Heisann!

Planen er å bygge en rom-i-rom kino/lydrom i et eksisterende rom. Jeg har lekt meg litt med Sketchup, så her har dere en grov skisse av hvordan det innvendige rommet skal bli.

Det originale rommet er 2.6m under taket, og det har tidligere vært del av et større butikklokale. Det jeg har tenkt å gjøre er å sette opp en skillevegg, og bygge et skikkelig lydisolert rom-i-rom rom..

* "Flytende" gulv i bunn, vurderer nivellsystem eller rett og slett og rive opp eksisterende gulv og legge nytt (gulvet ble lagt i 1970, så det er vanskelig å si hva som er under). Vi har en krypkjeller under som vi også må kikke på.

* Vegger bygges i rommet, og reises opp på det nye gulvet. 2 cm. klarering til alle "gamle" vegger. 2 lag gips for støyisolering i alle rettninger.. Vurderer å bruke greenglue mellom lagene.

* Takbjelker legges oppå de nye veggene. Gammel himling bør fjernes for å unngå for tidlig avbryting av lydbølger. (Three-leaf-effect.)

* Har veldig lyst på bua duk, men det er vanskelig å få den i ønsket størrelse. (2.35 duk i 3,3m, muligens må dette lages for seg.) Største som er å få kjøpt er 125".. Ønsker 140".. (Det jeg har nå er en 150" "vanlig" 16:9 duk, maskert ned til 2.35..)

* Det blir 2 dører og 2 vinduer inn til rommet, begge døråpningene må da ha 2 dører for optimal lydisolering. Skal legge lemmer for vindusåpningen, som da fungerer som både lyd og lysiolering ved kinovisning. Lemmene skal kunne heises opp i taket når de ikke er i bruk. (Ideelt sett ved hjelp av fjernstyrte motorer.. )

* Det blir innvendig kabling i kabelkanaler rundt rommet. (Mye enklere å få optimal lydisolering).

* Varmepumpe mellom/under vinduene. Har noen erfaring med å sette en lyddempende plate utenfor denne? Den blåser jo luften ned, så en plate kan skjerme for den direktestrålende lydstøyen..

Usikkerhetsmomenter:
1. Krypkjeller. Har ikke fått sjekket tilstanden under det gamle gulvet.
2. Har regnet litt på det, og det kommer til å bli mye vekt fra veggene, muligens må det gamle gulvet forsterkes for å takle alle gipsplatene.. (2 lag i både vegger og tak..)

Noen kommentarer til dette? Noe jeg burde tenke på, har glemt å nevne?