Standarder for trådløs styring av lys etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Standarder for trådløs styring av lys etc.

Hei til alle sammen,

Jeg er ny bruker på forumet og trenger litt råd og tips til dette med trådløs styring. Jeg har null peiling på hva som leveres og hva man kan forvente av utstyret. Men jeg har visse krav til utstyret, og visse meninger om hvordan det bør fungere/hva som bør være mulig.

I første omgang så ønsker jeg å legge opp downlights og fjernstyring av dette i form av en fjernkontroll og brytere på vegg. Jeg har fått anbefalt Möller, men vet det finnes flere merker der ute.

Jeg jobber som programmerer og tenker at det hadde vært gøy å kunne styre alt via andre enheter som f.eks iPhone/iPod, macbook (OS X) etc. Jeg har lest litt om zigbee (men aner ikke om dette er teknologi som Möller osv benytter seg av?). Men jeg liker tanken å ha full kontroll over flere ting enn bare varme, lys, lås, alarm. Jeg vet at det er tenkt at zigbee skal kunne styre f.eks av/på for en kaffetrakter, og at det vil komme i flere produkt rettet mot hjemmet. Men hvor utbredt er det p.d.d?

Som sagt, jeg vet ikke nok om dette, men jeg liker tanken at styringen skjer i selve enheten (f.eks kaffetrakteren) og ikke i stikkontakten. Men til f.eks komfyren ville jeg nok hatt reléet utenfor.

SÅ, kort og godt jeg er ute etter tips og råd - hva anbefaler dere?:)

Edit:
    Det er selvsagt et pluss om det bygges på åpne standarder.
    LinuxMCE ser spennende ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Ingen som har synspunkt, tips eller råd?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kobler alt av lys opp tel en hovedenhet f.eks en simpel server, kan man jo gjennom WLAN koble til serveren med en PC, for å styre alt av enheter.
    Dette er muliens et mye dyrere alternativ enn å ha en simpel trådløs enhet som har direke kontakt med en annen enhet som kobles til PC-en. Men det åpner jo for at du kan sitte på jobb og styre enheter via nette.

Mvh.
    Andreas

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker litt på dette forumet finnes det bøtter og spann med info. Tre på topp er vel z-wave, knx (eib) og xcomfort. Diskusjonene om hva som er best har en tendens til å bli litt religiøse, men søk, så har du ihvertfall et grunnlag. Konkrete spørsmål kan du jo komme med når du har søkt og tenkt litt.

(SS)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært innom endel av disse trådene allerede *godt man har filter innebygget i skallen*. Mulig jeg ikke la nok vekt på det i åpningsposten min, men jeg ønsker altså mer info/tips om styringssystem som er bygget på Zigbee eller åpne standarder.

Ved søk på Zigbee her inne så er det ikke mye rart man får opp

Hva er tilgjenglig (alt fra styringssystemene til brune-/hvitevarer er interessant)? Hvor utbredt det er pr. i dag? Hvor får man kjøpt?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slå av og på 220VAC last

Det er viktig å bruke en nullgjennomgangsbryter for triac kontroll.
    Da slås feks. kaffetrakter på i nullpunktet og da unngår du switchestøy.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zigbee er en trådløs standard som har mange fordeler! Enormt lang batteritid på nodene sine bl.a... Men tror det er mest utbredt i bygningsautomasjon i større bygg (kontorer, blokker og industribygg) enn i den private bransjen....

Du kan lese mer her:

ZigBee Alliance -- Home Page

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •