Farger i hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farger i hjemmekinoen

Er så og si ferdig med oppussing av kjellerstue som skal fungere hovedsakelig som kinorom. Har tenkt å anskaffe projektor og har begynt å sette meg litt inn i dette og har da forstått at det er viktig med mørke farger i tak og vegger. Jeg har brukt hvitt i tak og eggehvit på vegg. Hvor mye har det egentlig å si for filmopplevelsen? Har mulighet for å få rommet rimelig mørkt. Hvor mye strøm (kurser) bør legges inn til rommet er også noe jeg lurer på. Hvis det er fy fy med lyse rom så kan det jo tenkes at jeg får overtalt madamen til noe mørkere!

Gunnar

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Er så og si ferdig med oppussing av kjellerstue som skal fungere hovedsakelig som kinorom. Har tenkt å anskaffe projektor og har begynt å sette meg litt inn i dette og har da forstått at det er viktig med mørke farger i tak og vegger. Jeg har brukt hvitt i tak og eggehvit på vegg. Hvor mye har det egentlig å si for filmopplevelsen? Har mulighet for å få rommet rimelig mørkt.
    Hovedproblemet med hvite vegger og tak er at lyset fra lerretet reflekteres i veggen og skinner så tilbake på lerretet, noe som 'vasker ut' bildet (dårlig kontrast).

Så dersom det er relativt lang avstand fra lerret til tak og vegger er det ikke nødvendigvis noe stort problem. Er derimot lerretet hengt oppunder taket og/eller inntill en sidevegg så er det bedre jo mørkere/mindre reflekterende veggen er.

Et alternativ til å male vegg/tak kan være mørke gardiner som trekkes for, eller min noe ambisiøse dør/vegg-ide (sjekk linken i signaturen min).

Grått lerret er også å foretrekke fremfor hvitt dersom man har lyse vegger.

Sitat Opprinnelig postet av gub
    Hvor mye strøm (kurser) bør legges inn til rommet er også noe jeg lurer på.
    Dette kommer litt an på hvor mye elektronikk du har, og hvor mye strøm den trekker. Jeg kjører receiver + Rotel 5-kanals effekt + projektor + PS3 på en 10 ampere kurs, og det går fint. Det største problemet er antagelig når man slår på effektforsterkeren, da den ofte trekker mye strøm under oppstart.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du trekker en egen kurs til det tekniske i dette rommet, normalt bør det fungere greit med 16A, bruk da 2,5mm2 kabel. Jeg har selv relativt lyst rom og det fungerer greit, det er taket som gir mest refleksjon så det er her man må prøve og begrense refleksjonene, har man refleksjoner fra vegger i forkant kan man jo som nevnt lage noen gardinløsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du allerede har malt, så vil jeg anbefale deg å prøve med projektor først - se hvordan det fungerer - for så eventuelt å male om, hvis det blir nødvendig. Selv gjorde jeg det samme som deg, malte hvitt, og ble etterhvert i stuss om jeg burde gjøre rommet mørkere. Nå er projektor på plass og grått lerret på veggen, og for å si det slik - i mitt rom føler jeg ikke behov for å male vegger og tak mørkere. Bildet er skarpt nok. Det som er skummelt som for vampyrenes del, er dagslys og aller verst er solskinn!

Jeg la opp en 16A kurs til alt av elektronikk og lys i rommet, samt en egen 10A kurs til projektoren - sikkert ikke nødvendig, men det er ofte den dyreste og mest ømfindlige enkeltkomponenten i en hjemmekino, så derfor altså.

Lykke til!
    :smile:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •