Rikki har startet bygging av sitt eget kinorom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rikki har startet bygging av sitt eget kinorom.

Endelig har drømmen om å kunne bygge mitt eget filmrom gått i oppfyllelse. Jeg trenger derfor noen tips eller innspill fra andre som har bygd selv, planlegger å gjøre det, eller andre som har gode forslag.

Hele rommet bygges helt fra grunnen av, bortsett fra halve den ene veggen på den ene langsiden, slik at det nye bygget kommer sammen med det gamle. Rommet blir innvendig ca 4 m * 6.6m håper på noen cm til både i lengde og bredde, kommer litt an på hvor tjukke veggene blir.

Her er forskalingen til ringmuren på nybygget ferdig. Utvendig mål blir 7 * 4,4 m.

Noe slik som dette skal det se ut når det er ferdig.

Det er vanskelig å planlegge hvordan rommet skal bli før jeg er ferdig med vegger og tak. Men noe i likhet med dette tipper jeg det blir.

Filmrommet slik det er i dag.

Sånn jeg har det i dag er det alt for trangt i rommet mitt, jeg sitter for nære alle høyttalerne og har knapt nok plass til filmene mine. Rommet er også kvadratisk så jeg sliter litt med stående bølger fra bassen som møtes i hjørnene av rommet. Har jobbet en del med plassering slik at jeg har det noen lunne under kontroll, men helt borte er det ikke. Rommet er heller ikke lydisolert eller dempet på noen som helst måte. Derfor er det ikke mulig å sitte midt på natta å se film hvis noen ligger i naborommet og sover. Dette vil jeg forhåpentligvis kunne gjøre med det nye rommet. Har ingen naboer som klager i dag, men siden jeg både har egen leieboer i 2. etg av huset (ikke over filmrommet) og naboer ganske nære vil jeg lydisolere mest mulig. Rommene som kommer innefor filmrommet blir badet og en gang inn til filmrommet, så jeg tror at dette kan bli ganske bra.

Utstyrsliste:

Høyttalere
    Front: Klipsch RF 82
    Senter: Klipsch RC 64
    Bak: Klipsch RS 62 4 stk
    Bass: SVS PB 12-NSD
    SVS PB 10-ISD

Forsterker: Onkyo TX-SR875
    Blueray: Sony BDP-S300
    DVD-opptaker. Sonefri Pioneer dvr 545H-S
    Satellitt: Canal Digital HD-mottaker.
    Platespiller: Pro-Ject RPM 5
    Projektor: Epson EMP- TW700
    Lerret: DreamScreen 110`
    Romperistere Tactile sound transducers 2.stk
    Forsterker til ristere. Nad 218

Jeg er i dag VELDIG fornøyd med det utstyret jeg har, syntes det er rommet jeg har i dag som setter begrensninger slik at det ikke er noe poeng i å investere i dyrere utstyr. Da tror jeg heller jeg vil oppnå mye mer ved å investere pengene i et nytt rom. Filminteressen har jeg hatt så lenge jeg husker så da syntes jeg det er verdt å bruke noen kroner på dette. Pluss at jeg også kan utvide badet mitt slik at vi får eget vaskerom og større bad.

Rommet skal innvendig ha et lag med sponplater vegg og et lag med gips. Jeg vil bruke spon slik at jeg kan lettere feste ting på veggene. Skal muligens lage kasser for å ha spotter i. Da trenger jeg noe annet en gips til å feste dette i. Jeg skal bruke akustikkplater bak frontrekka og ved siden av frontene. Muliges også noe bak i rommet, skal teste ut litt når det er tid for dette. Utvendig skal jeg først ha et lag gips og vanlig panel.

Det jeg trenger noen innspill eller tips på er følgene:

Hva ville dere ha brukt utvendig. Gips og panel slik jeg har tenkt eller er det andre løsninger som vil være bedre med hensyn til lydisolering. Må ha 2 lag gips uansett i forhold til brannforskrifter siden nabo garasjen blir 2,5 m unna.

Noen som har erfaringer med et lag med spon og gips innvendig.. Fungerer dette greit eller blir også veggsponen for porøs til å skrus i?

Er det noen som har erfaringer med biltema høyttalerstoff i forhold til scenemolton. Blir dette ca det samme resultatet. Tenker da utsenemessig, vurderer å dekke hele veggen bak lerretet med høyttalerstoff fra biltema med lydplater bak. Er det da verdt og bruke så mye ekstra kr på scenemolton?

Evt. noe annet dere ser som jeg ikke har tenkt på eller noe som dere ville ha gjort annerledes? Setter pris på alle innspill.

NB bilder kommer.......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gratulerer

med oppstarten!!

Du får legge ut noen bilder, så blir det nok mer trafikk her. Stikker innom deg og inspiserer bygget ditt en dag.

Hilsen Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •