Spørsmål om fuktsperre i vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om fuktsperre i vegg

Hei,
    Holder på med et kinoprosjekt i det som har vært en garasje. Bygger "rom i rom", og isoleringen i reisverket begynner å nærme seg slutten.
    Har vært innstillt på å droppe fuktsperre fullstendig, men ble plutselig litt tvil...

Har forstått det slik at man ikke skal bruke fuktsperre hvis minst halvparten av yttervegg er under bakkenivå. Huset mitt står i skråterreng, så veggene til kinoen er som følger:
    Ene kortveggen er ca 75% under bakkenivå, og den andre kortveggen er i plan med bakkenivå. Ene langveggen er ut mot en ny garasje, og den andre langveggen er mot huset.

Hva gjør jeg da? Sett vegg for vegg, så skulle jeg ha hatt fuktsperre på veggen mot garasjen, samt kortveggen som er i plan med bakken, men å ha to vegger med fuktsperre og to uten virker jo helt meningsløst...

Noen formeninger om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuktsperre

Over eller under bakkenivå; det spiller ingen rolle. Det er temperaturforskjellen som avgør om det blir kondens inne i veggen. Legg fuktsperre på alle fire veggene, også den mot eksisterende garasje. Det å legge bygningsplast under innerkledningen på alle vegger er en liten pris å betale for å sikre seg mot at det starter å mugle i veggene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vrod
    Over eller under bakkenivå; det spiller ingen rolle
    Tja, jeg vet ikke. Spørsmålet mitt kom opp siden jeg leste dette på Glava sine nettsider:
    Skal jeg ha fuktsperre på kjelleryttervegg?
    Det skal ikke brukes fuktsperre på kjelleryttervegg dersom halvparten eller mer av vegghøyden er gjennfylt på utsiden.

Ser ut som om jeg kommer i ingenmannsland her, siden jeg har vegger som både er under og over bakken...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over eller under bakkenivå; det spiller ingen rolle. Det er temperaturforskjellen som avgør om det blir kondens inne i veggen. Legg fuktsperre på alle fire veggene, også den mot eksisterende garasje. Det å legge bygningsplast under innerkledningen på alle vegger er en liten pris å betale for å sikre seg mot at det starter å mugle i veggene.
    Å legge plast bak innerkledningen er absolutt ingen sikring mot fuktskader, i mange tilfeller er det verre enn ingen plast. Naboen har innredet rom under bakkenivå, veggen består av mur-stender/isolasjon-plast-innerkledning. Han har fått store fuktproblemer pga fukt som kommer gjennom muren ikke kan fordampe, pga plasten som er lagt der. Selv om det ikke blir fukt i innerkledningen, blir stenderverket fuktig og mugler/råtner.

Jeg anbefaler trådstarter å gjøre som glava anbefaler, de vet hva de holder på med. ( Må ikke oppfattes som et hint om at vrod ikke har peiling.)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fuktsperre

enkelt mot alle kalde flater i ditt tlfelle 2 veggere ja du må nok det
    ikke uvanelig med fuktsperre på et eller 2 vegger i et rom
    nb viktig for det er mye varm luft-damp som går rett inn i isolasjonen din kondens = råte svart sopp

er snekker

samco

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    nb viktig for det er mye varm luft-damp som går rett inn i isolasjonen din kondens = råte svart sopp

er snekker

samco
    OK, men hva om man lager luftsirkulasjon fra huset og inn i luftspalten mellom yttervegg og reisverk? På kortveggen(som er 40cm betong) under bakkenivå har jeg isolert på utsiden med 5cm drensplater, og langveggen mot nygarasjen(som er 35cm betong) er det jo null problem å isolere med feks 5cm isopor. Den siste langveggen er jo mot huset, og er i hvertfall varmvegg.
    Skal sies at jeg har over hodet ingen erfaring med dette selv, men tenker i mitt rare sinn at luftspalten mellom yttervegg og reisverk må kunne kalles varmrom... vil ikke da plastikk på innsiden av isolasjonen i kinoen bli en kilde til kondens, eller er jeg helt på jordet nå?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

luft sjikte

ikke en heldig løsning ang isolasjonen i ""utforte veggen din m å ha sirkulert luft bak, du mister isolasjons verdien i veggen din! selvsagt går det å ha et tett papp lag bak isolasjonen mot luftresjiktet men utrolig mye jobb og å få det helt tett nesten umulig anbefaler ikke at du gjør det og papp og plast kan føre til kondens isolasjonen siden d blir et lukka kapslet system not gud..

det enkle er ofte det beste :-D

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan muligens være en løsning for å unngå å stenge fuktighet inne, eller alternativ til plastfolie:

Sd2 Dampbrems

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dette kan muligens være en løsning for å unngå å stenge fuktighet inne, eller alternativ til plastfolie:

Sd2 Dampbrems
    Den så ikke dum ut nei...

Grunnen til min lille skepsis mot plast i veggen er pga denne veggen min som er så mye under bakkenivå, og i tillegg isolert på utsiden, samt langveggen mot huset, og langveggen mot garasjen, som vil bli isolert etterhvert.

Et gammelt jungelordtak jeg fikk høre sier noe sånt som "Er du i tvil, så dropp plasten!" Har nå snakket med en arkitekt og en snekker hver for seg, og begge anbefalte å droppe plasten i mitt tilfelle.
    Det jeg tenkte på, var da å droppe plasten, også lage hull for luftgjennomstrømmning inn mot mellomrommet mellom yttervegg og reisverk i utforingen mellom dør i langvegg mot huset og dør i reisverket(planen er alså to dører, en i hver vegg.)

Har lagt ved en skisse av hvordan det ser ut hos meg... (og som dere skjønner, så er ikke kunstner mitt levebrød ops: )

All comments are welcome

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke en heldig løsning ang isolasjonen i ""utforte veggen din m å ha sirkulert luft bak, du mister isolasjons verdien i veggen din! selvsagt går det å ha et tett papp lag bak isolasjonen mot luftresjiktet men utrolig mye jobb og å få det helt tett nesten umulig anbefaler ikke at du gjør det og papp og plast kan føre til kondens isolasjonen siden d blir et lukka kapslet system not gud..

det enkle er ofte det beste :-D
    Målet med isolasjonen i reisverket har for min del ikke annen funksjon enn å ta opp lyd fra kinoen. Betongveggen mot bakken og mot garasjen er 40cm tykk, samt isolert på yttersiden, så jeg tror neppe det vil bli så fryktelig kaldt der inne
    Hvis det var det du tenkte på da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Et gammelt jungelordtak jeg fikk høre sier noe sånt som "Er du i tvil, så dropp plasten!" Har nå snakket med en arkitekt og en snekker hver for seg, og begge anbefalte å droppe plasten i mitt tilfelle.
    En ting er sikkert - dette er et et vanskelig spørsmål men med mange klar meninger... Er selv i en lignende situasjon med et rom med en vegg mot eksisterende bygg, en vegg 90% under bakkenivå, en vegg som varierer mellom 70% og 15% under bakkenivå og en siste vegg som er 0% under bakkenivå...

Jeg har blitt anbefalt hele spekteret fra å plaste rundt baut + taket (!) til å plaste delvis til å ikke plaste overhodet, og er fortsatt like forvirret.

Det kan virke som det mildt sagt ikke er noe fasitsvar.

Det jeg tenkte på, var da å droppe plasten, også lage hull for luftgjennomstrømmning inn mot mellomrommet mellom yttervegg og reisverk i utforingen mellom dør i langvegg mot huset og dør i reisverket(planen er alså to dører, en i hver vegg.)

Har lagt ved en skisse av hvordan det ser ut hos meg... (og som dere skjønner, så er ikke kunstner mitt levebrød ops: )

All comments are welcome
    Tegningnen din var lett å skjønne. Det morsomme er at det faktisk er ANBEFALT å lage perforeringer som du har indikert. Trodde først dette hadde noe med selve lydisolasjonsegenskapene til dette mellomrommet å gjøre, men en akustiker jeg snakket med mente at dette hadde liten betydning og trodde det heller hadde med at det rett og slett da ble lettere å få igjen døra.

(Selv om akustikeren mente at det ikke hadde noe å si har jeg personlig mistanker om at slike perforeringer kan redusere stående bølger i melomrommet mellom dørene).

Uansett, slike perforeringer tror jeg bare har positive effekter (med mindre en ene av de to dørene dine er veldig mye dårligere lydisolert enn den andre).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har blitt anbefalt hele spekteret fra å plaste rundt baut + taket (!) til å plaste delvis til å ikke plaste overhodet, og er fortsatt like forvirret.
    Hehe, ja ikke sant... Av og til savner jeg et godt gammeldags diktatur, der det KUN er en måte å gjøre ting på, DERMED BASTA! :twisted:

Tegningnen din var lett å skjønne. Det morsomme er at det faktisk er ANBEFALT å lage perforeringer som du har indikert. Trodde først dette hadde noe med selve lydisolasjonsegenskapene til dette mellomrommet å gjøre, men en akustiker jeg snakket med mente at dette hadde liten betydning og trodde det heller hadde med at det rett og slett da ble lettere å få igjen døra.

(Selv om akustikeren mente at det ikke hadde noe å si har jeg personlig mistanker om at slike perforeringer kan redusere stående bølger i melomrommet mellom dørene).

Uansett, slike perforeringer tror jeg bare har positive effekter (med mindre en ene av de to dørene dine er veldig mye dårligere lydisolert enn den andre).
    Med med slike perforeringer, så tenker jo jeg at en evt fukt skulle bli luftet ut av seg selv? Prinsippet blir jo noe ala det samme som når man legger Platon på gulvet med tilhørende perforerte gulvlister for gjennomlufting...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig gjort ferdig et rom i kjelleren der alle veggene er betong. En av veggene har ca. 50% under bakkenivå og den andre veggen 100% under bakkenivå. De to siste er innervegger.

Jeg fikk også et stort spekter med anbefalinger, alt fra å ikke isolere i det hele tatt(!), lekte rett på veggen, isolere 5, 10 eller 15 cm, asfaltpapp osv. Det eneste fellestrekket ved alle anbefalingene var imidlertid: "IKKE BRUK PLAST PÅ BETONGVEGGER!" Alle var enige om at det beste er å isolere utvendig, dersom det er mulig.

Forøvrig endte jeg opp med å droppe både asfaltpapp og alt annet. Reisverket står 3 cm fra veggen for å få lufting, og jeg har isolert med 10 cm rockwool fordi denne visstnok ikke trekker fuktighet til seg slik som glava gjør. Slik jeg forstod er dette siste retningslinjer fra Byggforsk, uten at jeg selv kan garantere at det er rett. På innerveggene kan man vel gjøre nesten hva man vil fikk jeg inntrykk av, så lenge betongen er ordentlig tørr.

Neste rom blir kinoen... :-D

.:vegard:.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fleskebacon
    Jeg fikk også et stort spekter med anbefalinger, alt fra å ikke isolere i det hele tatt(!), lekte rett på veggen, isolere 5, 10 eller 15 cm, asfaltpapp osv. Det eneste fellestrekket ved alle anbefalingene var imidlertid: "IKKE BRUK PLAST PÅ BETONGVEGGER!" Alle var enige om at det beste er å isolere utvendig, dersom det er mulig.
    Nå var vel ikke plasten tenkt rett på betongen, men på innersiden av isolasjonen, men det var vel det du mente?

Forøvrig endte jeg opp med å droppe både asfaltpapp og alt annet. Reisverket står 3 cm fra veggen for å få lufting, og jeg har isolert med 10 cm rockwool fordi denne visstnok ikke trekker fuktighet til seg slik som glava gjør. Slik jeg forstod er dette siste retningslinjer fra Byggforsk, uten at jeg selv kan garantere at det er rett. På innerveggene kan man vel gjøre nesten hva man vil fikk jeg inntrykk av, så lenge betongen er ordentlig tørr.
    Tror nok jeg også dropper alt av plast og går for denne løsningen... bortsett fra at jeg allerede har isolert med Glava og ikke Rockwool da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var vel ikke plasten tenkt rett på betongen, men på innersiden av isolasjonen, men det var vel det du mente?

Tror nok jeg også dropper alt av plast og går for denne løsningen... bortsett fra at jeg allerede har isolert med Glava og ikke Rockwool da.
    Ja, det var det jeg mente. Jeg så at det ble litt upresist. Men essensen var i hvert fall at man ikke bør bruke plast noe sted i forbindelse med isolasjon og kledning av betongvegger, ettersom betongen uansett avgir fuktighet i mange mange år. Da er det dumt hvis veggen er damptett, for da blir man aldri kvitt fuktigheten der inne, og så råtner alt og faller sammen i en stor haug av spiker og sagmugg. Kanskje.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha lest litt rundt om fuktsperre så ville jeg ikke benyttet plast i kjellervegg, men det er under forutsetning at man har drenert/isolert på utsiden av veggen.

Lufting kan i visse tilfeller få motsatt effekt av hva man hadde tenkt. Hele poenget med fuktsperre ved isolering er at varm luft ikke skal trenge inn mot den kalde veggen og kondensere. Det er derfor plasten skal stå på "den varme siden" av isolasjonen. Hvis man slipper varm luft inn i hulrommet mellom bettong og isolasjon så er sansynligheten for at man i samme slengen øker luftfuktigheten og sjansen for kondensasjon ganske stor.

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter vel også at man enten skal plastre hele rommet, eller ikke i det hele tatt. Enten alle veggene, eller ingen. Har noe med økt "damptrykk" på de veggene som ikke er plastret dersom bare deler av rommet plastres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    etter å ha lest litt rundt om fuktsperre så ville jeg ikke benyttet plast i kjellervegg, men det er under forutsetning at man har drenert/isolert på utsiden av veggen.

Lufting kan i visse tilfeller få motsatt effekt av hva man hadde tenkt. Hele poenget med fuktsperre ved isolering er at varm luft ikke skal trenge inn mot den kalde veggen og kondensere. Det er derfor plasten skal stå på "den varme siden" av isolasjonen. Hvis man slipper varm luft inn i hulrommet mellom bettong og isolasjon så er sansynligheten for at man i samme slengen øker luftfuktigheten og sjansen for kondensasjon ganske stor.
    Det er helt klart et poeng. Men fuktigheten som betongen avgir må også slippe ut et sted. Jeg blir fortalt at betong avgir fuktighet i stort sett hele sin levetid, og at det er en fare for at denne fuktigheten stenges inne i veggen dersom det er plast på varm side. Kledningen på innerveggen er vel uansett såpass tett at den, sammen med isolasjonen, ikke slipper store mengder varm luft fram til betongen?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kortversjonene av svarene i tråden så langt, og den som klarer å trekke frem en løsning av dette, burde headhuntes av NASA tvert!

Det er da tross alt bygget noen hus her på bjerget de siste... ja la oss si de siste 10 000 år, så man er fristet til å tro at uansett hvordan man gjør det, så blir det like galt eller rett som alt annet

Over eller under bakkenivå; det spiller ingen rolle. Det er temperaturforskjellen som avgør om det blir kondens inne i veggen. Legg fuktsperre på alle fire veggene, også den mot eksisterende garasje.
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Å legge plast bak innerkledningen er absolutt ingen sikring mot fuktskader, i mange tilfeller er det verre enn ingen plast.
    ikke en heldig løsning ang isolasjonen i ""utforte veggen din m å ha sirkulert luft bak, du mister isolasjons verdien i veggen din! selvsagt går det å ha et tett papp lag bak isolasjonen mot luftresjiktet men utrolig mye jobb og å få det helt tett nesten umulig
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla

Sd2 Dampbrems
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Sitat Opprinnelig postet av n5k
    Det heter vel også at man enten skal plastre hele rommet, eller ikke i det hele tatt. Enten alle veggene, eller ingen. Har noe med økt "damptrykk" på de veggene som ikke er plastret dersom bare deler av rommet plastres.
    Men fuktigheten som betongen avgir må også slippe ut et sted. Jeg blir fortalt at betong avgir fuktighet i stort sett hele sin levetid, og at det er en fare for at denne fuktigheten stenges inne i veggen dersom det er plast på varm side.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha :shock: