Ingen bass i lytteposisjon !!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Litt overrasket over å lese innleggene fra en såpass kunnskapsrik person som Akto. At subowoofer er eneste løsning er jeg helt uenig i....

Så hva er løsningen? Vel, du har flere muligheter og det beste er å kombinere flere. For det første kan du bruke akustiske tiltak. Helt feil som Akto sier at dempeplater ikke kan forbedre bassen. De kan de i høyeste grad, men de kan ikke gjøre noe med den dypeste bassen. Til det trengs Helmholtzresonatorer:
    Basabsorbenter

For det andre kan du bruke god romkorreksjon/høyttalerkorreksjon. Snakker da ikke om den som sitter i surround receivere, men enten løsning fra PC som er det aller beste (Audiolense) eller f.eks Lyngdorf Roomperfect eller DEQX. DEQX kan du få snickers til å sette opp for deg og optimalisert til rommet.

Siste alternativet er å skifte høyttalere, men dersom du sitter i et nullpunkt så er det ikke sikkert det vil hjelpe så mye. Nye høyttalere vil uansett også dra nytte av de andre forslagene. Min anbefaling er at du begynner med akustiske tiltak, gjerne etter målinger, og så bruker lydkorreksjon som prikken over ien. Det gir det beste totalresultatet. Så kan du gjerne kjøpe subwoofer senere, men begynn først med å utbedre det du allerede har i dag. Å jobbe litt mer med plassering er heller ikke dumt. Ville bl.a. ha prøvd og trekket høyttalerne et godt stykke ut i rommet.

Tipper at akto gjør det samme som oss alle, deler erfaringer, kan umulig være noe galt i det. Men som jeg sa sub er ikke altid løsningen rommet kan ofte være mere komplisert en så..
    Plater og akustikkdempning er også en løsning - som tar litt mere tid.. Ikke alltid at det er løsningen heller ser'u.. Men det KAN være det.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mmm

At det her kommer til å ta tid og er komplisert er det iallefall ingen tvil om.

og ojh, du har rett, både 601S3 og Dali 6006 har bassport ut forann. Men er som det er blitt sagt før i tråden her. Bare prøv

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt.

Akustiske tiltak når det gjelder bass begrenser seg i normale hjem til Helmholtzresonatorer. Det er imidlertid få som ønsker noe slikt i stua eller hjemmekinoen, siden det tar like mye plass som en subwoofer, og ser ikke særlig bedre ut heller. Ferdigproduserte greier er også ofte veldig dyrt. De som er linket mot skjønner jeg ikke så mye av, siden en slik resonator må beregnes nøye for å treffe riktig frekvens.

Å dempe frekvenser fra 80Hz og nedover er en utfordring. Bølgelengden ved nevnte frekvens er 4,3 meter. Ved 50Hz 6,9 meter. Ved 30Hz 11,5 meter. Da nytter det fint lite med akustikkplater, hvis de da ikke tilsvarer målene på minst halve bølgelengden.

Jeg tar fortsatt utgangspunkt i trådstarters situasjon, hvor han absolutt ikke kan flytte anlegget. DEQX eller romkorreksjon hjelper ikke på en situasjon beskrevet som helt fritt for bass - HVIS man ikke har en subwoofer som kan brukes til å fase ut de stående bølgene. La oss anta for moro skyld at vi snakker om en 6 dB dipp, selv om jeg tror kanskje det kan være snakk om mer, og i en stor del av frekvensspekteret. Da vil trådstarter bruke fire ganger så mye effekt på å rette opp denne dippen. 9 dB medfører en åtte ganger mer effekt. Hvis man spiller noenlunde høyt, kan det være problematisk at enkelte frekvenser får tilført fire ganger så mye effekt som resten av systemet. Headroom pleier å bli skadelidende av dette, og det hele blir ofte anstrengt, i noen tilfeller medfører det havari.

Fordelen med en subwoofer er at den er billig, produserer ofte mye bedre og renere bass enn hva en gulvstående gjør (til en brøkdel av prisen), og den kan plasseres på et sted hvor den blir effektiv i forhold til bassystemet i frontene.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Akustiske tiltak når det gjelder bass begrenser seg i normale hjem til Helmholtzresonatorer.
    Det stemmer ikke. Er ikke bassen i området fra 80Hz og oppover viktig? Bass er mer enn bare den under 80Hz. Det er faktisk bassen i 120-100Hz som er viktigst for punchen til mye musikk. Det finnes produkter som har god effekt i dette området og med optimalt resultat og mange nok bassfeller så kan de også virke bra ned til ca. 50Hz.
    Har allerede nevnt GIK Acoustics sine produkter:
    GIK Acoustics.
    Realtraps er et annet:
    RealTraps - Home

Er forøvrig enig med at dersom det er null bass så er det uansett vanskelig, men tviler på at er så gale. Og vil også tro at noe flytting innenfor det området som er mulig vil kunne hjelpe en god del. Bruker man akustiske tiltak og romkorreksjon f.eks á la Audiolense etter det, så tror jeg bassgjengivelsen vil komme seg mye. Man skal også huske på dette ikke bare gir et løft i bassen, men for hele frekvensresponsen. Jeg har til gode å høre et anlegg som spiller virkelig bra uten aksustiske tiltak eller god romkorreksjon.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, men jo kortere bølgelengde, jo mindre fare for utfasing som følge av stående bølger. Det er derfor bass under 80Hz er det som oftest skaper trøbbel i normale norske hjem.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da testet litt.

Først prøvde jeg og bytte fase som ble nevnt her tidligere. Det ble da enda værre. Da var det absolutt ingen trøkk i bunn.

Gikk så over til å teste litt med min The Calibrator DVD. Fikk da testet fase, og den er rett. Var egentlig aldri i tvil om dette da jeg har sjekket det flere ganger, samt kalibreringen på 3808 sier stort sett fra om det er noe galt der.

Testet så med et verktøy der en får kjøre lyd fra 20 - 20 000 Hz.

Ved ca 30 Hz en hører en svak antydning, men det er først ved ca 70-80 Hz og oppover at høytaler "våkner".

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er faktisk bassen i 120-100Hz som er viktigst for punchen til mye musikk.
    Har du lenke til faktainformasjon for dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1

Jeg har da testet litt.
    Har du husket å slå av romkorreksjonen når du tester?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Flageborg har ikke det. Ifølge folk som har litt mer kunnskap enn meg og som også jobber med redigering av musikk, så sies det at mye av pop og rock musikken har "festkulen" i det området. Det finnes sikkert masse unntak.

Poenget er uansett at det absolutt mulig å gjøre noe med mellombassen og øvre bassområde ved bruk av bredbånds bass absorbenter.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Har du husket å slå av romkorreksjonen når du tester?

Yes den er av, kjører alt på direct uten noe kluss

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Jeg har da testet litt.

Først prøvde jeg og bytte fase som ble nevnt her tidligere. Det ble da enda værre. Da var det absolutt ingen trøkk i bunn.

Gikk så over til å teste litt med min The Calibrator DVD. Fikk da testet fase, og den er rett. Var egentlig aldri i tvil om dette da jeg har sjekket det flere ganger, samt kalibreringen på 3808 sier stort sett fra om det er noe galt der.

Testet så med et verktøy der en får kjøre lyd fra 20 - 20 000 Hz.

Ved ca 30 Hz en hører en svak antydning, men det er først ved ca 70-80 Hz og oppover at høytaler "våkner".
    Hmmm... slik du beskriver det så virker det ikke som det er en dip men at du mangler "alt" av bass from mot 70-80 Hz...

Det høres nesten ut som du kjører høyttalerene som SMALL, men du gjør vel ikke det???

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm... slik du beskriver det så virker det ikke som det er en dip men at du mangler "alt" av bass from mot 70-80 Hz...

Det høres nesten ut som du kjører høyttalerene som SMALL, men du gjør vel ikke det???

Nei, kjører de som large, og bruker som sagt Direct funksjonen så 3808 skal gjøre minst mulig med lyden. Det som er rart er at det er uavhengig hvilken av de 2 forsterkerene(AVR3808 / PMA2000AE) jeg bruker som pre.amp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Flageborg har ikke det. Ifølge folk som har litt mer kunnskap enn meg og som også jobber med redigering av musikk, så sies det at mye av pop og rock musikken har "festkulen" i det området. Det finnes sikkert masse unntak.
    Det virker som de ikke helt klarer å plassere frekvensområdet i forhold til instrumentene.

Legger ved en analyse av Slipknot - Tromme solo - Live opptak. Det er litt lettere å se hvor punchet egentlig er

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er forskjellen i dB med døren åpen og lukket?

Et par subwoofere bak hver fronthøyttaler løser problemet ditt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor stor er forskjellen i dB med døren åpen og lukket?

Et par subwoofere bak hver fronthøyttaler løser problemet ditt.
    Jeg må finne meg et måleverktøy for å finne ut dette. Har du noe å anbefale? jeg har aldri gjort dette før. Blir en spennende utfordring.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo sub kan gjøre susen, men "problemet" ligger jo egentlig et annet sted, høyttalere som dette skulle absolutt klare å levere trøkk nok (for folk flest). Så her må problemet ligge fase og rommet. Det å "spy" på med suber hjelper til med lyden, men ikke det egentlige problemet.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jo sub kan gjøre susen, men "problemet" ligger jo egentlig et annet sted, høyttalere som dette skulle absolutt klare å levere trøkk nok (for folk flest). Så her må problemet ligge fase og rommet. Det å "spy" på med suber hjelper til med lyden, men ikke det egentlige problemet.
    yes, er akkurat dette jeg vil frem til. Jeg VET at 804s spiller fletta uten sub, hadde det der jeg bodde sist. Er derfor jeg vil finne en annen løsning. :cry:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du to valg.

1) Flytt anlegget
    2) Mål problemet, konstruer Helmholtzresonator.

Her kan man laste ned to sinustoner. Den ene går fra 20-100Hz, den andre fra 100 til 120Hz:

http://www.aktomedia.no/diverse/20-100Hz.wav
    http://www.aktomedia.no/diverse/100-120Hz.wav

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er det du tenker på Outbreak1! Tingen er at alle vil hjelpe til og kommer med de løsninger en selv har erfart, at en sub hjelper til vet alle - og ingen vet det bedre en Flageborg som er en mester når det gjelder sub. At demping osv. hjelper det vet du Outbreak1, det har du erfart du har sikkert merket at akustiktiltak er veien å gå..

Begge deler krever kunnskap suben kan "drepe" den "egentlige" lyden, det samme med bass diffusor osv.

Jeg var så heldig at hos meg så holdt det med å snu anlegget i rommet så kom bassen... Mens andre rom så må det ennå mere ting til.

Hva som skal til her vet jeg ikke - men det må testes.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke linkene til å virke Akto.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •