thell bygger AV-rom i kjelleren - Status: PJ montert, noen som vet hva som er feil? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 141
    Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvet endelig avretta

Dette har vel ikke vært den mest produktive dagen men har fått en stor bekymring mindre ettersom vi har fått avretta gulvet. Ujevnheter og flassing etter støpingen medførte at noe måtte gjøres. Lurte en stund på å leie en betongsliper og slipe ned hele gulvet men angrer ikke i dag på at jeg la dette på is. Det var mindre søkk enn topper så skulle jeg slipt kunne det tatt sin tid og en har jo heller ingen garanti for at gulvet blir rett etterpå. For ikke å snakke om alt støvet som hadde lagt seg over hele huset.. :-?

Vi begynte med rettholt og kritt - målte, vatret og streket ytterkantene der vi hadde behov for å legge på. Så ble hele gulvet primet.

Mens primeren tørka skar vi til små klosser som vi limte på betongen der det skulle fylles mest (tips vi fant på nettet). God hjelp for å unngå å tømme på for mye.

Blanda en halv sekk flytesparkel om gangen, det viste seg å være ganske passelig mengde for det tynne laget vi skulle ha på. Da hadde vi brukbar tid på oss til å stryke ut. Grovjevnet først med en tannsparkel før vi dro rettholten over. Siden rettholten er såpass lang kunne vi bruke korrekt gulvnivå som lirer, dette gjorde arbeidet en hel del enklere. Til slutt rullet vi over med en piggrulle, et genialt verktøy for å få en helt slett overflate når en flytesparkler.

Her er det ferdige resultatet, må si oss veldig fornøyd!

Nå er det slutt på jobbingen for denne gang, reiser til Møre for å tilbringe siste ferieuka på hytta der. Satser på å starte opp igjen i kjelleren så fort jeg er tilbake. Synes vi har fått gjort utrolig mye i løpet av de siste dagene, fantastisk med kompiser som stiller ei uke på dugnad i ferien!

Vi sees.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? Hvor på Møre da?

Det går hvertfall fort fremover med deg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møre ruler. I alle fall Tustna, nærmere bestemt solskjelsøya!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fantastisk pådriv på deg. Det skal du ha Har tro på at dette blir et knall resultat

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden forrige oppdatering her nå, gitt.. Takk for motiverende tilbakemeldinger siden sist!

Hadde trodd jeg skulle komme tilbake fra ferie med arbeidslysten på topp og bli ferdig med kinoen på "no time". Alt for masse overtid på jobben kombinert med utendørsarbeid (husmaling) gjorde at arbeidslysten ble kanalisert i andre retninger og lite ble gjort i kjelleren. Siste uka har jeg derimot fått gjort en del, sparklejobben er nå endelig ferdig! 8-)

Litt bevismateriale følger i bildeform:

Improvisert sweet spot på siste bildet..

Fikk tatt hull til spottene i går. Har klart å rote bort lappen hvor jeg hadde skrevet ned avstanden fra vegger til center spot og brukte en del tid først på å lete etter huskelappen og så på å fundere og ressonere. Hjelpen kom fra bildene jeg tok før taket ble plata. Trakk et lettelsens sukk når første hullet viste seg å stemme..

Planen for i kveld var å få pussa sparkel og grunna tak og vegger. Dette ble det ikke noe av. I stedet fikk jeg sparkla siste strøket i gangen utenfor som heller ikke er ferdig. Prøver å få unnagjort mest mulig sparkling nå så er det bare "kosejobber" med maling og gulvlegging igjen til senere.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Javel? Hvor på Møre da?

Det går hvertfall fort fremover med deg.
    Siste rest av ferien ble tilbrakt på hytta ca. 10 min. øst av Spjelkavika, familien har hytte der. I morgen går turen opp igjen, skal være der en liten uke og forhåpentligvis gjøre livet utrygt for hjorten. Gleder meg som en unge til å komme meg på jakt! :-D Så får det heller bare våge seg at det ikke blir gjort noe i kjelleren de nærmeste dagene, kommer sterkere tilbake om ikke så lenge!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ, jakt i stedet for å pusse sparkel

Godt å se litt fremgang her.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første runde av jakta er nå vel overstått, jeg fikk en pangstart og felte en fin bukk første morgenen. :-D Neste morgen var andre i jaktlaget heldige og vi fikk tatt 3 dyr til.

Kom hjem i går og fikk pussa ned sparkelen i løpet av kvelden. Hadde et lite håp om å få grunna i hvertfall taket men var så mye svevestøv i rommet at jeg måtte bare utsette det. Fikk kosta og sopa opp en del støv før jeg måtte lukke døra bak meg og la det hele legge seg.

Vaska lett av taket i formiddag før jeg måtte på jobb, hang fremdeles en del støv selv om det var kosta i går kveld. Kom ikke hjem igjen før sent i kveld og ble sittende i sofaen og se tv i stedet for å dra fram maleutstyret. Fy-fy.. ops: Satser på å få grunna et strøk i morra før jeg må på ettermiddagsskift. Bakdelen med å jobbe skift er at man ikke får gjort allverden de dagene man jobber ettermiddag.

Fikk forresten kjøpt inn maling i forrige uke. Tenkte først å bruke "Sort pepper" på bakveggen, "Valmuefrø" på de tre andre og en noe lysere gråtone i taket. Fant liksom ikke noen god takfarge som matcha veggene og valgte å gå for litt andre farger. Nå blir det S-7000-N på bakveggen, S-5000-N på de andre veggene og S-3000-N i taket. Det sier vel kanskje ikke så mye for de fleste, men er rene gråtoner hvor 7000 er den mørkeste. Satser på å få mala en del i løpet av uka.

Kan forresten nevne at jeg brukte 3 forsøk i malersjappa før jeg fikk tak i takmaling (glans 02/03) i annen farge enn tilnærmet hvit. Traff til slutt på ei hjelpsom og hyggelig ung dame som kunne fortelle at jeg kunne få akkurat den fargen jeg ville, ho måtte bare bestille inn rett base. Vanligvis har de visst bare hvit base inne i butikken. Et tips til andre som har problemer med å få tak i matt maling i den fargen de ønsker.

Legger inn nye bilder når jeg har fått på et strøk med maling.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide å få lagt inn nye bilder her. Taket er nå ferdig mala og veggene har fått to strøk. Et strøk til på veggene så er jeg klar for å legge parkett.

Bilder av fram- og bakvegg. I lyset fra en 300w halogenpære ser veggene nesten litt brune ut, går ut fra at det er det gule lyset som lurer meg for veggene er grå.

Slik ble kontrasten mellom framvegg/sidevegg/tak. Taket virker nok noe lysere enn det egentlig er siden lampen sto og lyste opp i taket like ved.

Et par dager til med sparkling og maling i gangen utenfor pluss siste strøket med maling på veggene i kinoen så kan jeg begynne å tenke på golvlegging.

Under parketten har jeg i utgangspunktet tenkt 0,20 mm plast/fuktsperre og 6 mm Hunton trinnlydsplater for å ta siste små ujevnhetene som måtte være i betongen. En bonus med bruk av Hunton er også at gulvet ikke blir så hardt å gå på. Høres dette fornuftig ut eller er det noen som har bedre erfaring med andre produkter mellom betong og parkett?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell

Under parketten har jeg i utgangspunktet tenkt 0,20 mm plast/fuktsperre og 6 mm Hunton trinnlydsplater for å ta siste små ujevnhetene som måtte være i betongen. En bonus med bruk av Hunton er også at gulvet ikke blir så hardt å gå på. Høres dette fornuftig ut eller er det noen som har bedre erfaring med andre produkter mellom betong og parkett?
    Høres forsåvidt greit ut. En annen mulighet er å bruke blå Platon. Da får du også effekten av mykere golv, samt en sterkere fuktsperre som samtidig "puster" pga knastene. Knastene vil også oppta eventuelle ujevnheter

Platon Gulv

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link, hjalmarjalla.

Forstår jeg deg (og monteringsanvisningen) rett så erstatter dette produktet både plast og trinnlydplater?

Hvordan er det å legge?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette thell. Hva slags parkett går du for?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, teddy! Gjør godt for sjelen å få litt farge på veggene i stedet for kjedelige gipsplater og sparkel..

Parketten er allerede innkjøpt, 15 mm Kährs Corsica eikeparkett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble lekkert, ja!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye, RuneW. Kan selvsagt ikke sammenligne meg med din innsats og dedikasjon.
    Har lest gjennom hele tråden din og plukka opp en del tips og knowledge, fortsett med den gode dokumentasjonen av prosjektet ditt - spennende å følge med!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent, pent. Har du funnet ut hvilke lamper/lys du skal ha i rommet? Hva med møbler? (har jeg spurt om det før??? :???: )

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell
    Takk for link, hjalmarjalla.

Forstår jeg deg (og monteringsanvisningen) rett så erstatter dette produktet både plast og trinnlydplater?

Hvordan er det å legge?
    Dette erstatter plast og trinnlydplater ja. Har ikke prøvd å legge blå Platon, men har prøvd vanlig svart på vegger, og det er ganske greit å jobbe med. Rulles ut, skjæres til og tapes/skjøtes ved behov. En skarp tapetkniv burde holde til det meste

Newcomer Oddinsky78 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspirasjon:)

Hei thell og gratulerer med fantastisk stå-på vilje og ikke minst et imponerende resultat så langt

Jeg er i god gang med husbygging og en Kino/Kjellerstuer på et godt stykke på vei:-D . Veldig mye av det du nå har tatt for deg blir min hverdag om 2-3 uker. Ville derfor benytte anledningen til å takke deg for veldig god inspirasjon og for mange gode tips til en nybegynner

Lykke til med siste innspurt!

PS! Jeg skal prøve å få lagt ut en tråd her inne i løpet av noen dager selv:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent, pent. Har du funnet ut hvilke lamper/lys du skal ha i rommet?
    Som du ser av bildene har jeg borra ut en del hull i taket, det ligger med andre ord an til downlights. Disse er også kjøpt inn, Silvania Inset Trend heter de, i børsta stål (lite bilde men gir en liten pekepinn, du har sikkert sett de før).
    Tenkte i utgangspunktet på lyskasser langs langveggene, men som jeg skrev i en tidligere post satte sprinklerhoder + vindu som går helt til taket en stopper for den planen. Får se etter hvert om det er nok med 10 downlights (lyset skal jo for det meste være av/dimma ned) hvis ikke må jeg få tak i noen vegglamper i tillegg.

Hva med møbler? (har jeg spurt om det før??? :???:
    Kjenner jeg begynner å stresse litt med både møbler og elektronikk. Burde klare å få ferdig selve rommet innen en måneds tid og da blir det jo for dumt å la det stå tomt.
    Det skal gå an å bruke rommet som kjellerstue/gjesterom også, så en sofa hadde vært greit. Samtidig kunne jeg tenkt meg et par reclinere i sweetspot. Dette går nok an å kombinere men da bør vel sofaen være noe høyere slik at en ser over reclinerene (tenker sofaen på "bakerste rad").

Prøver å følge med i tilbudsavisene fra møbelkjedene men har ikke sett noe fristende til nå. Får ta med madamen ut i butikkene og kikke litt når vi får anledning.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dette erstatter plast og trinnlydplater ja. Har ikke prøvd å legge blå Platon, men har prøvd vanlig svart på vegger, og det er ganske greit å jobbe med. Rulles ut, skjæres til og tapes/skjøtes ved behov. En skarp tapetkniv burde holde til det meste
    Har også montert den svarte på grunnmuren utvendig, det gikk forsåvidt enkelt og greit. Det jeg er mer skeptisk til når den skal under parketten er skjøtingen. Ser fra monteringsanvisningen at den skal tapes med godt overlapp, vil ikke dette lage en forhøyning akkurat i skjøten som vil få parketten til å bule litt opp akkurat der? Eller er jeg helt på jordet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddinsky78
    Hei thell og gratulerer med fantastisk stå-på vilje og ikke minst et imponerende resultat så langt

Jeg er i god gang med husbygging og en Kino/Kjellerstuer på et godt stykke på vei:-D . Veldig mye av det du nå har tatt for deg blir min hverdag om 2-3 uker. Ville derfor benytte anledningen til å takke deg for veldig god inspirasjon og for mange gode tips til en nybegynner

Lykke til med siste innspurt!

PS! Jeg skal prøve å få lagt ut en tråd her inne i løpet av noen dager selv:-D
    Takk for ros og hyggelig tilbakemelding, Oddinsky! :-D Artig å kunne være en liten inspirasjonskilde for noen som selv starter fra scratch.

Vil absolutt anbefale deg å lage din egen tråd - med masse bilder - slik at vi kan følge prosjektet ditt. Vil karakterisere meg som nybegynner selv og min erfaring er at når du er møkka lei er det ingenting som gir mer arbeidslyst og stå-på-vilje enn hyggelige tilbakemeldinger fra ekspertene her på forumet! :-D

Kommer til å følge tråden din, har du spørsmål skal hvertfall jeg prøve å svare så godt jeg kan. Det er jeg sikker på at mange andre vil gjøre også. Lykke til!

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •