Hjemmekino / Bibliotek

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino / Bibliotek

Jeg var så dum og kjøpte ca 1000 bøker til min far for litt siden, noe som resulterte i omvelting av hele huset slik at han kunne få plass til dem .. Dere kan tenke dere hvor glad mutter er i meg for tiden ... Uansett, vi tok et gammelt hobby rom som vi nå skal bygge om og har rivd ut en del skap og ryddet ut og har nå bestillt materialer til å bygge hyller med. Blir ca 20 000 i tre materialer til hyller og vi fant likegodt ut at vi kunne lage en hjemme kino stue i samme slengen, tror rommet er ca 3,25 x 5 meter. Har ikke helt bestemt oss for hva anlegg vi skal ha enda men fatter har en forkjærlighet for Onkyo så jeg regner med at vi går for et av de , så et brukbart et for ca 10 k. Legger ved en tegning av front veggen her , skal innebygge høytalere i hyllene med filt forran slik at du bare ser filtet og ikke resten av høytalerene.
    Har også noen rør som stikker ca 20 ca ut og 10 cm ned i toppen på høyre hjørne og skal da lagge en kasse i toppen som stikker ca 40 cm ut med spotter og som skjuler et elektrisk lerret. I bunnen ser dere 4 x 12" Seas elementer som jeg fikk fra en kamerat som hadde noen høytalere liggende, har veldig lyst å lage en stor avlang basskasse med bassreflex i bunnen der med filt forran men er veldig usikker på hvordan dette vil fungere , er det noen som har noen erfaring med å bygge en så stor kasse?? Er det for det første hensiktsmessig og hva slags anlegg trenger jeg for å kunne drive dem, hvordan kobler jeg dem sammen osv? Kassen kan ha en max dim på 3 m x 40 cm x 40 cm høy helst litt mindre i høyden. Det blir hyller rund hele resten av rommet også, men de blir bare ca 20 cm ut, skal se litt på hvordan vi får bygget inn høytalerer på side veggene og bak. Vi skal lage til et lite barskap i bakveggen i glass , ikke at vi drikker så mye men jeg har tro på at d kommer til å se stilig ut =)
    Alle kommentarer tas i mot med takk og jeg trenger Virkelig hjelp med den bass kassa !!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og da begynner ting og skje ...

Endelig begynner ting å skje, har rivd ned skaper, malt vegger og tak, revet gulvet, sparklet og flislagt. Nå beiser og lakker vi noen kilometer med plank som skal bli selve bibliotek hyllene og vi skal bygge den første kassa i morra så det blir spennende å se hva vi får til.

Bestillte i går følgende ;

Onkyo TX-SR707 receiver sort fra elkjøp til 4989 kr ink frakt

Dynavoice F-6 EX Black+W10.16, 5.1-pakke fra surround.no til 6580 ink frakt

Skal kjøpe når det nærmer seg (ca en mnd)

Optoma HD200x projector fra komplett ca 8000 kr + frakt

DreamScreen V2 BrightWhite Black AluMotor-IR 234cm/ 106"
    SKU: 320-5-106 lerret om jeg da ikke finner noe billigere og bedre fra AVshop til 3299 kr.

Trenger selvsagt også Blueray spiller, eventuellt mediasenter...

Sum med materialer til biblioteket (ca 25 000) lys, strøm og gulvet nærmer vi oss 70 - 80 000 kr men mest sansynlig ender vi vel på ca 100 000 ...

Her er noen enkle skisser av rommet (ca 13 m2 )

Døren er på venstre side (C) og rommet er heldekt med hyller, både over dør og rundt vinduet. I fronten blir det litt forrandringer da vi må ha plass til høytalere og vurderer å bygge dem inn. I bunnen på benken til ca 40 - 50 opp blir dybden ca 40 cm, etter det blir det vanlige hyller på ca 15 - 20 cm, på hver side blir det hjørneskap, det er der vi lurer litt på å bygge inn to av høytalerene.

Hvor bra tror dere det går å bygge inn høytalerene, er det noe som tilsier at dette er en dårlig ide, og også å legge de andre mindre høytalerene inn i hyllene på siden og bak oss, lite lyst å la dem stå på gulvet da de tar plass ?

Blir også enten en liten sofa eller to godstoler med bord i mellom der jeg lurer på å lage en konsol som kan styre det meste av lys, projektoren, anlegget og lerrettet.

Noen tanker ?

Skal ta litt bilder og oppdatere litt etterhvert =)!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første bygge dag

Laget noen kasser til den ene veggen i dag av det vi hadde beisa og lakka, den midterste måtte justeres litt da fatter tydligvis ikke kan måle rett =)
    Fikk ikke lagt inn hyllene i dag da vi ikke var helt sikre på str på høytalere og hvor høye hyllene skulle være på bakveggen. Var imidlertid og henta høytalerene på posten for noen timer siden så jeg regner med at vi får laga ferdig bak veggen innen neste uke så dette går faktisk over all forventning!

Kassene var seriøst lettere å sette sammen en noe jeg noengang tidligere har kjøpt fra IKEA, vet ikke helt hvem det sier mest om ...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en litt annerledes kino. Blir spennende å se resultatet.

Men 1000 bøker? Hvordan bare "kjøper" man slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en dame på Finn.no som hadde arvet det meste av det etter sin mor men som ikke hadde plass i sitt hus, tok med hengeren ned en helg og hentet alle kassene, var mye bra, ikke bokklubben men en del gamle klassikere =) Stoppa også innom en dame til på veien hjem og fylte selve bilen også. I tillegg hadde jeg en del bøker dama mente vi ikke hadde plass til da vi fikk unge som jeg hadde kjøpt opp igjennom tidene så det ble en del bøker!

Blir spennende å høre hvordan lyden blir, alt er betong inkludert taket og bare ytterveggene er isolert så vidt jeg vet, så får vi se om bokhyllene vi ha noe stor effekt men det tror jeg=) Litt stressa for hvordan lyden forplanter seg opp i stua over da ..

Noen som har tips til lys forresten ?
    Er bare ca 3cm å gå på i toppen så det blir en plate ut og borrer vi i den har vi 4,5 - 5 cm til taket, tenkte kanskje noe LED lys eller noe for det blir vel litt trangt med spotter ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ExoDuS
    Fant en dame på Finn.no som hadde arvet det meste av det etter sin mor men som ikke hadde plass i sitt hus, tok med hengeren ned en helg og hentet alle kassene, var mye bra, ikke bokklubben men en del gamle klassikere =) Stoppa også innom en dame til på veien hjem og fylte selve bilen også. I tillegg hadde jeg en del bøker dama mente vi ikke hadde plass til da vi fikk unge som jeg hadde kjøpt opp igjennom tidene så det ble en del bøker!

Blir spennende å høre hvordan lyden blir, alt er betong inkludert taket og bare ytterveggene er isolert så vidt jeg vet, så får vi se om bokhyllene vi ha noe stor effekt men det tror jeg=) Litt stressa for hvordan lyden forplanter seg opp i stua over da ..

Noen som har tips til lys forresten ?
    Er bare ca 3cm å gå på i toppen så det blir en plate ut og borrer vi i den har vi 4,5 - 5 cm til taket, tenkte kanskje noe LED lys eller noe for det blir vel litt trangt med spotter ?

Led is the only way to go8)

Du må jo ha minst 10-15cm for "vanlige" spotter og ikke brennbart material ovenfør.

Jeg holder på att montere in LED i min kjellerkino som jeg bygger akkurat nå:-D

Kan legge opp noen bilder hvis du vil se hvordan det ser ut. De bygger bare 1.6cm på høyden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kjempe bra, og kanskje en link med hensyn på hvor du har kjøpt dem ? =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kjempe bra, og kanskje en link med hensyn på hvor du har kjøpt dem ? =)
    Skal se hvis jeg kan legge opp noen bilder ikveld.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å vite noe sikkert så skal vel bokhyller og bøker være gunstig for akustikken. Du vil sikkert få refleksjoner fra taket, men det er det jo egentlig enkelt å gjøre noe med Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De så ikke så dumme ut, billige var de også, takker =)!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kablekanaler til tak

Vi har to valg mhp kabler, enten legge dem løst inn over hyllene eller å legge dem i kabelgate i taket .. Jeg heller mot kabelgate men har dårlig erfaringer med de som henger på veggen på kontoret som var noe dritt å sette opp og lurer da på hvordan det blir når vi skal ha dem i taket ? Noen som har erfaringer eller eksempler/linker til noen bra kabelgater som funker i tak ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg endelig huska kameraet ...

De siste ukene har det skjedd litt da vi har jobbet hver lørdag! Som dere ser er rommet rimelig lite men vi fikk plass til to bukker som vi bygger hyllene på så det har gått rimelig greit selv om det begynner å bli ganske trangt nå. Vi har forborra alle hull med dremmel for så å sette inn fire skruer i hver hylle. Det er ca 20 hele bokser med ca 9 hyller i hver så jeg regner med at vi snart har brukt 800 skruer samt et par plugger ... Fikk endelig på bakplater i fronten forrige helg, er relativt mørkt men dere ser vel ca hvordan det blir. Om jeg er heldig og får noen til å passe guttungen skal vi begynne å skru alle bokhyllene sammen til helga! I taket har vi bestemt oss for å bruke små spotter på skinner ca 4 på hver kortvegg og 8 på lang veggene, strøm legger vi på høyre side og alle andre kabler på venstre. Enda ikke fått kjøpt projektoren men den blir bestilt innen et par uker! Er vi heldige er vi faktisk ferdige med rommet om ca en mnd !!=D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig (ish ...) med Bilder !

ble ferdig før sommeren en gang men med en gang vi fikk strøm begynte vi å bruke det så det er noen småting som gjenstår =)

Legger ut noen bilder så en kan se resultatet som det er nå, rydda inn noen bøker så det ser litt kaotisk ut i tillegg forsøkte jeg i går å koble til en Videospiller og en SNES i går kveld men en får et intrykk=) Bildet fra prosjektoren er krystall klart og vi er vanvittig fornøyde med Optomaen, desverre er kameraet jeg tar bilder med ikke av samme kvalitet... Lagt ved bildet av en lufte kanal boks som vi skal montere en vifte i samt strøm panelet som kan løftes ut, er festet med magneter selv om det ser ut som skruer. Mangler også deksel over skjermen og å henge opp prosjektoren skikkelig men det har vært så mange morsomme filmer at det har vi rett og slett ikke fått tid til =)!

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig løsning, kom tilbake med lytteinntrykk og hvordan bøkene fungerer som demping.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som sagt en del som står igjen, har ikke kjøpt kinostoler enda engang =) Med kameraet og blitsen på så det ikke så varmt ut men med lyset på er det en fantastisk varm følelse der inne som du absolutt ikke ser på bildet =)

Lydmessig er det kjempefin lyd, taket er betong elementer og gulvet er flislagt men lyden er veldig veldig klar så jeg tror bokhyllene og bøkene fanger opp en del! Kjører en Onkyo Tx-Sr707 med Dynavoice høytalere + W10.16 Sub, har lagt opp til to høytalere til vi skal sette inn når vi gidder =)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokhyller og bøker er bra møbler for bedre akustikk, det kan være bedre å ha
    bøkene ujevnt i hylla enn å ha de pent linet opp pga det bryter lydbølgene mer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen stor fare for at vi rydder ordentlig i bokhyllen enda, har organisert etter forfatter og type bok og vi har sortert ut en fem - seks kasser med dubletter og bøker vi ikke hadde noe interesse av, ser faktisk ut som om vi kommer til å slite litt med plassen etterhvert .. Det var gøy å sortere den første ladninga med bøker men når vi nå har fått flere må vi flytte hele hyller for å få plass så jeg må inrømme at jeg er litt lei og at tanken på å lage et register er gitt opp for lengst ! Tror vi er oppi ca 2500 bøker så vi har noe dritt vi kan luke ut =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •