Standarder for trådløs styring av lys etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Standarder for trådløs styring av lys etc.

Hei til alle sammen,

Jeg er ny bruker på forumet og trenger litt råd og tips til dette med trådløs styring. Jeg har null peiling på hva som leveres og hva man kan forvente av utstyret. Men jeg har visse krav til utstyret, og visse meninger om hvordan det bør fungere/hva som bør være mulig.

I første omgang så ønsker jeg å legge opp downlights og fjernstyring av dette i form av en fjernkontroll og brytere på vegg. Jeg har fått anbefalt Möller, men vet det finnes flere merker der ute.

Jeg jobber som programmerer og tenker at det hadde vært gøy å kunne styre alt via andre enheter som f.eks iPhone/iPod, macbook (OS X) etc. Jeg har lest litt om zigbee (men aner ikke om dette er teknologi som Möller osv benytter seg av?). Men jeg liker tanken å ha full kontroll over flere ting enn bare varme, lys, lås, alarm. Jeg vet at det er tenkt at zigbee skal kunne styre f.eks av/på for en kaffetrakter, og at det vil komme i flere produkt rettet mot hjemmet. Men hvor utbredt er det p.d.d?

Som sagt, jeg vet ikke nok om dette, men jeg liker tanken at styringen skjer i selve enheten (f.eks kaffetrakteren) og ikke i stikkontakten. Men til f.eks komfyren ville jeg nok hatt reléet utenfor.

SÅ, kort og godt jeg er ute etter tips og råd - hva anbefaler dere?:)

Edit:
    Det er selvsagt et pluss om det bygges på åpne standarder.
    LinuxMCE ser spennende ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Ingen som har synspunkt, tips eller råd?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)