Hazze's kino - Endelig i gang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser ut til å kunne bli en topp kino og byggetråd. :-)

Når det gjelder lerret ville jeg absolutt gått for 2.35:1 dersom du har mulighet å ha det stort nok. Skal du velge 2.35:1, bør lerretet være ihvertfall 270 cm bredt, helst kanskje over 3 meter, ellers blir 16:9 bildet fort litt lite.

I min forrige kino hadde jeg 16:9, det var 200cm bredt. Synes det var kjempeshow da. Når jeg nå flyttet og skulle bygge/bygger ny kino var jeg veldig i tvil, men gikk for 2.35:1. Bredden på duken er 350cm. Og har ikke angret et sekund. Blir en utrolig film opplevelse når bildet fyller hele duken.
    Du kan se noen bilder i tråden min hvordan dette er løst med duk og høyttalere.

Hvor bredt kan du ha lerretet hos deg?

Går du for 2.35:1 lerret bør projektoren din ha minne på zoomen. Ellers blir det mye manuell zooming.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Når det gjelder lerret ville jeg absolutt gått for 2.35:1 dersom du har mulighet å ha det stort nok. Skal du velge 2.35:1, bør lerretet være ihvertfall 270 cm bredt, helst kanskje over 3 meter, ellers blir 16:9 bildet fort litt lite.

Hvor bredt kan du ha lerretet hos deg? .
    270cm er vel bort i mot det jeg kan ha. Total bredde i ferdig rom blir ca 380cm, men jeg trenger litt plass til lyd også. Jeg har vurdert lyd-transparent lerret, men tenkte det var unødvendig med det siden jeg fikk plass til høyttalere ved siden av (tenkte da 16:9).
    Jeg hadde i utganspunktet tenkt meg ca 110 tommer (16:9), som burde være greit med en sitteavstand på ca 4 meter. Men, det ser ut som jeg kansje må revurdere planene mine litt her nå..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    270cm er vel bort i mot det jeg kan ha. Total bredde i ferdig rom blir ca 380cm, men jeg trenger litt plass til lyd også. Jeg har vurdert lyd-transparent lerret, men tenkte det var unødvendig med det siden jeg fikk plass til høyttalere ved siden av (tenkte da 16:9).
    Jeg hadde i utganspunktet tenkt meg ca 110 tommer (16:9), som burde være greit med en sitteavstand på ca 4 meter. Men, det ser ut som jeg kansje må revurdere planene mine litt her nå..
    110" 16:9 er vel ca 260 bredt, stemmer ikke det? For å få dette i 2.35:1 begynner du å få ok str. Jeg tok i litt, lerretet er "bare" 330 hos meg. Jeg sitter ca 330-340 unna og det er ikke noe problem. Hender til og med jeg flytter sofaen litt nærmere for å øke effekten. Så det er noe å tenke på.
    Lyd transparent lerret kan jo by på noen problemer, så er jo en vurdering du må ta.
    Du bor jo ikke så langt fra Oslo , du kan du gjerne komme å se på bildet hos meg, så får du inntrykk av hvordan det er og om det er verdt å gå for 2.35:1

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    110" 16:9 er vel ca 260 bredt, stemmer ikke det? For å få dette i 2.35:1 begynner du å få ok str.
    Så, det lureste jeg kan gjøre er å gå for et 16:9 lerret, som er maks bredde av hva jeg kan ha i rommet (uten at det lager krøll for høyttalere) og ordne en skikkelig maskering til 2.35:1? Da vil jeg få et nøyaktig likt bilde på 16:9 lerretet som jeg ville gjort med 2.35:1 lerret, samtidig som jeg får muligheten til 16:9 når jeg skal kjøre Game of Thrones maraton

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Så, det lureste jeg kan gjøre er å gå for et 16:9 lerret, som er maks bredde av hva jeg kan ha i rommet (uten at det lager krøll for høyttalere) og ordne en skikkelig maskering til 2.35:1? Da vil jeg få et nøyaktig likt bilde på 16:9 lerretet som jeg ville gjort med 2.35:1 lerret, samtidig som jeg får muligheten til 16:9 når jeg skal kjøre Game of Thrones maraton
    Alltid noen hensyn å ta, dersom du ikke skal ha lydtransparent lerret er jo et 16:9 lerret på 110" det rette.
    Om du tenkte å ha 2.35:1 lerret på en bredde 260 cm blir 16:9 bildet litt lite igjen iforhold. Skulle du endre mening å gå for 2.35:1 med lydtransparent duk, bør du lage det så stort at du nærmer deg 110" i 16:9.

Om du går for et 16:9 lerret står du jo også veldig mye friere til valg av pj, samt at lerretet er billigere og du slipper problematikken med lydtransparent duk. Det er jo også noe å ta med i regnestykket.

Det blir uansett en heftig filmopplevelse. :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å skissere opp i sketchup hvordan jeg ser for meg resultatet. At det blir små modifikasjoner på veien er ikke til å unngå.
    Det jeg er veldig usikker på er hvordan jeg skal løse høyttaler plasseringen bak og på siden.
    Tanken er å bygge høyttalerene selv (sikler på Miles), men jeg må holde meg innenfor et levelig budsjett uten å måtte ta opp lån for å få godlyden.
    I første omgang blir det Focal Chorus 826V/800CC og 2 xtz 12.16, siden jeg har det stående. Mangler bak og side høyttalere, så de må jeg få på plass.
    Jeg har sett for meg 2 søyler bakerst i rommet, som er trukket i høyttaler-frontstoff, hvor jeg får plass til en sub nederst i søylen og bak-kanalen litt lengere opp. Men jeg vet ikke om det blir optimalt å ha bak-kanalene i hjørnene bak?
    Side-kanalene aner jeg ikke hvordan jeg skal plassere. Skulle jeg ha hatt vanlige dipole høyttalere hadde det ikke vært noe problem, bare hengt dem rett på veggen. Men jeg har veldig lyst til å bygge selv, kanskje Econowave eller noe i den duren.

Litt sketchup av hva jeg ser for meg (fargene er delt litt for å illustrere hva som er vegg og hva som er rammer i høyttaler-frontstoff):

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget lovende ut

Hva slags utstyr skal du ha?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig fint ut dette da.
    Ang høytalerplassering så skal jo bak ht ideelt sett være på bakveggen, men dette er jo noe du kan teste ut ev. Men jeg ville plassert de høyere opp på veggen. Også ville jeg abdolutt gått for like side og surround ht. Om du bygger selv har du jo en del valgmuligheter me tanke på hvor dype du vil ha de osv.

Lerrets str se jo veldig fin ut der. Tror de blir en bra løsning.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang høytalerplassering så skal jo bak ht ideelt sett være på bakveggen, men dette er jo noe du kan teste ut ev. Men jeg ville plassert de høyere opp på veggen. Også ville jeg abdolutt gått for like side og surround ht. Om du bygger selv har du jo en del valgmuligheter me tanke på hvor dype du vil ha de osv.

Lerrets str se jo veldig fin ut der. Tror de blir en bra løsning.
    Jeg forlenger det bakre platået litt, så blir det plass til høyttalere bak på veggen. Kjekt med ekstra plass til alt jeg ikke tenker på nå.
    Har så vidt fått begynt med oppretting av gulvet. Startet dagen med å få på plass alt verktøy, og når jeg skulle hente min trofaste gamle dewalt sag var den borte. Dvs. stativet sto igjen, men sagen var borte. Har lett over alt etter den, men den er søkk vekk.
    Den sto på stativet for et par uker siden, så her har det vært tjuvradd på ferde. Skjønner ikke at noen gidder å stjele den gamle saga, og lar stativet stå igjen.
    Så da bar det ut for å få kjøpt inn ny sag, 20mm k-rør, litt skruer og en enkel krysslaser.

Med sagen kjøpte jeg et nytt stativ, for festene til dewalt stativet mitt forsvant med sagen og ny fester var ikke å oppdrive uten å måtte bestille dem. Det jeg ikke skjønner er hva design gutta hos Hitachi har drevet med når de lagde basen til saga, som bare har 3 hull til innfeste av braketter. Det fulgte med en forferdelig bøyle som skulle monteres under saga for å få den 4 feste, men det var en utrolig dårlig og ustabil løsning.
    Jeg fant frem en 10mm gjengetapp, og gjenget opp hullet der det 4 festet egentlig skulle ha vært, satte inn en rustfri 10mm bolt gjennom festet, og vips så var brakettene på helt perfekt. Uten den elendige bøyle løsningen de hadde lagt med.

Bosch Quigo var den billigste krysslaseren jeg fant, som så sånn nogenlunde grei ut. Den var meget tydelig, selv i et godt belyst rom, og holder lenge til den bruken jeg skal utsette den for.

Så med verktøyet på plass fikk jeg endelig kommet igang med opretting av gulvet. 48x48 lekter rettes opp med klosser/kiler, og festes til betongen.

Fant det høyeste punktet på gulvet, og brukte det som referanse for resten. Skjevheten varierer fra 0-15mm.

Når alt er avrettet og festet skikkelig til betongen blir det skummet under lektene for å forhindre svikt. Nå blir det klosset opp ganske tett, men det er lettere å få skikkelig isolering under lektene med skum enn med glava. Samtidig gir det et mye stivere gulv.
    Betongen er ca 7cm tykk, under den er det 15cm EPS plater og fuktsperre. Så med 70mm glava oppå betongen bør ikke gulvet bli kaldt. Alle lektene er trukket 5cm inn fra ytterveggene, for å få isolert helt ned til betongen.
    Ble ikke lange økta i dag, men det var godt å få en start. I morgen er det ut på Tusenfryd med barna, så jeg får se hva jeg får gjort litt utover kvelden.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Dette ser meget lovende ut

Hva slags utstyr skal du ha?
    I første omgang blir det mye av det jeg har fra før på lydsiden. Dvs Onkyo TX-NR717, Focal Chorus 826V/CC800V og 2 stk XTZ 12.16. Bak/side høyttalere har jeg ikke bestemt for enda, men det endelige oppsettet viker nok ganske langt fra det som blir satt inn i starten.
    Når det gjelder bilde blir det ca 110", 16:9 rammelerret (ikke bestemt hvilket enda) og mest sansynlig en Sony HW30 fra AVshop. Jeg ser for meg å lage en motorisert maskering ned til 2.35:1, men dette blir mikk jeg kan drive med senere.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sponplater begynner å komme seg på gulvet, men etter 10-12 plater fant jeg et punkt som knirka noe forferdelig når jeg tråkka et spesielt sted. Så da var det bare å rive av igjen :evil: Viste seg at limet ikke hadde klint seg skikkelig utover.
    Siste slurken i limtuben er ikke nok til å legge det ned igjen i kveld, så jeg får vente med videre legging til i morgen. Undervurderte mengden lim det gikk med til 20 sponplater. Ut å kjøpe mer lim i morra.

Har endret litt på hvordan bak-høyttalerene blir plassert.

Når det gjelder diffusorene på veggen, må jeg bare innrømme at jeg ikke aner hva jeg driver med. Tegnet dem inn for morro skyld. At jeg må ha en form for demping i rommet er jo greit, men til det må jeg ha ekspertise til å hjelpe meg.
    Vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre med side-høyttalerene. Det blir ikke nok plass til å gjøre som på bakveggen. Jeg får surfe litt på kinoene her på forumet og se om jeg finner noen løsninger som kan passe hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert inwall høytalere som bak og sidehøyttalere? Da sparer du en del plass i rommet og det ser rent og pent ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med her

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT
    Du har ikke vurdert inwall høytalere som bak og sidehøyttalere? Da sparer du en del plass i rommet og det ser rent og pent ut.
    Litt av tanken bak "søylene" er at jeg skal kunne bytte ut høyttalerene på en enkel måte, uten å bygge om noe. Bare ta av stofframmen på søylen, skifte høyttaler og klikke den på igjen.
    Det jeg må se litt nærmere på er hvor side kanalene skal plasseres i forhold til sitteplassene. Skal nok få til en løsning som blir bra både rom og lydmessig.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvet ferdig

Da er gulvet ferdig. At jeg måtte ta opp 4-5 plater for å ta livet av en "knirk", gjorde ikke akkurat jobben mindre. Men, nå er det gjort.

Rettet av og isolert.

Og vips, så var det flatt gulv.

De "fugene" i platene som er litt brede er der jeg har kappet platene for å fjerne knirk.

Jeg har valgt å legge hele gulvet helt flatt, og bygge podiet til bakre sitterad etterpå. Det gjør det lettere hvis rommet får endret bruk i løpet av årene.
    Ferdig gulv ble 1cm over eksisterende gulv i kjeller, så med dør montert blir det ingen trinn inn i kinoen. Klar for å gyve løs på vegger i morgen.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut! Gleder meg til å følge med videre. Å bli kvitt knirkingen var vel verdt det ekstra arbeidet for Gud bedre som du hadde angret deg etterpå hvis du ikke hadde gjort det.
    Gleder meg til fortsettelsen!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ser meget bra ut! Gleder meg til å følge med videre. Å bli kvitt knirkingen var vel verdt det ekstra arbeidet for Gud bedre som du hadde angret deg etterpå hvis du ikke hadde gjort det.
    Gleder meg til fortsettelsen!
    Knirken måtte helt klart bort, hadde slått meg selv senere hvis jeg ikke hadde gjort noe med det. Ser at du begynner å nærme deg nirvana på kinoen din, blir morro å se hvordan det blir med lyd og bilde på akustisk lerret. Jeg har hatt det til vurdering 104 ganger, og har vel ikke bestemt meg 100% enda.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemløsning

Taket mitt består av 48x223 bjelker som ligger på c/c 40cm. I enden er det kantbjelke, og det finnes ingen lufting. Dette må ordnes før jeg kan isolere og lukke taket. Jeg har ingen mulighet til å åpne i endene, da det er beslag, membran og takrenne på utsiden. Så, for å løse dette skal jeg føre 2 rør gjennom bjelkelaget. Ett på hver side av rommet. Disse henter luft fra utsiden, og har 5-6 hull i hvert fakk som fører friskluft inn mellom undergulvet på terrassen og asfaltplatene i taket over isolasjonen. Uten skikkelig lufting ville det kondensert noe voldsomt når det blir kaldt ute.

Ett bilde sier mer enn 1000 ord.

Litt Reodor Felgen løsning, men jeg har forhørt meg med kyndig personell i dag og fått skryt for kreativ problemløsning.
    Rør og utstyr er kjøpt inn og ligger klar til montering. Skal en svipptur til Karlstad i morgen, men satser på å komme igang med montering av rørene i morgen kveld. Bilder kommer.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •