Ingen bass i lytteposisjon !!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du skriver at du har sjekket at kablingen er rett. En annen ting er å koble om å høre hva som skjer... For det høres ut for meg å som fase problem...
    Det er jo det mest opplagte... Men litt rart at han opplever mye bass i et felt midt i mellom/foran høyttalerene i så tilfelle? Vel, mye rart kan skje i de nedre frekvenser...
    For å sjekke om du "er i fase" eller ikke, kan du jo spille av følgende snutter:

In phase

Out of phase

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Hei igjen.

Jo jeg er helt enig i det, problemet er at skal jeg ha en sub som ikke "ødelegger" må jeg ganske høyt opp i pris.

Et alternativ er B&W ASW825, og den koster jo 20.000,-

Skal ikke være lett det her :-?
    Hva med den nye referansesubwooferen til Gunnar Brekke i Fidelity? I følge han (som selv er høyttalerkonstruktør) spiller den bedre enn noe annet han har hørt, og han har nok hørt en del, siden han er en av norges mest erfarne journalister. Ikke er den dyr heller, bare 13.000,- SVS PC-Ultra

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva med den nye referansesubwooferen til Gunnar Brekke i Fidelity? I følge han (som selv er høyttalerkonstruktør) spiller den bedre enn noe annet han har hørt, og han har nok hørt en del, siden han er en av norges mest erfarne journalister. Ikke er den dyr heller, bare 13.000,- SVS PC-Ultra

Hei.

Takker,den skal jeg sjekke ut.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo det mest opplagte... Men litt rart at han opplever mye bass i et felt midt i mellom/foran høyttalerene i så tilfelle? Vel, mye rart kan skje i de nedre frekvenser...
    For å sjekke om du "er i fase" eller ikke, kan du jo spille av følgende snutter:

In phase

Out of phase

Takk for tipset, jeg skal teste så fort som overhode mulig, får desverre ikke tid idag. Men jeg syns da det er rart at det er så mye bass rett forann anlegget...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig med BEF, og derfor skrev jeg i første innlegg, bytt om på kablene og prøv!
    Glem at du har sjekket og er sikker, BARE PRØV! :-D

Okei, jeg kan jo bare prøve. Slik jeg forstår det vil dere da at jeg bytter fase på den ene høytaleren? and that's it...

Alt er verdt et forsøk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg kan jo bare prøve. Slik jeg forstår det vil dere da at jeg bytter fase på den ene høytaleren? and that's it...
    Nei, ta begge for å være sikker.

Bare tuller ;-)

Bytt om på den ene og rapporter tilbake. Vi er alle spente på hva resultatet blir!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ta begge for å være sikker.

Bare tuller ;-)

Bytt om på den ene og rapporter tilbake. Vi er alle spente på hva resultatet blir!
    hehe.. jo skjønte det, bare lurte på om det var noe mer dere hadde i tankene.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv inn målene på rommet så kan man kalkulere stående bølger etc.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Mål kommer ikveld.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Da har jeg mål. Legger de ved på tegning.

Takhøyde er 239 cm. Skyvedørsgarderobe er 60 cm, og 200 cm bred og 201 cm høy.

Oooops, er en feil på tegning. Vegg er 165, ikke 265 som en jo ser ved kontrollregning

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mål. Legger de ved på tegning.

Takhøyde er 239 cm. Skyvedørsgarderobe er 60 cm, og 200 cm bred og 201 cm høy.

Oooops, er en feil på tegning. Vegg er 165, ikke 265 som en jo ser ved kontrollregning
    Og hvordan gikk det med fasetestingen da?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen få bilder for at det skal bli enklere å se for seg rom og problem...
    Får bare beklage kabler som ligger strødd. Har ikke funnet noen kabel-skjulere som passer enda :???:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan gikk det med fasetestingen da?
    Får ikke testet det før ikveld. Var ute med jobben igår..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det samme problemet i kinoen min med JMlab Electra 946. Uansett hvordan jeg plasserte dem hadde jeg en utfasing i sweetspot, mens det var bass i mengder i resten av rommet. Trodde først det var høyttalerene som var for store så jeg byttet til 926. Problemet var fortsatt tilstede, men i noe mindre grad. Heller ikke med disse hjalp det å flytte dem rundt. Byttet så til en høyttaler med annet sprdningsmønster, og problemet var helt borte. Hadde etter det 5-6 forskjellige høyttalere i rommet uten at noen av dem slet på samme måte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er dumt det der, noen ganger så fungerer bare ikke enkelte høyttalere i enkelte rom, samme hvor mye en flytter rundt. Slik systemet sto hos meg før ( på langs i rommet) så ville ikke bassen treffe sweetspot, samme hvor mye jeg flyttet rundt suben så ville det bare ikke sitte. Nå når jeg spiller på tvers så trenger jeg ikke suben en gang, mye bedre lyd, og mye bass for meg selv med mine pannekaker. (suben brukes på kveldstid da volumet må være meget lavt fordi unger som sover over, og jeg ønsker litt fylde i bånn)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg hadde det samme problemet i kinoen min med JMlab Electra 946. Uansett hvordan jeg plasserte dem hadde jeg en utfasing i sweetspot, mens det var bass i mengder i resten av rommet. Trodde først det var høyttalerene som var for store så jeg byttet til 926. Problemet var fortsatt tilstede, men i noe mindre grad. Heller ikke med disse hjalp det å flytte dem rundt. Byttet så til en høyttaler med annet sprdningsmønster, og problemet var helt borte. Hadde etter det 5-6 forskjellige høyttalere i rommet uten at noen av dem slet på samme måte

Er det noe "spredningsmønster" å snakke om ved disse frekvensene da? Trodde alle høyttalere nærmest var rundtstrålene ved de lavere frekvensene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo f.eks noen B&W 601S3 og Dali 6006 jeg kan teste med... hmm.. Bare for å sjekke med andre høytalere.

Burde tenkt på det før. ops:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe "spredningsmønster" å snakke om ved disse frekvensene da? Trodde alle høyttalere nærmest var rundtstrålene ved de lavere frekvensene.
    Spredningsmønster skrev jeg bare for enkelt å forklare hva jeg mente. Forskjellene ligger selvfølgelig i konstruksjonen og plassering av bassporten. JMlab hadde portene i front, og det fungerte ikke i rommet mitt. Hadde senere høyttalere med porter både under og bak som ikke ga noen faseproblemer
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overrasket over å lese innleggene fra en såpass kunnskapsrik person som Akto. At subowoofer er eneste løsning er jeg helt uenig i. Det er ikke nødvendigvis en dårlig løsning, men ikke spesielt god heller. Har du nemlig svært lite bass fra frontene, så vil det ikke bli opimalt med subwoofere som alene skal ta seg av bassen. Det er beste er om du først kan få forbedret bassgjengivelsen fra frontene og det er absolutt mulig.

Så hva er løsningen? Vel, du har flere muligheter og det beste er å kombinere flere. For det første kan du bruke akustiske tiltak. Helt feil som Akto sier at dempeplater ikke kan forbedre bassen. De kan de i høyeste grad, men de kan ikke gjøre noe med den dypeste bassen. Til det trengs Helmholtzresonatorer:
    Basabsorbenter

Til bass over 50Hz så finnes det gode produkter på markedet. Du kan også lage selv med rockwool akustikk plater, men det er vanskelig å få de til å virke noe særlig mer enn i øvre bassområde. Kan anbefale produkter fra GIK Acustics. De har f.eks pakketilbud. Det vil garantert hjelpe. Har selv et bassfattig rom (L-formet) og har fått betydelig løft med disse sakene sammen med noe DIY.

For det andre kan du bruke god romkorreksjon/høyttalerkorreksjon. Snakker da ikke om den som sitter i surround receivere, men enten løsning fra PC som er det aller beste (Audiolense) eller f.eks Lyngdorf Roomperfect eller DEQX. DEQX kan du få snickers til å sette opp for deg og optimalisert til rommet.

Siste alternativet er å skifte høyttalere, men dersom du sitter i et nullpunkt så er det ikke sikkert det vil hjelpe så mye. Nye høyttalere vil uansett også dra nytte av de andre forslagene. Min anbefaling er at du begynner med akustiske tiltak, gjerne etter målinger, og så bruker lydkorreksjon som prikken over ien. Det gir det beste totalresultatet. Så kan du gjerne kjøpe subwoofer senere, men begynn først med å utbedre det du allerede har i dag. Å jobbe litt mer med plassering er heller ikke dumt. Ville bl.a. ha prøvd og trekket høyttalerne et godt stykke ut i rommet.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo f.eks noen B&W 601S3 og Dali 6006 jeg kan teste med... hmm.. Bare for å sjekke med andre høytalere.
    I lilkhet med dine 804 har vel disse også bassporten forran?

Jeg føler med deg i din frustrasjon. Hadde samme problem i min forrige stue. Null bass i lytteposisjon ca 4-5 meter ute i et 3,5 x 7 meter rom med flere utspring og krinkelkroker.

Det kan se ut til mitt problem var motsatt i forhold til deg. Jeg testet også med et par 601S3. I forhold til SA-1250 med bassporten bak var problemet mindre med 601, men borte var problemet dessverre ikke. I min totale frustasjon lesset jeg hjørner og kroker full av dyner, soveposer og sakkosekker - men uten nevneverdig resultat.

Det bir vel som andre her poengterer, noen lytterom egner seg bare ikke.

Håper du får det til hos deg.

Lykke til.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •