Hjemmekino 3.5m*4.5m

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino 3.5m*4.5m

Heisan,

Jeg er iferd med å få meg ny bolig og da må jeg selvfølgelig sette av litt plass til en hjemmekino . Det ser ut som om størrelsen på denne blir 3.5m*4.5m med 2.4m under taket. Hjemmekinoen vil bli plassert i kjelleren og jeg vurderer om jeg skal ha støpt dekke mellom kjeller og hovedetasje. Dette koster jo litt og det jeg lurer på er om det er mer fornuftig å bruke disse pengene på lydisolering av selve hjemmekino rommet.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du disponerer bolig alene og ikke sjenrer andre i huset (barn som skal sove, sure koner eller annet) så trenger du ikke lydisolere.

Selv er stuen min i nærheten av dine mål, den er vel 4x5 meter.
    Når jeg drar opp volumet slik jeg vil ha det så faller det fort en tåre siden opplevelsen er helt herlig. (Så i dag Lion King DTS).
    Så faller det samtidig en tåre fra hun som bor oppe.
    Så ringer telefonen, og så ser jeg resten av filmen en del lavere.

Har kommet et stykke med spikes og kan spille en del høyere i dag enn før spikes før telefonen ringer, men hvis du disponerer boligen og drar alle med ned i kinoen, så er det bare å dra til på volumet og spare pengene for lydisolering.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du disponerer bolig alene og ikke sjenrer andre i huset (barn som skal sove, sure koner eller annet) så trenger du ikke lydisolere.
    Jeg disponerer den (nesten alene nå men regner at jeg ikke gjør det om 3-4 år. Ser for meg at jeg kanskje vil angre hvis jeg ikke velger støpt dekke. Antar at det også kan bli relativt dyrt å lydisolere dette rommet senere.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nofun
    Jeg disponerer den (nesten alene nå men regner at jeg ikke gjør det om 3-4 år. Ser for meg at jeg kanskje vil angre hvis jeg ikke velger støpt dekke. Antar at det også kan bli relativt dyrt å lydisolere dette rommet senere.
    Min bror valgte lekaplank (støpt dekke), men jeg valgte I-bjelker. Skulle jeg har valgt på nytt hadde jeg tatt lekaplank. Pga av en "feil" så fikk jeg 250 under tak. Dette viste seg å være heldig da jeg nå kan lekte ned taket med lydbøyler. På denne måten får man plass til mer rockwool og mer/fler trekkerør (40 mm til projektor).

Uansett er det lite lydgjennomgang til 2.etg (der soverommene ligger) selv uten ekstra lydisolasjon fra U.etg. Det er faktisk mer irriterende med trinnlyd fra 1.etg og ned i hjemmekinoen.

Når det gjelder downlights så krever disse store kasser. Har du vanlige I-bjelker kan det fort bli veldig lite isolasjon der spotene sitter. Kanskje 250 under tak kan være en god løsning for din underetasje.

Problemet med å bygge hus er at man skulle gjerne hatt det og det og ...det. Til slutt så har man ikke råd til den tingen som koster 2000,- fordi kontoen er tom. Litt surt når den tingen vil koste 20.000,- å fikse etter at huset er ferdig...

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Du trenger ikke støpt dekke, det er utrolig hvor mye 20 cm Rockwool i taket med påfølgende lydbøyler og lydplater kledd med dobbelt lag gips kan utføre. Rom i rommet anbefales også på det sterkeste.

Skrev dette opprinnelig under temaet Obans lille kjeller, men går ut i fra at det passer like godt for din del - har redigert litt, men kanskje ikke alt er like relevant for din del :

Jeg har akkurat ferdigstilt et ganske likt prosjekt. Pr. i dag har jeg et rom på 4X3m med en hjørnesofa. Jeg ville bare forseslå følgende ting.
    1. Dersom du er bekymret for lydforplantning anbefaler jeg på det sterkeste at du setter inn en dør som slår utover og at du river et evt. eksisterende tak. Deretter fyller du i slik at du har ca 20 cm Rockwool i taket, forer ned med lydbøyler, 5 cm isolasjonsplater (i mellom svillene vinkelrett på eksisterende takinsolason) og dobbelt lag gips alt. enkeltlag gips+panel. Dette vil være mye mer effektivt. Mitt rom er bygd som rom i rommet (virkelig en løsning å anbefale) og ovenstående takløsning. Barna mine sover godt og uforstyrret umiddelbart over TV-rommet - selv når jeg kjører Ringenes herre på øredøvende nivå.
    2. Har du tenkt på muligheten med å bruke uplights på veggen? Det vil gi deg godt og jevnt lys i rommet. Spoter har lett for å bli ubehagelige.
    3. X1 selges de fleste steder for 9000 kr. Meget godt kjøp, men - og der er alltid et men -den støyer en del. Det gjør forsåvidt de fleste projektorer. Har du tenkt på noen løsning der? Kan du lage en kasse i taket med lufting ut det som ser ut til å være sydsiden på tegningen din? Husk filtrert luftinntak i rommet!! Hvis ikke se etter en lydsvak projektor.
    5. Hvor skal du ha surroundforsterkeren? Dersom du flytter sofaen ut kan du sette det i hjørnet eller midt bak sofaen. Dermed slipper du lys foran deg mens du ser film samt at den er lett å sjekke/komme til mens du ser - det er bare å strekke seg litt.
    6. Husk å legge opp nok rør i tak og vegger. Fotrinnsvis 20 mm til alle Høyttalerledninger og lignende.

I tillegg til rør foret jeg også ut en kanal på 15x15cm i 12 mm finer og med en hjemmelaget kabelgate rundt hele taket. Her kan jeg ta ut ledninger hvor som helst uten å måtte la de ligge langs gulvet. Høy WAF faktor.

Dersom du synes jeg har tatt meg for mange friheter så beklager jeg, dersom du vil vite mer om mitt rom/løsninger og evt. tabber ta gjerne kontakt.

mvh
    Naist

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger man virkelig 20 cm Rockwool hvis man bruker lydbøyler?

En annen ting er at selv om det er greit med trekkerør, så finnes det alternativer som kan være enklere å ha med å gjøre. Selv har jeg lav takhøyde (2.20 meter i min lille kjellerbod), og vurderer å bygge lyskasser på sidene av taket i hele rommet omtrent slik Jamez har i sin hjemmekino: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6701189#6701189 .
    Men der James har valgt en svært stilren og svært permanent løsning med skarpe hjørner uten skjøter, tror jeg at jeg kommer til å velge å lage en løsning på omtrent 10x15 cm (HxB) med to bord vinkelrett på hverandre (trenger noen vinkeljern også for feste i veggen), der det vertikale bordet er skrudd fast eller hengslet slik at det lett kan fjernes igjen. Da har man åpne kabelkanaler langs taket i hele rommet og slipper å trekke kablene gjennom trange rør.

Høres det ut som en god løsning?

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Trenger man virkelig 20 cm Rockwool hvis man bruker lydbøyler?
    Det er jeg også nysjerrig på.

Jeg trenger god lydissolering, men jeg har ikke mye å gå på. Ca. 220-225. Tenkte å ha flytende gulv og lydbøyler i taket, men vil ikke gå under 2 meter på takhøyden. Er det mulig å få det så jeg kan spille med ålreit lydnivå uten at resten av huset hører det?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme lengde som rommet mitt. Det kan være lurt å bruke hele rommets lengde. se forøvrig link på min signatur der har jeg ett bilde av rom layout.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skulle rommet være 3.5m*4.5m men nå ser det ut som om det blir 3.5m*6.2m . Siden jeg "hater" støy så vurderer jeg å dele rommet slik at selve kinorommet blir 3.5m*5.2m. Projektoren blir da plassert i et eget rom på 3.5m*1m . Ulempen med dette er kanskje at det blir relativt stor avstand mellom projektor og lerret. Noen som har kommentarer ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nofun
    I utgangspunktet skulle rommet være 3.5m*4.5m men nå ser det ut som om det blir 3.5m*6.2m . Siden jeg "hater" støy så vurderer jeg å dele rommet slik at selve kinorommet blir 3.5m*5.2m. Projektoren blir da plassert i et eget rom på 3.5m*1m . Ulempen med dette er kanskje at det blir relativt stor avstand mellom projektor og lerret. Noen som har kommentarer ?
    Det å ha et rom på 3.5x1m er ikke dumt. Da kan du jo samtidig bygge inn hyller til alle komponenter, DVD-skuffer etc... Med komponentene i samme vegg unngår du lange kabelstrekk med høy båndbredde (typisk bildekabler og digitalkabler). Det øker kvaliteten på bildeoverføringen, og dermed bildet.

Når det gjelder størrelsen på bildet på 5.2m avstand, så gjelder det vel å velge "riktig" projektor. En CRT er jo glimrende med dine innbyggingsmuligheter, og burde gi kongebilde. Ellers er jo BenQ i vinden om dagen siden de fås til gunstige priser. De er jo gjerne litt store og klumpete (typisk 40x30x13cm), men innbygget i et slikt rom gjør jo ikke det noe. ProjectionDesign Action! model ZeroFive er jo long throw, men har jo et design det er synd å gjemme bort...

Sjekk http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm for størrelsen på bildet med ulike projektorer fra 5.2 meter. Her er noen eksempler:
    * BenQ PE7800: 261x147cm
    * BenQ PE8700: 318x179cm
    * Action! ZeroFive: 185x104cm (kan zoomes til 236x133cm)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •