thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 141
    Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk ikke lagt parkett i dag heller, men det er ikke fordi jeg har lagt på latsiden. Måtte starte dagen med å male framveggen, kom på i går kveld at den ikke hadde fått siste strøket. Å male tak og vegger i gangen tok en del mer tid enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Kanskje ikke så rart med alle kriker og kroker som er der i tillegg til en trapp som måtte maskeres.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2076-jpg

Så var det å gå i gang med gulvet. Fuktsperre ble lagt ut, er tydeligvis en liten kunst å få den helt slett men etter å ha krabbet rundt litt og strekt i alle retninger ble det ike så værst.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2067-jpg

Å legge ut trinnlydplatene gikk som en drøm.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2072-jpg

Kappsaga er funnet fram og bordet montert. Har fått målt og merka opp slik at alt er klart til å begynne med første bordet etter jobb i morgen. På et par ettermiddager bør mye være gjort..

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2074-jpg

Ny oppdatering i morgen kveld.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden for en fremdrift

Maling tar alltid mye lenger tid enn man først tror. Man skal liksom bare slenge på et par strøk, og dermed gikk hele helgen.

Ser fin ut den gråfargen også. Med eikeparkett og litt stilig belysning så blir det lekkert.

Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mann med mange jern i ilden

Gleder meg til og se det ferdige resultatet thell og regner med at det fortsatt vil komme fyldige referat fremover

PS! Dewalten og riktig verktøy er viktig Ta det fra en som har prøvd tilsvarende uten, da snakker vi uker, ikke dager

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du verden for en fremdrift

Maling tar alltid mye lenger tid enn man først tror. Man skal liksom bare slenge på et par strøk, og dermed gikk hele helgen.

Ser fin ut den gråfargen også. Med eikeparkett og litt stilig belysning så blir det lekkert.
    Ja, håper også at det blir bra. Er vel snart på tide å kontakte elektriker om man skal få noe belysning. Har en pensjonert onkel som har tatt opp igjen montøryrket og håper han får anledning til å koble.

Blir litt artigere å ta bilder også da når det begynner å nærme seg ferdig, kan sette kamera på stativ og få litt bedre kvalitet på dokumentasjonen.

Sitat Opprinnelig postet av Oddinsky78
    Dewalten og riktig verktøy er viktig Ta det fra en som har prøvd tilsvarende uten, da snakker vi uker, ikke dager
    Det er sant som de sier, godt verktøy er halve jobben.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parketten begynner å falle på plass

Må nesten legge inn noen bilder i kveld også, spesielt artig nå når det begynner å vise litt resultater.

Selv om jeg ikke kom igang før i åttetia i kveld har jeg fått lagt ned noen parkettbord, er kommet bort til døra og er da nesten halvveis.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2085-jpg

Kunne nok fått lagt litt mer hadde det ikke vært for at jeg må kappe av nederste cm av dørkarmen for å lure parketten under her. Med Fein-saga bråker dette noe hinsides (står et par solide krampespiker opp fra bunnen, sikkert oppheng fra karmene ble malt på fabrikken). Tatt i betraktning at vi bor i rekkehus og ungene hos naboen mest sannsynlig hadde tatt kvelden fant jeg det lurest å avvente denne operasjonen til i morgen.

Mens jeg gikk der i egne tanker å vimsa med ei fjøl i hendene skjedde det en liten katastrofe. Skulle snu et parkettbord 180 grader og i et uforsiktig øyeblikk klarte jeg å smelle hjørnet på bordet oppi den nymalte himlingen!! :???: Har ikke helt klart å finne roen ennå.. :evil:

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2087-jpg

Må nok bare finne fram sparkel i morgen og prøve å flikke litt. Satser på at jeg får dette til sånn noenlunde og slipper å male hele taket på nytt, ikke helt optimalt å male i taket når veggene er malt og gulvet lagt.. :roll:

Den som følger med her får se..

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du.

Gleder meg at du har valgt Kährs parkett. Tipper at leggingen går som en drøm. Bedre parkett finnes ikke.:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei du.

Gleder meg at du har valgt Kährs parkett. Tipper at leggingen går som en drøm. Bedre parkett finnes ikke.:-D
    Leggingen går som en drøm ja, det kan du være sikker på. Ikke noe hamring og banking for å få fine skjøter, bare litt lett dunking med leggeklossen.

Har lagt en del parkett siste årene og har aldri vært borti noe lignende Kährs når det kommer til kvalitet. Men det er vel som regel slik at man får det man betaler for.. :?:

Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det lille merket i taket stå igjen som et minne om alle de harde, lange timene som er lagt ned i rommet thell

Eventuelt lage 250 tilsvarende og fortelle omverden at det "er det siste på motefronten" sørover i Europa

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, siste mote ja.. Tipper heller det blir litt flikking med sparkel og maling.

Holder ennå på med parketten. Oppe en snartur og får meg en matbit og sjekker forumet før jeg stikker ned igjen. Er bare en god meter igjen nå, det bør jeg klare i løpet av kvelden. Ser bra ut så langt!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Har jobbet i Kährs 12 år, så jeg kjenner kvaliteten.

Kan ikke se noen endeskjøter på bildet ditt............ Håper du ikke har kuttet litt av enden på bordene, og lagt hele bord?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en aldri så liten høne å plukke med deg Kriller :twisted: . Hvorfor sluttet dere å lage UV-herdet olje??? Neida, kødder, det er sikkert ikke bare din skyld.

Dette ser veldig bra ut thell, lekkert. *tommel opp*

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sluttet der ved årsskiftet.:-D

Kährs byttet fra uv-olje til mattlakk, da den har en sterkere overflate.
    Blir veldig overrasket om du ser forskjell...............

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Har jobbet i Kährs 12 år, så jeg kjenner kvaliteten.
    Som sagt, veldig fornøyd med kvaliteten på Kährs-parketten. Har funnet noen mindre kvister som ikke er skikkelig sparkla på enkelte bord men kan vel ikke forvente annet når man velger gulv med såpass mye kvist.

Min parkett har "matt lack", stemmer det at det er den helt matteste lakken hos Kährs (selger snakka om "supermatt lakk" når jeg bestilte men mulig han ikke hadde helt kontroll på terminologien)?
    Kan ikke se noen endeskjøter på bildet ditt............ Håper du ikke har kuttet litt av enden på bordene, og lagt hele bord?
    Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her..? ops:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bordene er jo 2420mm lange. I noen tilfeller når rommet f.eks. er 2300mm langt så kapper en bordet i enden, og legger bare hele bord uten endeskjøter i gulvet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg med.

Rommet er ca. 320 cm bredt så det er nok endeskjøter der, ser de kanskje ikke så godt på bildet. I tilfelle, hvorfor ville det vært feil å legge hele bord hvis jeg hadde hatt muligheten til det?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom bordene er lakkert kun på oversiden, vil det oppstå spenninger i bordene. det er endeskjøtene som holder disse spenningene nede.

mao. dersom det blir lagt kun hele bord vil gulvet løfte seg opp på midten uten at det ligger trangt mot veggen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette visste jeg ikke, trodde egentlig det var best med så få skjøter som mulig.
    Takk for tipset, man lærer så lenge man lever.

Var forresten å kikka på hjemmekinoen din, strøkent opplegg!

Har ikke blitt gjort så mye mer i kjelleren i kveld, ble sittende i sofaen og glo. Derfor blir det ingen bildeoppdatering før i morgen kveld. Satser i alle fall på at golvet er ferdig lagt da, så får vi se hva det neste blir.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvet er ferdig lagt!

Etter et par små timers innsats i kveld er parketten endelig ferdig lagt!

Er oppe og casher ut vafler som "belønning" fra min bedre halvdel før jeg går ned igjen og rydder og støvsuger. Kan vel garantere en bildeoppdatering i løpet av kvelden. :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av ferdig gulv

Fikk dessverre ikke lagt inn bilder i går kveld, orka rett og slett ikke å begynne å styre med å legge inn på pcen, resize, skrive innlegg osv, var for trøtt. Men her er bilder av det ferdige resultatet.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2094-jpg

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2097-jpg

Må få skryte litt over Fein-saga, den kan brukes i nærmest alle situasjoner. Når jeg skulle kappe av nederste biten av dørkarmen var det bare å legge en bit kapp av parketten med sagbladet helt nedtil og sage i vei. Får da perfekt resultat hvor karmen står helt nedtil parketten, ingen fliser som man kan risikere om man bruker vanlig håndsag og jobben er gjort på et øyeblikk. :-D

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2091-jpg

Etter å ha lagt nærmere 20 kvm var dette det jeg satt igjen med av kapp, rett over en meter! :-D Så har nok vært veldig heldig med bordlengder kontra rommets bredde. Har justert lengden på det første bordet etter hver gang jeg kasta kappet slik at skjøtene ikke kommer på de samme plassene oppover hele gulvet.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2099-jpg

Her er et bilde til av sluttproduktet så langt.

thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil?-mini-img_2098-jpg

I dag er planen å ta en tur ut og kjøpe lister, male disse, sparkle hakket i taket og borre ut hull til spottene i gangen. I tillegg har en av gipsplatene i taket i gangen en sprekk som jeg ikke har sett før jeg malte taket. Denne må også repareres. Jeg blir hvertfall ikke arbeidsledig med det første!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må bare legge til kommentar om den fein saga,
    Det er det mest geniale produktet jeg har vært borti.
    kan kappe alt man måtte ønske med riktig utstyr, samt gå rett inn i materiell uten å flise opp.

I går var det som å se meg selv arbeide på det bilde, gjorde akkurat det samme med dørkarmen min.

Den saken burde ligge i skuffen til alle DIY byggere!

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •