Vet at dette ikke er optimalt med tanke på lyd mot etasjen over, men får tette så godt som mulig mellom kassene over spottene og takgipsen og satse på at 20 cm Rockwool i etasjeskillet tar noe.

Når det gjelder farger tenker jeg en gråtone på veggene. Bakveggen blir mest sannsynlig kledd med mønstret tapet i gråtoner, må tenke på WAF også.. Spørsmålet er hvilken farge som blir best i himlingen? Går ut fra at noen har kvalifiserte synspunkter på fargevalg?

Naborommet er teknisk rom. Her planlegger jeg å plassere så mye av utstyret som mulig (forsterker, DVD-spiller, dekoder osv) så Logitech Harmony 1000 eller lignende må nok kjøpes inn med tiden.

Første oppgave blir å skru ned alt av gips for å legge kasser til spotter og trekkerør i veggene. Utfordringen er å legge en plan for alle trekkerør til høyttalere, plassering av ekstra stikk m.m. slik at rommet blir mest mulig funksjonelt og fleksibelt. Det er vel her jeg trenger mest innspill og tips i første omgang. Har tenkt å legge trekkerør slik at jeg har mulighet for 7.1-oppsett, så får tiden vise om/når alle høyttalere blir tatt i bruk. Har tilgjengelig ca 25 meter 50 mm trekkerør som bør kunne brukes til noe fornuftig, spørsmålet blir om det blir vel mye å hulle ut 50 mm i en 98 mm bærevegg? Lurer litt på å legge dette fra teknisk rom og i veggene hele veien rundt kinorommet, bør være mulig å stappe en del kabler inn i dette? I hvilken høyde vil det evt. være smartest å legge røret? Hva bør jeg evt. legge opp i tillegg?

Klør i fingrene etter å sette i gang og ser med glede frem mot målet når rommet står der klart til bruk. Tror det skal bli en artig og lærerik prosess, kommentarer og råd mottas med stor takknemlighet!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Har vært på jobb hele helgen så fikk ikke gjort noe i kjelleren da. Fikk gjort litt i går og mesteparten av gipsen er nå skrudd ned slik at jeg kan begynne å tenke mer på trekkerør.

Har som sagt et 50 mm trekkerør liggende, men mistenker at det blir for drøyt å hulle ut så mye i en 98 mm bærevegg. Går ut fra at jeg klarer å få dratt signalkabel til subben gjennom et 32 mm rør, noen som evt. kan bekrefte dette?

Ellers må elektriker inn og legge opp ny kurs til elektronikken. Kan nok bli en utfordring å få til dette i beste ferietid men krysser fingrene..

Kommer med mer oppdatering senere!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggingen er endelig i gang

Etter en ukes hytteferie er byggingen endelig i gang. En god kamerat er kommet fra Bergen og bruker en ferieuke her på dugnad, helt supert. Utrolig hvor mye mer man får gjort når man er to.

Så og si alt av gips er nede. Begynte dagen med å fore ut betongveggen mot naboen. Isolasjon og gips skal kjøpes inn i morgen slik at den er klar til å plates så fort diverse bokser og spikerslag er på plass.

50 mm trekkerør er lagt mellom TV og teknisk rom. I dette skal det trekkes HDMI og cat. 5e/6. 50 mm rør blir også lagt opp fra teknisk rom til evt. senere PJ.

Har montert kasser til spotter, elektriker kommer i morgen for å ta en sjekk før det kles igjen. Må legge opp til flere stikk (en i himling for evt. PJ, en bak TV, en i hvert hjørne og en midt på hver langvegg, kan aldri få for mye).

Også trekkerør for høyttaler-/signalkabler må legges opp. Spikerslag til TV og surroundhøyttalere er da det siste som gjenstår før vi kan gipse. I hvilken høyde er det normalt å henge surroundhøyttalere? Tenker en plass mellom 120-140 cm over gulvet men hadde vært greit å få bekreftet dette.

Har bestemt meg for farge på veggene. Det blir forskjellige gråtoner, "Sort Pepper" på bakveggen og "Valmuefrø" på de andre. Spesielt interesserte kan sjekke Jotuns fargevelger..

Hadde planlagt en litt lysere gråtone i taket også, men hun som blanda malingsprøvene mente at det kun var mulig å blande heeelt lyse farger matt (glans 02 eller 03). Skulle jeg ha noe mørkere måtte jeg bruke glansgrad 07 og dette er vel ganske uaktuelt i taket. Noen som har fått høre det samme?

Kommer tilbake med bilder i morgen kveld.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, spennende prosjekt, dette blir nok meget bra. Bra tempo også, i motsetning til visse andre :-?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Heisann, spennende prosjekt, dette blir nok meget bra. Bra tempo også, i motsetning til visse andre :-?
    Takk for tilbakemelding, tols1. Hadde planlagt å bruke en ferieuke i kjelleren og når jeg i tillegg fikk med en kompis på dugnad skulle det bare mangle at det ikke går litt på fram.

Ser du pønsker på ventilasjonsløsninger, blir du klokere? Huset her er av typen lavenergi med balansert ventilasjon, har en tilluftsventil som havner midt over sofaen med avtrekksspalte under døren. Lurte lenge på hva jeg skulle gjøre med dette med tanke på lydisolering og fant ut at jeg bare lar det være som det er. Rommet må ha ventilasjon uansett og siden hele kjelleren er nedgravd hadde det blitt problemer med egen ventilasjon for kinoen. "Balansen" i resten av ventilasjonsanlegget hadde vel også blitt noe forstyrret.

Vi har akkurat fått gipsa taket nå. En liten matbit så står siste K-rørene og gipsing av veggene for tur. Tok sinnsykt mye lenger tid med alle rørene enn vi hadde trodd, målet for dagen i går var å bli ferdig med all gipsing. Hvorfor kan man aldri innse at ting tar lengre tid enn man tror? :?:

Satser på å bli ferdig med å gipse vegger i kveld slik at vi kan sparkle første strøket i morgen. Så får det bli litt reparasjon av noen små søkk i gulvet i morgen kveld mens sparkelen tørker. Vurderer om jeg skal legge avretningsmasse på hele gulvet eller satse på at 6 mm Silencio trinnlydsplater tar det lille som måtte være igjen av ujevnheter etter at de største søkkene er fylt. Noen som har erfaring med hvor mye disse platene tar?

Fikk ikke tatt bilder i går, jobba til midnatt og slokna på sofaen. Men skal få skutt noen bilder før og etter veggene plates.

Nå må det jobbes, snakkes!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli veldig bra. Omtrent samme mål på rommet som jeg har. Kunne godt tenkt meg litt bredere rom jeg da.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, klokere blir jeg vel neppe (ikke slik å forstå at det ikke går an å bli noe klokere enn jeg allerede er, har sikkert en god del å gå på ). Men jeg har ikke slik balansert ventilasjon å bekymre meg for så det blir å forsøke å få til en fornuftig løsning uten altfor mye arbeid og med rimelig kostnad, orker ikke tanken på kjerneborring. Med mindre noen kommer på noe helt genialt eller forteller at min løsning er på feil åkerlapp, så blir det nok slik jeg har skissert.

Ja det hadde vært noe, en hel uke fri + kamerat til å hjelpe til, man bør jo få gjort en hel del da. Som du sier: TTT, eller kanskje TTMLT

Jeg er spent på å se fargevalget ditt, tror det kan bli meget elegant, veldig fin den nye serien til Jotun.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Omtrent samme mål på rommet som jeg har. Kunne godt tenkt meg litt bredere rom jeg da.
    Samme her, en meter til i bredden hadde ikke gjort noe.. Men er ikke noe å gjøre med det, annet enn å gjøre det beste ut av det en har.

Har vært en del innom tråden din, har vært liten aktivitet i det siste. Hvordan går det med kinoen? Spennende prosjekt, har tro på det.

Nå er vi akkurat ferdig med å gipse veggene, tok hele natta det, gitt.. :-? En liten cowboy-strekk så er det vel på 'an igjen. Derfor blir det ikke lasta opp noen bilder i "kveld" heller, har tatt noen og laster de opp forhåpentligvis i morgen.

Natta.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har tatt sin tid. Begynte i desember -06...... :-? Nå venter jeg vel egentlig bare på elektrikern, så det begynner å nærme seg. Har mest "kose-jobber" igjen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av siste dagers arbeid

Heisann,

Nå er rommet snart ferdig gipset, mangler bare ett lag på framveggen. Ble sent i natt men bestemte oss for å fullføre ihht målsettingen for dagen.

På tide å legge ut noen bilder av arbeidet som er utført i løpet av uka.

Her er bilde av framveggen før isolering. Håper jeg har dekka mine behov med tanke på bokser og rør.

Framveggen isolert, spikerslag for TV og center over og under, klar for gips.

Bakveggen klar for gips. Har lagt opp bokser slik at jeg kan velge om jeg skal ha veggmonterte eller stativhøyttalere bak. Boksene ved gulvet har også trekkerør for sub.

Spikerslag for bak- og surroundhøyttalere har høyde 125-160 cm fra ferdig gulv, satser på at dette er noenlunde korrekt.

Betongvegg mot teknisk rom. Her limte vi gipsplata med PL400, sitter som støpt.

Framveggen gipsa ett lag. Sparkla skjøtene før neste lag skrus for å unngå at neste platelag sprekker hvis skruene dras for godt til.

Bakveggen ferdig gipsa. Traff heldigvis brukbart med hullene til alle boksene. Measure twice - cut once. :-D

Skal vi kalle det et oversiktsbilde av herligheten?

Beklager den dårlige bildekvaliteten. Måtte klare meg med et gammelt kompaktkamera, fruen har det andre på ferie.

Nå står gipsing av siste laget på framveggen for tur før det blir sparkling til krampa tar oss.. :-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du verden, snakker om fremdrift. Meget bra.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser knall ut! Fikk lyst til å få meg hus og sette i gang når jeg så på det flotte arbeidet du legger ned i det her.

Bra med bilder også - liker slike tråder godt. Har du utstyret klart også?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut til å bli supert. Gøy å følge prosjektet videre :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo lynkjapt og ser veldig bra ut! Skulle av og til ønske at kona var på ferie jeg også...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel Sannax, du får spandere en uke i syden på henne, så får du huset for deg selv.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for trivelige kommentarer! Blir litt mer motiverende å gå ned å gjøre noe når folk viser interesse for det en holder på med.

Har noe utstyr men ser for meg at det må bli en hel del oppgraderinger for å rettferdiggjøre kinobyggingen. I stua har jeg i dag en Pioneer VSX-1016, et par B&W 602 og en B&W ASW 600. Et par B&W 601 og en B&W CC3 ligger i opplag i kjellerboden, centeren er nok pensjonert men har fundert litt på å bruke 602'ene bak og 601'ene som surroundhøyttalere - om ikke mer enn i en overgangsperiode. Må i tilfelle ha noe nytt i stua da, har en Pio VSX-915 liggende som jeg kan børste støv av og få tak i noen litt stilige høyttalere til. Kanskje et Canton-sett? Noe med høy WAF er høyaktuelt, for å si det sånn.
    B&W'ene er gamle, overtok de av brodern for 3-4 år siden men aner ikke når han kjøpte de. Subben er et par år gammel.

Har bestemt meg for å droppe PJ og heller gå for plasma. Sikler på en Pioneer PDP-LX6090, men spørs om den er verdt de ti tusen ekstra i forhold til LX608D. Tipper det er en del som har synspunkter rundt dette?

Når det gjelder signalkilder snakker vi om en Pioneer DVR-530H, en gammel modda Xbox og tv-tuner fra Altibox - her er også rom for forbedringer. Har lenge tenkt på en PS3 men har utsatt det, har en del ugjort i huset og mistenker jeg hadde blitt sittende å spille for mye hvis jeg hadde investert.

Føler ikke det har blitt gjort så mye i dag, men kvelden er ennå ung. Holder på med å sparkle tak, finnes det noe kjedeligere? :-?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres flott ut det der - har du noe overslag på hvor mye det koster med alt å fikse opp rommet, eller tar du det bare som det kommer? Bare sånn for min egen del i fremtiden...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at rommet var halvveis klargjort til kjellerstue i utgangspunktet begrenser heldigvis utleggene seg en del. Tar ellers tingene som de kommer, blir ikke stort billigere å avvente innkjøpene når jobben uansett må gjøres.

Gips i himling og på tre av veggene ble brukt om igjen, så det jeg måtte kjøpe av byggevarer var reisverk til å fore ut framveggen, isolasjon og dobbel gips til denne og en gipsplate til å legge på betongveggen som er inn mot teknisk rom. Noe lim, skruer, fugemasse, materialer til spikerslag og diverse materiell til å flytte sentralstøvsugereksosen og en ventilasjonskanal måtte til men koster ikke så mye i den store sammenhengen. Husker ikke hva jeg betalte på byggevarehuset men vil anslå rundt 3.000,-.

Har også lagt ut ca 6.500,- i elektrisk materiell (K-rør, bokser, spotter, kasser til spotter, festemateriell, muffer osv). Har ikke kjøpt inn stikkontakter ennå og elektrikerregningen kommer også på toppen, så la oss si 10-12.000 for det elektriske.

En bøtte sparkel koster 199,-. Tipper det kommer til å gå med 5 spann totalt, så en tusenlapp her. Maling har jeg ikke kjøpt ennå så aner ikke prisen her.

Når det gjelder gulvet må jeg rette av noe med avretningsmasse, si en tusenlapp hvis jeg ikke tar helt av og kun legger i søkkene og ikke over hele gulvet. Plast og 6 mm Silencio aner jeg ikke prisen på. Parketten er allerede kjøpt inn, denne kostet vel rundt 450,- pr. kvm. Multipliser dette med 20 kvm så kommer vi til 9.000,-.

Med litt kjapp hoderegning sent på kvelden kommer jeg til en plass mellom 25-30.000 for å "oppgradere" rommet, avhengig av hittil ukjente priser. Så kommer diverse møbler og ikke minst elektronikk og HT på toppen av det hele.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var jo ikke avskrekkende dyrt det da - er jo endel penger, men i forhold til hva mange bruker på anlegg så er det nok en meget god investering. Du får stå på - og legg ut litt bilder i ny og ne så blir det artig å følge med videre!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Straks ferdig med første strøk sparkel

Da er det vel på tide å få inn en oppdatering fra dagens fremdrift.

Ble en noenlunde tidlig kveld i går så fikk ikke sparkla mer enn langskjøtene i taket før vi ga oss. Starta dagen med å få tatt tverrskjøtene i taket og fuge noen sprekker og sår i gipsen. Platene hadde fått noen skader etter å ha blitt tatt ned og flytta på, det er vel nesten uunngåelig når en skal bruke den opp igjen.

Framveggen fikk andre gipslaget og det ble skrudd opp noen småplater rundt vinduet med tilhørende gipshjørner før vi gikk i gang med å sparkle vegger. Ispedd diverse andre ærend gikk dagen i det, var ikke ferdig før nærmere kl. 03.

Det vil si, er ikke helt ferdig med første strøket. Skal ikke ha taklister så overgangen mellom vegg og tak må sparkles i morgen. Er ikke så proffe på sparkling ennå at vi tar sjansen på å sparkle dette mens veggskjøtene ennå er våte.

Her er noen bilder av resultatet så langt.

Var også ute og fikk kjøpt flytesparkel til golvet i dag. Satser på å få unnagjort denne jobben i morgen etter at første sparkelstrøk er 100% fullført. Kjøpte en flytesparkel som kan legges helt ned i 0 mm og satser på å bare sparkle de verste søkkene. Sparkelmassen var ikke direkte billig (utsalgsprisen var vel nærmere 700,- for en 25 kg sekk, takk og pris for gode rabatter ) så den bør virkelig leve opp til forventningene. Så gjenstår det å se om de glade amatører som skal gjøre jobben lever opp til egne forventninger.

Satser på en ny oppdatering i morgen kveld.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •