tols1s byggetråd - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 51 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1015
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, da har jeg jo fått "trigget" noe!
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det visst. Dermed ser det jo ut til å bære i retning av en fyllingsdør, i det minste? ;-)

Ellers tror jeg på at den interne lyddempingen i rommet, dvs det du legger i demping av vegger - gulv -tak, (les: førsterefleksjoner - teppe - evnt scenemolton i tak), i veldig stor grad vil påvirke resultatet hva mellomtone / diskant angår.
    Nå skal jeg ikke, og jeg understreker det, forfekte egne resultater som et understatement, men faktum er at det slipper lite lyd (i nevnte frekvensområde) ut ifra mitt eget rom, og ned i 1. etg. Og som på en nær sagt banal måte, er dempet i flg nevnte beskrivelse / forslag.
    Dermed vil jeg umiddelbart tro, at det tydeligvis uheldige resultatet fra høyttaleren i en 14" TV, skyldes refleksjoner fra harde flater, dvs vegger - gulv -tak.
    Ikke akkurat en "rocketscientist-konklusjon", men så enkelt har jeg uansett opplevet at det kan være.
    "Styggedommen selv" dvs frekvenser fra eksempelvis 150Hz og nedover, vil man uansett komme til å slite med.
    Skal man komme slikt til livs til 100%, må man antakelig bygge et "svevende" rom, tungt nok til at det aldri vil komme i resonans med de nevnte frekvenser.
    Og dét, er ingen enkel oppgave......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så derfor er jeg altså litt opptatt av dette med lydisolering, men ikke like manisk som enkelte andre forumbrukere, hvis navn skal forbli usagt
    Grlmpfh...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakettvitenskap eller ikke, jeg tror nok du har rett mht. hvordan lyden brer seg i huset Scrooge. Vi har stort sett ganske mye harde flater (parkett og panel) og lite tepper og gardiner, åpne himlinger og i det hele tatt veldig åpent mellom rommene. Så å dempe de forskjellige rommene med tepper og gardiner hadde sikkert hjulpet en del.

Men kona har en tendens til å sovne på sofaen ved 22-tiden på kvelden, så i stedet for å sitte og høre på at hun ligger å snorker, kunne jeg tenke meg å ta med et glass vin, tusle ned i kjelleren og nyte litt musikk eller se en god film uten at resten av huset våkner til lyden av en liten supernova.

Jeg må forresten slutte å poste innlegg her på forumet sent på kvelden, jeg ble nemlig liggene å gruble på den døra...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Grlmpfh...
    Jeg tror faktisk at det rommet ditt er det mest ekstreme vi har her på AVF. Men det er jo kult at noen tar den heeelt ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men den satt godt gitt...

Takker, det går da fremover, men jeg har ingen hast. Jeg har et slags mål om å ha rommet klart til vinterferien, da får vi besøk fra utlandet.

Ventilasjon har jeg ikke funnet ut noe nytt eller lurere. Tipper det blir den løsningen jeg skisserte tidligere.
    hmmm.... så ikke det før nå/ tenkte ikke over det...

Men den lekta du har fjernet, den lå mellom jerndrager og I-bjelke/drager? (tror det var i post 134 eller noe du skrev om det... like ved den rosa pila)
    Hvis du fjerner denne, vil jo ikke I-bjelken/drageren ligge ann på jernbjelken lenger, og hele vitsen med jerndrageren er borte...??

hvis jeg har skjønt inngrepet ditt riktig... :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei det var en spøk. Det skulle tatt seg ut... Hadde knaket godt i stuegulvet da.

Nei, det var denne jeg fjernet, rød pil:
    -ekstak2-png

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei det var en spøk. Det skulle tatt seg ut... Hadde knaket godt i stuegulvet da.

Nei, det var denne jeg fjernet, rød pil:
    -ekstak2-png
    OK... godt og høre... da kan jeg hvertfall sove godt i natt...hehe :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg kanskje uttrykker meg litt dårlig noen ganger, virker som jeg har en tendens til å ta fra folk nattesøvnen

Nei, nå skal jeg gå å sette på en film, tror det blir Pulp Fiction eller True Romance. Ungene er i seng og kona er på fest.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nå skal jeg gå å sette på en film, tror det blir Pulp Fiction eller True Romance. Ungene er i seng og kona er på fest.
    det er digg når du kan høre at det er heelt ro i huset... ingen unger som skriker...eller kone / dame som kjefter :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kone(r)??? Hva slags opplegg er det du har på gang a'?

Eller kone som ligger på sofaen og snorker... Men som nevnt lenger opp så er det såpass øpna landskap her i huset at jeg må holde volumet litt nede for ikke å vekke barna. Skulle gjerne ha skrudd opp litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kone(r)??? Hva slags opplegg er det du har på gang a'?

Eller kone som ligger på sofaen og snorker... Men som nevnt lenger opp så er det såpass øpna landskap her i huset at jeg må holde volumet litt nede for ikke å vekke barna. Skulle gjerne ha skrudd opp litt.
    hva er det man klarer og skrive når man er trøtt og har øya et annet sted....:roll:
    men men... skal ikke skrive mere offtopic nå....

får du ikke gjort noe der nede snart? :P

eller må du sende bestilling på dårlig vær, og utenlands reise for barn og kone i et par mnd.?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..sitter vel på arslet og tvinner tommeltotter sammen med runew tenker jeg..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    ..sitter vel på arslet og tvinner tommeltotter sammen med runew tenker jeg..
    Jeg så denne her, ja ;-)

Noen av oss har et liv utenom hjemmekinoen/AVForum også vettu! For min egen del har jeg arrangert et utdrikningslag i går og Opsund-dagen i dag og brukt hele uka på å forberede begge delene. Har også ansvaret for underholdning til det påfølgende bryllupet om en uke, noe som vil legge beslag på det lille jeg måtte ha av fritid mellom jobb og familie :-(

Jeg lover å kommer sterkere tilbake om en uke!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg så denne her, ja ;-)

Noen av oss har et liv utenom hjemmekinoen/AVForum også vettu! For min egen del har jeg arrangert et utdrikningslag i går og Opsund-dagen i dag og brukt hele uka på å forberede begge delene. Har også ansvaret for underholdning til det påfølgende bryllupet om en uke, noe som vil legge beslag på det lille jeg måtte ha av fritid mellom jobb og familie :-(

Jeg lover å kommer sterkere tilbake om en uke!
    Hadde dere utrikningslaget her på forumet eller? Du satt da og tastet til langt på natt i går Du har tydeligvis flere jern i ilden enn meg, skulle forresten vært morsomt å bevitne underholdningen din i det bryllupet.

Jeg har blitt litt inspirert av marsboers guide for å sette opp en linux-server, og har knottet litt med det de siste dagene. Lurer på å bytte ut freeNAS-en med Linux. Jeg har en gammel haug av en ubrukt pc stående, må bare ha inn et par nye disker først. Været kan jeg ikke skylde på, det var grått både i går og i dag.

Men nu skal jeg ta på arbeidsbuksa og jobbe litt. Plutselig tilbake.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde dere utrikningslaget her på forumet eller? Du satt da og tastet til langt på natt i går
    Skal ikke knabbe tråden din mer med tull (for denne gang), men føler at jeg må forklare:

Uten å gå nærmere inn på det så var det et litt spesielt form for utdrikning, siden vi var en gjeng gutter som "varmet opp" bruden før jentegjengen tok over... Så det var bare formiddagen for min del. Men det var en del planlegging, det er jo det som tar tid.

Så vi sikkert noen hevde at dette krever enda mer forklaring... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har du helt rett i RuneW! Når du skriver "varme" opp bruden, da kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på en forklaring
    Selv om det blir litt tull i tråden er jeg sikker på tols1 ikke har noe imot å høre den forklaringa

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All work and no play makes Jack a dull boy...

Nei, dette krever en forklaring RuneW.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok langt mindre spennende enn dere grisegutter har forestiller dere. Vi fikk henne bare til å gjøre en del "ekteskapelige-plikter" og disse ble karaktersatt (skal offentliggjøres i bryllupet).

Eh... er det bare jeg som føler at dette ikke ble noe bedre?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble egentlig enda mer suspekt, RuneW... Med mindre dere fikk henne til å ta oppvasken

Å, som jeg gleder meg til det blir digitalkino her i bygda. Junior og undertegnede var på Narnia: Prince Caspian i kveld. Maken til dårlig fremvisning er det lenge siden jeg har sett, dårlig forkus, bildet vibrerte og i tillegg en gjeng fjortiser hadde syklubb bakerst i salen.

Vel, jeg har faktisk fått gjort litt realt ærbe' i dag. Lag 1 i det nye taket er ferdig platet. Juhu, nå ser taket akkurat slik ut som da jeg begynte :-?

Har laget spikerslag (burde vel egentlig kalles skrueslag, jeg har ikke tenkt å henge opp noe med spiker) til projektorfestet. I overskuelig fremtid får jeg antagelig ikke råd til en projektor som er tung nok til at det blir behov for dette, men det det tok bare noen minutter å lage, så hvorfor ikke:
    -spikerslagpj-jpg

Som kjent kjører jeg en striks gjenbrukslinje her nede, til og med skruene blir brukt på nytt. Men dessverre medfører det også litt ekstra arbeid. Ett av hjørnene så slik ut:
    -gipsplunder-jpg

Dette bare primes slik at akrylen sitter. Slik primer er egentlig noe herk, veldig tyntflytende greier som har en tendens til å renne nedover penselen, langs armen osv. Da lager man seg en dryppstopper:
    -penseldryppstopp-jpg

Og slik ser taket ut i sin delte prakt, skulle absolutt hatt en meglerlinse for å få med hele.
    -nyttak4-jpg

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt supert ut dette, tols1.
    Artig å se huskelappene dine som henger rundt omkring, kjenner meg igjen der (om ikke fullt så gjennomført for min del).

Jeg har også gått for gjenbruk av gipsen og fikk dunka noen hjørner på veien fra de ble tatt ned til de var oppe igjen. Min erfaring er at fuging med akryl for så å sparkle over gir et resultat jeg kan leve med. Det viktigste er vel å få skjært bort all løs papp fra platene før man legger i akrylen.

Forøvrig godt å se at også andre irriterer seg over de respektløse tullingene som er mer opptatt av alt annet enn å se film når de er på kino.. :roll:
    Skal bli godt å bli ferdig med egen "kino", ja. :-)

Side 8 av 51 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •