thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 141
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Generelt synes jeg det er alt for lite tafsing på jobben.

Men dette ser jo bra ut Thell, planlegges over en lav sko altså.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Blir det mye tafsing på deg eller?
    Nei, mest bare fordi jeg opplever personlig glede av å se andre få vondt.

(akkurat det var egentlig ment som en spøk, men når jeg tenker tilbake på de timene jeg har brukt på UFC1, UFC2, ..., UFC87, UFC88, x-antall pride og KOTC så er det nok noe i det)

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge siden forrige oppdatering

Skammelig lenge siden forrige oppdatering på forumet - det har også skjedd en del i kjelleren.

Som kjent er jo malingsarbeid, gulvlegging og listing unnagjort. Sittemøbler er kjøpt inn, endte opp med en treseter i svart skinn fra Ikea bak med tre reclinere i svart skinn foran, ser slik ut. Legg forresten merke til de "lekre" høyttalerstativene i bakgrunnen, i mangel av noe bedre der og da ble det brukt plastkasser fra Ikea. Noen som har tips til veggfester som kan brukes på HT med runde kanter, helst uten bruk av skruer?

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_0280-jpg

Sofa (vår har stålføtter):
    thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-sofa-jpg
    Et ettermiddagsbeite starta jeg med å stake 50 mm rør til PJ fra teknisk bod og innover mot midten av taket i kjellerstua. Tuppen av røret ble lukka med tape og tapa fast til ei tynn og godt bøyelig eikelist men isolasjonen ga større motstand enn forventet og jeg måtte i tenkeboksen. Fant en sprayboks med Kremtopp i kjøleskapet og toppen her var som skapt for formålet - passe spiss, rimelig glatt og passet rett over enden på røret! Denne ble tapet fast i front og da gikk alt så meget bedre. Fikk røret langt nok inn til at jeg tok sjansen på å skjære to 73 mm hull i taket i kjellerstua og etter å ha plukka ut litt isolasjon fikk jeg tak i rørene, fikk festa de med patentbånd og smelt opp juksebokser i hullene. Med et enkelt innfelt stikk i den ene og blindelokk over den andre ble det hele riktig så greit.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-stikk-tak-2-jpg

I forbindelse med at rørene til PJ skulle trekkes måtte jeg skjære ut en gipsplate på veggen hvor sentralstøvsugeren hang i teknisk rom. Sentralstøvsugeren skulle uansett flyttes så dette var en grei anledning til å komme i gang. Fikk også montert en feielist i sokkelen på kjøkkeninnredningen i etasjen over med det samme, praktisk å kunne suge opp brødsmuler uten å måtte dra fram 10 m slange hver gang. Holder nå på å sparkle teknisk rom, forhåpentligvis får jeg malt der i løpet av neste uke. Ser fram til å få det rommet ferdig slik at jeg kan få elektronikk ut av kjellerstua og trekke kablene skjult, blir en hel del ryddigere med en gang.

Har også hatt radiatoren inne til lakkering. Stakk halvannen tusenlapp i lomma på gutta på lakkeringsverkstedet og er svært fornøyd med resultatet. Vurderte en stund å kjøpe spraybokser og prøve meg selv men er glad jeg slo det fra meg, hadde neppe fått et lignende resultat. Når en også tenker på at denne firkanta metallklossen blir veldig synlig er det greit at det ser bra ut. Om rørleggeren holder ord er den montert innen et par dager, poster bilde av den da.

En gang over nyttår ble det gjort innkjøp av høyttalere. Vurderte lenge B&W 683 men etter Hifi-klubbens prishopp 1. januar ble jeg litt mer lunken. Hadde et par passe interessante alternativer i bruktmarkedet men var som regel ett eller anna som ikke var slik jeg kunne tenke meg. Etter litt fram og tilbake bestemte jeg meg for nye XTZ 99.36 fronter med 99.25 center og surround.

Både jeg og madamen hadde frihelg og siden vi begge setter pris på en biltur bestemte vi oss for å kjøre til Oslo/Skedsmo for å hente herligheten, noe som skulle vise seg å bli en tur vi sent vil glemme. 116 mil og 17 timer, trefjerdedeler av strekningen ca. uten bremser og i et forrykende snøvær - så og si uten sikt på vei hjemover. Skuffelsen var derfor ekstra stor når høyttalerene ble pakka opp søndag formiddag og det viste seg at ene surroundhøyttaleren mangla basselement. Heldigvis ordna det seg greit, surround.no sendte over det som mangla med posten.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_0282-jpg

Føler ikke at jeg har fått henta ut potensialet i høyttalerene ennå, mye pga akustikkproblemer. Har fått tilbud på løsning fra Acoustic Tuning i Trondheim og kommer nok til å benytte meg av dette i kombinasjon med Rockwool akustikkplater og egeninnsats for å redusere kostnadene. Planen er nå Acoustic Tunings SEAM-paneler i tak, Acousti Slab innrammet og trekt på førsterefleksjon sidevegger og 5 cm Rockwool akustikkplater på bakvegg. Planlegger også 10 cm Rockwool som bassfeller på skrå i hjørnene foran, muligens fra gulv til tak. Håper dette vil hjelpe noe. Jeg har ikke lydtrykksmåler ennå (er i bestilling) så vet jo ikke sikkert hva som er problemområdene men får prøve meg litt fram i første omgang og se an effekten, stor skade kan det vel uansett ikke gjøre med litt demping.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-hd350-jpeg
    Siste nytt på investeringsfronten er projektor. Bestilte først Epson TW5000 men disse ble tilbakekalt av produsent for utbedring før jeg fikk min levert.. Siden det ikke var mulig å få en estimate på hvor lang tid dette kunne ta fikk jeg forhandla fram en god pris på JVC HD350 som sendes meg over helga. Kombinert med et motorisert tab-tension lerret tror jeg dette skal bli bra. Gleder meg til bilde i storskala, er først da det blir skikkelig kinofølelse over det.

Skal satse på litt hyppigere oppdateringer her framover, kom gjerne med kommentarer folkens.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, ser flott ut dette her. Mulig det står tidlligere i tråden, men hvilken farge har du på veggene?

Gratulerer med heftig pj, forresten, det blir heftig.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tols1, takk for tilbakemelding.

Bildene er ikke de beste så det ser litt "brunere" ut enn det egentlig er. Alt er malt i forskjellige gråtoner; frontveggen er S7000-N, de andre veggene er S5000-N og taket er S3000-N. Frykta det skulle bli litt trist og kjedelig men det er det ikke, jeg er godt fornøyd med resultatet.

Kalibrerte litt med DVE her en dag og fikk da forståelsen av at frontveggen burde ha samme fargen som dagslys, 6500 K. Etter litt undersøkelser her på forumet og bl.a. bruk av "RGB to NCS" converteren som Roffe linka til fant jeg ut at 6500 K tilsvarer S5000-N. Så kunne kanskje spart meg litt arbeid og likevel fått et bedre resultat med å male alle veggene i den fargen?

Og ja, gleder meg til å få pj i hus!

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg trålt igjennom en til tråd jeg ikke har fått med meg :-?

Ser du har hatt godt driv under byggingen og det er bra. Det ble en veldig flott kino du har laget med mye bra utstyr

Nå gjelder det bare å få på plass alt utstyret, kan jo ikke ha Ikea DIY HT stativ Jeg har ikke noe forslag til HT stativ men det er det sikkert mange her inne som har.

Gratulere med flott kino!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord, Schumi. Fremdriften er nok dessverre på et helt annet nivå nå enn det den var når det sto på som værst. Må bli ferdig med teknisk rom nå sånn at jeg får plassert utstyret og rydda opp i kabler med mer.

Har et par høyttalerfester av denne typen liggende (B-tech BT77). "Klemmene" på sidene er akkurat litt for små for de runde hjørnene på 99.25, mulig jeg må bite i den brune bananen og sette et par skruer i bunnen. Hadde håpet å slippe å skru i HT men er tross alt bedre det enn å risikere at de går i gulvet..

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-bt-77-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell
    "Klemmene" på sidene er akkurat litt for små for de runde hjørnene på 99.25, mulig jeg må bite i den brune bananen og sette et par skruer i bunnen...
    Kjenner du noen med et sveiseapparat går det jo an å modifisere stativet litt også...

Rommet ser ut til å bli fint det, og mye bra utstyr også!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Kjenner du noen med et sveiseapparat går det jo an å modifisere stativet litt også...

Rommet ser ut til å bli fint det, og mye bra utstyr også!
    Takk for det freddie.

Det er faktisk også en mulighet, sveise på en liten plate som gjør klemmene litt høyere? Må lakkes på nytt, men det skal jeg få til med en sprayboks. Må bare få tak i noen med et sveiseapparat, da..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montert lerret og radiator

Fikk telefon fra Bring i formiddag, de hadde en kort og en laaaang pakke til meg. Fikk plukka det opp etter jobb, lerreteska var over 3 meter lang. Så da var det hjem og pakke opp, nesten som en unge på julaften.

Etter litt måling fikk jeg skrudd festene til lerretet i taket. Var ikke fullt så enkelt å få lerretskassen festa i festene i taket, 4 bolter skulle skrus fast i et særs trangt område.. men det kom opp til slutt.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_0318-jpg

Slik ser det ut med lerretet oppe, nok en gang må jeg beklage rot og kabelsalat. Se også forbi høyttalerplassering, disse måtte flyttes noe for å få montert lerretet.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_0321-jpg

Som dere ser henger ledningen løst nedover veggen på venstre side. Hvorfor kunne jeg ikke vært LITT fremsynt og lagt opp strøm i taket når jeg hadde platene nede??

Har en mulighet, det er å stake oppover fra boksen til stikket nede til venstre, satse på at jeg kommer til topps og borre ut til en ny jukseboks. Får jeg til det blir jeg storfornøyd, i verste fall får jeg lime ledningen fast helt inne i hjørnet.

Hadde også rørleggeren på besøk i ettermiddag. Etter en halvtimes tid - inkludert tid til en liten lekkasje - var radiatoren på plass.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_0319-jpg

Synes kanskje den kom litt langt opp på veggen men det var det spikerslagene som bestemte i samråd med rørleggeren. Skal lage til et deksel som skjuler koblingene og hullet under slik at dette ikke blir synlig. Kanskje litt kjedelig med samme farge som veggen men det er hvertfall bedre enn kritthvit.

Neste på tapetet nå - parallelt med sparkling og maling i teknisk rom - blir produksjon av akustikkpaneler, satser på at platene mine kommer i morgen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lovende ut! Knallfint!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli særs gjennomført ja! Bare la bildene komme :wink:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for trivelige tilbakemeldinger, folkens!

Er lovet fra forhandler at PJ skulle sendes fra JVC i går så den bør ikke være mange dagene unna. Det manglet selvfølgelig en 15 cm forlengersøyle til takfestet, noe som heller ikke var på lager i Norge. Heldigvis sa forhandler seg villig til å sende meg en justerbar søyle som kompensasjon. Hvis ikke hadde jeg ikke fått opp PJ før helt i slutten av neste uke.

Godt at det fremdeles finnes noen som skjønner konseptet service, hadde vært krise å ha HD350 stående på gulvet til pynt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kjempe flott Synd med strøm uttaket til PJ da, men jeg tror du får til å "fiske" opp et punkt med litt god vilje

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Schumi!

Strøm til PJ har jeg allerede fikset. Måtte tas i etterkant den også men fikk fisket det fram på et vis. Nå er det strøm til lerretet det er snakk om.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-dscn2856-jpg

Ser av bildet her at på boksen som jeg tenkte på nede ved gulvet (nr. 2 fra venstre på bildet) er begge de øverste uttakene allerede brukt. Det kan potensielt skape et problem for meg siden jeg da ikke kan stake oppover. Kanskje hvis jeg lager hullet til jukseboksen 20 cm fra taket og bruker en 3 meter i plast til å stake meg nedover? Andre forslag??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette opp en jukseboks nede ved gulvet, til høyre for boks #2, og så stake oppover?

Men på den annen side; går det egentlig å få staket seg nedenfra og opp, eller andre veien for den saks skyld? Hvis du staker langs betongen oppover/nedover, vil vel det røde røret sperre?

Ble forresten stilig med lakkert radiator.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry jeg mente lerrete

Ser her at du har en mulighet med å finne kanten på stenderen hvor det ene røret til HT går opp, og fiske noe pn igjennom dette og sette opp en boks. Vet ikke om det er HT det røret går da, tviler veldig på at det vil "støye" da den ledningen vil kun være "aktiv" da du bruker motoren på lerrete.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva med å sette opp en jukseboks nede ved gulvet, til høyre for boks #2, og så stake oppover?

Men på den annen side; går det egentlig å få staket seg nedenfra og opp, eller andre veien for den saks skyld? Hvis du staker langs betongen oppover/nedover, vil vel det røde røret sperre?

Ble forresten stilig med lakkert radiator.
    Du har nok et poeng her, det kan bli problemer med det røde røret. Så vidt jeg husker ligger det bak stenderne, helt inntil betongen. Kan det være en mulighet å stake nedover langs stenderen til høyre for de to boksene?

En annen mulighet er kanskje å gå opp fra stikket bak plasmaen (boksen til venstre av de to). Det henger et spikerslag ca 5 cm over men det er bare 30 mm tykt så tror det skal være mulig å komme forbi det. Sikkert verdt et forsøk, slipper hvertfall å ta hull i gipsen for å prøve det. Plasmaen må ned, men det skal jeg alltids få til..

Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Ser her at du har en mulighet med å finne kanten på stenderen hvor det ene røret til HT går opp, og fiske noe pn igjennom dette og sette opp en boks. Vet ikke om det er HT det røret går da, tviler veldig på at det vil "støye" da den ledningen vil kun være "aktiv" da du bruker motoren på lerrete.
    K-røret som går oppover langs stenderen er et 20 mm rør for høyttalerkabler som går til teknisk rom. Her vil det være to 4 kvmm høyttalerkabler og da blir det nok ikke plass til 3 stk 2,5 kvmm PN opp til stikket ved taket. Men tanken var god!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som går i rørene som er festet med patent bånd? Hvis det er strøm kan du lage ett hull og ta det uti i boksen, du må nok belage deg på å trekke om det som er kortest vei til enden. Da vil du få stikket til høyre for lerrete, men det skal vel gå greit å legge kablene bak boksen lerrete går inni og mot høyre?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Hva er det som går i rørene som er festet med patent bånd? Hvis det er strøm kan du lage ett hull og ta det uti i boksen, du må nok belage deg på å trekke om det som er kortest vei til enden. Da vil du få stikket til høyre for lerrete, men det skal vel gå greit å legge kablene bak boksen lerrete går inni og mot høyre?
    Du tenker på de to som går på skrå opp til høyre? Det ene er strøm, det andre er cat5.

For så vidt en god tanke du serverer her også, aberet er at rørene er 30-35 cm under taket når de runder hjørnet. I og med at de er festet såpass godt med patentbånd frykter jeg at det blir vanskelig å få nok slakk til å få dratt det noe særlig høyere, nytt stikk vil da komme "midt" på veggen. :?

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •