Lekte ned tak i hjørner for å legge inn downlights

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lekte ned tak i hjørner for å legge inn downlights

Jeg har absolutt ingen erfaring med dette, men ønsker å legge gipskasser rundt stuen med downlights. Jeg tar over en leilighet 1.september og ønsker å modifiserer den litt. Det vanligste er kanskje å lekte ned hele taket, men siden jeg har en typisk frognerleilighet har jeg rosett i midten jeg ikke vil fjerne. Stukatur er det rundt hjørnene, noe som sikkert må fjernes.
    Har noen noe erfaring med dette og hvordan jeg skal gjøre det?
    Evt. hvor mye det koster å leie inn folk til jobben?
    Jeg vurderer også å rive panelet på den ene veggen og sette opp gipsvegg der som skal matche gipskassene. Legger ved bilder av taket i leiligheten om det er til hjelp.

Håper på svar..

Mvh
    Mesa

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved enda et bilde som illustrerer hva jeg er ute etter

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I korte trekk:
    Du må av med taklistene, og skrue en lekt i taket så langt ut som du vil ha kassen (minus 13mm som gipsen bygger). Så skjærer du til gipsen som "skal nedover" og skrur denne på lekta. Deretter skrur du en lekt på nederst på gipsen, og en på veggen i samme høyde. Så er det bare å smelle på gips under, og kassen er ferdig. Husk bare å få inn elektriker før du hiver på den siste gipsen, og husk også "gipshjørner" før du sparkler.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvor mye vil en slik jobb evt. koste?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg også har hørt at det går an å kjøpe slike ferdige løsninger/kasser man bare kan lime fast eller skru fast i taket og sette inn selve downlightsene?Da skulle man slippe alt utenom malingen (om det trengs)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke føler veldig for byggeprosjektet, kan du jo kanskje vurdere spotter på skinner eller wire i stedet?
    Blir nok billigere, men ser kanskje ikke like ryddig og stilrent ut?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvis du ikke føler veldig for byggeprosjektet, kan du jo kanskje vurdere spotter på skinner eller wire i stedet?
    Blir nok billigere, men ser kanskje ikke like ryddig og stilrent ut?
    Takk for tips, men det er som du sier litt mindre ryddig og stilrent..
    Vurderer å gjøre dette i fler av leilighetens rom om stuen blir vellykket også..
    Det ser strøkent ut samt hever leilighetens verdi om det blir seendes bra ut!:-D

Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg ikke kødda med de listene og utseendet som er der nå. Jeg synes den stilen er fin. Men kan jo kasse ned for så å montere opp listene igjen...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterjacobsen
    Personlig hadde jeg ikke kødda med de listene og utseendet som er der nå. Jeg synes den stilen er fin. Men kan jo kasse ned for så å montere opp listene igjen...
    Jeg er forsåvidt enig, det går an å legge kassene utenpå såvidt jeg ser og evt. ta dem bort med listene intakte under om man skulle ombestemme seg..

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyskasse.

Du bør starte med å legge lekter i tak og på vegger først, husk å måle nøyaktig.
    Jeg la først lekter i tak og på vegg rundt det hele, så tok jeg og laget en ramme som gikk mellom vegg og tak for å danne kassen. Gips så rundt kassen, lag gjerne en inspeskjonsluke til slutt, den kan du lukke helt igjen når lys og slikt er helt på plass. Husk Gipshjørner.
    Pris må du finn ut av selv, regn ut hvor mange meter kasse du vil ha og hvilke mål du ønsker, ta disse med til din lokale sjappe og de finner ut hvor mye materialer du trenger.
    Lys kan jo kjøpes alle steder nå til dags.

Er du i tvil kontakt en snekker, er en 1 dags jobb om du sparkler og maler selv.

MVH JAN OVE

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ned må man ha en slik kasse for å benytte de vanligste halogen spottene på en god måte, eventuellt med eller uten monteringsbokser osv?

Har vurdert en slik løsning med en nedfelt kasser langs veggene selv, men for de halogen spottene jeg har sett på, så trengs det uten bruk av monteringsboks vel ca 15cm klaring fra oversiden av innfestningsplata til det gammle taket og 500mm klaring til brennbare materialer osv. Er det noen som vet om det finnes det innbyggnings halogen spotter som krever mye mindre enn 15cm klaring

Har også vurdert lavvolt lysdiode spotter som kan monteres med mye mindre klaringer da de ikke utvikler serlig med varme. Mulighet for dimming osv er vel andre faktorer i den forbindelse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    led spotter krever ikke klaring..

EDIT: så at du nevnte dioder ja ops:

men har sett noen leds med dimmere, fant ei side for en stund siden, men husker ikke hvor.
    5watterne lyser jo som en 35watter, men utvikler jo mye varme(de krever kjøleribber)
    spottene dimmes ved å justere strømmen. på tavleverkstedet jeg jobber bruker de en transistor og et potmeter til å justere lysstyrke på belysninga i paneler.

Hvis man bygger spottene inn i bokser, er det da påkrevd med 50cm klaring til brennbare materialer?

EDIT2: fant sida: LEDteknikk Webshop | led | lysdioder | leds | spot | powerchip | nova | luxeon

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SG ARMATUREN | Norge

Disse kan faktisk monteres uten noe klaring over siden de er tett bak, har brukt de innfelt i tømmerstokker, de har en innbyggingshøyde på ca 35mm og kan godt monteres inn i kassene uten att man trenger å ha stor klaring til brennbare materialer(gammelt tak), det er G4 innstikkspærer som går opp til 20W, det er 12V så man må ha en trafo

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved enda et bilde som illustrerer hva jeg er ute etter. Jeg regner også med at det er endel elektrikerarbeid som må gjøres, har noen en formening om hva dette kan koste totalt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •