For lite strøm i multimediarommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lite strøm i multimediarommet?

I et 16kvm stor rom har jeg dyttet inn alt mulig rart som går på strøm, men nå begynner jeg å bli litt skeptisk til det hele.

Én forsterker, én sub, to filmavspillere, en laptop koblet til strøm, en ovn, en eksterm skjerm til laptop, printer, eksterne harddisker, trådløs router og lamper. Også snart en AppleTV.

Har ikke tenkt noe på dette tidligere, men når jeg nå har lånt bort dvdspillerne for en liten stund(dumt ja), og nettopp fått inn en XTZ 99 W12 så begynner jeg å lure litt her.

Forsterkeren er musestille og det er resten av sakene også, men sub'en durer(vet flere har vært borti dette). Det som er rart her er at når jeg skrur av forsterkeren og lar sub'en være på, så dabber duringen av til et mer levbart volum. Virker som om den sliter med strømmen når forsterkeren tar sitt. Det skal sies at innimellom er sub'en forholdsvis stille den også, men ofte durer den .

Kan dette ha noe å gjøre med at strømkretsen i rommet ikke er sterk nok, eller er det bare sub'en som har sin egen greie med during gående?

Vet noen i såfall hvordan eller evt. hvor mye det koster å dirigere mer strømkraft inn til dette rommet i huset?

Mvh
    Henrik

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du bør ta et lite regnestykke, legg sammen max strømforbruk på utstyret og se hvor du havner ... Så sjekker du hvor stor kursen til rommet er.Du kan trekke 2400 W fra en 10 ampere sikring Ved 240 V nettspenning.

Det blir visst mere vanlig med brumm i xtz subbene, tror de fleste løser det med bedre kabel eller rydde skikkelig i salaten bak racket
    Nettspenningen har nok ikke mye å si på brummen så sant du ikke har støy fra motorer el. lign. En feilkilde er ofte PC eller kabeltv.. Det er skrevet en del om dette her før
    Gudd løkk l

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tilførselen av strøm for lite, så skulle vel kursen ryke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten de to dvdspillerne ligger det tilsammen, medregnet TV, amp, sub, mac og skjerm, på litt i overkant av 1.250 watt. Blir vel oppimot 15-16 hunder watt etterhvert uten å ha medregnet 2 lamper og printer(printeren er jo ikke på hele tiden da).

Mener å huske det er 16 ampere til dette rommet.

Det skal da ikke være noe strømproblem egentlig dette her.. Mulig jeg får tak i en Xindak kabel til sub'en. Kabelryddingen er gjort allerede :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du "nok" strøm, kan nok være lurt å prøve en annen sub kabel ja.
    Hadde også hørbar brumming i mine W 12 selv om forsterker var avslått, subbene står tross allt i standby, altså med 240 v inn :-D Det du hører da er 50 hz, svakt.. også kallt tomgangsstrøm (trur eg..) Hvis lyden stiger med forsterker påslått kan det tyde på at du får med støy fra en annen komponent i tillegg til det som allerede er der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess. Får prøve litt forskjellig, driblant en dyrere strømledning. Duringen kommer og går. Lurer på om det kanskje, kanskje kan ha noe med datamaskinen å gjøre.

Thanks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjeldent 240V i huset. tror jeg ville regnet 230Xsikrings str

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Epylypzon, strøm i Norge omtales som 220 V , men i kåken min har jeg 234 på kveldstid :-D Om variasjonene er store tyder det som regel på at du ligger langt unna nærmeste trafo. Men regnestykket blir ikke mye feil av den grunn.......

Edit: Det er skrevet side opp og ned om dette emnet tidligere i andre tråder, så hvis man lurer på noe : SØK og du vil finne ....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •