Ingen bass i lytteposisjon !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Ingen bass i lytteposisjon !!!

Hei.

Jeg har flyttet inn i en ny leilighet. Her var jeg så heldig at jeg får disponere kjellerstue til lyd og bilde, MEN jeg har et stort problem.

I lytteposisjon er det ingen bass, mens rett forann høytalerene er det nice lyd.
    Jeg har flyttet frem og tilbake på både sofa og høytalere, men ingenting hjelper.

Ser en på vedlagt bilde ser en ca hvordan rommet er. I den firkant jeg har merket på gulvet er det bass. Skal ha et teppe på gulvet foran sofa, men tror ikke det hjelper noe spess.

Alle lettvegger er av gips, tak er av gips, gulv er eikeparkett. Vegg bak høytalere er gips, isolasjon og så mur.

HJELP !!! :cry:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, er du HELT sikker på at du ikke har koblet den ene høyttaleren i motfase? Bytt om ledningene på den ene ht og prøv!

L-formede rom kan ofte være en utfordring i bassen. Prøv og ommøblere rommet. Bytt plass på ht og lytteposisjon, eller om mulig sett ht der skapene er nå. Snu og vend på alle måter du har mulighet til, det KAN (med litt flaks) gjøre store forskjeller

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yes

Hey. Takker for tipset.

Ja jeg er helt sikker på at kabling er rett. Det var min første tanke også, men har sjekket det sikkert 4-5 ganger. Jeg kan desverre egentlig ikke rotere på rommet. Lerret er skrudd fast, og skap spesial tilpasset den veggen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til å flytte på anlegget - så prøv å spill på tvers av rommet i steden for på langs.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis du har mulighet til å flytte på anlegget - så prøv å spill på tvers av rommet i steden for på langs.

Er akkurat den muligheten jeg ikke har

Har også prøvd med både åpen/lukket dør ut og åpen/lukket skyvedørs garderobe. Ingen forskjell.
    Alltid "null" bass i lytteposisjon samt "go lyd" rett foran anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt fra bakveggen er de plassert?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av j0rn
    Hvor langt fra bakveggen er de plassert?
    Akkurat nå er de plassert ca 60 cm fra bakvegg og ca 30 cm fra sidevegg...

Har hatt de fra 5 cm fra vegg og ut til ca 80 cm.. så liten forskjell at det knapt er merkbart..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke kan flytte anlegget, og du er sikker på at noe ikke er i motfase (det kan være feil på forsterker eller høyttalere også) har du ingen annen mulighet enn å sette inn en subwoofer.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis du ikke kan flytte anlegget, og du er sikker på at noe ikke er i motfase (det kan være feil på forsterker eller høyttalere også) har du ingen annen mulighet enn å sette inn en subwoofer.

Mhm... problemet her er at jeg vet det funker skikkelig i andre rom. Hadde det i gammle leiligheten og der spillte det som bare bølla.

Spørs om jeg ikke får ta stereo'en opp på stua da og kjøpe f.eks 600 serien til B&W som hjemmekino med en sub.

Så dempe/akustikk plater er ingen løsning???

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempeplater vil ikke fungere slik du tenker deg i de frekvensene det er snakk om, dessverre.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempeplater vil ikke fungere slik du tenker deg i de frekvensene det er snakk om, dessverre.
    Kattasjit!! som vi sier...

Dette var en stor strek i regningen... :cry:

Har ikke så lyst å sette inn en sub for å få bass i et Classè/B&W oppsett i stereo. Planen er å få et helt rent Classè/B&W oppsett før jul...

I kino går sub heilt greit... Eller er nesten påkrevd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. En godt integrert subwoofer høyner bare kvaliteten. Fronthøyttalere generelt er allikevel ikke optimalt for reproduksjon av bass da plassering blir låst. Med en subwoofer vil du perfeksjonere det.

Alternativet er - som du jo sliter med - ikke bass i det hele tatt. Jeg vet ikke hva som er verst?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Jo jeg er helt enig i det, problemet er at skal jeg ha en sub som ikke "ødelegger" må jeg ganske høyt opp i pris.

Et alternativ er B&W ASW825, og den koster jo 20.000,-

Skal ikke være lett det her :-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn sideveis: Når du skriver "ikke noe bass" - har du noen formening om hvilke frekvenser er det som er problemet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Hei igjen.

Jo jeg er helt enig i det, problemet er at skal jeg ha en sub som ikke "ødelegger" må jeg ganske høyt opp i pris.

Et alternativ er B&W ASW825, og den koster jo 20.000,-

Skal ikke være lett det her :-?
    Nekter å tro at du ikke får tak i en god sub for mindre en dette. Ok bass må da være bedre en ingen bass?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nekter å tro at du ikke får tak i en god sub for mindre en dette. Ok bass må da være bedre en ingen bass?
    Heisann...

Må bare si takk for alle innspill så langt

jeg har ingen anelse om hvilke frekvenser dette dreier seg om. Men jeg mener det finnes cd'er med de forskjellige frekvensene jeg kan spille av og sjekke? eller tar jeg heeeelt feil her nå?

Er det noe spess du tenker på da? med tanke på frekvenser?

Joda, misforstå meg rett, det går nok å skaffe seg en god sub til mindre enn dette.
    Sub er/var et prosjekt jeg tenkte ta på sikt, men ser ut som at jeg må fremskynde. Ergo har jeg ikke testet så mange, eller lest meg opp ang. emnet. Grunnen til at denne ble dradd frem er at den er fra samme serie som høytalerene.

Det jeg da vil er å ha Classè/B&W i ren stereo. Vil da prøve unngå sub da denne lett kan ødelegge lydbildet.
    Men nå ser det altså ut til at jeg må ha akkurat en sub for å få bra lyd med mindre jeg skal flytte "go stereo'en" opp i stuen(som jeg helst ikke vil).
    Kort fortalt. Skal jeg ha en sub som skal følge 804s/803d uten å "ødelegge" noe blir jo det en heftig "liten" sak. Dermed kom jeg inn på ASW825.

Har foresten testet Dali Mentor sub'en og den er god.. men om det er en match med 800 serien til B&W aner jeg ikke enda..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis rommet er helt på tryne så er det ikke altid det hjelper heller.. Enkelte rom nekter å spille bass, samme hvor mye en flytter frem eller tilbake høyttalere, så sant en ikke har mulighet til å flytte lytteposisjonen så kan det bli en umulighet noen ganger.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

Må bare si takk for alle innspill så langt

jeg har ingen anelse om hvilke frekvenser dette dreier seg om. Men jeg mener det finnes cd'er med de forskjellige frekvensene jeg kan spille av og sjekke? eller tar jeg heeeelt feil her nå?

Er det noe spess du tenker på da? med tanke på frekvenser?
    Det er ikke godt for andre å gjette på hva "ingen bass" er for noe. En frekvensrespons er litt lettere å forholde seg til.

Skal jeg ha en sub som skal følge 804s/803d uten å "ødelegge" noe blir jo det en heftig "liten" sak.
    Med "følge", mener du lydnivå?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er helt sikker på at kabling er rett. Det var min første tanke også, men har sjekket det sikkert 4-5 ganger. (

Du skriver at du har sjekket at kablingen er rett. En annen ting er å koble om å høre hva som skjer... For det høres ut for meg å som fase problem...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du skriver at du har sjekket at kablingen er rett. En annen ting er å koble om å høre hva som skjer... For det høres ut for meg å som fase problem...
    Enig med BEF, og derfor skrev jeg i første innlegg, bytt om på kablene og prøv!
    Glem at du har sjekket og er sikker, BARE PRØV! :-D

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •