Hazze's kino - Endelig i gang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hazze's kino - Endelig i gang

Nå skal jeg sende inn søknaden om byggetillatelse neste uke. Jeg har allerede fått fohåndsgodkjenning på konferanse hos kommunen, så byggesøknaden blir forhåpentlighvis behandlet raskt. Planen er at vi skal være innflyttet før jul, men kinoen tar nok litt mer tid.
    Siden jeg tegner huset mitt selv har jeg fordelen av å velge litt størrelse på rommet som skal huse den fremtidige kinoen, og i den forbindelse har jeg en del spørsmål. Hustegningene er ferdige, men jeg kan ennå korrigere hvis det er ting som bør endres på.
    Er det noen optimal størrelse jeg burde sikte etter på rommet ?
    Bør takhøyden være "Normal" eller høyere/lavere ?
    Er det noen andre ting jeg burde ta spesiellt hensyn til ?

Kino rommet pr i dag. 3,30m x 5,80m innvendig
    Hazze's kino - Endelig i gang-utsnitt-jpg

Rommet som man går inn i kinoen fra er tenkt som et "gutterom", med en liten bar. I bakkant av kinoen ligger teknisk rom med varmtvannsbereder, sentralstøvssuger og ventilasjon. Her er det mye plass til overs som kan brukes i forbindelse med kinoen. Er litt usikker på hvordan komponenter blir plassert, men jeg har muligheten hvis det skulle bli aktuelt.

Tips som er lure å ta meg seg mottas med stor takk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kommentarer:

Størrelsen 3,30m x 5,80m regner jeg er med "råvegger". Skal du fore ut/isolere blir det vel mindre og skal du lydisolere med frittstående reisverk blir det enda mindre, kanskje ned mot 3,00m x 5,50m.

Dette vet du jo selvfølgelig fra før, men tenkte å minne deg på det, for det er veldig fort gjort å tro man har større plass en man egentlig får til slutt. Det er mange her på forumet som har glitrende kinoer på 3 meters bredde, men tror samtlige skulle ønske seg litt mer bredde.

---

Så var det forholdet mellom lengde, bredde & høyde. Her er det skrevet side opp og side ned om forskjellige "gyldne forhold" mellom disse lengdene. Poenget er å spre de stående bølgene så jevnt som mulig. Det er mange oppskrifter på gode forholdstall på nettet. Her er et par:

Design 1: Bredde = 1.14 x høyde og Lengde = 1.39 x høyde
    Design 2: Bredde = 1.60 x høyde og Lengde = 2.33 x høyde

F.eks.:

Høyde = 2.36
    Bredde = 1.60 x 2.36 = 3.78
    Lengde = 2.33 x 2.36 = 5.50

Sett i lys av disse tallene, er det også en god ide å øke bredden noe hvis det er mulig.

Men tror ikke det er noen stor krise om rommet ditt ikke følger noen av disse gyldne forholdstallene (min kino gjør det ikke).

---

Takhøyde: Lag så "høy" kjeller som overhodet mulig, slik at du kan fore ned og lydisolere ;-)

Lykke til! Dette blir bra!"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skrive under på det RuneW nevner om at lyddempende reisverk spiser opp mer enn du skulle tro. Det går med 10-15 cm på hver vegg, jeg har hvertfall fått en lite aha-opplevesle om dette, reisverket spiser opp nesten 3 kvm hos meg.

Og så har du jo glimrende muligheter for å planlegge lydtak på et tidlig stadium. Takhøyde har mye å si for romfølelsen, hvis det blir lavt vil rommet virke trangere enn med et passe høyt tak.

For øvrig lykke til! Dette blir bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag rommet så stort du bare kan. Reisverk spiser veldig av plassen. Mye takhøyde er også lurt.
    Ser du har et teknisk rom i lengderetning av rommet ditt. Tenkt på muligheten for en akustisk skillevegg her?
    Dvs at du kan ha suber og annet utstyr i det tekniske rommet. Kinoen til bladet "Hjemmekino" har dette bla.
    Ellers har du jo alle muligheter for å få til et vellykket rom.
    Det er mye tråder å plukke tips fra her inne.

Lykke til

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolering fra andre rom er det ikke farlig med, over rommet blir det en flislagt terasse og rundt er det "gutterom", teknisk rom og et rom jeg ikke helt har funnet bruken til enda. Det er betong gulv, tak og leca vegger i hele rommet, også mot det tekniske rommet da denne fungerer som forstøtning til langveggen som ligger under bakkenivå.
    Grunnen til at rommet blir så "smalt" som det er tegnet er pga av betongdekket som skal over. Det må hvile på veggen som deler kjelleren i 2 på langs.
    Jeg skal se på mulighetene for å øke bredden, men det er et kostnadsspørsmål da betongelementene blir tykkere hvis spennet øker.
    Veggene blir isolert utvendig så den biten tar ingen plass innvendig.
    Siden jeg ikke har noe problemer med støy mot andre rom kan jeg klare meg med minimal utlekting fra veggene, kansje bare pusse de og kle de med noe.
    Men her er jeg inne på et territorie jeg ikke har noe peiling på, akustikk og demping av frekvenser osv. Vil jo gjerne at rommet skal bli så optimalt som mulig når jeg har muligheten til å gjøre det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har også Leca i alle veggene, også de som går inn mot andre rom. Det som er litt vrient er at det er såpass lite tett mellom blokkene som ligger ved siden av hverandre, så jeg opplever at lecaveggen nesten ikke stopper noe lyd.

Meeen når alle rommene er gutterom, så er det jo ikke dét noe problem. Men det kommer antagelig til å bli en durabelig bassboks, siden det ikke finnes en eneste overflate som kan absorbere noe av energien i bassen. Tipper du bør ha noen absorbenter av noe slag, se byggetråden til Mor10, han har bygd både panel- og vattdottabsorbenter.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått satt graveskuffa i bakken og startet med utgraving av tomta. Venter enda på svar fra kommunen, men tar meg frihet til å tyvstarte litt med grunnarbeider siden jeg allerede har en forhåndsgodkjennelse.

Kino rommet er endret og har fått større mål. Bredden er nå 4,70m og lengden på 6,70m innvendig. Dette er etter innvendig isolering og plater på veggene.

Hazze's kino - Endelig i gang-kino-jpg

Jeg har også tegnet inn vinduer i ene enden. Greit å ha hvis rommet blir gjort om til noe annet en gang i fremtiden. Skulle være en grei sak å blende dette innvendig.

Må igang med litt sprenging akkurat der kinoen blir liggende, nesten vært litt morro å sprengt ut såpass at jeg kunne laget gulvet som en ekte kino med nivåforskjeller for seteradene. Men, blir vel bare 2 seterader så det er vel kansje lite nødvendig og lager bare masse ekstra jobb den dagen rommet blir brukt til andre ting.
    Skal begynne å få opp noen bilder så snart det er noe interessant å se, foreløbig bare stein, fjell og jord men det går fremover hver dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på den kinoen kan gjøre enhver misunnelig! Dette blir tøft

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ser jo riktig lovende ut!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å live opp denne tråden igjen.
    Nå er jeg virkelig kommet igang. Det har vært en lang prosess med kommune og byråkrati men nå er råbygget oppe. Det går ikke veldig fort siden jeg gjør alt selv på fritida, men det er veldig gøy å se at ting tar form.

Målene på rommet er endret litt for å ta hensyn til rommene som ligger inntil kinoen (trimrom og kontor). Rommet er nå 6,8m x 4,0m med en takhøyde på 245 cm. Kinoen ligger plassert utenfor hoveddelen av huset. Over kinoen kommer det en terasse.

Litt bilder helt fra starten.

Hazze's kino - Endelig i gang-0fddfc58bef5492a7284df3c24d1870a-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-47e06a27b86c1912bbaa42d394449a68-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-eadd3fd19ec91bc3f72148c36bd9e428-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-dsc_0457-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-dsc_0466-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-dsc_0469-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-dsc_0485-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-25082009092-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-25082009091-jpg

Hazze's kino - Endelig i gang-25082009090-jpg

Mange bilder, men det er vel ingen som sitter på 28.000 baud modem lenger. Legg merke til den knallfine innretningen jeg har konstruert for å holde varmelampen i posisjon.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette blir bra vettu Fine og romslige mål på kinorommet også. Men du har jo en del bygging foran deg, jeg går ut fra at resten av familien ikke synes det er greit å gjøre ferdig kinoen først...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig størrelse på denne kinoen. Kan bli utrolig bra, hvis søknaden faller i god jord hos den interne bygningsnemda. Fin patent på "lampeholder" :-D

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er taket tett (ikke takstein enda, venter på leveranse) og utvendig panelen kommer på fredag.
    Vinduene i kjeller inkludert kino er inne. De blir blendet innvendig i kinoen, så spørsmålet er: Noen som har en god ide til hva jeg skal gjøre "inni" vinduene, sånn at man ikke bare ser rett i baksiden av gipsen sett utenifra ? Har fått mange rare idèer med både bilder og maling... men tar gjerne mot flere forslag.

Skal snart begynne å lekte ut yttervegger i kjeller (og da selfølgelig i kinoen først) og legge opp trekkerør til kabel. Noen som vet hvor jeg får billigst K-rør i både 16mm og 20mm ?

Må vel også begynne å tenke litt på plassering av høyttalere med tanke på K-rørene og om jeg skal nøye meg med 7.1/2 eller ta den helt ut og gå for 11.1/2. Har solgt Denon 2809 tidligere i sommer, så jeg står jo sånn sett fritt til å velge selv om jeg ser at et 11 kanals oppsett kommer til å koste skjorta.

Slik jeg tenker det kommer størsteparten av budsjettet til å gå til oppbygning av rommet i denne omgang, så får utstyret komme til rommet etterhvert. Har jo sett litt på forskjellige høyttalere og elektronikk, men det er vanskelig å bestemme seg for noe når jeg skal kjøpe hele pakka i smell.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy som tiden går. Midt i husbyggingen ble det annonsert en nykommer i familien. Både plantegninger og fremdrift ble totalt endret for å få ett ekstra soverom, og det gikk bort mye tid til ting vi ikke hadde planlagt helt.
    I tillegg ble det jobbskifte på meg våren 2010, og husbyggingen stoppet nesten helt opp. Siden jeg gjorde alt selv fikk jeg ikke tid, annet enn i helgene og litt en og annen kveld jeg hadde ånden over meg.
    Huset sto ferdig 1 september 2011, og kino var totalt nedprioritert. Så nå har rommet stått der og samlet støv, møbler, pappesker og annet rask fruen ikke ville ha andre steder i huset. Men, nå skal kinoen bygges.

Har hentet inn materialer til å bygge opp gulvet, det er nå bare betong som skal lektes opp og legges sponplater på. Så gjelder det bare å passe på å få ned alle rør jeg trenger i gulvet før platene kommer på.
    Er veldig usikker på om det holder med 16mm K-rør, eller om jeg bør gå opp i dimensjon til side/bak høyttalere. Må vel kjøpe inn kabel og prøvetrekke først.
    Skal knipse litt bilder så snart jeg er kommet skikkelig i gang.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Her har det skjedd mye! Gratulerer med barn, jobb og hus! Ikke rart det ikke har skjedd noe med kinoen på den tiden Det står ihvertfall stor respekt av arbeidsmengden du har lagt ned i å bygge ditt eget hus. Og hva gir vel egentlig en bedre følelse, enn å vite at man har skapt et eget hjem for sin egen familie?
    Håper det kommer oppdateringer her og bare pøs på med bilder

Når det gjelder K-rør er jeg veldig glad for at jeg gikk opp til 20mm. Synes ihvertfall det ble enklere og trekke hos meg som ikke er noen proff.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så jeg hadde svart deg på et eller annet i 2008, så det er godt å se at det ikke bare går tregt hos meg Når det gjelder trekkrør...trekk alt med 20mm. Det er så sabla mye lettere å trekke i etterkant, hvis du skal bytte noe, eller trekke om. Skal bli spennende å følge med her. Gratulerer med forøkelse forresten!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Håper det kommer oppdateringer her og bare pøs på med bilder
    Når det gjelder K-rør er jeg veldig glad for at jeg gikk opp til 20mm. Synes ihvertfall det ble enklere og trekke hos meg som ikke er noen proff.
    Bilder skal komme. Nå er rommet ryddet bortsett fra litt isolasjons-pakker og plank som skal brukes der inne. Skal begynne med litt snekkring i morgen, skal få knipset litt bilder da.
    Har ført opp 20mm k-rør på handlelista for i morgen. Så også at elektriker'n min har lagt inn 2 20mm rør til kommende kurser + 2 16mm rør.
    Jeg må ha inn strøm til anlegget, prosjektor, belysning og evnt noen stikk til uforutsette ting.
    Så skal jeg ha bredbånd/nettverk og satelitt-kabel, så da er vel de 4 røra godt brukt vil jeg tro. Godt han ikke bare hadde lagt inn 1 rør.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy med gamle tråder som våkner til liv igjen.

Om utgangspunktet er det samme fortsatt har du i alle fall et godt utgangspunkt for en flott kino! Følger med videre her.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hehe, så jeg hadde svart deg på et eller annet i 2008, så det er godt å se at det ikke bare går tregt hos meg Når det gjelder trekkrør...trekk alt med 20mm. Det er så sabla mye lettere å trekke i etterkant, hvis du skal bytte noe, eller trekke om. Skal bli spennende å følge med her. Gratulerer med forøkelse forresten!
    Ting tar tid ja, ingen tvil om det. Det var litt snakk om rom-størrelse tilbake i 2008, da var ikke veggene satt enda og målene på rommet har endret seg mer enn 1 gang.
    Rommet har leca på alle 4 vegger, med en 45cm tykk vegg inn mot hoved-delen av huset. Blir nok lektet på 5cm til på den veggen inne i kinoen for å ha noe å skru gips på, samt legge trekke-rør.
    Innvendig er rommet nå (målt på leca) 396cm x 670cm. Ferdig utlektet og tilleggs-isolert blir det ca 380cm x 650cm.
    Takhøyden er nå 250cm. Den krymper nok ned mot 240cm med ferdig lektet gulv og nedlektet tak. Hva jeg ellers skal gjøre i taket er jeg veldig usikker på.
    Har sett på utallige flotte og smarte løsninger her på forumet.

Blir en falsk vegg foran, med alle høyttalere skjult. Jeg har valgt å styre unna lyd-transparent lerret, og heller legge senter under lerret og LR bak rammer som blir trukket i høyttaler frontstoff i forbindelse med den falske veggen.
    Skal prøve å illustrere dette med litt "proffe" paint tegninger. Er fint å få tips til forbedringer før man bygger for mye.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fundert veldig på dette med lerret størrelse, og da mener jeg ikke antall tommer men ratio. Noen sier 16:9, andre sier 2.35:1.
    Har skissert opp en rask "pro" paint tegning som viser den falske veggen.
    De grå feltene blir trykket i sort høyttaler front-stoff, hvor de øvre delene (over den lilla streken) blir hengslet som dører, og resten blir rammer som er festet med magneter. Men, det er dette lerret spørsmålet da. Når jeg har sett for meg hvordan dette skulle bli, er det med 16:9 i tankene. Med 2.35:1 kan det fort bli veldig annerledes. Innspill og råd mottas med takk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •