thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 141
    Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Holder på å liste nå men TTT. Gangen har 5 dører så det er ikke gjort på et øyeblikk.. Kanskje jeg blir ferdig i løpet av helga?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kjellerstua ferdig lista, gjenstår et par gulvlister i gangen så er den også klar.

Ellers er jeg særdeles usikker for tia når det gjelder bildepresentasjon. Hadde egentlig utelukka prosjektor og bestemt meg for en stor plasma mens faktum er at prosjektor ikke har fått en rettferdig behandling, den har aldri blitt ordentlig vurdert.. Siste par ukene har plasma blitt mer og mer "ut", spesielt med tanke på fastbrenning, har blant annet vurdert 55" Samsung LCD og prisen kryper da godt over 30 laken. Blir det 50" Pioneer plasma snakker vi nærmere 50 store og for den prisen kan man få både en kurrant hverdagstv og en særdeles habil full-HD prosjektor så her må jeg i tenkeboksen.

Kanskje litt seint å revurdere nå som rommet er ferdig og jeg ikke har lagt klart noe opplegg til PJ. I etterpåklokskapens lys var det jo bare helt idiotisk å sløyfe dette, det hadde kanskje tatt meg en liten time å smelle opp spikerslag og rør når vegger og tak var åpent. Likevel tror jeg ikke løpet skal være helt kjørt, er hvertfall villig til å gi det et forsøk.

Takplatene i teknisk rom er ikke skrudd opp igjen siden jeg må flytte sentralstøvsugeren. Den står i dag der hvor racket skal stå og skal over til motsatt hjørne. Takbjelkene går "rette veien" slik med ei tynn list eller lignende kan jeg stake meg innover mellom bjelke og isolasjon og forhåpentligvis få fram et 16 mm K-rør for strøm og et 50 mm rør for signalkabler. Hvis jeg får dette ca 2 meter innover tar jeg hullsaga fatt og lager to hull for "juksebokser". Før jeg setter inn boksene må jeg prøve å få festa rørene med patentbånd eller lignende.

50 mm-røret sager jeg et hull i ca 10 cm fra enden før jeg trer det inn og lar det gå litt forbi boksen. Så tar jeg ut baksiden av boksen og setter inntil hullet i røret. 16 mm-røret er ikke noe problem siden boksen har muffer som passer. Se skisse hvor grønt er takbjelkene, brunt er taklektene, rødt er 50 mm rør og hvitt er 16 mm rør.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-pj-opplegg-2-jpg

Jeg vet at det går ei taklekte ganske midt i rommet, den er den midterste på skissa. Hvis jeg får en - om jeg er heldig, to - av skruene til takfestet i denne og resten i solide gipsanker burde hvertfall det klare å holde en prosjektor på inntil 10 kg. Så spikerslag er jeg egentlig ikke så bekymra for.

Blir spennende å se i morgen om jeg klarer å stake 50 mm rør innover mellom isolasjonen og takbjelken siden det er dette som kan "make or break" denne planen. Noen som ser andre hinder som jeg ikke har tenkt på?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å stake meg frem gjennom isolerte plasser og det har fungert og ikke fungert. Det kommer an på hvor flink man har vært da isolasjonen ble lagt. Hvis det er litt hulrom helt inn mot hjørnet (dvs. at man egentlig ikke har gjort det riktig :-?) så kan det gå greit. Pass bare på at du ikke har noen skarpe kanter på "staken" som kan henge seg fast i fibrene på isolasjonen, den er seigere enn man skulle tro. Jeg ville kanskje forsøkt å lage en spiss i form av en avkappet flaske eller noe som kan brøyte seg gjennom isolasjonen.

Uansett, rimelig fett stæsj du har fått i hus. Gratulerer.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at der har fungert for noen hvertfall, selv om jeg er litt skeptisk til det 50 mm røret. Å lage tuppen spiss med ei brusflaske er nok sikkert ikke et dumt forslag!

Når det gjelder kvaliteten på isoleringa så mistenker jeg at ting ikke er 100%, prosjektet her utvikla seg til å bli ganske knepent på tid for entreprenøren.. Det er også I-bjelker, kan være mulighet for litt luft på sidene av isolasjonen.

Noen som har peiling på hva jeg bør stake med? Må være relativt faste saker men likevel litt bøyelig slik at jeg får tredd den opp mellom lektene. Tenkte først på ei list men tror den blir for lite bøyelig. Kanskje ei tynn feielist av eik er bedre?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uærlig løsning: stopp et sted langs nærmeste riksvei og napp med deg en brøytepinne

Eller en feielist kan vel også funke, kommer an på hvor bøyelig det må være. Det finnes også glatte rør til skjult anlegg

Vet ikke hvor du får tak i det men...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med flott rom.

Over til problemmet ditt nå, spør en elektriker, de har slike problemmer nesten daglig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et bra tips Michael. Trikkere sliter nok ofte med slikt.

Da jeg nevnte dette glatte røret, så var det faktisk til stakingen jeg tenkte det kunne brukes, og ikke nødvendigvis som rør. Det blir vel litt vanskelig å få det festet til jukseboksen antagelig.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, brøytestikke var ingen dårlig ide, men kan ikke huske sist jeg så en slik på disse kanter.. Uansett, takk for tipset tols1!

Hadde ei feielist liggende i kjelleren og fikk stappa den mer enn langt nok inn i isolasjonen, det som blir spennende er å se om jeg klarer å få med et tjukt rør innover. Dernest lurer jeg på hvordan jeg skal få feste rørene tilstrekkelig. Kanskje jeg burde lage en "mock-up" på forhånd og se om jeg klarer å skru fast patentbånd til takbjelkene gjennom et 76 mm hull..?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden forrige oppdatering men det har ikke skjedd så mye spennende. Har flytta arbeidslysten over til en bod, må få sparkla den slik at jeg får flytta en del ting inn der fra teknisk rom. I teknisk rom må nemlig taket ned slik at jeg får flytta sentralstøvsugeren, som i dag står der racket skal stå, da er det en fordel at det ikke er mer ting og tang der enn nødvendig. Når jeg får ned takplatene kommer jeg også skikkelig til og får staka røra til PJ.

Mesteparten av boden har fått 2 strøk sparkel, bør få sparkla ferdig før helga. I tillegg til maling må jeg legge en plass mellom 5 og 10 mm avretningsmasse på gulvet før jeg flislegger, da begynner ting å ta form.

Ellers har jeg bestilt en Panasonic TH-50PX8 som "hverdags-tv" i tillegg til projektoren, satser på at den kommer mot slutten av måneden. Ang. PJ venter jeg på Epson EH-TW5000, forstår det slik at denne skal komme i løpet av desember og tror det kan bli et bra valg.

Har vært ute og sett litt på reclinere, venter på at ene forhandleren skal få inn nyeste modell i utstillingen før jeg bestemmer meg. Håper det ikke drøyer for lenge, vil tro det er noen ukers leveringstid.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere har ikke brøytestikker i Stavanger altså, så synd... :-?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tror ikke det er mange brøytestikker langs veien her.. Men jeg har tatt feil før, kanskje jeg bare ikke ser godt nok etter?

Uansett tror jeg det skal være mulig å jobbe seg innover isolasjonen med ei list, den er også noe tynnere enn ei brøytestikke. Skal prøve å lage en modell i løpet av helga, skal bli artig å se om jeg klarer å feste røra gjennom et par små hull i taket. Oppdatering følger..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta en tur opp til Sirdal'n.. Her nede hos oss er det meget lite brøytepinner..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Du får ta en tur opp til Sirdal'n.. Her nede hos oss er det meget lite brøytepinner..
    Hehe, tror jeg prøver meg med mer tilgjengelige remedier som lister i første omgang, så får vi se hvordan det går.

Har ikke skjedd stort de siste dagene men boden er ferdig sparkla og golvet er prima og klart for avretningsmasse. Gulvet i boden skal flislegges og for at flisene skal flukte med parketten i gangen må det legges på ca. 10 mm avretningsmasse. Satser på å få med meg en kamerat og fikse dette på torsdag.

Ellers fikk jeg kjøpt tv i løpet av helga. Endte opp med en Panasonic TH-50PX8EA fra Elkjøp til kr. 9.995. Hadde egentlig bestilt samme tv'en en annen plass men de hadde den ikke på lager og kunne først levere i slutten av november. Tilfeldigvis var jeg innom Elkjøp som hadde den på lager og attpåtil på tilbud slik at jeg fikk den billigere i tillegg. Har satt den opp midlertidig i stua for å få et inntrykk, selv med uten kalibrering (fant noen innstillingsanbefalinger på nett) må jeg si meg godt fornøyd med bildet.

Har fremdeles ikke hørt noe mer om reclinerene så foreløpig er det de som "bremser" noe.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt henholdsvis 2 meters metermål i plast og lokket på smal kabelskjuler for å lure frem kabling og nye korrugerte mellom to nye punkter på eksisterende vegg/tak - et tips jeg fikk fra Carlos_007:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakke radiator og stikk?

Som de mest observante kanskje har lagt merke til fra bildene kommer det rør til en radiator ut på høyre veggen. Radiatoren ser ca sånn ut:
    thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2127-jpg
    Eneste forskjell er bredden, den på bildet er en meter brei mens den jeg skal ha i kjelleren er 120 cm.

Som dere ser er radiatoren i utgangspunktet VELDIG hvit og vil nok stikke seg voldsomt ut når den kommer opp på den grå veggen. Planlegger derfor å få lakka den grå, fargetonen mellom frontveggen og de andre veggene tenker jeg. Slenger med et bilde til som viser "profilen", er ikke så farlig om det ikke kommer lakk på hele "innsiden" så lenge de 10-15 centimetrene nærmest kanten blir lakka. Kommer aldri til å se inn mellom der likevel.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2130-jpg

Når lakkereren først har fargen i sprøyta vil det kanskje være like greit å ta dekslene til stikkontaktene med det samme? Har samme problemet her, det blir stor kontrast mellom hvite deksler og mørkegrå vegger.

Noen som har noenlunde peiling på hva dette vil koste hos et lakkeringsverksted, en radiator på ca. 60 x 120 cm og 8-10 stikk?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg har brukt henholdsvis 2 meters metermål i plast og lokket på smal kabelskjuler for å lure frem kabling og nye korrugerte mellom to nye punkter på eksisterende vegg/tak - et tips jeg fikk fra Carlos_007:

Sikkert ingen dum ide! Brukte du da meteren til å dra med? Den blir kanskje litt for laus i leddene til å stake med men kanskje kabelkanallokket kan fungere? Jeg må nemlig ha et "verktøy" jeg kan stake med fra taket i teknisk rom og innover.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell
    Sikkert ingen dum ide! Brukte du da meteren til å dra med? Den blir kanskje litt for laus i leddene til å stake med men kanskje kabelkanallokket kan fungere? Jeg må nemlig ha et "verktøy" jeg kan stake med fra taket i teknisk rom og innover.
    "meteren" av plast har jeg brukt omtrent overalt til trekkesnor, stakeverktøy, klø seg bak øret, gi kollegaer en smekk på fingrene osv.

It`s a swiss army knife!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Modell av juksebokser for PJ

Fikk forresten laga en modell av jukseboks-hullene til prosjektoren i løpet av helga for å se om det er mulig å få festa 50 mm-røret gjennom hullet i gipsen. Som samboeren påpekte, det er nok noe enklere på modellen hvor man kan studere "terrenget" fra alle sider først men jeg fikk hvertfall festa patentbåndene kun ved å jobbe gjennom det 76 mm store hullet.

Forutsetningen for at dette skal fungere er selvsagt at hullene treffer noenlunde tilsvarende i forhold til både taklekte og takbjelke, kanskje jeg må ut og shoppe mer gadgets (les: stenderfinner)? :-D

Her er et par bilder av modellen:

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2133-jpg

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2132-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    "meteren" av plast har jeg brukt omtrent overalt til trekkesnor, stakeverktøy, klø seg bak øret, gi kollegaer en smekk på fingrene osv.

It`s a swiss army knife!
    Hehe, genialt doktor!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    ...gi kollegaer en smekk på fingrene osv.
    Blir det mye tafsing på deg eller?

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •