Fjernstyre lyset

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernstyre lyset

Hei,

Har tatt noen søk på forumet, og funnet ut at det finnes endel løsninger på fjernstyring av lys/elektriske produkter, ofte da som plugin-moduler som settes rett i stikkontakten.

Nå er det slik at vi er i avslutningsstadiet i å bygge et nytt hus. Vi har helgardert oss ved å strekke seperate k-rør fra sikringsskap til hhv lys og brytere.

Dette gjør at vi kan velge egentlig hva vi ønsker av løsninger, og lurer derfor på hva som skal til for at lys rundt forbi i huset lett kan fjernstyres vha en fjernkontroll og/eller brytere, og som er lett å bygge ut med flere "moduler".

I leiligheten i kjelleren (hvor vi foreløpig bor mens huset ferdigstilles) har vi svakstrømsbrytere koblet opp mot dimmere i sikringsskapet. Dette er enkle trykk-knapper, hvor man trykker èn enkelt gang for å slå på, og holder inne for å dimme. Man kan også koble flere lys mot èn bryter, og ett lys mot flere brytere. Vet dog ikke om dette er en del av et system som har støtte for fjernstyring? Eller at det evt. bare er å skaffe en IR-del som kan fungere med disse dimmerne som vi allerede har?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i utgangspunktet tenkt å brukes mot en Logitech Harmony One, dersom dette skulle være av betydning.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Virker på meg som du har gjort 95% av jobben allerede (i og med at du har trukket k-rør som du sier).

Det er en del elektrikere her inne som har mye kompetanse på området, så mere fornuftige svar enn mitt thumbs-up-svar kommer nok snart!

Med tanke på Harmony One så støtter den i nåværende tilstand ikke f.eks Z-wave (slik som den gamle Harmony 895 gjør). Tronica har jo en god del Z-wave utstyr, både ekstern og for innbygging du kunne brukt med en 895 fjernkontroll.

DrE

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt fjernkontroll enda, så la oss se bort i fra hvilken fjernkontroll det er i første omgang.

Jeg har pr. dags dato bare 220V lys på rommet (halogenpærer/spotter). Så om jeg kjøper denne og denne skulle jeg være opp å kjøre?
    Eller, det vil si, jeg må jo ha en form for IR-mottaker, må jeg ikke? (fant ikke noe konkret på siden, mulig jeg er blind?)

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xcomfort til Moeller virker jo fint..

Xcomfort - trådløs installasjon

Å du kan lese litt her om flere typer.

Velkommen til husautomasjon.no

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Micro Matic leverer også alt til styring av lys (og mye annet). Du får kjøpt utstyr fra dem (GIRA Funkbus) hos Elhandel.no
    Ellers er jo Moeller sine systemer også fine. Hvem som kommer best ut på pris aner jeg ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •