tols1s byggetråd - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 51 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1015
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DryppStopper TM var jo alldeles genial!

Jeg blir i GODT HUMØR av å se slike ting! Takk!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for varmende ord

Thell: Der sa du jammen noe, jeg burde nok fjerne det hjørnet hvor pappen er bulket opp og fylle igjen med en gipsbit i stedet for å forsøke å sparkle det som er der. Huskelapper: jeg hadde faktisk flere huskelapper hengende rundt men de har forsvunnet etter hvert som de har gjort jobben sin.

RuneW: Bare hyggelig Den gjør jobben sin helt klart, man må bare huske å holde den loddrett helt til man kommer tilbake til spannet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nå har det jammen stått stille i denne tråden. Men jeg må bare få lov til å oppdatere litt bare så det ikke strander helt.

Jeg har faktisk jobbet bittelitt i kjelleren den siste tiden, men har gått tom for materialer. Har dessverre ikke dokumentert dette med bilder, men arbeidet har gått ut på å sette opp veggbokser, samlet arbeidstid ca. 1 time. Men jeg trenger mer K-rør. Jeg trodde faktisk at 150 m skulle holde, men nei. Har dessuten grublet litt på termineringsløsning i front, bl.a. i tråden til Kokken, og har vel egentlig kommet til en løsning.

Så har jeg kjøpt fugemasse så jeg skal få tettet sprekkene i gipsen. Dessuten trenger jeg vinkelblikk (kommer ikke på noe bedre ord) for å feste gipsplatene mellom cc60 takbjelkene. Det har selvsagt vist seg at jeg glemte å sette på spikerslag mellom takbjelkene, og tanken på å ta den platene er rett og slett frastøtende. Løsningen blir å feste platene fra undersiden ved å skru fast vinkellister på veggen og lime de fast opptil gipsen (noen som skjønte dette?).

Men nå helgen skal jeg på hytta og legge ny shingel på taket.

PS. Vi satte oss ned for å se Ratatouille i går, og kona lurte på hvor mye det koster med "en sånn stor skjerm" og hun lagde et stort rektangel i luften med hendene. Hun synes bildet var litt puslete på 37". Dette går jo bare én vei...

Vel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    PS. Vi satte oss ned for å se Ratatouille i går, og kona lurte på hvor mye det koster med "en sånn stor skjerm" og hun lagde et stort rektangel i luften med hendene. Hun synes bildet var litt puslete på 37". Dette går jo bare én vei...
    Grmpfh... kjærringa er he-e-elt fornøyd med vår 29" CRT...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har min hele og fulle medfølelse :-( .

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Artig med slike huskelapper. Har ikke brukt slike selv, men det skulle jeg så absolutt ha gjort....

Dryppstopp TM var lekker.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kom ikke jeg på å lage meg en slik dryppstopper når jeg brukte kvistlakk? Det ble litt søl, for å si det slik...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huskelapper MÅ jeg ha...

Vel, dryppstopperen har hatt et par uhell i dag, den klarer visst ikke å holde seg. Problemet er å få penselen sentrert midt inni koppen, for hvis penselen kommer borti kanten blir det drypp på gulvet.

Nok om dét. Jeg har da puslet litt i kjelleren i kveld. Øvrig helg har gått med til utendørs arbeid, skuffe jord og grus. Fytterakkern så tungt det er å jobbe med sånn bærelagmasse. Fikk en liten pakke fra Elhandelen her om dagen med bl.a. mer k-rør. Nå tror jeg faktisk at det begynner å bli noenlunde komplett med rør. Og jeg har mer eller mindre landet på termineringsløsning.

I front blir det et panel med slike, 3 stk i høyden. Tanken er å bore hull til forskjellige typer kontakter; banankontakter til høyttalere og XLR til suber. I denne omgang blir det 4 høyttalerkontakter til surround og 4 XLR til suber. Frontene og senter kobles bare direkte. Men 3 slike plater, det blir jo 12 kontakter til sammen, her er det kun planlagt 8? Vel, det er forberedt for presence foran og bak:
    -koblpanel-jpg

Og så har jeg vært på Clas og kjøpt inn høyttalerkabler:
    -hoyttkabler-jpg

Jeg nøyer meg med 2,5 mm2. Saken er at jeg har jobbet med et prosjekt på jobben. Jeg fikk i oppdrag å innhente priser på nytt lydanlegg til to kinosaler. 2 leverandører spesifiserte 2,5 mm2 til surroundhøyttalerne. Og er det godt nok for en offentlig kino, så er sikkert godt nok for meg også.

Ja, så har jeg satt opp spikerslag til surroundhøyttalerne. Terminering av kablene skal skje med slike montert i veggboks:

Bildet er av en terminal som måler 68 mm Ø. Eltek har også en som måler kun 48 mm, men den har de ikke bilde av. Tipper det blir ganske trangt å koble på kablene, men dette gjør man da ikke så ofte, så jeg tror vi skal kunne håndtere det.

Jeg har igjen å sette opp veggboksene i front, deretter er det klart for å begynne å trekke kabler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terminering av kablene skal skje med slike montert i veggboks:

Bildet er av en terminal som måler 68 mm Ø. Eltek har også en som måler kun 48 mm, men den har de ikke bilde av. Tipper det blir ganske trangt å koble på kablene, men dette gjør man da ikke så ofte, så jeg tror vi skal kunne håndtere det.
    Dette er interessant! Har bestilt noen lignende (var det ikke Ø68m da?) terminaler og er svært spent på om de går inn i en vanlig veggboks.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så kommentaren din borte hos Kokken, og den var faktisk 60 mm hvis tegningen stemmer. Hvis du tar ut den ringen inni veggboksen, så skal man kunne få inn 65 mm, så terminalen du har bestilt burde funke. Hvor bestilte du den?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så kommentaren din borte hos Kokken, og den var faktisk 60 mm hvis tegningen stemmer. Hvis du tar ut den ringen inni veggboksen, så skal man kunne få inn 65 mm, så terminalen du har bestilt burde funke. Hvor bestilte du den?
    Her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe her siste uka eller går all tid med til utendørs arbeid?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke skjedd stort der nede. Denne helgen har jeg gjort ferdig det jeg startet med på hytta for et par uker siden. Fyttekatta så støl jeg er, hele kroppen verker, så jeg er nok ikke arbeidsfør med det første Så lenge været ute er bra og det gjenstår utearbeid, så må jeg nesten prioritere slik. Det er også et aldri så lite økonomisk anliggende, jeg må få litt lønning først til å handle plater av forskjellig slag.

Skal nok oppdatere så snart noe har foregått.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har'n endelig fått ut fingra. Men som vanlig manglet jeg en del stæsj for å få gjort noe helt ferdig.

Og nok en gang har jeg vært innom tanken på inwall høyttalere, både til front (bak et akustisk transparent lerret) og til surround. Kom såpass langt at jeg luftet ideen for kona. Hun lurte på om det ble noe bra lyd av sånne høyttalere som ikke har noen kasse... Så når selv hun er skeptisk så dropper jeg det. Igjen.

Har startet på "koblingspanelene" på frontveggen. Har satt opp 4 av 8 bokser som skal bli koblingspanel til høyttalere og sub, og kommer til å bruke oppskriften til Kokken så det blir noe slikt som dette. Det kommer altså en kolonne til ved siden av den på bildet. Så langt har jeg altså kommet, må bestille til sammen 12 veggbokser til.
    -frontvegg-kobl-1-jpg.

Jeg har også fått brukt opp 50 m høyttalerkabel... merkelig hvor udrøyt sånne ting er, må antagelig ha 50 m til for å komme i mål. I tillegg puslet med litt andre ting som dessverre ikke synes; borret opp til flere rør, festet rørene i taket gjennom verkstedet og frem til sikringsskapet, trukket cat5-kabel rundt hele fordømte rommet (det var bare så vidt trekkefjæra var lang nok).

Så i kveld blir det lagt inn en bestilling hos elhandelen, og så skal jeg en tur innom Biltema til uka.

Så da er det bare resten igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at du fortsatt lever da! Men TTT, det er helt sikkert. Og sikkert er det at mye må gjøres som ikke synes, men DU vet jo at det er blitt gjort!

Jeg venter spent på oppfølgeren til DryppStopper TM!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skal vel litt til for å toppe DryppStopperTM. Den burde muligens oppgraderes til versjon 2, prototypen har dessverre vist seg å være DryppertTM dersom den ikke brukes riktig :-? .

At TTT er sikkert, men nå som sommeren er på hell (og vel så dét, har lagt om til vinterdekk i helga) så bør det vel ligge an til litt noen hyggestunder i kjelleren fremover. I motstning til din situasjon, så er det faktisk full oppslutning om dette prosjektet her i huset, og det er jo hyggelig.

Og dessuten har jeg såvidt begynt å gruble på litt utstyr. Men bortsett fra projektor og antagelig en PS3, så blir det nok en del gjenbruk av nåværende utstyr i første omgang.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det er vel snøgaranti i Trysil (som forøvrig er favoritt-vintersportsstedet mitt).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ærlig talt innrømme at vinteren blir litt vel lang her oppe, men på den annen side så slipper vi det ekle slapset dere har der nede i sør. For min del kunne snøen kommet lille julaften og smeltet igjen sånn litt utpå nyåret.

Meeen, desto lenger inne/kjeller/kinosesong

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tols1,

Du er jo kommet godt på vei, dette blir bra.

Så at du hadde limt fast bunnsvillen (side 2), fungerer dette bra? Brukte du vanlig snekkerlim?

Jeg så også at du hadde lagt bunnsvillene (side 3) og reisverket før du la toppsvillen. Var det vanskelig å få tilpasset denne til det vertikale reisverket?

Hvor mange uttak for høytalere skal du ha? Det er vel kanskje lurt å legge opp for alle fremtidige eventualiteter? Hvor mange stikk skal du ha for elektronikken, går du for enkle eller dobble?

Og til sist, fikk du malt muren :-D

OK, det ble mange spørsmål, slik er det når man er nysgjerrig.

Side 9 av 51 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •