Måling av akustiske egenskaper....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av akustiske egenskaper....

Lurte litt på hvordan man enkelt måler de akustiske egenskapene til en Rockwool akustikk plate.

Hvorfor? Jo, jeg skal kle disse med stoff, og ønsker derfor å se hvordan dette påvirker egenskapene til disse platene...

Noen???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Lurte litt på hvordan man enkelt måler de akustiske egenskapene til en Rockwool akustikk plate.

Hvorfor? Jo, jeg skal kle disse med stoff, og ønsker derfor å se hvordan dette påvirker egenskapene til disse platene...

Noen???
    Jeg ville blitt overrasket hvis du ved å kle disse med noenlunde normalt stoff endrer de akustiske egenskapene nevneverdig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kler vi de inn, og så later jeg som om egenskapene ikke blir endret... "Det du ikke vet om, har du ikke vondt av"...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen pris på disse platene JR? Hvor mange må du kjøpe i slengen?
    Kanskje lettere med en link direkte til de...ser ikke helt hvilke plater det er inne på sidene til Rockwool...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte mine så betalte jeg ca 350 kr for 5 eller 6 80mm plater. på montèr..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Har du noen pris på disse platene JR? Hvor mange må du kjøpe i slengen?
    Kanskje lettere med en link direkte til de...ser ikke helt hvilke plater det er inne på sidene til Rockwool...
    Pris ja... Fikk de til rundt 65,- pluss mva per kvadrat hos Thaugland i Oslo. Disse er sorte med hvit kant i størrelse 60cm x 120cm (se link: Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool. Minimium er pakke på 10 stk, ihvertfall når det er snakk om 30mm tykkelse...

PS! Thaugland er klart billigst i by'n. Maxbo og Monter skulle ha tillegg for frakt :-( , men de kan hentes på fabrikken i Moss...

PS2! Kunne gått for Ecophon Sombra Ds fra Glava også. Disse er kun 2cm tykke og sorte rundt hele, men koster 3 ganger så mye...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link JR!
    Ser du har 80mm Aleksander8 og du har 30mm JR. Hvordan har dere kommet frem til dette, eller er det tilfeldig hva dere har valgt av tykkelse?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 80mm som demping i sonosubben min, tenkte bare at det måtte være en grei tykkelse til formålet.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan det er å feks kle et helt tak med disse Rockwool-platene på 30mm??
    Har et gipstak som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med... Men kan man også risikere at det kan bli "for mye av det gode" med slike plater i hele taket??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg bruker 80mm som demping i sonosubben min, tenkte bare at det måtte være en grei tykkelse til formålet.
    Aha, det er det du har brukt det til ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Noen som vet hvordan det er å feks kle et helt tak med disse Rockwool-platene på 30mm??
    Har et gipstak som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med... Men kan man også risikere at det kan bli "for mye av det gode" med slike plater i hele taket??
    Utfra hva jeg har lest (er ingen expert) så kan det fort bli for mye med hele taket dempet. Mener at flere monterer opp rammer i taket hvor noen av rammene blir dempet og andre ikke.
    Sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips av en kompis som jobber med lyd, om at Auralex er mye brukt i proff sammenheng. De leverer også til private, men det koster skjorta! MEN, de har en egen kalkulator på sin hjemmeside (www.auralex.com), og jeg brukte denne for å finne ut hva jeg hadde behov for. Kalkulatoren anbefalte 22% demping av rommet (22% av alle flater i rommet, normalt 6 flater). DET er mye det...

Så jeg vurderte en stund å dekke 80% av taket med akustikk plater, samt litt rundt om i rommet. Men, nå starter jeg med mine kinoplakat-akustikk-plater :-D, og så tar jeg det derfra. Auralex platene er 2,5cm dype..., derfor Rockwool 30mm...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •