tols1s byggetråd - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 51 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1015
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - apropos tidsforskjeller... Jeg var på kino med en jente en gang. La oss kalle henne Bodil Blondine. Hun mente det var best å sitte langt bak, nærmest projektoren, for da så man filmen først...
    Nå er du vel ikke alvorlig? Er det virkelig mulig? Tør du vedkjenne deg slikt bekjennskap? Alle vet jo at man da ser filmen sist...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå er du vel ikke alvorlig? Er det virkelig mulig? Tør du vedkjenne deg slikt bekjennskap? Alle vet jo at man da ser filmen sist...
    Ja, nettopp ;-)

Det er ikke FruW vi snakker om, for å si det slik...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til lyd:

Takker for innspill Scrooge. Det er forsåvidt ikke (mangel på) tidsforsinkelse jeg er opptatt av, det kan man justere som du påpeker, det er mer opplevelsen av å få lyden midt i trynet, lizzom. Men det er godt mulig jeg bekymrer meg unødig, og det kan også hende at de demoene jeg har fått ikke har vært optimale. Men jeg ser for meg at kinofølelsen blir mer autentisk når lydkildene ligger på samme linje som bildet.

Så du mener jeg ikke skal ligge våken om nettene om dette?

NB: jeg fant et open source program for vektorbasert grafikk, skal teste det nå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke FruW vi snakker om, for å si det slik...
    Det var da enda godt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da ble jeg sittende å dille med Inkscape i stedet for å snekre. Ganske greit program for å tegne vektorbaserte tegninger. Antagelig ikke på langt nær så kraftig som CorelDraw, men til enkle strektegninger funker det fint. Kan muligens brukes til mer avanserte saker også, hva vet jeg. Programmet hang seg ved ett tilfelle, CPU-vifta gikk på turbospeed og CPU-last var 100 % på Inkscape-prosessen, så programmet er muligens ikke helt stabilt.

Legger ved et par kjappe skisser, først takkonstruksjonen:
    -takkonstruksjon-png

Og selve gulvplanet med disse høyttalerne jeg lurer litt på:
    -kino-gulvplan-png

I morgen må jeg få limt fast bunnsvillen til den siste veggen slik at limet får herdet til over helgen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at dette programmet fungerer glitrende til "ditt bruk". Det blir veldig mye lettere å skjønne "tegningen" med litt vektor-skisser!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var tegningene sine Har du forresten tenkt til å ha noe isolasjon i "tomrommet" i stålbjelkene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir liksom litt enklere å se planen bak. Og forøvrig så er antagelig ikke målestokken helt helt korrekt, jeg bare slang sammen noe for å teste programmet egentlig.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det var tegningene sine Har du forresten tenkt til å ha noe isolasjon i "tomrommet" i stålbjelkene?
    Har tenkt?? Err'u frekk??? ops: Joda, jeg hadde tenkt det, men var det noen som gjorde noe med det? ...jeg var visst litt utålmodig da jeg monterte 2x8"-ene og nå er det nok dessverre for sent. Men jeg håper at 2" med rent treverk+TakEss på sidene, og lydmatte+gips+Tak-Ess på undersiden skal stoppe mesteparten av lekkasjene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet litt ang ventilasjon i kveld, og kom over en tråd med tema lyddemping. Det er tydeligvis fler enn oss kinobyggere som er opptatt av dette... Har sendt mail til Fresh AS men ikke fått noe svar, må kanskje slå på tråden. Ellers har jo Vifter & Miljø AS en del ting&tang til greie priser.

Ja, og den siste bunnsvillen er limt i kveld. Har også grublet litt mer på dette med in-wall høyttalere, men det blir nok til at jeg skrinlegger tanken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir liksom litt enklere å se planen bak. Og forøvrig så er antagelig ikke målestokken helt helt korrekt, jeg bare slang sammen noe for å teste programmet egentlig.

Har tenkt?? Err'u frekk??? ops: Joda, jeg hadde tenkt det, men var det noen som gjorde noe med det? ...jeg var visst litt utålmodig da jeg monterte 2x8"-ene og nå er det nok dessverre for sent. Men jeg håper at 2" med rent treverk+TakEss på sidene, og lydmatte+gips+Tak-Ess på undersiden skal stoppe mesteparten av lekkasjene.
    Haha Uff, ja, det kan gå litt fort til tider når man vil bli ferdig! Var ikke meningen å tråkke rett i vepsebolet...tydelig at du har irritert deg over det Uansett tror jeg det skal bli bra!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Haha Uff, ja, det kan gå litt fort til tider når man vil bli ferdig! Var ikke meningen å tråkke rett i vepsebolet...tydelig at du har irritert deg over det Uansett tror jeg det skal bli bra!!
    Vil ikke kalle det vepsebol akkurat, heller en lett sensommesalat men det irriterer meg litt at jeg glemte det, men-men, det skal mer til for å skape søvnløse netter.

Jeg kom også på :x ett siste rør jeg skulle trukket inn til naborommet før bjelkene ble montert; rør til ethernetkabel, og det må bare på plass. Der er ikke krisen like stor siden det går greit å borre et hull i lecaveggen og inn til verkstedet, eller jeg kan perforere 2x8" og lirke et rør inn i hulrommet på jernbjelken. Men ideelt skulle jeg hatt dette røret opp i taket, men nå må jeg finne en egnet trasé i veggen. Vel, det ordner seg nok.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har googlet litt ang ventilasjon i kveld, og kom over en tråd med tema lyddemping. Det er tydeligvis fler enn oss kinobyggere som er opptatt av dette...
    Jeg tør ikke ikke en gang spekulere i hvordan du kom over denne tråden...

Har sendt mail til Fresh AS men ikke fått noe svar, må kanskje slå på tråden.
    Mulig de har sommerferie? Jeg har skrevet mye fram og tilbake med dem. Ikke akkurat kjappe, men svarer som regel... Mulig det er enda sikrere å ringe. Jeg kan i alle fall anbefale dem på det sterkeste.

Jeg kom også på :x ett siste rør jeg skulle trukket inn til naborommet før bjelkene ble montert; rør til ethernetkabel, og det må bare på plass. Der er ikke krisen like stor siden det går greit å borre et hull i lecaveggen og inn til verkstedet, eller jeg kan perforere 2x8" og lirke et rør inn i hulrommet på jernbjelken. Men ideelt skulle jeg hatt dette røret opp i taket, men nå må jeg finne en egnet trasé i veggen. Vel, det ordner seg nok.
    Som en trøst skal du vite at det er komplett umulig å få med seg alt. Det vil alltid være ett eller annet man har glemt. Sånn æ're bare...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke ikke en gang spekulere i hvordan du kom over denne tråden...
    Mange sløye meldinger her 'ass'. Drøye turer. Tydeligvis en egen bransje dette her, egne webshopper som selger det meste av hva man måtte trenge til en liten "crop"...

Som en trøst skal du vite at det er komplett umulig å få med seg alt. Det vil alltid være ett eller annet man har glemt. Sånn æ're bare...
    Takk for slike støttende ord

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Taket del 2 påbegynt

En liten stemningsrapport fra kveldens innsats. Det går sakte fremover. Målet for kvelden var egentlig å begynne på reisverket til den siste veggen nå som limet har fått herde noen dager. Men ved nærmere ettertanke må dette vente til jeg har fått opp den siste av de mye omtalte to-åtte-bjelkene (48x198 mm på moderne norsk) slik at jeg fikk målt opp vater fra toppen av bjelken til toppen av reisverket. Meeen bjelken kunne jeg ikke sette opp før jeg hadde tatt ned takplatene og fjernet en lekte som ligger helt inntil jernbjelken.

Her er en skisse av hvordan det eksisterende taket er bygget opp, øverst bjelkene til gulvet i etasjen over (dvs. stua) som ligger an på en lekte oppå jernbjelken. Deretter har snekkerne satt opp lekter på tvers av gulvbjelkene som gipsen er skrudd i.
    -ekstak-png

Platene ble fjernet omtrent som forrige gang; med en stødig hjelpegutt som holder oppe mens jeg skrur ut skruene, og platen liggende på et anlegg på den ene siden.

-tak4-jpg
    På bildet over er den siste bjelken på plass og de de nevnte lektene markert med grønne piler, men den som liksom er over bjelken er selvsagt tatt ned. Videre peker den rosa pilen på røret til signalkabelen til projektoren, og det tynnere røret ved siden av er for strøm til samme dings.

Veggene ble loddet opp før jeg festet bjelken i begge ender.

Newcomer thell sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse av hvordan det eksisterende taket er bygget opp, øverst bjelkene til gulvet i etasjen over (dvs. stua) som ligger an på en lekte oppå jernbjelken.
    På bildet over er den siste bjelken på plass og de de nevnte lektene markert med grønne piler, men den som liksom er over bjelken er selvsagt tatt ned.
    Hei tols1,

Håper ikke det er lekta over jernbjelken du har tatt ned?

Ellers så ser jo prosjektet riktig så bra ut! Har du funnet ut noe mer når det kommer til ventilasjon?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thell
    Hei tols1,

Håper ikke det er lekta over jernbjelken du har tatt ned?
    Joa, men den satt godt gitt...

Takker, det går da fremover, men jeg har ingen hast. Jeg har et slags mål om å ha rommet klart til vinterferien, da får vi besøk fra utlandet.

Ventilasjon har jeg ikke funnet ut noe nytt eller lurere. Tipper det blir den løsningen jeg skisserte tidligere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar en liten oppdatering i dag også, en oppsummering etter de siste dagers pusling.

Reisverket på den siste veggen (sør) er så godt som ferdig, så nå skal jeg slutte å poste bilder av sammenskrudd treverk.
    -stender_sor-jpg

Jeg har vært litt kjapp her, for jeg har basert meg på å starte med en plate inntil veggen på høyre side. Med 60 cm bortover blir det kun igjen en liten stripe på 7-8 cm i den andre enden. Jeg burde selvsagt målt ut fra midten slik at jeg fikk like mye platekapp i begge ender. Men-men, det går nok.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag er de nye takbjelkene ferdig, men jeg har ikke tatt noen bilder av akkurat den prosessen.

Men det er en annen sak jeg har grublet litt på, nemlig hvordan man "terminerer" et 50 mm k-rør. Min løsning blir som følger:

Man tar en "jukseboks" (vet ikke riktig hva det kalles men det er en slik boks man kan ettermontere). Tredde denne nedpå en passende bit med tre, skrudde den fast og festet den i høvelbenken:
    -projboks1-jpg

Så er det bare å kjøre på, pent og forsiktig, og man får et hull på ca. 50 mm (beklager litt uskarp bilde, kameraet var i ferd med å gå tom for strøm så jeg fikk litt hastverk):
    -projboks2-jpg

Montert på røret blir det slik:
    -projboks3-jpg

-projboks4-jpg

Planen er nå og trekke røret gjennom takplatene, smette det innpå boksen og skru fast boksen som foreskrevet. Tipper jeg kommer til å lime på en skjøtemuffe til sentralstøvsugerrør på røret på innsiden av boksen slik at røret ikke kan rømme ut på baksiden, og i tillegg kline boksen full av fugemasse eller likn. slik at det blir tett. Utenpå her skrur vi fast et blindlokk som har hull til HDMI-kabelen. Tror det blir ganske elegant.

Har også laget spikerslag til projektorfestet i tilfelle jeg en gang i fremtiden skulle få råd til en dyr og svinetung projektor.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du går jo pinadø RuneW en høy gang her!
    Smart løsning på "termineringa"!
    Fyller du på med fugemasse eller silikon, så tåler vel boksen trykket / lyden fra et par-tre sub´er på strak arm!
    Jeg er oppriktig talt overmåte imponert av dere begge hva detaljer og finurlige løsninger angår, men samtidig så lurer jeg litt på om det virkelig er verdt strevet??
    Om dere begge hadde bodd i en OBOS-blokk eller tilsvarende, så kunne jeg forstått innsatsen.
    Men såvidt jeg har skjønt, så bor dere jo begge i hver deres eneboliger?
    Dermed vil jeg tro at prosjektene kanskje blir litt mer prestisjepreget enn "lydmessig" nødvendig?
    Jeg prøver bare å være litt "fornuftig" her, mtp at husets øvrige innvånere antakelig vil tåle å høre at det hist og pist dundrer litt fra oven / neden, de gangene man klemmer til med en totimers(?) film- og lydopplevelse.

Mener ikke på noen måte å "spenne bein" på hverken den ene eller andre, med all respekt for hva du / dere legger sjela i!
    Håper bare for all del at når den tid kommer, så vil det legges minst like mye tid / innsats i inventar / lyd og bilde.
    I så måte, bør dere på hver deres kant, befinne dere på grensen av hva som er praktisk mulig å oppnå!
    Og som jeg oppriktig håper på, vil bli resultatet. Ser så avgjort frem til det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har en laaang vei igjen til å nå RuneWs nivå, og det er heller ikke noe mål i seg selv å komme dit.

Neida, jeg vet ærlig talt ikke om det har mye for seg å fylle den med fugemasse, men hvorfor ikke?

Bor i enebolig ja, og lang ut i skogen også må jeg bemerke. Men huset vårt er veldig åpent. Rett over kinoen ligger stua som igjen er forbundet med entéen uten noen dører, kun en bred åpning. Fra entréen går det trapp opp i 2. etg hvor vi har en loftsstue og barnerom. Det er dører kun inn til barnerommene, ingen dør fra trappa og inn til loftsstua. Stua har også åpen himling slik at det liksom oppstår litt romklang. Og som ikke dét er nok, så er det et åpent område/rom i kjelleren i bunnen av trapperommet, og derfra går døren inn til kinoen (på ett av bildene kan du se trappa i bakgrunnen). Når dette prosjektet en gang står ferdig så er det altså kun 2 dører mellom kinoen og barnerommene, og kun én dør mellom stua og barnerommene. Den lyden som kanskje lekker gjennom taket og opp i stua vil lett og lekent reise videre opp trappa og inn på barnerommene.

Og dette trapperommet har en merkelig akustisk egenskap. Når tven (en liten 14" med en hjerteskjærende dårlig lyd) står på oppe i loftsstua, så bærer lyden merkelig godt ned i stua, ja helt ned i kjelleren faktisk, virker som det oppstår en slags hornfunksjon. Den ene guttungen klager på at han ikke får sove hvis mor og far fyrer opp en film litt utpå kveldingen.

Så derfor er jeg altså litt opptatt av dette med lydisolering, men ikke like manisk som enkelte andre forumbrukere, hvis navn skal forbli usagt

Denne lille gjennomgangen har faktisk fått meg til å tenke på døra inn i kinoen. Den må jo behandles på noe vis...

Side 7 av 51 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •