tols1s byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 51 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tols1s byggetråd

Som tittelen sier, (veien hit har vært lang, men nå har det altså skjedd, undrenes tid er ikke forbi), kinorom er på gang. To vesentlige faktorer har bidratt:
    1) junior har funnet ut at han vil spille trommer
    2) kona har kommet ut av skapet og sagt at hun vil bygge kino

Ang. 1) så har altså guttungen begynt å spille trommer, han har brukt sparepengene sine og kjøpt seg komplett trommesett (med vår velsignelse selvsagt, man må jo backe opp barna når de viser interesse for musikk). Herreminhatt for et spetakkel et slikt batteri lager. Snakker om dynamikk. Han hadde det på rommet sitt en ukes tid, men vi fant ut at det ikke er holdbart i lengden. Det værste er at gutten har anlegg, så det låter slett ikke ille.

Om 2) ovenfor, så er nok dette en lang historie som starter da vi traff hverandre for ca 15 år siden. Tols1 var kraftig bitt av basillen og hadde investert i Barco, Laserdisc, etc. Barcoen røk (begge gråt en skvett da...), ungene dukket opp, vi flytter og bygger nytt hus, osv osv.

Vel, en dag her for noen måneder siden ryddet hun i hyllene på syrommet sitt, og kom hun over et par gamle Disney-filmer, Collectors edition av Snøhvit og Løvenes Konge (VHS). I disse pakkene er det en del bilder, speialtrykk som det sikkert er meningen at man skal sette rammer på. Da rant det nok litt over og hun sa noe slikt som "Synes vi skal bygge kino, jeg". Vel, hva kan man si.

Nok historie, prosjektet er nå kommet et godt stykke videre, kvantesprang kan man vel si.

Slik ser det ut når man flytter inn i nytt hus og har et helt rom å lagre ting man ikke riktig vet hvor man skal ha, og saker man ikke har lyst til å kaste riktig ennå:

Her ser du noen nye hyller som står klare til å ta i mot rot:

Disse hyllene var ikke nok, så jeg satte opp ytterligere 3 hyllemeter i en annen bod.

Så gjør vi et lite hopp rent tidsmessig (som du kanskje skjønner, så var planene for denne byggetråden lagt, derfor tok jeg altså bilder før den store ryddesjauen tok til). Nevnte trommesett er vel i hus og panikken har grepet oss. Vi gjør et raskt innkjøp av billigste sort maling og laminat.

Her er veggene malt og med ørlite grann flytting av div. møbler, så er det klart for å legge gulv.

Slik klikklaminat er utrolig enkelt å legge, et par litt lange ettermiddager og litt mer flytting av inventar, så blir det slik:

Byggeanlegg må også til; pensjonert receiver, DVD-spiller og høyttalere gjør susen.

De hyllene du ser lenger opp skal selvsagt ikke synes, vi trenger en ny vegg:

En utfordring er noen takbjelker, jerndragere som går tvers over rommet:
    .

Til høyre ser du et hull i gipsen. Jeg har tatt ned en platebit for å sjekke hvordan taket er konstruert, kommer tilbake til dette litt senere.

Neste steg i prosessen er å få kledd inn veggen og så skal jeg begynne på taket. Må skaffe noen lydbøyler først.

Edit: må for øvrig beklage de dårlige bildene, mobilkamraet er for tiden husets beste kamera, skal forsøke å komme sterkere tilbake senere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette kan bli riktig så bra. Utgangspunktet ser hvertfall fint ut. Hvor stort er rommet? Blir det "ren" kino med plass til trommesettet, eller mer som kjellerstue?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det trommesettet... Vi får se hvor lenge denne trommeinteressen varer, men hvis den blir langvarig vil jeg få trøbbel med akustikken. Alle trommene synger med og grøter til enhver tone. Og, ja tanken er at trommesettet skal stå i rommet. Jeg lurer på om det går an å lage noen isolerte lettvegger som man kan bygge inn trommesettet med når det ikke er i bruk?

Jeg tror vi skal kalle det medierom, tanken er å bruke det til film, musikk, "TV-spill" etc. og ikke så mye kjellerstue. Rommet blir 5,2 x 5,7 m. Ikke ideelt lydmessig men det er nå slik det blir. Har tanker om å lage stofframmer a´la Hjemmekino-kinoen og Mor10, men det spørs om den "bedre halvdelen" går med på det. I så fall kan man gjemme diverse akustiske tiltak bak rammene.

Edit: legger opp en skisse av rommet. Her ser man bjelkene, døren til venstre går inn til boden og er altså på den nye veggen, den andre døren går ut til gangen i kjelleren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, noen tanker om takkonstruksjonen. Meningen er å bygge flytende tak, dvs. enten lydbøyler eller på en annen måte.

Bjelkelaget består av I-bjelker som ligger oppå jerndragere for å stive opp gulvet i rommet over.

Så jeg lurer nå på om jeg i stedet for lydbøyler skal gå for noen lange 2"x8" dragere som ligger oppå veggene på tvers av rommet, og deretter 2"x4" liggende opp disse igjen montert mellom I-bjelkene. Vet ikke om dette var forståelig, men skissen viser sånn omtrent tanken. Er vel noe slikt RuneW har gjort hos seg. På denne måten mister jeg så godt som 0 i takhøyde samtidig som taket i prinsippet burde bli ennå mer avkoblet fra gulvet over.

Men er 2"x8" nok? Blir det heng i taket på litt sikt?

Prismessig bør det ikke bli så ille heller. Det kommer til å gå med en del meter med 2x4 og noen meter 2x8. Men jeg ville uansett trenge en god del meter med 30x38 mm til lydbøylene. Og jeg har beregnet at jeg vil trenge ca 72 bøyler.

Hmmm.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det trommesettet... Vi får se hvor lenge denne trommeinteressen varer, men hvis den blir langvarig vil jeg få trøbbel med akustikken. Alle trommene synger med og grøter til enhver tone. Og, ja tanken er at trommesettet skal stå i rommet. Jeg lurer på om det går an å lage noen isolerte lettvegger som man kan bygge inn trommesettet med når det ikke er i bruk?
    Mener å ha sett at du får kjøpt "lokk" av gummi til å legge på trommene så de holder seg stille... (tilpasset hver enkelt tromme)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Mener å ha sett at du får kjøpt "lokk" av gummi til å legge på trommene så de holder seg stille... (tilpasset hver enkelt tromme)
    Virkelig? Det må sjekkes. Jeg har sett for meg en slags "tvinge" som strammer til på begge sider av trommene, en fjærbelastet sak man kan ta av og på med et enkelt grep.

Takk for tipset!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snekkertips

Ved en merkelig tilfeldighet hadde jeg en snekker på besøk her i dag. Ikke en hvilken som helst snekker, det var en av de to som bygde huset. Hadde det ikke vært for at han hadde med seg kone og barn, så hadde jeg nok blitt litt mistenksom der han satt på kjøkkenet og drakk kaffe sammen med min kone da jeg kom hjem fra jobben:evil: Våre koner er bekjente fra skolen, derav besøket.

Vel nok om det. Jeg tok han selvsagt med ned i kjelleren for å be om uttalelse vedr. bjelkelaget jeg har skissert. Han mente at 2x8" med 2x4" på tvers skulle holde. Han hadde imidlertid et annet forslag, jeg har forsøkt å skissere her:

Her kan man (med litt fantasi) se 2x4" montert på tvers mellom jerndragerne, og for å få litt bedre avkobling til bjelkelaget forslo han å legge isopor eller trinnlydplater mellom tverrdragerne og jerndrageren. Videre burde jeg la gipsen i taket være der den er og heller spe på med 1-2 lag med ny gips samt isolere det nye bjelkelaget.

Pro: bedre lydisolasjon enn mitt forslag.
    Con: mindre takhøyde. Jeg mister 15-20 cm takhøyde.

Noen tanker om dette? For egen del tror jeg at takhøyde prioriteres fremfor noe dårligere lydisolasjon. Det kan tenkes at lydisolasjonsevnen blir betydelig bedre med snekkerens løsning?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, noen tanker om takkonstruksjonen. Meningen er å bygge flytende tak, dvs. enten lydbøyler eller på en annen måte.

Bjelkelaget består av I-bjelker som ligger oppå jerndragere for å stive opp gulvet i rommet over.

Så jeg lurer nå på om jeg i stedet for lydbøyler skal gå for noen lange 2"x8" dragere som ligger oppå veggene på tvers av rommet, og deretter 2"x4" liggende opp disse igjen montert mellom I-bjelkene. Vet ikke om dette var forståelig, men skissen viser sånn omtrent tanken. Er vel noe slikt RuneW har gjort hos seg. På denne måten mister jeg så godt som 0 i takhøyde samtidig som taket i prinsippet burde bli ennå mer avkoblet fra gulvet over.

Men er 2"x8" nok? Blir det heng i taket på litt sikt?
    Har du tenkt å lage frittstående vegger? Beklager, har ikke rukket å lese så nøye...

Hvis du lager frittstående vegger og legger 2x8 på disse "innimellom" de to jerndragerene, så stjeler du vel minimalt med høyde. Nå vet jeg ikke hvor langt opp det er til disse dragerene.

Jeg bruker 2x8 på 4 meters spenn og skal ha 3 lag gips. Du skal kanskje bare ha 2 lag? Mulig det går, men jeg er slett ikke sikker... 5 meter er mye. Et triks er å skru/lime på kryssfiner på tvers av toppen av 2x8'ene. Da blir de vesentlig sterkere. Men en fagmann bør nok gjøre beregningene for deg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du tok turen innom RuneW.

Ja, tanken er å lage frittstående vegger og legge 2x8 (jeg sliter med disse mm-betegnelsene ennå...) hvilende på toppen av veggene langs med jerndragerne og 2x4 oppå disse igjen liggene mellom gulvbjelkene. Dette burde stjele minimalt med takhøyde, og jeg tror lydisolasjonen blir "bra nok". Snekkeren min gikk god for at 2x8 burde holde, dog uten å gjøre grundige beregninger, men han er en erfaren snekker så jeg stoler på hans hoderegning, 2x8 er jo veldig stivt.

Og jeg skal ha maks 2 lag, ett lag gips + takplater (MDF eller spon).

Det platetrikset ditt tok jeg ikke på strak arm, men jeg skal granske tråden din litt nøyere, går ut fra at du har dokumentert dette grundig

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

himmling

synes forslaget m bjelker mellom de 2 i bjelkene var smart ned foring av midten ev rommet er stilig :-D ka m spotter/skinner i de opphøyde sidene?
    selv ville jeg ha hatt noen stor taklister i de 2 opp høyde feltene for et gammelt preg av himmlingen samco :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd vegg

2 lag gips på de eksisterende veggene dine trekk ut 2 3cm ny 3"vegg m 2 lag gips isoler m 70 mm rockwoll tyngere en glava nb fug vært et gipslag også rundt eve lyd dør du trenger ikke tykkere vegg en 3" det er gipsen som demper :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

himmling

finnes perforerte lyd himmlings plater av gips evnt som et dempe felt i en gips himmling :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes forslaget m bjelker mellom de 2 i bjelkene var smart ned foring av midten ev rommet er stilig ka m spotter/skinner i de opphøyde sidene?
    selv ville jeg ha hatt noen stor taklister i de 2 opp høyde feltene for et gammelt preg av himmlingen samco
    Hmm, jeg tror jeg skjønner hva du mener; nedforing av midten av taket? Jo det er stilig, men her må jeg fore ned hele takflaten så det blir ikke noen opphøyde felter på siden. Kunne gjort det omvedt da, lage kasser langs kanten og fore ut litt ekstra rundt jerndragerne, og så hatt lys langs kanten som lyste opp den opphøyde delen i midten...

2 lag gips på de eksisterende veggene dine trekk ut 2 3cm ny 3"vegg m 2 lag gips isoler m 70 mm rockwoll tyngere en glava nb fug vært et gipslag også rundt eve lyd dør du trenger ikke tykkere vegg en 3" det er gipsen som demper
    Omtrent slik jeg har tenkt. Veggene rundt er av Leca, så jeg tror jeg vil oppnå tilstrekkelig lydisolasjon med 2x3" eller 2x4" stenderverk og to lag gips.

finnes perforerte lyd himmlings plater av gips evnt som et dempe felt i en gips himmling
    Ja, det går vel mer på akustikken i rommet. Dette må jeg komme tilbake til når rommet er ferdig og jeg finner ut hvordan akustikken blir.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du tok turen innom RuneW.

Ja, tanken er å lage frittstående vegger og legge 2x8 (jeg sliter med disse mm-betegnelsene ennå...) hvilende på toppen av veggene langs med jerndragerne og 2x4 oppå disse igjen liggene mellom gulvbjelkene. Dette burde stjele minimalt med takhøyde, og jeg tror lydisolasjonen blir "bra nok". Snekkeren min gikk god for at 2x8 burde holde, dog uten å gjøre grundige beregninger, men han er en erfaren snekker så jeg stoler på hans hoderegning, 2x8 er jo veldig stivt.

Og jeg skal ha maks 2 lag, ett lag gips + takplater (MDF eller spon).

Det platetrikset ditt tok jeg ikke på strak arm, men jeg skal granske tråden din litt nøyere, går ut fra at du har dokumentert dette grundig
    Poenget med "platetrikset" er å stive av himlingsbjelkelaget, slik at det tåler mer. Når jeg tenker etter, var det er dumt forslag, for du kan gjøre det mye bedre enn det. Tankesettet mitt var konsentrert om å lure et bjelkelag mellom et eksisterende bjelkelag, men dette trenger jo ikke du å bru deg om. For ordens skyld - det jeg mente er illustrert i alternativ A under. "Kryssfinerstriper" på 500x15cm på toppen av 2x8'ene:

-tak-gif

Men siden du bare blir avbrutt av to dragere, kan du gjøre det mye bedre med å stive av enten med bord på toppen (alt B), eller med kubbing i mellom (alt C). Det er muligens det siste du allerede har beskrevet, og jeg ser ingen grunn til å gjøre noe annet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *spole tilbake til fysikktimene - krefter - påkjenning - ...* Tanken er altså at dragerne kan vri seg sidelengs i toppen når noe trekker de nedover, og at man kan motvirke dette ved å feste en plate på toppen av drageren. :idea: Skjønner. Men mitt tak vil være som i alt. C som du så flott har skissert, men i stedet for cc60 mellom dragerne så er det vel nærmere 2 m mellom H-bjelkene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *spole tilbake til fysikktimene - krefter - påkjenning - ...* Tanken er altså at dragerne kan vri seg sidelengs i toppen når noe trekker de nedover, og at man kan motvirke dette ved å feste en plate på toppen av drageren. :idea: Skjønner.
    Skal vi se nå. Bare så vi ikke snakker på tvers av hverandre. Ikke at jeg på noen måte har noe spesielt greie på dette, men så vidt jeg har skjønt er dragere betegnelsen på store "bjelker" (i ditt tilfelle av stål) som går på tvers av, og holder oppe bjelkelaget, og bjelkelaget er det som holder oppe gulvet.

Men mitt tak vil være som i alt. C som du så flott har skissert, men i stedet for cc60 mellom dragerne så er det vel nærmere 2 m mellom H-bjelkene.
    Hvis jeg av en eller annen grunn har rett i definisjonen over så er stålbjelkene dragerene.

Så altså cc60 for 2x8 bjelkelaget og 2m mellom dragerene. Det skal være mulig å få dette til, tror jeg...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Hva jeg sier, og hva jeg mener er to heeelt forskjellige ting!
    SVK (av Roald Dahl)
    Det er nok jeg som har blandet betegnelsene litt her, beklager forvirringen.

Altså; Jeg har to bjelker av jern, H-bjelker som du har benevnt Ståldrager i skissen, som går på tvers av rommet. Disse er plassert med ca 2 m avstand (ved nærmere ettertanke er det kanskje opp mot 2,4 m) og ligger an på grunmuren i ytterkant og en innvendig delevegg i Leca. Oppå disse H-bjelkene ligger det en 2" lekt som bjelkelaget, I-bjelker, (du vet sånne med trelister oppe og nede og huntonit i mellom), ligger an på. Disse I-bjelkene ligger på langs av rommet. De nevnte 2x8" skal altså ligge langs med H-bjelkene, 1 på hver side, og skal ligge an på et nytt stenderverk i hver ende. Oppå 2x8 skal det ligge 2x4" og vil da ligge mellom I-bjelkene. 2x8-ene blir liggende med en avstand nesten tilsvarende avstanden mellom H-bjelkene, mens 2x4 får cc60.

Hvordan jeg skal få festet disse 2x4 oppå 2x8 er jeg faktsik litt usikker på. Mulig det går å montere det sammen på gulvet og løfte det opp etterpå? (Edit: nei det fungerer antagelig ikke...)

Jeg skal forøke å holde meg til I- og H-betegnelsene heretter. Jeg skal prøve å lage en bedre skisse i kveld.

Edit: Nå er det kveld. Har laget et par skisser:

Her er det nye markert som grønt. Nevnte 2x8 med 2x4 over, I-bjelkelaget er skjult.

Her har vi tatt frem I-bjelkene igjen og en litt annen vinkel.

Men etter snekkerens forslag vil himlingen komme i underkant av de nederste grønne bjelkene, men med mitt forslag vil jeg få 20 cm ekstra takhøyde, men muligens noe dårligere lydisolering.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, dette begynner jo å grense opp til prosjektet til RuneW!
    Det ser i alle fall ut til at du har store planer om å gjøre en dugandes jobb, både når det gjelder romkonstruksjon og lyddemping!

Det kan vel kanskje komme godt med, både i kino- og trommesammenheng?
    Ser frem til å følge med i denne tråden!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det er et stykke opp til RuneWs nivå, men jeg tar det som et kompliment.

Takk for besøket, Skrue

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det er et stykke opp til RuneWs nivå, men jeg tar det som et kompliment.

Takk for besøket, Skrue
    Bare hyggelig det! Det blir nok flere besøk her ja!
    Men "Skrue"?? Hmmm, er det noe datarelaterte greier jeg ikke har fått med meg her?
    Har du vanket / vanker du fortsatt på hw.no mo´n tro?

Side 1 av 51 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •