Spørsmål ang, nytt betonggolv til kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang, nytt betonggolv til kinorom

Er endelig ferdig med å grave ut kjellern, og i den forbindelse skal jeg lage nye golv. Sålene går ca 10cm innenfor murveggen, det jeg lurer på er hva jeg kan bruke inntil sålene? Er litt newbie her men har jo skjønt at jeg ikke bør støpe den nye betongen inntil sålen. Er det no spes. jeg kan bruke i mellom sjøtene så ikke lyden skal forplante seg til hele huset? Er et soverom vegg i vegg så blir vel å støpe to plater

legger ved en kjapp tegning.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg helt skjønner hva du tenker på, men en måte å "frikoble" det nye betonggulvet på er å bruke 1-2cm isopor/polystyren etc på høykant inntil veggene før du støper. Da vil ispororen fungere som isolasjon mellom gulv og vegg, og lydbølger vil vanskeligere kunne forplante seg til veggene. Når guvlet er stivnet skjærer du bort overflødig isopor.

Eventuelt kan man fjerne hele eller deler av isoporen etter støping og fylle spalten med elastisk fugemasse eller fugeskum, da eliminerer du stort sett faren for at fuktig luft fra bakken kan stige opp mellom betonggulvet og veggene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki tenkte på noe av det samme men da går det no veldig med fugemasse da

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om du tenker å bruke fugemasse, bør du nok ikke ha noe mer enn 1cm spalte, eller kanskje enda mindre. Men å bruke vanlig fugeskum går også an å bruke, men det kan være litt vanskeligere å få jevnt.

Men om du f.eks setter opp 1cm isopor, støper og skjærer bort toppen av isoporen slik at denne blir ca 1 cm under toppen på gulvet, kan du fuge oppå dette, og da trenger du ikke så mye fugemasse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en lur ide! Men hvor stor er sjansen for at lyden hadde gått ut i muren hvis jeg hadde støpt helt ut til sålen da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •